Muusikoiden.net
09.12.2016
Into-Luthman | Yli 300 sivua parasta musakamaa 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten nauhakaiun nauha tehdään?
1 2
Mushmouthedtalk
05.08.2009 19:24:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertokaa miten se nauha tehdään. Kasettinauhasta on siis kyse.

aristoteles666
06.08.2009 10:39:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

otetaan sopiva pätkä nauhaa, leikataan ne päät nauhaleikkurilla viistoiksi vastakkaisiin suuntiin ja teipataan takaa teipillä yhteen ja voi´la

Mushmouthedtalk
06.08.2009 11:36:12

Joo näin olen itse käsittänyt mutta kuinka pitkä pätkä sitä teippiä kannattaa laittaa? Itse olen laittanun n. sentin pituisen pätkän sauman kohdalle. Ongelmana on se että nauha pettää aina sauman kohdalta. Pitääkö teippiä laittaa pidemmästi vai mitä häh? Mitä teippiä kannattaa käyttää? Musta tuntuu että se teipin liima "sulaa" kun se lämpenee ja sauma pettää, onko jotakin lämpöä kestävää teippiä joka soveltus tuohon hommaan? Omien havaintojen mukaan nauhan kulkuradalla ei ole mitään säröä, koukkua, naarmua yms... mikä repisi nauhan sauman auki.

Numb
06.08.2009 11:49:14

Olen nauha-aikanakin audiohommia tehnyt, ja sitä teippiä kannattaa kyllä pistää pikkuisen reilummin kuin sentti. Sentti pettää aivan saletisti. Viidellä sentillä ollaan jo tonteilla.

A waist is a terrible thing to mind.
Mushmouthedtalk
06.08.2009 15:34:56

Okei siis lisää teippiä. Mutta onko mitään suositusta että mitä teippiä? Kun tämän hetkisen liima tuntuu sulavan.

Numb
06.08.2009 15:47:50

Kyllä en ihan perus nauhateipin luulisi pitävän. Se liimahan ei taida olla kuivuvaa mallia, vaan säilyy tahmeana, mistä voi johtua tuo tunne, että se sulaa.

Teoria ja käytäntö ovat teoriassa sama asia, mutta käytännössä eri.
fox
06.08.2009 17:47:47

Numb: Kyllä en ihan perus nauhateipin luulisi pitävän. Se liimahan ei taida olla kuivuvaa mallia, vaan säilyy tahmeana, mistä voi johtua tuo tunne, että se sulaa.

Kyllä se perus nauhateippi on parasta tuohon, reilun mittanen pätkä, kannattaa myös se nauhan pää leikata vinoon (ja tarkasti) kun ei oo mistään editointipuuhista kysettä. Sen takia tarkasti, ettei nauhateipin liimaa tursua sinne magneettipuolelle ja äänipäihin samantien. Liitettävä nauha sillee päät päällekkäin alustalle, ja terävällä exactolla tms. harrasteveitsellä vino leikkaus. Kovat editoija/masteroijat käytti Giletten partahöylänterää. Sormet oli sitten kans sen näköiset.

welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Mushmouthedtalk
06.08.2009 17:59:04

Nauhateippi? Mitä se on ja mistä sitä saa?

kivi
06.08.2009 18:04:08 (muokattu 06.08.2009 18:11:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mushmouthedtalk: Nauhateippi? Mitä se on ja mistä sitä saa?

Kaikista paikoista mistä ääninauhaakin. Se on sellaista valkoista. Ja teippaus tapahtuu nauhan selkäpuolelta, ei äänipäiden puolelta. 4-5 cm liitos on riittävä, kaikki leikkaukset tehdään sitten n. 45 asteen kulmassa, myös teipin pää.

Tavallista teippiä ei saa tuossa käyttää ollenkaan, sen liima sotkee äänipäät ja nauhamekanismin pahan kerran. Kannattaa laimentamattomalla isopropanolilla pestä äänipäät kunnolla, jos oot tavallista teippiä tuonne sotkenut.

fox: Kovat editoija/masteroijat käytti Giletten partahöylänterää. Sormet oli sitten kans sen näköiset.

Kyllä siitä terästä teipattiin yläpuoli peittoon, ettei siinä ollut kuin alhaalla terä.
:-D

Oon nähnyt myös yksipuolisia teriä, jotka on tarkoitettu nimenomaan muihin leikkuutöihin kuin naamakasvuston siistimiseen.

Ja jos ei oo nauhanleikkausuraa eli leikkuu-skarvia niin aivan hyvin nauhalenkin leikkaa käsinkin. Laittaa lenkin päät päällekäin, ja yhdellä viillolla poikki. Teipin kanssa onkin sitten vähän lisää säätöä.

"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Mushmouthedtalk
06.08.2009 18:39:05

Mo mistä sitä teippiä saa? Saako esim. musiikkikaupoista vai pitääkö mennä jonnekkin hifi kauppaan vai tilataanko lennot jo saksaan tai jonnekkin muuhun maahan jossa on ainut tehdas/tehtaanmyymälä mailmassa?

Klezberg
06.08.2009 19:06:40

Itsekin tarvitsisin neljännestuuman nauhateippiä, mutta kun olen ilmankin pärjännyt... Googlaamalla "tape splicing" löytää jotain paikkoja. Esim http://www.tapecenter.com/tapecare.html . Noilla on teipin lisäksi myös valmiita työkaluja leikkaamiseen. Tosin ainakin ennen pärjäsi sillä että teippirasian takana oli ura nauhaa varten, että nauha oli leikattaessa ja teipattaessa suorassa.

C-kasetin nauha lienee kahdeksasosatuumaista?

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
fox
06.08.2009 19:33:42

Mushmouthedtalk: Mo mistä sitä teippiä saa? Saako esim. musiikkikaupoista vai pitääkö mennä jonnekkin hifi kauppaan vai tilataanko lennot jo saksaan tai jonnekkin muuhun maahan jossa on ainut tehdas/tehtaanmyymälä mailmassa?

Kysäse jostain hifi-liikkeestä? Mulla on Basfin teippiä, neljäsosatuuman ja puolen tuuman. Sä tarviit tosiaan sen 1/8 tuuman levyistä, mutta hei, eiköhän tuosta neljäsosatuuman teipistä saa terävillä saksilla leikeltyä.

fox
06.08.2009 19:36:06

kivi:
Kyllä siitä terästä teipattiin yläpuoli peittoon, ettei siinä ollut kuin alhaalla terä.
:-D

Oon nähnyt myös yksipuolisia teriä, jotka on tarkoitettu nimenomaan muihin leikkuutöihin kuin naamakasvuston siistimiseen.

Onhan niitä, mutta kovat editoijat... ;)
Mullakin on 2 sellasta terää, joissa on yläpuoli sillee tasanen, lienee jotain duralia. Se Kiletten terä menee sinne uraan..

Klezberg
06.08.2009 19:40:35

fox: Kysäse jostain hifi-liikkeestä? Mulla on Basfin teippiä, neljäsosatuuman ja puolen tuuman. Sä tarviit tosiaan sen 1/8 tuuman levyistä, mutta hei, eiköhän tuosta neljäsosatuuman teipistä saa terävillä saksilla leikeltyä.

Onhan sitäkin tullut tehtyä, mutta tarkkana pitää olla. Liian leveä on pahasta eikä liian kapeakaan ole hyvästä.

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
kivi
06.08.2009 23:50:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mushmouthedtalk: Mo mistä sitä teippiä saa? Saako esim. musiikkikaupoista vai pitääkö mennä jonnekkin hifi kauppaan vai tilataanko lennot jo saksaan tai jonnekkin muuhun maahan jossa on ainut tehdas/tehtaanmyymälä mailmassa?

Sieltä missä kelanauhaa myydään. Itse ostin aikoinaan Kruunuradiosta, mutta sieltä ei varmaan enää saa. Kummasti ei Thomanniltakaan näkynyt löytyvän, vaikka kelan alkuun ja loppuun laitettavaa leaderinauhaa löytyi.

Tästä leikaten kyllä onnistuu:

http://www.studiospares.com/Media-A … ries/Splicing-Tape-14In/invt/120140

"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Numb
07.08.2009 10:35:07 (muokattu 07.08.2009 10:35:40)

Klezberg: Onhan sitäkin tullut tehtyä, mutta tarkkana pitää olla. Liian leveä on pahasta eikä liian kapeakaan ole hyvästä.

Kyl määki näkisin vähän vaivaa, että saisin sitä leveydeltään oikeanlaista.

Mushmouthedtalk
07.08.2009 16:48:10

Jipii 4 punnan rullan osto tulisi maksamaan posteineen 31 puntaa!! Olisiko joku haluakas myymään minulle vaikka vajaan rullaan tätä ihmeteippiä? Se ois tosi jees.

Numb
07.08.2009 16:51:25

Jahka tekniikan heppu tulee lomilta, niin voin kysäistä siltä olisiko jossakin nurkissa vielä 1/8 -teippiä. En kyllä tiedä, kun työmaa muutti vastikään.

Mushmouthedtalk
07.08.2009 20:20:04

Numb: Jahka tekniikan heppu tulee lomilta, niin voin kysäistä siltä olisiko jossakin nurkissa vielä 1/8 -teippiä. En kyllä tiedä, kun työmaa muutti vastikään.

Kiitos se olisi mahtavuutta. Jos ei ole tasan tuota 1/8 niin voin myös leikellä. Kävin tänään kaikki Oulun "alan liikkeen" läpi paikallisia radioasemia myötten mutta ilmeisesti nauhat on siirretty jo historiaan

Klezberg
07.08.2009 20:34:30

kivi: Kummasti ei Thomanniltakaan näkynyt löytyvän, vaikka kelan alkuun ja loppuun laitettavaa leaderinauhaa löytyi.

Millähän tuo leadernauha sitten on ajateltu kiinnitettävän? Vai onko itseliimautuvaa :-)

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti