Muusikoiden.net
04.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Laney LC- ja VC-sarjojen erot
1
Dtfani
04.08.2009 19:13:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole oikein päässyt jyvälle noiden sarjojen eroista. Voisiko joku vähän selventää :). Jonkun verran kiinnostaisi jomman kumman sarjan pienimmän hankinta. En ole vielä päässyt testaamaan noita.

McNulty
04.08.2009 19:15:41 (muokattu 04.08.2009 19:18:14)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dtfani: En ole oikein päässyt jyvälle noiden sarjojen eroista. Voisiko joku vähän selventää :). Jonkun verran kiinnostaisi jomman kumman sarjan pienimmän hankinta. En ole vielä päässyt testaamaan noita.

Toinen on 1-kanavainen, toinen on 2-kanavainen. Ainakin jos LC15 ja VC15 comboja vertaillaan.
http://www.laney.co.uk/show_spec.php?prod=lc15-110
http://www.laney.co.uk/show_spec.php?prod=vc15-110

Ylimielistä besserwisseröintiä m.netissä jo vuodesta 2003 lähtien!
Dtfani
04.08.2009 20:20:25

bonecrusher: Toinen on 1-kanavainen, toinen on 2-kanavainen. Ainakin jos LC15 ja VC15 comboja vertaillaan.
http://www.laney.co.uk/show_spec.php?prod=lc15-110
http://www.laney.co.uk/show_spec.php?prod=vc15-110

Onko ne muuten sitten esim. soundeiltaan samanlaisia, esim. juuri nuo 15 wattiset?

petrip
04.08.2009 20:46:25

Dtfani: Onko ne muuten sitten esim. soundeiltaan samanlaisia, esim. juuri nuo 15 wattiset?

Omistan itse tuon LC15:n, mutta en ole vertaillut vahvistimia keskenään. En usko, että itse vahvistinosassa on paljonkaan soundieroja, mutta kaiutinelementti on noissa eri, joka vaikuttaa tietenkin soundiin. Itsellä se käsitys, että VC on enemmän "vintagea" (mitä tuo sitten tarkoittaakaan). LC on soundiltaan melko neutraali, särö lähinnä Marshallia, jos johonkin pitää verrata. Yksikanavaisuus ei häiritse, koska hoidan säröosaston pedaaleilla. Lisäkaappi on melkein must, jos aikoo soittaa enemmänkin bändin kanssa. Soundi aukeaa ihan toisenlaiseksi, suosittelen. Hinta/hupi -suhde on varsin kohdallaan.

McNulty
05.08.2009 00:03:18

On niissä soundieroja. Siihen en ota kantaa ovatko ne "kauhean suuria" vaiko "olemattomia", mutta toisessa on Jensenin valmistama kaiutinelementti, toisessa Celestionin. Toisessa 3kpl 12AX7 etuasteputkia, toisessa yksi. Toisessa 2 EL84 pääteputkea, toisessa yksi. Väkisinkin nuo ja kanavapolitiikka vaikuttavat koneiden soundiin.

VC on sitä paitsi paremman näköinen :)

Progorava
05.08.2009 00:51:16 (muokattu 05.08.2009 00:51:36)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

bonecrusher: Toisessa 3kpl 12AX7 etuasteputkia, toisessa yksi. Toisessa 2 EL84 pääteputkea, toisessa yksi. Väkisinkin nuo ja kanavapolitiikka vaikuttavat koneiden soundiin.

tuotatuota.

lc:ssä on myös 3xecc83/12ax7 ja 2xel84, kuten VC:ssäkin.. speksit hämää, myönnän.

Putkinäkö, putkiaivot ja Putkivahvarit...
Progorava
05.08.2009 01:00:03 (muokattu 05.08.2009 01:00:43)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eikös jako muuten yleisesti ole ollut, että VC bluesiin ja LC rockiin.

Putkinäkö, putkiaivot ja Putkivahvarit...
Celeb
05.08.2009 08:57:41

mynok: eikös jako muuten yleisesti ole ollut, että VC bluesiin ja LC rockiin.

Se on totta että VC on vähän kevyempi soundiltaan kuin LC. Olen kuitenkin kuullut LC:stä vain ääniklippejä joten puhun pienellä varauksella. Mun mielestä VC kelpaa paremmin kuin hyvin rokkiin ja vähä kovempaan rokkiin, mutta metallivahvari se ei ole, vaikka metallia joskus läpällä sillä soitan.

bloodsucker
05.08.2009 12:05:12

Vanhemmat, VC50 ja VC100, sopii hyvin metalliinkin.

McNulty
05.08.2009 12:07:56 (muokattu 05.08.2009 12:14:44)

mynok: tuotatuota.

lc:ssä on myös 3xecc83/12ax7 ja 2xel84, kuten VC:ssäkin.. speksit hämää, myönnän.

Oolrait. Miulle tuo LC-sarjanen on täysin vieras peli sisuskaluiltaan. Ainoastaan Levytukun kauppiaspäivillä testasin kumpaistakin rinnakain ja VC miellytti enemmän.

Dacatch
11.08.2009 18:40:51

Olen etsiskelemässä budjettiluokan peliä, josta lähtisi perinteinen Marshall-henkinen soundi. Referenssibändinä mainittakoon Dinosaur Jr.

Pääsisikö VC/LC-sarjalaisella edes lähelle? Entäpä GH50-nupilla? Paikallisista putiikeista ei Laneyta löydy hyllystä, joten testailu on vaikeaa.

"Footswitch - Alternately turns the effect on or off each time it is depressed." - Ibanez Powerlead- särön ohjekirjanen
s151669
11.08.2009 21:42:00

Dacatch: Olen etsiskelemässä budjettiluokan peliä, josta lähtisi perinteinen Marshall-henkinen soundi. Referenssibändinä mainittakoon Dinosaur Jr.

Pääsisikö VC/LC-sarjalaisella edes lähelle? Entäpä GH50-nupilla? Paikallisista putiikeista ei Laneyta löydy hyllystä, joten testailu on vaikeaa.

No, ainakin meikäläisen VC15:n kytkentä on kokolailla Marshall-henkinen, lukuunottamatta pääteputkien tyyppiä.

Vastaavasti LC30:n kytkennässä clean-kanavan etuaste muistuttaa Fenderiä (josta siis Marshallit on alunperin kopioitu) ja od-kanavan kytkentä jälleen Marshallia. Pääte tuossa on periaatteessa tehty VOX AC30:n kytkennällä, mutta varustettu takaisinkytkennällä kuten Marshalleissa ja Fendereissä.

Korvieni kuulema vahvistaa sen, mitä kytkennät antavat olettaa -> VC-sarjalaiset ovat enemmän marsumaisia mutta molemmilla pääsee lähelle. Omasta mielestäni siis. Ja mielipiteet koskien vain omassa käytössäni olevia vanhempia yksilöitä --- kaupalliset valmistajat kun usein muuttavat tuotteitaan aikaa myöten.

Jyrki
sakked
17.06.2011 11:35:40 (muokattu 17.06.2011 11:36:14)

Huom! Olet kirjoittamassa yli 674 päivää vanhaan ketjuun!

Ite oon hommaamassa makkariin putkivehjettä ja pitäs päättää et kumman hommais... Yleensä tulee soiteltua Gilberttiä, Ynkkää, Vaita, SRVtä jne jne... Eli pitäs saada vehje bluesista metalliin... Vähän mietityttäny et miten toi VC taipuu johonki Racer X tyyliseen kamaan ja et miten toi LC taipuu SRVhen. Semmonen käsitys ois et VC = Led Zeppelin LC = Metallica... tai jotai tohon suuntaan. Mitäs te suosittelette joilla on kokemusta VC:stä ja LC:stä?

"Live for nothing or die for something" -John Rambo
Lonesome
17.06.2011 13:41:50

sakked: Semmonen käsitys ois et VC = Led Zeppelin LC = Metallica... tai jotai tohon suuntaan. Mitäs te suosittelette joilla on kokemusta VC:stä ja LC:stä?

Mulla on kokemusta tuosta LC15R-mallista + Laneyn 112-kaapista. Olen ollut näihin tyytyväinen "köyhän miehen Marshallina". Mukavan murea rock/blues-särö. Verrokkina omassa päässä kummittelee edelleen v. 1982 Marshall JMP satawattinen + 412-kaappi...

Tuosta Zepukka/Metallica vertailusta sen verran, että ilmeisesti Metallican osalta viittaat uudempaan MESAlla vedettyyn tavaraan. Mitään yyber high gainia ei tuosta LC-mallista ilman pedaaleja lähde. Ride The Lightning-biisejä tuli kyllä Marsulla soitettua "autenttisesti", että siihen Lanikkakin varmaan taipuu... ;)

"When I was stone blue, rock & roll sure helped me through" Lonesome Dave Peverett
dropD
17.06.2011 14:06:57 (muokattu 17.06.2011 14:14:23)

Ei noilla munsta säröpuolella niin hurjaa eroa ole. Vivahteista enemmin puhuisin. VC:ssä saa tarvittaessa jalkakytkimellä vaihdettua kanavaa ja kytkettyä kaiun päälle/pois. Kyllä tuo VC taipuu sulavasti bluesista heviin (vrt JCM800). Modernit knu-metallijutut tuolla ei ilman ulkoisia pörinälähteitä taitu.

Särökanava toimii hyvin maltillisillakin volyymeillä. Cleanit sen sijaan avautuvat maukkaimmilleen vasta kotisoittosietorajan tuolla puolen. Kotioloissa rapeampaa cleania kaivatessa kannattaa ruuvailla ne särökanavalta.

Se jensenin elementti ei mun makuun ole mikään kaksinen. Lisäkaappiin liitettäessä (2x12 Eminence Tonker) soundi siirtyi komerosta stadionille ihan kotioloissakin.

Rakenteellisesti VC on karvan verran fiksummin tehty eli VC:ssä putkenkannat on ruuvattu chassikseen suoraan tuuletusritilän alle. LC:ssä kannat suoraan piirilevyllä (putket alaspäin -> lämpö nousee suoraan piirilevylle -> mahdollisia ongelmia pidemmän päälle).

EDIT: kertomus siis VC15 mallista. 30 wattisessa lienee parempi elementti.

Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
Lonesome
17.06.2011 19:11:57

dropD: Se jensenin elementti ei mun makuun ole mikään kaksinen. Lisäkaappiin liitettäessä (2x12 Eminence Tonker) soundi siirtyi komerosta stadionille ihan kotioloissakin.

Rakenteellisesti VC on karvan verran fiksummin tehty eli VC:ssä putkenkannat on ruuvattu chassikseen suoraan tuuletusritilän alle. LC:ssä kannat suoraan piirilevyllä (putket alaspäin -> lämpö nousee suoraan piirilevylle -> mahdollisia ongelmia pidemmän päälle).

EDIT: kertomus siis VC15 mallista. 30 wattisessa lienee parempi elementti.

LC:n osalta samat sanat. Kevytrakenteinen kotelo resonoi helposti jo kotioloissa, mutta 112-kaapilla ihan eri peli. Ei ihan ehkä stadionille, mutta bändisoittoon kuitenkin... ;)

Noista kuumenemisongelmista olen juttuja ensimmäisten mallien osalta lukenut. Vähäisessä käytössä ei noita mulla ole ollut, mutta yllättäen vehje rupesi rutisemaan reippaasti. Putkiahan syyksi epäiltiin, vaikka ei käyttöikää paljoa ollut, mutta todellinen syy oli lisäkaapin liitäntä. Onneton jakki oli kyseessä, eikä tilalle edes mahtunut kunnollista putkimallia. Uusi osa maksoi alle 2 euroa...

"When I was stone blue, rock & roll sure helped me through" Lonesome Dave Peverett
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti