Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fuzz
1 2 3 4 584 85 86 87 8895 96 97 98 99
Laulava Kylätohtori
21.10.2016 17:34:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HraBeaver: Hei, futsi-noviisina kysyisin suosituksia teiltä.
 
Itse kuvittelin pitkään, että fuzzit eivät ole minua varten. Kokeilin useita Fuzz Face variaatioita, mutta sitten tajusin nakata FF:t helvettiin ja tutustuin tonebendereihin. Ah, siinä sitä on toinen toistaan ihmeellisempiä taikalaatikoita.
 
Toisaalta, ainakin omilla taidoilla, niissäkin meni jonkun aikaa ennen kuin osasi niitä käyttää. Eli vahvarista sopiva pohjasärö ja fuzzista kunnon pörinä. Idea on siinä, että se oikea soundi haetaan kitaran volalla. Hyvällä putkarilla ja tonebenderillä löytyy kaikki soundit puhtaista kunnon fuzzeihin vain kitaran volaa pyörittämällä.
 
Ja jos ei tonebenderitkään toimi, niin Lunar Module Deluxesta (itsellä jäsen S0r0666n versio) saa kyllä todella maukkaita ja tiukkojakin särösoundeja. Vähän sekin vaatii säätelyä, kun nappeja on monta, mutta sieltä saa jopa enemmän distortion tyylisiä tiukempia soundeja. Ja soundi tiukentuu entisestään, kun rullaa kitaran volumen kympistä ysiin. Attackistakin tulee paljon napakampi ja tiukempi.
 
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
RaskasMielinen
21.10.2016 18:34:30 (muokattu 21.10.2016 18:36:40)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli tässä välissä pidempi fuzziton kausi, kunnes taas innostuin. Tällä hetkellä laudassa on HoofReaper sekä Basic Audion Spooky Tooth. Ensimmäisestä löytyy ruuvaamalla melkein kaikki fuzzisoundit ja jälkimmäinen on vähintäänkin erikoinen, hyvällä tavalla. Loppujen lopuksi sillä ei ole itselleni niin kauheasti väliä mikä fuzzipedaali milloinkin, sillä ruuvaan siitä aina tietyn itselleni ominaisen soundin, melko pienin variaatioin. Mulla on signaaliketjussa ennen fuzzeja Stone Gray Distortion. Distortion-säädin on melkein tai täysin nollilla. Tuo säröpurkki on äärimmäisen erotteleva eikä mene tukkoon millään. Sillä saa mukavasti lisää puraisua ja erottelevuutta fuzz- ja overdrive-pedaaleihin. Mielestäni on tärkeää, että fuzzien edessä ei ole mitään puffereita sisältäviä pedaaleita. Mulla on ollut tähän asti (PolyTune Nano - virittimen jälkeen) ensimmäisenä Bossin eq-pedaali, mutta sillekin tuli nyt lähtö ja noise gatekin siirtyi toiseen paikkaan signaaliketjussa (ja korvaantuu ensi viikolla laadukkaammalla).
 
Jack of all trades - master of none
Shredator
22.10.2016 12:33:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo:
 
Tuossa shredatorin Y-tube klipissä oli kyllä kunnon vanhat 8-bit nintendo soundit pedaalista. :)

 
Tuossa muutes se pedaali valmiina (oikealla):
http://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/4407.jpg
 
Tuli samalla tehtyä oikein kunnon mörkö-fuzzi; Nazgûl Fuzz (Kuvassa keskellä). Siinä on siis Ritual Fuzz säröpuolella ja erikseen alaoktaaveri. Kunnon murskaavaa pörinää tarjoilee :)
 
Tein tuohon jo valmiiksi paikan myös yläoktaaville, johon olen ajatellut asentaa Green Ringerin. Se pitäisi kytkeä päälle on-on -miniswitchillä. Olisiko jollain vinkkiä tai kytkentäkaaviota miten se pitäisi tuohon laittaa?
 
"If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking."
konehes
16.11.2016 20:31:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällä on monia Fulltone '69 MkII -fuzzin käyttäjiä, joten joku varmaan osaa neuvoa kohtaamassani ongelmassa. Ostin juuri tuollaisen torilta sokkona ja ihmetystä herättää pedaalin volumetaso.
 
Onko normaalia, että contour-nappula nollassa tai pienellä äänentaso on tosi hiljainen, vaikka input, volume ja fuzz ovat täysillä? Volume siis laskee hiukan, kun pedaalin laittaa päälle. Contouria nostamalla volumen kyllä saa järkevälle tasolle, mutta mitään älytöntä volaboostia en tuolla pedaalilla saa aikaan. Olen kokeillut eri piuhoja, virtalähdettä sekä kahta eri paristoa, ja tulos on aina sama. Soundi sinänsä countour melkein täysillä tai täysillä on mun mielestä tosi hyvä ja terve. Tällä tavallako tämä pedaali toimii?
 
Kitarana on tavallinen strato ja vahvistimena vuoden 1965 Fender Bandmaster. Ketjussa ei ole ollut muita pedaaleja.
 
cherub with heavy metal machine
Metalkallo
04.02.2017 20:46:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kummasta porukka tykkää täällä eniten, germanium vai silicon fuzzeista? Germanium on kyllä omasta mielestäni ihan jees, mutta eikös silikoonissa ollut se hyvä puoli ettei kuumentunut niin helposti tai jotain?
 
Itselläni on dallas arbiter fuzz face klooni ja se on ihan ok, ja muutenkin lähiaikoina olen vasta enemmän fuzzilla soitellut, tykkään varsinkin siitä miten fuzz puhdistuu ja antaa sellaisen mukavan soundin.
 
Vähemmän on nykyään enemmän
Kefiiri
04.02.2017 21:09:28 (muokattu 04.02.2017 21:10:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: eikös silikoonissa ollut se hyvä puoli ettei kuumentunut niin helposti tai jotain?
 
Germaniumtrankut reagoivat ympäristön lämpötilaan herkemmin, ja sointi voi sen takia muuttua lämpötilan muuttuessa.
 
Omat Fuzzface-henkiset värkit ovat kaikki kyllä olleet piitrankuilla toteutettuja.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Metalkallo
05.02.2017 11:49:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Germaniumtrankut reagoivat ympäristön lämpötilaan herkemmin, ja sointi voi sen takia muuttua lämpötilan muuttuessa.
 
Omat Fuzzface-henkiset värkit ovat kaikki kyllä olleet piitrankuilla toteutettuja.

 
Mitäs eroa germaniumilla ja piillä on?
 
Vähemmän on nykyään enemmän
Shredator
05.02.2017 11:56:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Mitäs eroa germaniumilla ja piillä on?
 
Nyt pääsit fuzz-maailman ytimeen josta on kirjoitettu lukuisia artikkeleita ja väittely ei koskaan lopu :)
 
"If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking."
Rämppy
05.02.2017 12:03:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Kummasta porukka tykkää täällä eniten, germanium vai silicon fuzzeista?
Vaikea kysymys. Riippuu niin paljon merkistä ja mallista sekä siitä, haluaako fuzzin enemmän yleissäröksi vai erikoisefektiksi. Lisäksi muu vehkeistö (vahvistin, muut pedaalit, jne) vaikuttaa. Mulla oli vuosi sitten kaksi Bearfootin Candy Apple Fuzzia: germaniun- ja silikoniversio. Molemmat hyviä ja luonteikkaita purkkeja. Kuitenkin silikoniversio veti pitemmän korren röyhkeämmän ja rakeisemman soundin ansiosta. Germanium-versio oli hieman sivistyneempi ja overdrivemaisempi tjsp.
Candy Applen tapauksessa germanium-fuzzi oli ehkä hieman parempi yleissärö, ja silicon-versio pikkuisen enemmän erikoisvehje. Mulla fuzz ei ole jokapaikan särö vaan nimenomaan efekti ja tehoste, ja siinä mielessä tuo vähän äärevämpi silkonifuzzi jäi taloon. Mutta oikeastaan molempi parempi.
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
Metalkallo
05.02.2017 15:53:57 (muokattu 05.02.2017 16:19:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shredator: Nyt pääsit fuzz-maailman ytimeen josta on kirjoitettu lukuisia artikkeleita ja väittely ei koskaan lopu :)
 
Jee. Tuo oma dallas arbiter fuzz klooni on germanium ja kuulostaa ihan ok:lta, et taidan olla kerma miehiä sitten, kun kuulostelin vähän noita eroja tubesta kerman ja silikoonin välillä. :)
 
Rämppy: Vaikea kysymys. Riippuu niin paljon merkistä ja mallista sekä siitä, haluaako fuzzin enemmän yleissäröksi vai erikoisefektiksi. Lisäksi muu vehkeistö (vahvistin, muut pedaalit, jne) vaikuttaa. Mulla oli vuosi sitten kaksi Bearfootin Candy Apple Fuzzia: germaniun- ja silikoniversio. Molemmat hyviä ja luonteikkaita purkkeja. Kuitenkin silikoniversio veti pitemmän korren röyhkeämmän ja rakeisemman soundin ansiosta. Germanium-versio oli hieman sivistyneempi ja overdrivemaisempi tjsp.
Candy Applen tapauksessa germanium-fuzzi oli ehkä hieman parempi yleissärö, ja silicon-versio pikkuisen enemmän erikoisvehje. Mulla fuzz ei ole jokapaikan särö vaan nimenomaan efekti ja tehoste, ja siinä mielessä tuo vähän äärevämpi silkonifuzzi jäi taloon. Mutta oikeastaan molempi parempi.

 
Mulle fuzz on vähän molempia, ehkä kuitenkin enempi yleissärö kuitenkin koska tykkään vedellä Hendrixmäisiä juttuja, ja tykkään varsinkin siitä miten fuzz puhdistuu. Se on tosiaan näiden fuzzien kohdalla tuo kun soundi voi olla niin erilainen eri purkkien kohdalla, mutta voi olla että olen germanium mies kun tykkään siitä pehmeydestä ehkä hiukan enempi ja varsinkin se puhdistuminen on tärkeä seikka. Ehkä kun mulla on jo germanium fuzz face klooni niin pitäis varmaan hankkia se silikooni niin olis molemmat. :)
 
Lueskelin tuossa jäsen s0r0666:n profiilikuvausta ja silicon on näköjään suomeksi pii.
 
Vähemmän on nykyään enemmän
Kefiiri
05.02.2017 17:34:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Lueskelin tuossa jäsen s0r0666:n profiilikuvausta ja silicon on näköjään suomeksi pii.
 
Näin todellakin on. Ymmärrettävästi porukka, joka tutustuu termeihin lukemalla englanninkielisiä sivustoja, alkaa puhua silikonista... mutta vanhemmalle ryhmälle silikoni on ainetta, jota tuupataan auton ovien tiivisteisiin ja tisseihin.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Metalkallo
05.02.2017 17:48:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: vanhemmalle ryhmälle silikoni on ainetta, jota tuupataan auton ovien tiivisteisiin ja tisseihin.
 
Juu, niin on. :)
 
Tässä Throbakin fuzz hazessa on just se fuzz soundi mistä tykkään, ja onhan tuo mun oma fuzz klooni aika samankuuloinen kuin tuo kun molemmat on dallas arbiter klooneja, tuossa Throbakissa vain tuo pre kytkin.
https://www.youtube.com/watch?v=8QqvCk3Rbb8
 
Vähemmän on nykyään enemmän
hollstro
05.02.2017 18:45:22 (muokattu 05.02.2017 19:19:31)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shredator: Nyt pääsit fuzz-maailman ytimeen josta on kirjoitettu lukuisia artikkeleita ja väittely ei koskaan lopu :)
 
Siten on vielä todellinen korkinhaisteluosasto, mitä Germanium-transistoreja käytetään. Jotkut esim. vannovat vanhojen Neuvostoliiton aikaisien militaarikomponenttien nimeen.
 
Mulla on Versoulin Fuzz, jossa on noita naapurimaan vintagelutikoita. Tuollainen, mutta erivärinen: https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.ne … f6f60d8b19dec0b5a35ce3c&oe=59120032
 
Huima peli.
 
Tuossa mun: https://goo.gl/photos/PnkfNqBbVnE7JKsQ7
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Metalkallo
07.02.2017 19:47:21 (muokattu 08.02.2017 22:46:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäs kaikkea tuo fuzzin bias säätö tekee? Itse olen kokeillut säätää sitä omassa dallas arbiter kloonissa ja tunsin, että klo 12-13 olis ehkä paras kohta.
 
Vähemmän on nykyään enemmän
Metalkallo
08.02.2017 22:46:13 (muokattu 08.02.2017 22:52:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Missä järjestyksessä te yleensä pidätte wahia ja fuzzia?
 
Kun katsotaan hendrixin linjaa, niin sillä oli kait kitarasta suoraan wahiin johto ja sit fuzz, mutta tuolla setupilla ainakin oma wahi huutaa tietyssä asennossa jos fuzz päällä. Sitten toisinpäin eli kitarasta suoraan fuzziin, sitten wah jota varmaan monet käyttää. Toimii sinänsä, mutta silti oma wahi tietyssä asennossa pitää erikoista ääntä. Kumpikaan noista ei toimi mulla.
 
Sitten on vielä yksi tapa joka toimii mulla. Kitarasta johto fuzziin, overdrive, wah, vahvistin. Tuo toimii mulla, mutta mietin vaan, että hassua kun yleensä suositellaan tuota kitarasta suoraan fuzziin ja sitten wah,mutta mulla wahi toimii parhaiten kun johto menee vahvistimesta wahiin eikä ensin kitarasta.
 
Vähemmän on nykyään enemmän
Laulava Kylätohtori
09.02.2017 00:03:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Missä järjestyksessä te yleensä pidätte wahia ja fuzzia?
 
Kun katsotaan hendrixin linjaa, niin sillä oli kait kitarasta suoraan wahiin johto ja sit fuzz, mutta tuolla setupilla ainakin oma wahi huutaa tietyssä asennossa jos fuzz päällä. Sitten toisinpäin eli kitarasta suoraan fuzziin, sitten wah jota varmaan monet käyttää. Toimii sinänsä, mutta silti oma wahi tietyssä asennossa pitää erikoista ääntä. Kumpikaan noista ei toimi mulla.
 
Sitten on vielä yksi tapa joka toimii mulla. Kitarasta johto fuzziin, overdrive, wah, vahvistin. Tuo toimii mulla, mutta mietin vaan, että hassua kun yleensä suositellaan tuota kitarasta suoraan fuzziin ja sitten wah,mutta mulla wahi toimii parhaiten kun johto menee vahvistimesta wahiin eikä ensin kitarasta.

 
Ehdottomasti: kitara->wah->fuzz->muut
 
Mielestäni wah kuulostaa oudolta ja tyhmältä, jos se on fuzzin jälkeen, mutta makuasioitahan nämä.
 
Kaikki fuzzit ei suoraan toimi wahien kanssa. Mitkäs pelit sulla on käytössä? Joskus wahiin joutuu lisäämään jonkun buffer-systeemin, että se toimii fuzzin kanssa. Vaikka fuzzin edessä ei muuten saa olla bufferia. Ainakaan vintagehenkisissä fuzz faceissa.
 
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
Metalkallo
09.02.2017 07:09:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Ehdottomasti: kitara->wah->fuzz->muut
 
Mielestäni wah kuulostaa oudolta ja tyhmältä, jos se on fuzzin jälkeen, mutta makuasioitahan nämä.
 
Kaikki fuzzit ei suoraan toimi wahien kanssa. Mitkäs pelit sulla on käytössä? Joskus wahiin joutuu lisäämään jonkun buffer-systeemin, että se toimii fuzzin kanssa. Vaikka fuzzin edessä ei muuten saa olla bufferia. Ainakaan vintagehenkisissä fuzz faceissa.

 
Mulla on tuommoinen Dallas Arbiter Fuzz Face klooni germaniumilla. Mulla vaan jostain syystä tuntuu parhaiten toimivan juuri toisinpäin, eli kitara, fuzz, od, wah, vahvistin.
 
Vähemmän on nykyään enemmän
Shredator
09.02.2017 07:52:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Mulla on tuommoinen Dallas Arbiter Fuzz Face klooni germaniumilla. Mulla vaan jostain syystä tuntuu parhaiten toimivan juuri toisinpäin, eli kitara, fuzz, od, wah, vahvistin.
 
Näin juuri mullakin "vintage-laudassa", eli ensin fuzz, sitten wah. Päälaudassa on pedaalit loopeissa, joten ne käyttäytyy eri tavalla. Sillon on ensin wah ja sitten fuzz.
 
"If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking."
Laulava Kylätohtori
09.02.2017 08:45:35 (muokattu 09.02.2017 08:51:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Mulla on tuommoinen Dallas Arbiter Fuzz Face klooni germaniumilla. Mulla vaan jostain syystä tuntuu parhaiten toimivan juuri toisinpäin, eli kitara, fuzz, od, wah, vahvistin.
 
Kuvittelisin (en siis tiedä), että se on enemmän siitä wahista kiinni. Mikä wah sulla on? Niihin saa myös jälkikäteen lisättyä jonkun buffer-härpäkkeen, jolla ne saa toimimaan wahin kanssa...
 
Shredator: Näin juuri mullakin "vintage-laudassa", eli ensin fuzz, sitten wah. Päälaudassa on pedaalit loopeissa, joten ne käyttäytyy eri tavalla. Sillon on ensin wah ja sitten fuzz.
 
Mutta eikös se soundi oli aika tavallakin erilainen riippuen siitä, onko wah ennen vai jälkeen säröjen. Mä en tykännyt lainkaan, kun wah oli säröjen jälkeen. Ehkä se on muistakin kamoista kiinni, mutta ei se wahi soundannut tai toiminut lainkaan kuten itse halusin...
 
Toisaalta, joku väitti, että Morellolla olisi efektiloopissa, joten kyllähän sen voi pistää sinne,m issä itse siitä tykkää. En tiedä, onko totta, mutta eihän se RATM:n wahisoundi mikään henkkasoundi ollutkaan...
 
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
Metalkallo
09.02.2017 14:53:51 (muokattu 09.02.2017 15:11:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Kuvittelisin (en siis tiedä), että se on enemmän siitä wahista kiinni. Mikä wah sulla on? Niihin saa myös jälkikäteen lisättyä jonkun buffer-härpäkkeen, jolla ne saa toimimaan wahin kanssa...
 
Mutta eikös se soundi oli aika tavallakin erilainen riippuen siitä, onko wah ennen vai jälkeen säröjen. Mä en tykännyt lainkaan, kun wah oli säröjen jälkeen. Ehkä se on muistakin kamoista kiinni, mutta ei se wahi soundannut tai toiminut lainkaan kuten itse halusin...
 
Toisaalta, joku väitti, että Morellolla olisi efektiloopissa, joten kyllähän sen voi pistää sinne,m issä itse siitä tykkää. En tiedä, onko totta, mutta eihän se RATM:n wahisoundi mikään henkkasoundi ollutkaan...

 
Mulla on se perus Cry Baby Wah, mutta red fasel modilla ja pitäisi olla myös bypass modattukin.
 
Tässä muuten mun ottama kuva tuosta mun setupista jossa kitarasta päin eka fuzz, od, wah ja lopuksi combo, eli combosta menee eka johto wahiin: https://muusikoiden.net/dyn/users/151041.jpg
 
Tuo od pedaali on s0r0666:n tekemä plexitone, se toimii mukavasti fuzzin kanssa kun ei kotona pysty rääkkäämään vahvaria säröillä kunnolla.
 
Vähemmän on nykyään enemmän
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 584 85 86 87 8895 96 97 98 99

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «