Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Keikoille backup putkinupille
1 2 3
jussip
15.07.2009 16:21:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heikon verkon päässä, eli johdon oikosulkuvirran ollessa pieni, kuormien kytkentätilojen muutokset näkyvät samassa verkon osassa. Moottoreiden lisäksi esimerkiksi hitsauslaitteet aiheuttavat verkkoon häiriötä. Jäykässä kaupunkiverkossa näiden vaikutukset on pienempiä. Oon niin varma kuin ilman verkkoanalysaattorin nauhoittamaa dataa voi olla, että mulla jokunen vuosi takaperin meni pääteputket kytkentätransientin vuoksi. Reenikämppä sijaitsee juuri teollisuusalueella.
 
Confidentum
15.07.2009 20:44:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussip: Heikon verkon päässä, eli johdon oikosulkuvirran ollessa pieni, kuormien kytkentätilojen muutokset näkyvät samassa verkon osassa. Moottoreiden lisäksi esimerkiksi hitsauslaitteet aiheuttavat verkkoon häiriötä. Jäykässä kaupunkiverkossa näiden vaikutukset on pienempiä. Oon niin varma kuin ilman verkkoanalysaattorin nauhoittamaa dataa voi olla, että mulla jokunen vuosi takaperin meni pääteputket kytkentätransientin vuoksi. Reenikämppä sijaitsee juuri teollisuusalueella.
 
Pakko kertoa jäniskevennys. Tässä taannoin muan sähköyhtiö keksi idean. Kun sähköt menee poikki, niin aikoivat tiedottaa teollisuusalueella tärkeille asiakkaille sähköpostilla miten pitkään paikat on pimeänä ja ilman sähköä...hetken se tuntui hyvältä idealta kunnes...
 
Wide Fat Neck
Foo Player
15.07.2009 21:29:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perza: Niin siinä kesken setin kovimman kliimaksinhan sitä putki/sulake remppa ruvetaanki tekemään!
 
Tässä onkin juuri asian ydin. Viime keikalla meiltä meni laulajalta mikkijohto. Alkuoireina oli vain signaalin heikentyminen ja kierto-ongelmat. Näinkin yksinkertainen asia vei reilut 5 minuuttia selvittää ja korjata kun johtolootakin oli hukassa. Yleisön hyvään vauhtiin päässyt meno hyytyikin aika totaalisesti eikä oikein elpynyt koko setin puolikkaan aikana. Jos meikäläinen olisi alkanutkin siinä putkia vaihtamaan niin osa jengistä olisi jo kotona nukkumassa...
Tulipa tätä kitaravahvistinasiaa miettiessä mietittyä myös että mikä yksittäisen härvelin laukeaminen lopettaisi koko shown. Jos soittajilla on kakkosinstumentit mukana niin eipä moni asia lopettaisi showta. Basson kun voi vetää jonkun DI-boksin kautta suoraan PA:han ja koskettimiakin meillä on kahdet. Vaikka mikauspöytä hajoaisi niin 200 hengen keikan heittäisi vielä hyvin kitara- &bassovahvistimella ja kytkemällä laulumikit & kiipparit suoraan aktiivikaappien mikki- & linjasisääntuloihin.
 
It's one louder!
McNulty
15.07.2009 21:57:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Foo Player: Tulipa tätä kitaravahvistinasiaa miettiessä mietittyä myös että mikä yksittäisen härvelin laukeaminen lopettaisi koko shown.
 
Sähkökatkos tai keikkapaikalla jokin muu sähkölaitteen laukeaminen. Kannattaa siis kuskata akustisiakin soittimia mukana :) Ja rumpalin on hyvä omistaa vispilät ja rodit.
 
Olen paras muusikoiden.netin Bonecrushereista!
JR
16.07.2009 02:00:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Putkinupille hyvä backup on toinen putkinuppi. Tai mahollisesti toisen bändin vahvari laitteisto joka soundcheckissä on jo testattu / säädetty. Eli joku laite jonka saa parissa minuutissa päälle ja voi heti jatkaa soittamista, muuten voikin sitten pitää vartin oluen juonti tauon tai jotain.
 
Jos backupina on putkinupille pod tms linjaan menevä, pitäis sekin jo sinne lava setuppiin laittaa valmiiksi, jos ei nyt ihan päällä pidä, niin piuhat ja muut ainakin paikoilleen tai viereen. Ja soundit pitää olla valmiina muistipaikoissa jne. Menee muuten aikaa sen kaivamiseen ja säätöön että miksi tulee liian hiljaa tai lujaa ja mikä mättää :)
 
"Milk can hurt you"
McNulty
16.07.2009 02:03:21 (muokattu 16.07.2009 02:03:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JR: Jos backupina on putkinupille pod tms linjaan menevä, pitäis sekin jo sinne lava setuppiin laittaa valmiiksi, jos ei nyt ihan päällä pidä, niin piuhat ja muut ainakin paikoilleen tai viereen. Ja soundit pitää olla valmiina muistipaikoissa jne. Menee muuten aikaa sen kaivamiseen ja säätöön että miksi tulee liian hiljaa tai lujaa ja mikä mättää :)
 
No tottakai ne laitetaan valmiiksi. Ihan samalla tavalla kuin ne kitaristin kitarat ovat joko techillä lavan reunalla tai sitten telineessä esim. styrkkarin vieressä. Ei niitä lähdetä kesken keikan himasta hakemaan, vaan ne on siinä hollilla ja valmiina, viritettyinä ja laitettuina, remmien kera jne.
 
Olen paras muusikoiden.netin Bonecrushereista!
Tami
22.07.2009 23:11:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz:
Tuo 22-wattinen EHX-pedaali vaikuttaa kiinnostavalta: sen voisi hätätapauksessa kytkeä uros-naaras-kaappipiuhalla suoraan Bognerin combon kaiuttimeen, jos vahvistinosa sattuisi laukeamaan - kaiuttimen hajoamiseen en jaksa uskoa. Tällöin myös mikitys olisi valmiina ja itsellekin ääni tulisi samasta paikasta.

 
Mä investoin tuon EHX-polkimen varalaitteeksi ja nyt muutaman hetken kokeilun tuloksena mä pidän tuota melkoisen onnistuneena "backup"-laitoksena. Mulla tuo kulkee kombon kopassa mukana, ja ihan niinkuin Jucciz tuossa mainitsikin, niin kalustorikon sattuessa muutetaan laudasta tuleva piuha kiinni EHX:ään ja kombon kajari ( joka on siis plugi-piuhalla varustettu nykyvahvarissa) kiinni samaan lootaan. EHX:n virtapiuha vahvistimen virtapiuhan paikalle töpseliin ja valmista tuli. Aikaa tuohon kuluu ihmettelyn jälkeen 30s ja soitto soi taas. Ainakin oma "setuppi" toimii siedettävästi myös tuon EHX:n kanssa. Eihän se soundeiltaan ole mitenkään vertailukelpoinen ykkössetin kanssa, mutta kyllä sillä keikan soittaa loppuun.
 
Mä itse pidän vahvistinta melkoisen hiljaisella ja "metelin" tuottaa PA:t. Minun käyttöön tuo EHX tuottaa riittävästi volyymiä jotta saan normimikityksellä riittävästi ääntä kuuluville. Ehx alkaa muroutua volyymin mennessä yli puolenvälin. Ehken vielä onnistuneempi laite mulle olisi säröytymättömämpi laite bass- , mid- ja treblepotikalla. Hiukkasen laitteen "kompaktiutta" syö erillinnen virtalähde, joka ottaa oman tilansa esim. pedaalilauta-asennuksessa.
 
Toisena käyttöajatuksena mulla oli tuon oston kanssa käyttää sitä multihärpäke-pedaalin vahvistamiseen pienemmillä keikoilla. Eli muljutin - EHX - 1 x 12" kaappi pohjainen ratkaisu. Ja pikaisten testauksen perusteella tuommoinenkin systeemi onnistuu....
Mutta edelleen hintaansa nähden hyvä vekotin back-uppailuun.
 
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
StrongMan
23.07.2009 00:50:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vautsi! Tuo EHX tuli aika puskista. Näppärältä ratkaisulta vaikuttaa. Riittääkö tuosta säröytymätöntä meteliä oikein rumpalinkin yli?
 
Sitten asiaan: tällaisen opiskelijabudjetin soittajan ratkaisu rajoittuu muiden bändien tuomiin vahvistimiin. Mahdollisesti joku Cube 60 toimisi painoltaan kevyenä varaboksina. Pedaalilauta mahdollistaa sen, että useammalla yhdistelmällä toimii sounditkin, joskus jopa kohtalaisesti. Kitarasta fuzz>wah>viritin>tube screamer ja ds1, josta vahvistimen inputtiin. Efektiloopissa pöhisevät whammyä, eq:ta, chorusta ja delayta.
 
Koko systeemi on rakennettu siten, että laudan päästä päähän päästään yhdistämällä ds1 ja whammy lyhyellä kulmapiuhalla. Tämän perään tarvitaan vain kohtuullinen vahvistin cleanilla jonka päällä DS1 toimii "pääsärönä". Tarvittaessa toinenkin putkinuppi saadaan kytkettyä nopeasti tilalle, mutta ei se ainakaan välttämätön ole.
 
(Perään toki vielä provoratkaisu: ostakaa tekin mesoja, niin ei tartte backuppiratkaisuja ;))
 
Tami
02.08.2009 18:31:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tami: Mä investoin tuon EHX-polkimen varalaitteeksi ja nyt muutaman hetken kokeilun tuloksena mä pidän tuota melkoisen onnistuneena "backup"-laitoksena....
Mutta edelleen hintaansa nähden hyvä vekotin back-uppailuun.

 
No sattuneesta syystä on nyt sitten koeponnistettu EHX myös keikkakäytössä. Ohjelmassa oli hääkeikka alkuillan "humppineen" ja sitten loppuillan Cover-rymistely paranoidista Bonjoviin... Laudassa särö - boss re-20 delay - volapedaali - EHX - 12" emimence Red Fang avoimessa 1 x 12" kaapissa. Ehx:n volyymi hiukan alle puolenvälin ja switchi asennossa "bright"
 
Yllättävän hyvin EHX hommasta selviytyi. Meillä on korvamonitorit käytössä ja tuosta kombinaatiosta sai sen verran meteliä aikaiseksi, että kitaran sai kuulumaan PA:n kautta. Ja meteliä oma yhdistelmä tuottaa sen verran että suora ääni kajarista kuuluisi ihan hyvin myös ilman monitorointiakin.
 
Eli: edelleen hyvä hätäapu-vekotin. Helppo roudata ja ihan siedettävät soundit. Itse toivoisin tuohon treble - mid ja bass-säädöt niin se olisi täydellinen. Soittotuntuma eli luonnollisesti ole yhtä hyvä kuin putkikoneiden kanssa, mutta toisaalta ei sen kummempi kuin niissä mallintavissa vekottimissa joilla on tullut toisinaan suoriuduttua.
 
Hyvä peli!!
 
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
McNulty
02.08.2009 18:40:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tami: Itse toivoisin tuohon treble - mid ja bass-säädöt niin se olisi täydellinen.
 
Pitäis selvittää miten siihen saisi moiset väliin modailtua. Enkä usko että on hirveän työlästä rakentaa tuo pieni EHX kimppaan vaikka jonkun EQ-rasian kanssa. Säilyis silti pedalboardiin kelpaavana pikkurasiana ja olisi esim. 7-band EQ mukana :)
 
Ylimielistä besserwisseröintiä m.netissä jo vuodesta 2003 lähtien!
mopar
12.10.2016 12:34:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikäs näiden kanssa on nykytilanne? Mitä porukat käyttää?
 
FastEddie
12.10.2016 12:50:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mopar: Mikäs näiden kanssa on nykytilanne? Mitä porukat käyttää?
 
Kun tässä syksyn aikana putkicomboni mykistyi kahdella keikalla, hommasin EHX 22n myös.
 
Ostosperusteena pieni koko ja yksinkertaisuus. Purkki kulkee mulla kitarakotelossa.
Keikalla en ole vielä pääsyt kokeilemaan ja toivottavasti en pääsekkään, mutta yhdet treenit soittaneena voin todeta, että toimii tehtävässään. Tyydyttävästi.
 
If you think you are too old to rock n roll, then you are
hallu
12.10.2016 16:50:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mopar: Mikäs näiden kanssa on nykytilanne? Mitä porukat käyttää?
 
Mulla on Koch Pedaltone varakoneena ja se soveltuu tarvittaessa myös pedaaliksi "oikean" vahvistimen kanssa. Session Sessionette mulla on yleensä ykköscombona, mutta haaveilen, että saisin Koch twintonen toimimaan ykkösvahvarina
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
sepisti
12.10.2016 17:21:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mopar: Mikäs näiden kanssa on nykytilanne? Mitä porukat käyttää?
 
Mulla on https://m.thomann.de/fi/bluguitar_amp1.htm . Erittäin jees.
 
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
mopar
12.10.2016 21:57:47 (muokattu 12.10.2016 22:00:03)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Mulla on https://m.thomann.de/fi/bluguitar_amp1.htm . Erittäin jees.
 
Ihan mielenkiintoinen laite mut ihan pirusti liian kallis ollakseen vain hätävaralaite.
 
Mites esim. se tech21 fly rig 5 toimii suoraan mikseriin kytkettynä? Onko jollain käytännön kokemusta? Myyntipuheiden mukaan toimii joo, mut mikä on totuus....
 
Edit: Toi ehx vois ehkä olla ihan järkevä vaihtoehto.
 
von spets
13.10.2016 08:15:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehx magnum 44 on varakoneena pelastanut yhden keikan kun putki hajosi tauolla. Suosittelen! Sen voi duunata niin, että jalkakytkimellä vaihtuu kaikki piuhat päävahvarin syötöstä magnumin syöttöön jolloin siirto kestää yhden sekunnin.
 
www.facebook.com/thebadcaseband
Åboensis
13.10.2016 08:29:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mopar: .Mites esim. se tech21 fly rig 5 toimii suoraan mikseriin kytkettynä? Onko jollain käytännön kokemusta? Myyntipuheiden mukaan toimii joo, mut mikä on totuus....
 
Toimii erittäin hyvin, kunhan monitorointi on edes joten kuten kunnossa, eli itse kuulee, mitä soittaa - Perussoundit puhtaista pienten reunarosojen kautta säröihin ovat kaikki toimivia, bonuksena tap tempolla varustettu dilsa sekä chorus. Olen soittanut flyrigiä sekä vahvaimen (itse asiassa pelkän päättärin) että (olosuhteiden pakosta) pari kertaa suoraan mikserin läpi. Mainio back-up, koska toimii myös vara-pedaalilautana tarvittaessa.
 
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt -
uduwudu
13.10.2016 16:25:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

von spets: Ehx magnum 44 on varakoneena pelastanut yhden keikan kun putki hajosi tauolla. Suosittelen! Sen voi duunata niin, että jalkakytkimellä vaihtuu kaikki piuhat päävahvarin syötöstä magnumin syöttöön jolloin siirto kestää yhden sekunnin.
 
Mulla on sama laite varalla. Onneksi ei ole tarvinnut koskaan turvautua tohon keikalla, kamat on kestäneet. Ehx:n soundi on sellainen, että kyllä sillä pärjää keikan loppuun ja tehoakin on riittävästi. Varavahvariksi varsin pätevä.
Laulava Kylätohtori
02.10.2019 16:38:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitäisi varmaan hankkia backup vahvari, vaikkei ole mitään ongelmia ollutkaan. Fiksua se on vissiin hankkia ennenkuin niitä ongelmia tulee kuin jälkikäteen.
 
Mikä on päivän kuuma sana? Jotain tällaista haen, mihin saa vaikka spedulaudan kiinni ja lootasta sitten kaappiin.
 
https://www.thomann.de/fi/electro_h … jeSI6IjIiLCJsYW5ndWFnZSI6ImZpIn0%3D
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Haeroe
02.10.2019 16:43:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Pitäisi varmaan hankkia backup vahvari, vaikkei ole mitään ongelmia ollutkaan. Fiksua se on vissiin hankkia ennenkuin niitä ongelmia tulee kuin jälkikäteen.
 
Mikä on päivän kuuma sana? Jotain tällaista haen, mihin saa vaikka spedulaudan kiinni ja lootasta sitten kaappiin.
 
https://www.thomann.de/fi/electro_h … jeSI6IjIiLCJsYW5ndWFnZSI6ImZpIn0%3D

 
Tuo on erittäin hyvä vaihtoehto. En tosin osaa yhtään sanoa, mikä on päivän kuuma sana. Magnumissa riittää teho raskaampikätisenkin rumpalin kanssa eikä saundissakaan mielestäni ole valittamista. Tällä hetkellä mulla tosin on ISP techonologies:n päätteet, mutta olisin ostanut Magnumin, jos sellaisen olisin käytettynä aikoinaan löytänyt.
 
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «