Muusikoiden.net
09.03.2021
Suomen monipuolisin konservatorio | Opiskele musiikista ammatti! | www.kpkonsa.fi 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Flying finn-kitarat
1
evaddave
23.05.2009 16:13:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertokaa kokemuksia näistä Nevalaisen Flying finn-kitaroista ja minkä verran kannattaa maksaa hyvänkuntoisesta yksilöstä käytettynä?

änkyrä
24.05.2009 00:24:35

Kahden flaikkarin omistajana eli sound of blues ja custom olen erittäin tyytyväinen niihin. Työn jälki on loistava, vaikka olen kuullut väitettävän, että 90-luvulla tehdyt kitarat olisivat parempia kuin nykyiset. Erityisesti sound of blues on loistava kitara erittäin hyvillä mikeillä. Custom on heiman mielialakysymys, että onko f-aukollinen bigsby-kammella varustettu kitara hyvä vai ei. Laadussa ei ole mitään vikaa siinäkään. Matilta saa tilattua kohtuuhinnalla laadukkaan omien speksien mukaisen kitaran. Ei ne ihan Ruokankaan tasoon yllä (siis minun mielestä), mutta onpahan hinnatkin eri luokkaa.

Käyetystä on aika vaikea sanoa, mitä nisitä kannattaa maksaa, koska Flying Finnejä on kovin erilaisia. Esim. oma customini f-aukoilla, kullatuilla osilla ja loimukannella maksaa enemmän kuin vintage series stratot. 800-1000 euroa perus flaikkarista voisi olla hinta, jolla itse ostaisin käytetyn, kun ottaa huomioon, mihin hintaan Matti tekee uuden. Customeista 1000-2000 euroa riippuen siitä, mitä ne ovat. Tai no enpä tiedä, itse en osaa oikein rationaalisesti suhtautua kitaroiden hinnoitteluun. Jos ulkonäkö miellyttää, kaula on käteen sopiva ja saundi on hyvä, niin yleensä on itselle oikea hintakin löytynyt, jolal kitara on lähtenyt mukaan.

evaddave
24.05.2009 12:44:31 (muokattu 24.05.2009 12:45:17)

Okei. Kitara mitä tarkoitin on juuri tuo Flying finn sound of blues. Ei f-aukkoja vaan se helmeilevä pintainen lankku. Samannäköinen, mitä tuttujuttu-kitaristeilla. Ja tällä mallilla ois ok hinta 800-1000? Mulle nääs kaupataan kitaraa hinnalla 1420 euroa.

hapo
24.05.2009 14:53:38

Kyllä tuo 800-1000 on ehdottomasti alakanttiin, kyse kumminkin erinomaisista kitaroista.

änkyrä
24.05.2009 15:54:35

Joo, kyllä sound of blues on arvokkaampi kuin 800-1000 euroa. Perus flaikkarilla tarkoitin normaalimaalattua ja ilman reunalistoja ja muita hienouksia olevia kitaroita. Sellaisen olisin itse saanut 800 eurolla. Sound of blueseista näytetään pyytävän aika laajalla skaalalla ja niissä on yksilöinäkin eroja, koska ne tehdään vain tilauksesta. Loimukaula ja jotkin muut hienoudet, mm. sunburstiksi maalattu lapa, nostavat hintoja. Mutta muutama vuosi sitten uuden sai Matilta tilattua 1850 eurolla ja siihen sai valita otelaudan materiaalin, värityksen, kullatut tai kromatut osat, mikkien kytkennät jne. Siihen nähden, jos siinä ei ole mitään erikoista, yli 1400 euroa tuntuu aika paljolta käytetystä kitarasta, joka ei kuitenkaan ole vielä vintage. Siitä olen aivan samaa mieltä, että todella laadukkaista kitaroista on kyse ja siksi niitä olen itse ostanut sekä Nevalaiselta että Ruokankaalta. Ikävä kyllä käytettynä niistä ei yleensä saa niin paljoa kuin soittimien laatu edellyttäisi, jos vertaa vaikkapa Fenderiin tai Gibsoniin hinta/laatu suhdetta. No enpä aio näistä suomalaisista tekeleistä koskaan myydäkään yhtään, joten minulle hintakehityksellä ei ole mitään väliä.

harryk
24.05.2009 16:14:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä on nyt kolme vasuria Flaikkaria, yksi perus Sound of Blues, yksi kaarevakantinen kahdella humpparilla ja yksi f-aukkoinen Gretcsh-tyyppisillä mikeillä. Kaikilla on ilo soittaa ja työn laatu on ensiluokkaista. Matti lähenee kuitenkin jo kuuttakymmentä ikävuotta ja uskoisin, ettei näitä käsintehtyjä kitaroita enää synny satoja tai tuhansia uusia markkinoille, jolloin nykyisten olemassaolevien Flying Finn kitaroiden arvo tullee nousemaan ja niistä tulee jossain vaiheessa ns. keräilykappaleita. Jos ottaa nuo seikat huomioon, kannattaa maksaa vähän enemmänkin, mutta jos etsii vain hyvää ja edullista käyttökitaraa, saa muita merkkejä varmaan halvemmallakin.

jarzel
24.05.2009 21:45:52

On jäänyt senverran hämärän peittoon noista Nevalaisen tekeleistä että
onko noissa Flying Finn:in sarjanumeroissa muuten mitään logiikkaa mistä sais valmistusvuoden selville?

Ja kummat noista sitten on sound of blues-mikit,ne missä alnico napapalat vai ne missä kestopalamagneetit alla??

änkyrä
24.05.2009 23:28:50

Sarjanumeroinnin periaatteena on: kaksi ensimmäistä numeroa on valmistusvuosi, kaksi seuraavaa kuukausi ja loput numerot on kyseisen kuukauden aikana valmistuneiden järjestysnumero. En tiedä, onko tämä periaate ollut aina vai onko siinä muutoksia.

En nyt muista miten sound of blues mikit on tehty, mutta siinä on nopeasti syttyvät mikit, joissa on vahva bluessaundi. Toki se sopii moneen muuhunkin vääntöön ja olenkin ajatellut vaihtaa sound of bluesin tallamikiksi myös rautalankaan viritettyyn Fenderin stratoonkin, niin saisi sooloihin hieman vahvemman soolosaundin. Rakenteesta en muista enää mitään, kun tämä kitara on ollut minulla jo useita vuosia.

Mase
25.05.2009 07:44:38

Itsekkin kyselin noita flaikkareita alkuvuodesta ja melko huonosti oli silloin sekä uusia että käytettyjä tarjolla. Millbrookista olis löytynyt purple haze-värinen SoB hintaan 1995e ja Musiikki Järvenpäästä seinäjoelta kullanvärinen classic 1350e. Nämä molemmat siis uusia. Jonkun 1,5ke:tä olis voinut hyvästä sound of bluesista maksaa, mutta eipä tuntunut olevan siihen hintaan tarjolla, niin sai sit mun osalta jäädä.

o0o
10.02.2021 22:04:06

Huom! Olet kirjoittamassa yli 4279 päivää vanhaan aiheeseen!

Osaako joku sanoa mitä eroa on Flying Finn 1 ja Sound of Blues malleilla? Kyseessä 2000 luvun alkupuoliskon soittimet.

Diu diu.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2021, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti