Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: mutuilia sormista ja niiden vaikutuksesta saundiin.
1 2
Fender Stratocaster
20.01.2010 21:50:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On tullut huomattua että ihan itseltäni (Vai kenties ihan siltä itseltään?) kuulostan lähes millä kamoilla vaan. Jonkun muun soittaessa mun kamoilla taas huomaan äänitteilläkin selvän eron omaan soundiini vaikka säädöt olisivatkin lähes samat.
 
Orange amplifiers - Voice of the world
Marzi
20.01.2010 22:14:53 (muokattu 20.01.2010 22:16:33)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tyypit on hokanneet jotain olennaista. :D
 
Ei vaan, soundi on täysin kiinni soittajasta, tatsista. Itekin joskus soitin kaverin kamoilla ja se tuli ihmettelemmään, että mitä mä säädin kun soundi muuttui paljon raskaammaksi. Samoin äänittäjä ihmetteli joskus studion tarkkaamossa kun soitin sen selän takana, että mitä tein soundille yhtäkkiä. Istuin vain alas. :) Eli se omakin soundi/tatsi voi muuttua hyvin pienillä liikkeillä enemmän kuin nappeja kääntämällä.
 
Tossa oli joku youtuubilinkki aiemmin, missä kaveri soitti halpiskamoilla. Se soittokin oli hyvin omaperäistä meininkiä. Soundi ei ole kiinni siitä, paljonko siinä on säröä tai middleä vaan miten sitä soitinta käsitellään.
 
Ja kuten aiemminkin sanottu, kaikilla on päässään ajatus siitä, miltä soundin pitä kuulostaa. Eli se oma soundi tulee haettua laitteesta kuin laitteesta. Monasti mielenkiintoisimpia juttuja saakin irti kun hakee jotain muuta kuin mitä normaalisti hakisi. Eli koittaa vaikka hakea surisevaa ja pörisevää liidiä hi-gain-liidin sijaan. Tai superpyöreetä ultracliiniä reunaroson sijaan. Tulokset voi yllättää. :)
 
Tarpeeksi on liian vähän.
Björn E. Borg
21.01.2010 14:29:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Marzi: Tyypit on hokanneet jotain olennaista. :D
 
Ei vaan, soundi on täysin kiinni soittajasta, tatsista. Itekin joskus soitin kaverin kamoilla ja se tuli ihmettelemmään, että mitä mä säädin kun soundi muuttui paljon raskaammaksi. Samoin äänittäjä ihmetteli joskus studion tarkkaamossa kun soitin sen selän takana, että mitä tein soundille yhtäkkiä. Istuin vain alas. :) Eli se omakin soundi/tatsi voi muuttua hyvin pienillä liikkeillä enemmän kuin nappeja kääntämällä.
 
Tossa oli joku youtuubilinkki aiemmin, missä kaveri soitti halpiskamoilla. Se soittokin oli hyvin omaperäistä meininkiä. Soundi ei ole kiinni siitä, paljonko siinä on säröä tai middleä vaan sitä soitinta käsitellään.
 
Ja kuten aiemminkin sanottu, kaikilla on päässään ajatus siitä, miltä soundin pitä kuulostaa. Eli se oma soundi tulee haettua laitteesta kuin laitteesta. Monasti mielenkiintoisimpia juttuja saakin irti kun hakee jotain muuta kuin mitä normaalisti hakisi. Eli koittaa vaikka hakea surisevaa ja pörisevää liidiä hi-gain-liidin sijaan. Tai superpyöreetä ultracliiniä reunaroson sijaan. Tulokset voi yllättää. :)

 
Sehän on kitarassa juuri niin hienoa, että sitä voi oikeasti soittaa.
 
Siinä on niin paljon mahdollisuuksia hallita sitä ääntä käsillä, että mikään muu soitin ei pysty moiseen.
 
Siksi tunnetuimmat muusikot viime vuosikymmeniltä ovat kitaristeja.
 
mattim
21.01.2010 18:23:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Björn E. Borg: Sehän on kitarassa juuri niin hienoa, että sitä voi oikeasti soittaa.
 
Siinä on niin paljon mahdollisuuksia hallita sitä ääntä käsillä, että mikään muu soitin ei pysty moiseen.
 
Siksi tunnetuimmat muusikot viime vuosikymmeniltä ovat kitaristeja.

 
Kitara on ilmaisuvoimainen soitin, mutta myös viulu ja sen kaltaiset soittimet kuten suomalainen jouhikko ja kiinalainen erhu ovat soittimia joista ilman hyviä käsiä ei kaksista ääntä saada ulos.
 
Matti
 
jussi1976
21.01.2010 19:37:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Snapo: Joskus YouTubesta katoin jonkun Steve Vain haastattelun, jossa hän kertoi kiertäneensä EVH:n kanssa joskus vuonna kivi. Jonkun keikan soundcheckissä Halen oli sitten kysynyt jos sais kokeilla Vain romppeita. Vai antoi luvan ja oli ihan ihmeissään, että EVH kuulosti juuri iteltään, vaikka siellä soikin oma JEM oman rigin läpi.
 
No just noinhan se menee. Kun kitaralla tarpeeksi soittaa, se saundi on sama. Ton saman homman muuten mainitsi kerran Lukather. Se oli testannu jonkun muun huippukitaristin kamoja, ja se silti saundas itseltään.
 
"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
Björn E. Borg
21.01.2010 19:46:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mattim: Kitara on ilmaisuvoimainen soitin, mutta myös viulu ja sen kaltaiset soittimet kuten suomalainen jouhikko ja kiinalainen erhu ovat soittimia joista ilman hyviä käsiä ei kaksista ääntä saada ulos.
 
Matti

 
Viulun ilmaisuvoima on suurempi, mutta kitara on monipuolisempi.
 
kimurantti1
21.01.2010 19:47:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: No just noinhan se menee. Kun kitaralla tarpeeksi soittaa, se saundi on sama. Ton saman homman muuten mainitsi kerran Lukather. Se oli testannu jonkun muun huippukitaristin kamoja, ja se silti saundas itseltään.
 
Muistan lukeneeni saman ja taisi muuten olla juuri EVH, jonka kamat oli kyseessä.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Antti1
21.01.2010 19:48:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Björn E. Borg: Viulun ilmaisuvoima on suurempi, mutta kitara on monipuolisempi.
 
Miten ilmaisuvoimaa mitataan?
 
kimurantti1
21.01.2010 19:49:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Miten ilmaisuvoimaa mitataan?
 
Naaman ilmeestä. Viulistit on aina niin viilipyttyjä.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Björn E. Borg
21.01.2010 19:54:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Miten ilmaisuvoimaa mitataan?
 
No viululla voi esimerkiksi hallita pitkän äänen volyymiä ja sointia(siis käsillä). Sitähän ei kitaralla voi tehdä.
 
Tämä on minusta sellaista syvyyttä, jota kitarassa ei ole. Se on aika olennainen piirre ja siksi väitän että viulu on ilmaisuvoimaisempi.
 
Myöskään puhaltimet eivät pysty samaan. Vaikka saksofonisti on kuinka taitava, niin vastaavassa tilanteessa muutos äänessä on melko vähäinen ,viuluun verrattuna.
 
kimurantti1
21.01.2010 19:57:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Björn E. Borg: Myöskään puhaltimet eivät pysty samaan. Vaikka saksofonisti on kuinka taitava, niin vastaavassa tilanteessa muutos äänessä on melko vähäinen ,viuluun verrattuna.
 
Älä nyt viitsi? :-) Torvilla pystyy vaikuttamaan soundiin, äänen kestoon ja sen sointiin aivan yhtä paljon kuin jousisoittimilla.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
kimurantti1
21.01.2010 19:57:15 (muokattu 21.01.2010 19:57:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitkästä aikaa tuplat.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Björn E. Borg
21.01.2010 20:05:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Älä nyt viitsi? :-) Torvilla pystyy vaikuttamaan soundiin, äänen kestoon ja sen sointiin aivan yhtä paljon kuin jousisoittimilla.
 
Hiljaisesta voimakkaaseen, kovasta pehmeään, vibratosta suoraan -
 
Tai no ehkä. Mutta puhaltimiin nähden muut ominaisuudet, nopeat trillit ja tremolot ja kaikki ne vivahteet - kyllä puhallin jää jälkeen. Olen sitä mieltä.
 
En taida oikein tuntea noita orkesterimusiikin konserttoja joissa puhallin soittaa soolon, jazzissa mennään bendausten puolelle, ja sen voi tehdä viulullakin - no ehkä se ei kuulosta niin makealta.
 
No joo kyllä saksofoni aika kärkeen menee. Jazzissa eivät oikein viulistit ole juhlineet, ja rockin puolella en muista yhtään suurta nimeä.
 
Takajeejee
21.01.2010 20:24:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä aika iso rooli tässä on pikkauskädellä. Ja esim hammer-on/pulloff jutuissa sitten taas otelauta kädessä pitää olla tiettyä swengiä. Vaikea selittää. Mutta joidenkin pulloffit ja tollaset jutut kuullostaa vaan niin laimeelta. Ja joillain sitten ei ole yhtään tyylitajua sen plektrakäden käytön kanssa.
 
Äh vaikea selittää.
 
Marzi
22.01.2010 01:33:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Björn E. Borg: No viululla voi esimerkiksi hallita pitkän äänen volyymiä ja sointia(siis käsillä). Sitähän ei kitaralla voi tehdä.
 
Tämä on minusta sellaista syvyyttä, jota kitarassa ei ole. Se on aika olennainen piirre ja siksi väitän että viulu on ilmaisuvoimaisempi.
 
Myöskään puhaltimet eivät pysty samaan. Vaikka saksofonisti on kuinka taitava, niin vastaavassa tilanteessa muutos äänessä on melko vähäinen ,viuluun verrattuna.

 
Kitaraakin voi soittaa jousella. :) Sitäpaitti, viulu kitarastyrkkarin särön läpi kuulostaa aika paljon sähkökitaralta, eli sen oma tonaliteetti ei pukkaa efektoituna niin vahvasti framille kuin kitaran. Kitaraa on toki totuttu kuulemaan noin, joten korva mieltää samoin efektoidun viulun helpommin kitaraksi kuin viuluksi. Viulu jää kakkoseksi sit esim legatosoitossa ja pikkaamalla tuotettavien äänien kanssa. Se "plip" ei oikein korvaa pinch harmonicseja ja plektran asennon ja aseman tuomia vivahteita. Kitaran ilmaisuvoima perustuu mun mielestä silti isolta osalta(josta suurimmaksi osaksi itse soittimen monipuolisiin äännentuottomahdollisuuksiin) myös oheislaitteisiin. Viulu valittaa eri tavoin kun wah-itketys kitaralla. Ja esim. piezomikkien mahdollistama akkarimaailmaan hyppy lennosta on hieno lisä.
 
Foni, btw, on kyllä akustisena instrumenttina vahvoilla nimenomaan ilmaisuvoimassaan. Samoin kun viulukin. Mut sähkökitara soitettavuudeltaan, oheisvempeleineen, monipuolisuutensa takia ja soundimahdollisuuksineen vie voiton. Vaikka onkin ihan eri eläin kun noi kaks muuta. Mut viulu ei sähköisenäkään pärjää tässä kisassa. (aihetta on kokeiltu, soitin pitkään bändissä missä oli viulisti) Leffamusiikissa foni ja viulu on ehdottomia tunteiden tulkkeja, niinkun pianokin. Piano jää tässä skabassa kyl vähän noiden kahden varjoon.
 
Tarpeeksi on liian vähän.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «