Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä vahvistin?
1 2 3 4
hallu
08.10.2015 09:11:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Ei ehkä ihan voi kuitenkaan yleistää koskemaan kaikkia fenkkuja? :)
 
Ei voi, mutta olisiko sulla mielessä joku soundillinen yksityiskohta jolla kuvaisit fendereitä? vai lähtisitkö mieluummin erottelemaan eri kytkentöjen soundieroja tyyliin varhaiset tweedit vs. lopunajan twinreverbit tms. Onhan niitä honottavampiakin fenkkuja, mutta middlekuoppa on se määre, minkä yhteydessä olen useimmin nähnyt käytettävän sanoja "Fender" ja "tyypillinen" :-).
 
Mutta joo lienet aivan oikeassa ja varmaan middlekuoppa kuuluu enemmän bassmania ja isoja fenkun twinejä kuvaavaan sanastoon. Itse vaan tykkään juurikin siitä soundista ja olen ollut iloinen, että se middle on pikkuisen kuopalla tuossa nykyisessä vibrochampissanikin, vaikka se on tuollainen pikkuriikkinen vahvistin.
 
Ja totta on sekin, että vaikka itse olen ollut tavattoman mieltynyt juuri Fendereihin, niin hyviä vahvistimia löytyy loputon määrä eri valmistajilta.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Gabe
08.10.2015 09:31:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Ei voi, mutta olisiko sulla mielessä joku soundillinen yksityiskohta jolla kuvaisit fendereitä? vai lähtisitkö mieluummin erottelemaan eri kytkentöjen soundieroja tyyliin varhaiset tweedit vs. lopunajan twinreverbit tms. Onhan niitä honottavampiakin fenkkuja, mutta middlekuoppa on se määre, minkä yhteydessä olen useimmin nähnyt käytettävän sanoja "Fender" ja "tyypillinen" :-).
 
Mutta joo lienet aivan oikeassa ja varmaan middlekuoppa kuuluu enemmän bassmania ja isoja fenkun twinejä kuvaavaan sanastoon. Itse vaan tykkään juurikin siitä soundista ja olen ollut iloinen, että se middle on pikkuisen kuopalla tuossa nykyisessä vibrochampissanikin, vaikka se on tuollainen pikkuriikkinen vahvistin.
 
Ja totta on sekin, että vaikka itse olen ollut tavattoman mieltynyt juuri Fendereihin, niin hyviä vahvistimia löytyy loputon määrä eri valmistajilta.

 
Tuohan on se tyypillinen yleistys kun puhutaan "Tyypillisesta Fenkkusoundista", mutta on ihan pakko huomauttaa aina koska kyllä sieltä löytyy vaikka minkälaista muutakin konetta. Tykkään itsekin Fendereistä kovasti, upeita soundeja on saatu niin tweed-, brownface-, blackface- kuin silverface aikakaudenkin koneista. Ja siihen päälle vielä nykyiset reissuet ym. erikoisuudet. Eli enpä viitsi alkaa millään tietyllä yksityiskohdalla rajaamaan tai kuvaamaan koska niitä koneita on niin paljon eri tyylisiä. :)
hallu
08.10.2015 10:17:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Tuohan on se tyypillinen yleistys kun puhutaan "Tyypillisesta Fenkkusoundista", mutta on ihan pakko huomauttaa aina koska kyllä sieltä löytyy vaikka minkälaista muutakin konetta. Tykkään itsekin Fendereistä kovasti, upeita soundeja on saatu niin tweed-, brownface-, blackface- kuin silverface aikakaudenkin koneista. Ja siihen päälle vielä nykyiset reissuet ym. erikoisuudet. Eli enpä viitsi alkaa millään tietyllä yksityiskohdalla rajaamaan tai kuvaamaan koska niitä koneita on niin paljon eri tyylisiä. :)
 
No ei rajata :-) poistetaan pöytäkirjoista tuo aikaisempi huomautukseni middlekuopasta.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
calluna
08.10.2015 10:17:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Tuohan on se tyypillinen yleistys kun puhutaan "Tyypillisesta Fenkkusoundista", mutta on ihan pakko huomauttaa aina koska kyllä sieltä löytyy vaikka minkälaista muutakin konetta. Tykkään itsekin Fendereistä kovasti, upeita soundeja on saatu niin tweed-, brownface-, blackface- kuin silverface aikakaudenkin koneista. Ja siihen päälle vielä nykyiset reissuet ym. erikoisuudet. Eli enpä viitsi alkaa millään tietyllä yksityiskohdalla rajaamaan tai kuvaamaan koska niitä koneita on niin paljon eri tyylisiä. :)
 
Tällä logiikalla kaikki eri yksilötkin putkivehkeistä täytyisi pitää "ominaan" eikä yleistää ikinä mitään, koska jo komponenttien toleranssit esimerkiksi tuovat omat värinsä soundipalettiin. Mutta jos nyt ei korkinhaisteluun/hifistelyyn mennä, niin tottakai on olemassa tyypilinen Fender-soundi, kuten myös tyypillinen Marshall-soundi ym., jonka "tyypillinen" kitaramusiikkia harrastava kaveri tunnistaa.
 
"B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen
hallu
08.10.2015 10:22:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

calluna: Tällä logiikalla kaikki eri yksilötkin putkivehkeistä täytyisi pitää "ominaan" eikä yleistää ikinä mitään, koska jo komponenttien toleranssit esimerkiksi tuovat omat värinsä soundipalettiin. Mutta jos nyt ei korkinhaisteluun/hifistelyyn mennä, niin tottakai on olemassa tyypilinen Fender-soundi, kuten myös tyypillinen Marshall-soundi ym., jonka "tyypillinen" kitaramusiikkia harrastava kaveri tunnistaa.
 
Siis jotkin fenderit kuulostaa epätyypillisiltä ;-). No mielestäni olette Gaben kanssa molemmat oikeassa eli kaikkihan riippuu siitä mihin sen oman ennakko-odotustenkompassin neula osoittaa. Eli onko se se sitä mitä siltä odottaa, vai yllättääkö se. Aika moneen juttuun muuten pätee tämä sama.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
aeik
08.10.2015 10:30:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo:
Mun valvestate 8240 combossa on ihmeen hyvät puhtaat soundit ja muutenkin omaan korvaan miellyttävät, että jos sen saisi myös nuppina kaappiin niin se olisi siinä. Tuossa siis 1 putki vaikuttaa selvästi tuohon puhtaaseen kanavaan.

 
Kyllä tuon sarjan Valvestateista ihan hyvät puhtaat lähtee, mutta se putki ei vaikuta siihen mitenkään. Kytkentäkaaviota vilkaisemalla selviää, että se putki vaikuttaa pelkästään särökanavalla. :)
 
antnis
08.10.2015 12:02:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kait niitä tyypillisiä fenkkuja ole kuin kaksi, BF ja Tweed. Kumpikin erittäin tunnistettavia.
 
Sarko
08.10.2015 13:18:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mä melkeen voisin allekirjoittaa ton väitteen Blackface-Fenkusta että se on just se ikoninen "Fender-soundi". Twängi, heleys, kliinit kuin kuiskaukset jumalten Pantheonista jne. Esim. tässä on mun mielestä mahtava esimerkki "Fender-soundista" ajatuksen tasolla, vaikka oisikin Hiwatt tai vastaava ihan todellisuudessa. Kyse on enemmänkin ideasta ja ideaalista. Esimerkiksi parhaat kuulemani Marshall-soundit on ZZ Topin Tushissa sekä Ted Nugentin Strangleholdissa, vaikka käytössä herroilla oli Brownface Deluxet :D
 
https://www.youtube.com/watch?v=BNKSs1J38EA
 
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Gabe
08.10.2015 15:59:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sarko: parhaat kuulemani Marshall-soundit on ZZ Topin Tushissa sekä Ted Nugentin Strangleholdissa, vaikka käytössä herroilla oli Brownface Deluxet
 
Brownface Deluxesta saa tosiaan hemmetin hyvät Marshall-soundit. Kannattaa vältellä niitä Fendereitä, ne kun on sellaisia middle kuoppaisia clean-koneita. ;)
Metalkallo
08.10.2015 17:20:44 (muokattu 08.10.2015 17:29:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Kaikki combot pystyy kytkemään ulkoiseen kaappiin. Tavallisesti liitin ulkoiselle kaapille löytyy, mutta jos sellaista ei ole, niin vahvistimen omaan kaiutin johtoon voi modata ulostulon ulkoiselle kaapille.
 
Juurikin se että vahvarin pitää taipua kaikkeen puhuu sen puolesta, että hyvä yksikanavainen ja hoitaa pedaaleilla sen muun, niin saat sen taipumaan juuri kaikkeen siihen mihin haluatkin. Mutta joo itse tietenkin tiedät parhaiten mitä tarvitset. Fendereissä on omanlaisensa kliini sellainen middlekuoppainen. Neljän viiden huntin huitteilla katselen käytettyä laatuvahvistinta tai sitten etsit noista uusista halppiksista mieleisen. Bugeroita kehuvat hyväsoundisiksi, mutta niiden kestävyyttä on jotkut moittineet, utta ei ole pitkään aikaan niitä täällä haukuttu joten ehkä ne ovat nykyisin ihan toimivia tapauksia. Kannattanee jokatapuksessa tsekata nekin.

 
Mä kyselinkin yhdessä toisessa ketjussa tuosta combon liittämisestä kaappiin. Kun tuon mun 8240 valvestaten sais vaan modattua niin, että sais sen toimimaan modauksen jälkeen yhä myös combona niin ongelma olis ratkaistu, sen verran pidän sen äänestä ja se taipuu ihan kaikkeen. Sillä ei taida olla väliä, mutta siinä on 2 4ohm kajaria eli kokonaisuus taitaa olla sen 8ohm, mutta kun on hydridi niin ei taida olla väliä onko kaappi asetettu 8ohm vai 16ohm?
 
Juu, tuo yksikanavaisuus vois olla ehkä sitten se juttu mulle, kunhan vaan vahvari syö pedaaleja hyvin. Marsun JCM800 2203 voisi ehkä olla jees kun sitähän porukat on saanu vaikka mitä irti, mutta se on kallis. Täytyy pitää Bugeratkin mielessä.
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin.
Metalkallo
08.10.2015 17:27:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aeik: Kyllä tuon sarjan Valvestateista ihan hyvät puhtaat lähtee, mutta se putki ei vaikuta siihen mitenkään. Kytkentäkaaviota vilkaisemalla selviää, että se putki vaikuttaa pelkästään särökanavalla. :)
 
Noinhan sen pitäisi olla, mutta tuntuu kyllä kovasti siltä että se vaikuttaisi puhtaaseen kun puhtaat on aivan erilaiset kuin esim. mun edesmenneessä 8080 valvestatessa jossa oli täysin trankut puhtaat ja joka käytti putkea ainoastaan särökanaviin. 8240 stereo chorus combon puhtaat on enempi lähempänä mun edesmennyttä Blackstar ht club 50 nupin puhtaita joka oli putkipeli.
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin.
korvaoo
08.10.2015 17:33:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aeik: Kyllä tuon sarjan Valvestateista ihan hyvät puhtaat lähtee, mutta se putki ei vaikuta siihen mitenkään. Kytkentäkaaviota vilkaisemalla selviää, että se putki vaikuttaa pelkästään särökanavalla. :)
 
Olikohan 8040 sarjassa toisin, vai oliko se muuten vaan niin hyvin tehty puhdas kanava että läks lämät -asennossa ihan muree särösoundi? :)
 
kaikki paitsi on turhaa.
jii.haanpaa
08.10.2015 19:02:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

korvaoo: Olikohan 8040 sarjassa toisin, vai oliko se muuten vaan niin hyvin tehty puhdas kanava että läks lämät -asennossa ihan muree särösoundi? :)
 
Näin muuten tekee! Noissa 8xxx-sarjalaisissa on tuollainen päätesäröemulaattori, mikä todennäköisesti on vain seurausta kahden pennin komponenttien toleransseista :) Manuaalissakin asiasta mainitaan.
 
"CRUNCH
A term used to describe semi-distorted sounds often used for rock rhythm or blues lead playing. Crunch is achieved by turning the normal channel gain to maximum or just below. Valvestate models have extra gain built into their normal channels to give you plenty of crunch (models 8080, 8240, 8100, 8280 & 8200 also have a switchable crunch selection). Turning down the guitar volume brings the sound back to clean."
 
Putki noissa tosiaan häiritsee vain särökanavaa. Aliarvostettuja värkkejä kaikin puolin. Omasta 8040:stä taisin pulittaa joskus saturaisen pintaan, olisiko ollut 80€. Reiskasti vahvaria per euro.
 
Hallu, pistäs piruuttasi Vibro Champpäristä treble ja basso nollille ja volume tappiin. Alkaa sitä middleäkin löytymään ja muutenkin hyvä ja paljon käytetty asento ko. vahvarille. Ei vaan tule ehkä heti mieleen testata, jos on tottunut esim marsun tone-piiriin. Ei sillä, etteikö fenderin middleskuuppi maistuisi yhtä hyvältä.
 
hallu
08.10.2015 23:43:33 (muokattu 08.10.2015 23:47:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jii.haanpaa: Näin muuten tekee! Noissa 8xxx-sarjalaisissa on tuollainen päätesäröemulaattori, mikä todennäköisesti on vain seurausta kahden pennin komponenttien toleransseista :) Manuaalissakin asiasta mainitaan.
 
"CRUNCH
A term used to describe semi-distorted sounds often used for rock rhythm or blues lead playing. Crunch is achieved by turning the normal channel gain to maximum or just below. Valvestate models have extra gain built into their normal channels to give you plenty of crunch (models 8080, 8240, 8100, 8280 & 8200 also have a switchable crunch selection). Turning down the guitar volume brings the sound back to clean."
 
Putki noissa tosiaan häiritsee vain särökanavaa. Aliarvostettuja värkkejä kaikin puolin. Omasta 8040:stä taisin pulittaa joskus saturaisen pintaan, olisiko ollut 80€. Reiskasti vahvaria per euro.
 
Hallu, pistäs piruuttasi Vibro Champpäristä treble ja basso nollille ja volume tappiin. Alkaa sitä middleäkin löytymään ja muutenkin hyvä ja paljon käytetty asento ko. vahvarille. Ei vaan tule ehkä heti mieleen testata, jos on tottunut esim marsun tone-piiriin. Ei sillä, etteikö fenderin middleskuuppi maistuisi yhtä hyvältä.

 
Kappas perhanaa :-) eipä ole juolahtanut moinen mieleen, pitääpä tosiaan kokeilla. Kiitos vinkistä :-). Tuo Vibrochamp on meikälle tällähetkellä ihan parhautta ja hoittaa kitaravahvistimen tontin mallikkaasti. Ainoa, että se on pieni eli mahdolliset bändiprojektit vaatii sitten isomman mörssärin, mutta siihenkin on ideoita mielessä jos joskus vielä moisiin hommiin innostun.
 
E: Mulle se middleskuuppi on vaan niin tuttu ja kun katsoo mun vahvistinhistoriaa niin sen ymmärtää. Mulla on ollut Fenderiltä Showman (hopeanaama), 75 (kasarimustanaama tiedätte varmaan tapauksen), BluesDeVille (bassman-princenton yhdistelmä) ja nyt tää Vibrochamp.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Kefiiri
09.10.2015 09:48:32 (muokattu 09.10.2015 09:49:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Mä kyselinkin yhdessä toisessa ketjussa tuosta combon liittämisestä kaappiin. Kun tuon mun 8240 valvestaten sais vaan modattua niin, että sais sen toimimaan modauksen jälkeen yhä myös combona niin ongelma olis ratkaistu..
 
Jos siinä sun 8240 Valvestatessa on kiinteä kaiutinjohto, niin modautat vaan sen niin että combon omat kaiuttimet liitetään plugilla vahvariin. Sitten voit tarvittaessa kytkeä combon omien kajarien tilalle erillisen kaapin.
 
En ole musiikin asiantuntija.
jii.haanpaa
09.10.2015 10:54:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Jos siinä sun 8240 Valvestatessa on kiinteä kaiutinjohto, niin modautat vaan sen niin että combon omat kaiuttimet liitetään plugilla vahvariin. Sitten voit tarvittaessa kytkeä combon omien kajarien tilalle erillisen kaapin.
 
Kajari on pikaliittimillä kiinni. Itse uhrasin tuohon tarkoitukseen yhden kajaripiuhan, jonka toiseen päähään vahvarin piuhan liittimiä vastaavat naaraat. Markan maksaa ja työkaluiksi riittää sivuleikkurit.
 
Serenity
09.10.2015 12:38:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jii.haanpaa: Kajari on pikaliittimillä kiinni. Itse uhrasin tuohon tarkoitukseen yhden kajaripiuhan, jonka toiseen päähään vahvarin piuhan liittimiä vastaavat naaraat. Markan maksaa ja työkaluiksi riittää sivuleikkurit.
 
Kätevämpää on kyllä asentaa sinne combon taakse kytkimellinen jakki eli runkoliitin ja kierrättää kajareille menevä piuha sen kautta. Kun lisäkaiuttimen plugin tökkää siihen jakkiin pimenee omat kajarit eli toimii kuin kuuloketöpseli.
 
Noinhan ne lisäkaiuttimien "valmiit" liitännätkin on tehty. Vaatii tietty vähän enemmän vaivannäköä, ohjeita löytynee netistä.
 
Metalkallo
09.10.2015 22:00:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia neuvoista.
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin.
Jucciz
11.10.2015 22:10:49 (muokattu 11.10.2015 22:15:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sarko: Esimerkiksi parhaat kuulemani Marshall-soundit on ZZ Topin Tushissa sekä Ted Nugentin Strangleholdissa, vaikka käytössä herroilla oli Brownface Deluxet :D
 
Gibbons on aina ollut tosi salamyhkäinen kamoista puhuttaessa, joten mistä sen tietää, mikä kone Tushissakaan oikeasti pöhisee?
 
Vaan 6G3 Deluxe on kyllä ehdottomasti "marshallein Fender", jonka tiedän. Siinä on kyllä todella paljon marsuhenkistä runtua tarjolla, etenkin kun sen perään kytketään hieman Celestionia. Myöskään Mullardin/Brimarin putket eivät haittaa kokonaisuutta. Brimarhan teki myös 6V6:ia. ;)
 
Ja muistutukseksi jälleen kerran yksi parhaista Fender-soundeista koskaan:
https://www.youtube.com/watch?v=EoHlcln4Bno
Ei ehkä se kaikista tyypillisin, mutta vastaavasti mm. paras. Kalustona siis Brownface Bassman ja Telecaster.
hallu
11.10.2015 22:22:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Gibbons on aina ollut tosi salamyhkäinen kamoista puhuttaessa, joten mistä sen tietää, mikä kone Tushissakaan oikeasti pöhisee?
 
Vaan 6G3 Deluxe on kyllä ehdottomasti "marshallein Fender", jonka tiedän. Siinä on kyllä todella paljon marsuhenkistä runtua tarjolla, etenkin kun sen perään kytketään hieman Celestionia. Myöskään Mullardin/Brimarin putket eivät haittaa kokonaisuutta. Brimarhan teki myös 6V6:ia. ;)
 
Ja muistutukseksi jälleen kerran yksi parhaista Fender-soundeista koskaan:
https://www.youtube.com/watch?v=EoHlcln4Bno
Ei ehkä se kaikista tyypillisin, mutta vastaavasti mm. paras. Kalustona siis Brownface Bassman ja Telecaster.

 
On kyllä järkyttävän hyvä soundi. Sanoisin, että yksi parhaista kitarasoundeista ikinä. Miten ihminen voi kuunnella edes tuollaista saamatta aivoverenvuotoa :-D pieninä palasina tuota on nautittava ettei kerry vyötärölle moinen namu :-D.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «