Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mallintava multiefekti vai vahvistin ja mahdollisia purkkeja?
1
pietari-poika
24.04.2009 18:35:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus olisi suunnitelmissa uusia vahvistusosastoa, ja teen nyt pienoista taustatutkimusta, koska en ole yhtään perehtynyt asiaan.
 
Nykyisessä äänentoisto-osastossa on siis Line6 Pocket Pod ja Rolandin GA-30 (30W trankkuvahvari). Tuo rolandi on tosi vanha, isän vuonna 79 ostama vahvistin. Kotivolyymeillä volasäätö on noin 0,1:ssä ja jos volan nostaa ykköseen niin siitä tulee niin kova möly että varmaan koko kerrostaloon kuuluu.
 
Särkijänä on Bossin DF-2, jota ei sitäkään kai enää valmisteta. Siinä on siis särö ja feedbackeri, jolla en oikeastaan tee mitään. :D Kun tuon bossin yhdistää rolandin vahvistimeen, särö on varsin hirveää pörinää. Luulisin, että se johtuu vahvistimesta, koska kun podista laittaa tube preamp-mallinnoksen, lopputulos kuulostaa vahvarissa aika samalta kuin tuon pedaalin kanssa.
 
Podin ostin joulun jälkeen, ja siihen olen ollut tosi tyytyväinen (hintaan nähden). Käytän sitä vahvistimen, kotistereoiden ja kuulokkeiden kanssa. Sekä nauhoitteluun tottakai. Säröpuoleen olen varsin tyytyväinen, vois olla vähän enemmän tietysti säröä mutta hyvin riittää (ainakin paremman puutteessa).
 
Efektejä en ole oikeastaan tottunut käyttämään, podista on tullut laitettua johonkin soolosoundiin hiukan vaimeaa delayta sekä _tosi_ vähän chorusta. Flangeri on ihan kiva, mutta en ole löytänyt sille yhtään käyttöä. Podissa en käytä Line6 Insane-kanavaa, koska netin sekä omien testieni mukaan peittää virheet varsin hyvin, josta johtuen soittotaito pahimmassa tapauksessa huononee.
 
Kitaratunnilla vahvistimena on Tech21 Trademark 30, joka on varmaan paras vahvistin saundiltaan johon olen kitaran plugannut. Erityisesti kevyt roso/rokkityylinen särö on todella makean kuuloista.
 
Nyt sitten itse aiheeseen: Jos joskus uusisin vahvistinosastoani, mitä minun kannattaisi hankkia? Musatyyli on bluusista rokin kautta heviin, melkein kaikkea soittelen siis.
 
Meillä on Yamahan aktiivikaiutin, teholtaan 100W ja siinä taisi olla 8" elementti sekä pienempi diskanttielementti. Mitäs olette mieltä jos hommaisi jonkun mallintavan härvelin, kuten vaikka Pod X3 Liven sen kaveriksi? Mitään syvintä Chorusta tai Flangeria en tarvitse, ja tosta X3 Livestä luulisi saavan huomattavasti kirjavamman soundipaletin ulos kuin Pocket Podista. Myös jalkakytkinhommelit ja Wah/Volume-pedaali kiinnostaa, jos vaikka joskus soitan jossain bändissä niin saisi keikoille podin mukaan. Kuulemma ton eteen saa laitettua normaalisti jonkin säröttimen mikäli ei laitteen omat säröt kummoiselta kuulosta.
 
Toinen vaihtoehto olisi varmaankin mahdollisimman monipuolinen combo, jos monipuolisia sellaisia on. Mitä itse suosittelisitte minulle? Varmaankin jollain putkivahvistin + kaappi + pedaali joka sormea kohti -yhdistelmällä saisi mitä tahansa ääntä ulos mitä haluaa kuulla, mutta varaa ei ole (eikä tule olemaan) paljoaa.
 
Tiivistettynä: Efektejä en erityisemmin käytä (ellei säröä lasketa), ja monipuolisuus/muutenkin hyväsoundisuus plussaa. Yksi ratkaisu jonka kanssa olisin tyytyväinen, olisi varmasti Tech 21:n vahvistin. Pääseeköhän missään musaliikkeessä testaamaan tollasta kunnon podia oikein ajan kanssa? Ei niistäkään mitään kokemusta mutta monet kehuneet ja roudaus on varmasti helppoa. Ja nyt en siis ole mitään ostelemassa että turha vastailla tyyliin "osta tää tuote X ku tää on nii hyvä" vaan ajatuksia ja kokemuksia erityisesti otsikossa mainittuun kysymykseen.
 
Pölinä sikseen, annan suunvuoron teille.
 
Esp Horizon & Line6 Pocket Pod
McNulty
24.04.2009 20:06:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minusta multiefektit ovat hyvä tapa tutustua eri efekteihin ja sitä kautta kartoittaa maastoa itselleen, mitä ihan oikeasti tarvitsee.
 
Yksittäisissä efekteissä on se hyvä puoli, että saat juuri ne tarvittavat, parhaimman soundiset laitteet (omasta mielestäsi) koottua. Ei mitään extrasäätöä ja multimulineksien valikkoviidakkoa.
 
Sain kirjoituksestasi kuvan, että etsit hyviä perussoundeja, eli hyvä puhdas ja pari hyvää särösoundia (esim. crunch ja kunnon distortion). Tähänhän paras lääke on HYVÄ VAHVISTIN. Mikään yksittäinen pedaali tahi multiefekti ei korvaa hyvää vahvistinta, oli se sitten combo tai nuppikaappiyhdistelmä. Vahvistin on tietyllä tavalla hyvän soundin kivijalka. Sen päälle on helppo rakentaa mitä tahansa. Moni toki käyttää erinäisiä säristimiä tuottamaan vahvistimen omasta säröstä poikkeavan efektin. Esim. fuzzit hyvänä esimerkkinä.
 
Itse suosittelen, että säästät rahaa ja ostat kerralla hyvän vahvistimen. Se kantaa pitkässä juoksussa 59875 kertaa pidemmälle kuin yksikään multimulinexi tai efektipedaali. Pedaalilla ei loihdita ihmeitä, mikäli vaffarin perussoundi on huono.
 
Oma suosikkini on nuppikaappiyhdistelmä. Ihan siksi, että saman nupin alle voi tarvittaessa vaihtaa erilaisen kaapin ja/tai erilaiset kaiutinelementit. Tällöin itse nupin soundi muuttuu, mutta perusluonne säilyy samana (esim. potikat käyttäytyvät tutulla tavalla). Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö combo-tyylisillä vahvistimilla voisi tehdä samoin. Usein niihin saa kiinni ulkoisia kaiuttimia ja siitä syystä toimivat kätsysti monessa eri tilanteessa. Esim. 10-20W putkicombo toimii sekä kotona, että tarvittaessa lisäkaapin kanssa reeniksellä ja keikoilla.
 
Täältä siis todella iso käsi uudelle vahvistimelle, josta löytyy sinua miellyttävät ominaisuudet. Käy ihmeessä testailemassa erilaisia vahvistimia ja karista ennakkoluulot. Kokeile uusia merkkejä, vaikka ne ei heti "keskijalkaa" saisikaan nousemaan. Se oma soundi kun voi löytyä ihan mistä vain. Paras mittari on omat korvat!
 
The game's out there, and it's play or get played. That simple.
Midrange
24.04.2009 21:22:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelen useita purkkeja, vaikka ne tosin tulevat maksamaan enemmän. Multiefekteissä ääni tuotetaan pääosin digitaalisesti ja on sitten sen mukaista. Etenkin jos tykkää pitkästä sustainista niin digitaalisäröt melkein poikkeuksetta tekevät dropoutin tietyn ajan kuluttua mikä ainakin itseäni ärsyttää suuresti. Ehkä tämä on vähän vahva mielipide muta suosittelisin pysymään erossa kaikesta digitaalisesta, ainakin säröjen suhteen.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «