Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fender Mexican - susia vai käyttökelpoisia vehkeitä. Kokemuksia.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
duc
06.05.2009 09:19:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Intonaation säätö epäilyttää koska kitarassa on "2-point syncr. tremolo" eli tallaa pitää kiiinni 2 pulttia (6:n sijaan) molemmin puolin ja ylä-E oli alavireinen 12:lta nauhalta mutta säätövara tökkää tuohon ylemmän tallapalan edessä olevaan pulttiin
 
Lähtee sitten vaihtoon.

 
Öö.... häh? Minkälaisen kielisetin siihen oikein laitoit?
B-tone-flat
06.05.2009 09:29:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VIPMetal: Kokeilin äskettäin Fender Lite Ash stratoa kaupassa ja sopi todella hyvin käteen. Hieman V-mallinen kaula ja hyvät mikit sekä hinta. Paljon paskaa saanu niskaansa, mutta ainakin omaan kouraan tuntu erittäin hyvältä. Pitkäaikainen straton kaipaus sai lisäboostia... harmi vaan ettei oo rahhoo.. Myiskö Les Paulin... hmm...
 
Niin ja kokeiltua tullu aika paljon hinnakkaampiakin Fendereitä, mm. SRV, Eric Clapton -mallit, High Way one, American Standard yms. Yllätti kyllä todella. Kaula jotenkin tuntu "viimeistellyltä" enemmän kuin vaikka nuo hinnakkaat pelit.. en tiedä miks.

 
Mä hommasin täältä torilta muutama viikko sitten lite ash telen. Aivan mahtava keppi hintaisekseen! Ei tosin ole Mex vaan Korea made. Sain kyllä tehdä melkoisen säätötalkoon soittokuntoon laittaessani. Olisko ollut tehdasasetuksissa vaiko välinpitämättömän soittajan käsissä?
 
No Comments!
charvette
06.05.2009 09:31:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En vielä mitään, kitarassa on originaalit kielet mutta eivät mitkään rautalangat tehdaskieliksi. Toki olisin voinut paiskata kitaraan heti elixirit mutta käyn vehkeen tietysti läpi (intonaatio etc.) ja itsekin ihmettelen tuota säätövaran puutetta.
 
duc: Öö.... häh? Minkälaisen kielisetin siihen oikein laitoit?
 
duc
06.05.2009 09:51:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

charvette: En vielä mitään, kitarassa on originaalit kielet mutta eivät mitkään rautalangat tehdaskieliksi. Toki olisin voinut paiskata kitaraan heti elixirit mutta käyn vehkeen tietysti läpi (intonaatio etc.) ja itsekin ihmettelen tuota säätövaran puutetta.
 
No joo, tuo kuulosti vaan aika oudolta ettei säätövara riitä. Saattaa olla tehdaskieli pilalla, tai sitten tosiaankin tallan kiinnitys väärässä kohtaa...
B-tone-flat
08.05.2009 11:19:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikäs on muuten classic 50's ja classic player 50's kitaroiden mikeissä erona? Eivät ilmeisesti ole samat. Onko ulkoisia eroavaisuuksia? Mites Ohmit?
 
No Comments!
charvette
08.05.2009 11:38:58 (muokattu 08.05.2009 14:06:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Senverran lisäyksenä aiempaan kirjoitukseeni, että laadunvalvonta ei liene parasta mahdollista MIM kitaroiden kohdalla koska sain tosiaan straton liian suurella kaulataskulla ja shimmivirityksellä kaulan alla. Tosin dv247 suostuu tuon vaihtamaan kun lähetin kuvia kitarasta. Lupasivat tarkistaa seuraavan.
Eli kannattaisi testata sitä luuttua mutta kun punta on halpa... ja rahti menee tässä kauppiaan piikkiin.
 
-Sen verran edittiä, että kitara sinänsä oli oikein mainio soitettava mutta nuo virheet huonontavat ainakin jälleenmyyntiarvoa.
 
ahvenonkala
08.05.2009 18:00:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

B-tone-flat: Mikäs on muuten classic 50's ja classic player 50's kitaroiden mikeissä erona? Eivät ilmeisesti ole samat. Onko ulkoisia eroavaisuuksia? Mites Ohmit?
 
Classic 50:ssä taitaa olla jotkut "yleis vintage" mikit (?), kun taas Classic Palyerissä on Custom Shopin 57/62:t. Nuo 57/62 on kyllä omasta mielestäni aivan huiput all-around mikit. Sopivan erottelevat ja kirkkaat (muttei liian).
 
Morri
09.05.2009 17:24:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lienee tosiaan niin, että MIM-fenkuissa on vaihtelevammalla skaalalla tuo laatu. Joskus erinomaisia ja joskus taas ei. Itselle tuli juuri valkoinen Jim Root Tele (MIM:hän tuo) ja en siitä löydä mitään moitteen sijaa, varsinkin nauhat on laitettu todella siististi, en millään uskoisi MIM-kepiksi. Ja toisaalta, ei kai sillä valmistuspaikalla niin väliä, ennen kaikkea vaikuttaa sen kaverin moraali, joka kulloinkin tietyn osan kitarasta tekee. Eikös se niin ole että aina kun jotain tehdään niin pitäisi pyrkiä antamaan paras mahdollinen panos...että voi reilusti sanoa "minä tein tämän".
 
"Nuotin vieressä on tilaa..."
Karhukoira74
24.09.2009 15:01:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niinpäs näyttää että vanha ketju...mutta kun GAS ei katso ketjun ikää ;) Mielenkiintoisia juttuja kun olen tätä ketjua selannut, sekä tuota Squier Classic Vibe 60's Stratocaster -ketjua. Ja on vaan että kumpi vai kampi....Power-Soundista esim. Vibea saisi hintaan 309,- ja Fenkkua STD Upgradea 537,- ja Mehikoa 615,-. Jokaisesta löytyisi värikin josta olen ikäni haaveillu eli se punainen fender....CAR (tosin ei vissiin hyllyssä). Hieman halvemmalla tietty Tompalta, mutta ero niin pieni että mielummin käy testaamassa liikkeessä ja ottaa sieltä hyvän yksilön.
 
-So many assholes, so few bullets-
Tuomoo
24.09.2009 16:15:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos oot aikeissa ostaa niin suosittelen suosimaan kotimaista ja ostamaan jostakin liikkeestä, ero T-kauppaan on kuitenkin yleensä niin pieni ettei siinä paljoa voita. Ja takuuasioissa kuitenkin on aina parempi jos takuun saa lähellä olevasta liikkeestä kuin 1500 km:n päästä Saksasta.
 
Mutta tosiaan, GAS ei katso ketjun ikää eikä soittajankaan ikää. Itse antaisin ääneni Meksikolaiselle, sillä mitän olen tuolla omallani soitellut ja sitä verrannut todella useisiin Squiereihin niin parempi laatu MIM:ssa on. Tämä on tottakai sellainen asia että sitä on vaikeaa tarkasti empiirisesti tutkia, mutta kouratuntumalla ja rankasti yleistäen voin sanoa että meksikolaisissa laatu on hieman parempaa.
 
Omistan 3 kitaraa, mutta vain 2 kättä ja voin soittaa vain yhtä instrumenttia kerrallaan, enkä sitäkään osaa...
aristoteles666
24.09.2009 17:28:04 (muokattu 24.09.2009 17:33:45)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

charvette: En vielä mitään, kitarassa on originaalit kielet mutta eivät mitkään rautalangat tehdaskieliksi. Toki olisin voinut paiskata kitaraan heti elixirit mutta käyn vehkeen tietysti läpi (intonaatio etc.) ja itsekin ihmettelen tuota säätövaran puutetta.
 
älä nyt helkkari säädä intonaatiota vanhoilla kielillä, se on sama kuin tekisit sen ihan miten tahansa ruuveja käännellen, ainoastaan juuri vaihdetuilla kielillä.
vanhat kielet näyttää intonaation niin päin prinkkalaa ettet uskokaan, säädä se nyt niin hyvin kun voit ja laita uudet kielet niin huomaat sen olevan pahasti metsässä.
 
edit, ja uusilla , ei ," nää on vasta kaks viikkoa vanhat"
 
Björn E. Borg
24.09.2009 17:28:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuomoo: Jos oot aikeissa ostaa niin suosittelen suosimaan kotimaista ja ostamaan jostakin liikkeestä, ero T-kauppaan on kuitenkin yleensä niin pieni ettei siinä paljoa voita. Ja takuuasioissa kuitenkin on aina parempi jos takuun saa lähellä olevasta liikkeestä kuin 1500 km:n päästä Saksasta.
 
Mutta tosiaan, GAS ei katso ketjun ikää eikä soittajankaan ikää. Itse antaisin ääneni Meksikolaiselle, sillä mitän olen tuolla omallani soitellut ja sitä verrannut todella useisiin Squiereihin niin parempi laatu MIM:ssa on. Tämä on tottakai sellainen asia että sitä on vaikeaa tarkasti empiirisesti tutkia, mutta kouratuntumalla ja rankasti yleistäen voin sanoa että meksikolaisissa laatu on hieman parempaa.

 
Mun meksi-Tele on vähän tukkoinen, mutta noita meksistratoja kun kaupassa soittelin vähän aika sitten, niin kyllä oli hyviä vehkeitä. Paljon paremmalta tuntui kuin Highway-jenkki, joka on kalliimpi.
 
Elektroniikkapuoli on oikein hyvä.
 
Toisaalta on tossa ollut indonesialainen Squier, joka on siis pelkkänä kitarana jopa parempi kuin meksi. Mutta sähköosat ovat jota kuinkin pelkkää romua ja johdoissa on kylmäjuotoksia ja nauhatkin vähän sikin sokin sikkarallaan.
 
Tämä oli jotenkin hyvä yksilö, jonka vaan sattumalta bongasin. Ihan toivottomi on olleet ne muut mitä olen kokeillut.
 
Satasen remontin jälkeen tosin aika miellyttävä soitin.
 
Japanilaiset Tokait oli minun kokeilun perusteella oikein laadukkaita, mutta mulla on ihan tarpeeksi ollut japanilaisia kitaroita, enkä osta niitä enää. Niistä puuttuu minusta "spirit" tai "corazon", ja sitä löytyy tuolta Uudelta Mantereelta.
 
Menkää nyt joku ostamaan Huttuselta se 70-luvun Yamaha SG. Ottaa päähän kun se aina pompsahtaa sieltä nettisivulta silmiin. Se on harvinainen, ja jos se on hyvässä kunnossa, niin kyllä siinä arvo ainakin säilyy.
 
aristoteles666
24.09.2009 17:32:11 (muokattu 24.09.2009 17:32:35)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Björn E. Borg:. Mutta sähköosat ovat jota kuinkin pelkkää romua ja johdoissa on kylmäjuotoksia ja nauhatkin vähän sikin sokin sikkarallaan.
 
tuskin on, kylmäjuotoksia, jos on niin ei toimi sähköt, ja nauhat sikkarallan, ja pyh, kyllä ne on ihan niillä paikoilla missä pitää.
 
aristoteles666
24.09.2009 17:43:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vielä yksi juttu, ja tää koskee kaikkia vastaavia keskusteluita, ei vaan mexicon fendereitä, kun ne kitarat lähtee tehtaalta, ihan sama mistä maasta, niin niiden nauhat on poikkeuksetta hyvin hiottu ettei ne törötä kaulan sivulta, mutta sitten ne roudataan suomeen ja täällä ilmasto on kesät talvet niin kuiva että ne puut kutistuu ja tuloksena on törröttävät nauhanpäät.
jokaisessa asiantuntevassa(ja varsinkin maahantuovissa) kitaraliikkeessä tämä tiedetään ja joissain nähdään vähän enemmän vaivaa hiomalla ne kun ne on pari viikkoa kuivunut suomessa,
mutta se maksaa ja ihmiset on laiskoja, joten yllätys yllätys, ne tehdään yleensä vain kalliimpiin soittimiin, josta ne saa ansaitsematonta arvonnousua, muka "hyvällä viimeistelyllä"
 
Björn E. Borg
24.09.2009 17:50:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: tuskin on, kylmäjuotoksia, jos on niin ei toimi sähköt, ja nauhat sikkarallan, ja pyh, kyllä ne on ihan niillä paikoilla missä pitää.
 
Siis oli hiukan kohollaan ja epätasaisesti. Ei ne nyt ihan oikeasti voi sikin sokin olla. :)
 

 
No huono juotos oli joka tapauksessa, näin sanoi kitaraseppä ja kolvasi sen kiinni. Mä luulin että sitä sanotaan kylmäjuotokseksi. Potentiometri ei toiminut.
 
aristoteles666
24.09.2009 17:57:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

no niin, nyt ollaan samaa mieltä, ja jos potikka ei toiminut ja kolvaus korjasi, niin sitten se on voinut hyvin olla kylmäjuotos, korjasin aikoinaan kymmeniä american stantardeja joissa oli keskimikki pimeänä koska arvon herrat ei ollut malttanut kolvata niin kauan että käämilangan lakka sulaa, onneksi aloin testaamaan jo toisen palautuksen jälkeen ja korjasin ne ennen kuin ne meni myyntiin.
 
Björn E. Borg
24.09.2009 18:00:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: vielä yksi juttu, ja tää koskee kaikkia vastaavia keskusteluita, ei vaan mexicon fendereitä, kun ne kitarat lähtee tehtaalta, ihan sama mistä maasta, niin niiden nauhat on poikkeuksetta hyvin hiottu ettei ne törötä kaulan sivulta, mutta sitten ne roudataan suomeen ja täällä ilmasto on kesät talvet niin kuiva että ne puut kutistuu ja tuloksena on törröttävät nauhanpäät.
 
Asiaa puhut. On nähty monta kertaa tämä asia ja paikkansa pitää.
 
jokaisessa asiantuntevassa(ja varsinkin maahantuovissa) kitaraliikkeessä tämä tiedetään ja joissain nähdään vähän enemmän vaivaa hiomalla ne kun ne on pari viikkoa kuivunut suomessa,
mutta se maksaa ja ihmiset on laiskoja, joten yllätys yllätys, ne tehdään yleensä vain kalliimpiin soittimiin, josta ne saa ansaitsematonta arvonnousua, muka "hyvällä viimeistelyllä"

 
Eikös joissakin ainakin japanilaisissa ole muuten vedetty lakat tuohon otelaudan sivulle, että ovat nauhan päät suojassa? Se on ainakin viimeistelyä.
 
Mutta nuo nauhat ei ole kielen kohdasta hyvin hiottu, vaan usein karheat ja epätasaiset.
 
Jos joku niin minusta nauhojen karheus korreloi aika vahvasti tuohon kitaran hintaan, mutta voisiko olla että kauppias kettu olisi tuossa kalliimmassa stratossa mennyt noita nauhoja omin päin hioskelemaan?
 
Nauhojen hiominen ja kiillotus maksaa ehkä satasen ja se kannattaa huomioida kitaran hinnassa. Kiillotuskin muuten auttaa ihan älyttömästi sointiin ja tuntumaan ja sen voi ainakin auttavasti tehdä itsekin, vaikkei olisi mitään erityistä kätevyyttä tai työkaluja käytössä.
 
Björn E. Borg
24.09.2009 18:07:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Senkin sanon, että ei ainakaan minun korviin voi luottaa, jos pitää arvioida että mikä kitara "soi hyvin" ja mikä ei.
 
Nyt kun olen täällä vängännyt ihmisten kanssa mitä erilaisimmista asioista, olen kiinnittänyt huomiota moniin asioihin paljon tarkemmin kuin ennen ja huomannut sen, että
 
1) oikealla kielimerkillä
2) sopivalla kielten paksuudella
3) oikeilla, tarkoilla säädöillä
4) tallojen, satulan ja nauhojen oikealla käsittelyllä
 
aivan hiton halpakin kitara soi kymmenen kertaa paremmin kuin joku Custom sitä ja tätä, jossa on vanhat kielet ja säädöt miten sattuu.
 
aristoteles666
24.09.2009 19:04:42 (muokattu 24.09.2009 19:05:43)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mikä saa kitaran kuin kitaran tuntumaan paljon paremmalta on hioa nauhojen välit otelaudan reunasta pyöreäksi, sellaisiksi ne kuluu vuosien soittamisella, mutta näin saat ne tuntumaan siltä 62 stratolta hetkessä, eron todella huomaa.
 
Tuomoo
24.09.2009 19:05:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä kävi tässä omassa Meksikolaisessa hyvä tuuri, sähköt toimivat eikä missään ole mitään ongelmia, ainoastaan tallamikki menee vaihtoon, sillä sen soundi ei miellytä korvaa yhtään. Keskimikki on juuri omiin tarpeisiin sopiva, sopii täydellisesti mm. Lynyrd Skynyrdin ja vastaavan soittoon eikä kaulamikissäkään valittamisia ole. Mutta ei tallamikissäkään vikaa ole, soundi ei vain miellytä.
 
Oma yksilö oli hyvin viimeistelty, tottakai säätöjä piti tehdä melko rankallakin kädellä. Liikkeestä haettaessa 14. ja 16. nauhan päät törröttivät hieman, mutta pari viikkoa kitaran oltua itsellä totesin ettei nauhat enää törrötäkään. Kait tuo kaulan puu sen verran paljon elää että nauhojen päät ovat kunnolla. Talvella tuon joskus huomaa jos kitara on liian lähellä lämpöpatteria, mutta kesäisin ja hieman kosteamalla ilmalla mitään ei huomaa. En sitten osaa sanoa onko oma poikkeuksellisen hyvin viimeistelty yksilö mutta itse ainakin pidän tuosta. Ja kuten joskus olen sanonutkin, tuo kitara haudataan minun mukana, on se omiin tarpeisiin niin täydellinen.
 
Omistan 3 kitaraa, mutta vain 2 kättä ja voin soittaa vain yhtä instrumenttia kerrallaan, enkä sitäkään osaa...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «