Muusikoiden.net
09.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fender Mexican - susia vai käyttökelpoisia vehkeitä. Kokemuksia.
1 2 3 4 57 8 9 10 11
Tuomoo
05.10.2008 20:01:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tässä etsinyt jonkinlaista tyydytystä kitarakuumeeseeni, ja olen soitellut ja testaillut useampiakin kitaroita. Eniten olen soitellut paikallisessa liikkeessä meksikolaista stratoa. Kaulasta pidin, sopii käsilleni täydellisesti eikä muutenkaan hullummalta näyttänyt. Stratomalliset kitarat ovat muutenkin suosiossani, itse niistä pidän.

Nyt olisikin hyvä tietää, onko näihin meksikolaisiin luottamista. Myyjä sanoi, että aina ero meksikolaisen ja amerikkalaisen Fenderin välillä on se, että jenkkiläinen tehdään Amerikassa amerikkalaisista osista, meksikolainen taasen tehdään rajan toisella puolella samoista osista, mutta hintalappu on eri näköinen. Suoraan sanottuna ei huvittaisi maksaa 1000€ enemmän aidosta Fenderistä jos meksikolaiset ovat soittokuntoisia vehkeitä. Vai ovatko? Kitara mitä olen aikeissa ostaa maksaa noin 650€. Olen nähnyt tätä vehjettä myytävän haitarissa 625-750€.

Eräs kaverini väittää innoissaan, että meksikolaiset eivät pidä virettä ollenkaan. Tämä kaveri ei kyllä itse ole ikinä omistanut vastaavanlaisia kitaroita, joten hänen mielipiteensä ei paljoa taida painaa. Kuitenkin jäi vaivaamaan, että olisiko väitteessä mitään perää.

Nyt olisikin hyvä tietää meksikolaisten omistajilta, onko teidän kitaranne mistään kotoisin? Minkälaisia vikoja/ominaisuusksia tms. tiedätte näistä?

Musiikkiharrastus pelasti minut rikastumiselta.
kimurantti1
05.10.2008 20:13:33 (muokattu 05.10.2008 20:17:40)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jenkkistratoissa ja Mexicon stratossa on eroja, mun mielestä jenkkistratot on verrattomasti parempia. Tavallisen jenkkistraton saa uutena tonnilla, käytettynä vähän halvemmalla. 650 euroa Mexicon stratosta on musta aikamoinen ryöstöhinta. Tuosta vähän referenssiä, eikä tämäkään kai ole halvin mahdollinen hinta: http://www.thomann.de/fi/fender_mex_std_strat_mn_bk_upgrade.htm

Tuohon vireasiaan, niin kyllä siinä on perää. Mä en tiedä onko hardware mexicon stratoissa aivan samaa kuin jenkeissä, mutta kyllä ainakin mun kokeilemani jenkkistratot ovat pitäneet vireensä paremmin verrattuna mehikoihin.
Kuha
05.10.2008 20:20:29

Nyt olisikin hyvä tietää meksikolaisten omistajilta, onko teidän kitaranne mistään kotoisin? Minkälaisia vikoja/ominaisuusksia tms. tiedätte näistä?

Kyl ne jostain on kotoisin. Tuossa pintapuolinen artikkeli yhdestä mallista:

http://muusikoiden.net/artikkelit/artikkeli.php?id=715

artopee
05.10.2008 20:25:32

Asiallinen mehikaano on muun muassa Robert Cray Signature.....

PappaSF
05.10.2008 20:48:15

Olen tässä etsinyt jonkinlaista tyydytystä kitarakuumeeseeni, ja olen soitellut ja testaillut useampiakin kitaroita. Eniten olen soitellut paikallisessa liikkeessä meksikolaista stratoa. Kaulasta pidin, sopii käsilleni täydellisesti eikä muutenkaan hullummalta näyttänyt. Stratomalliset kitarat ovat muutenkin suosiossani, itse niistä pidän.

Nyt olisikin hyvä tietää, onko näihin meksikolaisiin luottamista. Myyjä sanoi, että aina ero meksikolaisen ja amerikkalaisen Fenderin välillä on se, että jenkkiläinen tehdään Amerikassa amerikkalaisista osista, meksikolainen taasen tehdään rajan toisella puolella samoista osista, mutta hintalappu on eri näköinen. Suoraan sanottuna ei huvittaisi maksaa 1000€ enemmän aidosta Fenderistä jos meksikolaiset ovat soittokuntoisia vehkeitä. Vai ovatko? Kitara mitä olen aikeissa ostaa maksaa noin 650€. Olen nähnyt tätä vehjettä myytävän haitarissa 625-750€.

Eräs kaverini väittää innoissaan, että meksikolaiset eivät pidä virettä ollenkaan. Tämä kaveri ei kyllä itse ole ikinä omistanut vastaavanlaisia kitaroita, joten hänen mielipiteensä ei paljoa taida painaa. Kuitenkin jäi vaivaamaan, että olisiko väitteessä mitään perää.

Kotosalta löytyy yksi Mexicon Fenderin Stratocaster

Kyllä tuo vireensä on pitäny, eihän noi maailman parhaita ole mutt eivät ole myöskään hinnalla pilattuja. Kampi nyt ei ole maailman paras jos sitä vemputtaa ihan todella raskaalla kädellä eli silloin vire voi vähän kärsiäkin.

Ainoa mistä voisin vähän negatiivista sanoa on yksikelaisten mikkien hienoinen "hurina" vaikka eihän tuo ihan epänormaalia ole ja osittaine kait noissa muissakin vastaavissa on samaa "hurinaa".

Ihan OK keppejä ovat, hyviä soittaa ja soundikin on ihan OK.

Ite meinaan tuon tuunata vaihtamalla mikit ja tallan varmaankin jossain vaiheessa.

McNulty
05.10.2008 20:48:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Standard-sarjasta vähemmän hyviä kokemuksia, Deluxe- ja Classic-sarjoista parempia kokemuksia. Silti taitaisin ostaa Japsi-Fenkun tai Tokain... jotka valmistetaan samalla Tokai Gakkin pajalla.

Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just because some watery tart threw a sword at you.
LaMotta
05.10.2008 20:49:10 (muokattu 05.10.2008 21:24:21)

Taitaa tästä USA vs. Mexico-asiasta olla jo useampi keskustelu.

Nyt olisikin hyvä tietää, onko näihin meksikolaisiin luottamista.

Tottakai on, siis kitaroihin...ihmisistä ei ole kokemuksia.

...jos meksikolaiset ovat soittokuntoisia vehkeitä. Vai ovatko?

Tottakai ne ovat...soitteleepihan monet jopa 30-40 vuotta vanhoilla
kitaroillakin....siis Fendereillä.

Eräs kaverini väittää innoissaan, että meksikolaiset eivät pidä virettä ollenkaan.

Ei pidä paikkaansa. Eräs surkeimmin vireessä pysyneistä omistamistani kitaroista
oli Gibson Studio. Aivan surkea kitara. Made In Vapaus Ja Demo(ni)kratia.
Vireongelmat johtuvat yleensä aivan muusta kuin valmistusmaasta.
Tärkeimpänä syynä ehkäpä itse soittaja, seuraavaksi kielten punonta virityskoneistoon,
ja satulan toiminta. Joissain onnettomissa tapauksissa surkealaatuinen ja -syinen(puunsyy)
kaulan puu.

...onko teidän kitaranne mistään kotoisin?

Ei mitään valittamista, paitsi että Strato on (minun mielestäni) liian painava,
vaikkei ole mitenkään erityisen painava, 3,75kg vs. Tele, 3,2kg.

Minkälaisia vikoja/ominaisuusksia tms. tiedätte näistä?

Taitaapi noita vikoja ja ominaisuuksia olla kaikissa kitaroissa valmistusmaahan
katsomatta. Itseasiassa oman Telecasterini body on niin taiten tehty, että kitaran
rakennuksen ammattilainenkin (en minä) luuli ensikerran bodyn nähdessään että
se on tehty yhdestä palasta.

Meksikossa tehtyjen Fendereiden bodyjen pinnanlaatu (lakkaus) pieksää aika
monen samanhintaisen, ja kalliimmankin, kitaran mennen tullen. Ainakin mitä olen
kaupoissa ihmetellyt joidenkin kitaroiden (siis ei mex. Fender) todella surkeaa
lakkausta ja pinnanlaatua.

Jos vaihtoehtona olisi ostaa hiukan paremmin viimeistelty kitara tonnilla, ja hiukan
huonommin viimeistelty kitara muutaman satkun halvemmalla, niin ostaisin
halvemman, ja viimeistelisin ne hiukan törröttävät nauhojen päät itse...(B:-

Post Scriptum:
Itseasiassa "meksikolaisuus" ei kai ole enään mikään pahe, päivinä jolloin
melkoinen siivu kitaroista valmistetaan kauko-idässä (ei Japanissa)...

Ja kaikki tämä siis minun mielestäni, ei minään absoluuttisena totuutena.

EDIT: Ja erään maineikkaan suomalaisen soitinliikkeen myyjän mukaan
jopa meksikossa tehdyssä Fenderissä lukee lavassa "Fender". Ja Fender
on aina Fender, käytettynäkin.

"Levyä on soitettava pirun lujaa, pitäähän naapurinkin kuulla, ei ne seinät siitä hajoo."
MadMatt
05.10.2008 21:19:57

Suoraan sanottuna ei huvittaisi maksaa 1000€ enemmän aidosta Fenderistä jos meksikolaiset ovat soittokuntoisia vehkeitä. Vai ovatko?

Meksikossa tehty Fender on myös aito Fender.
Meksikolaisista (kuten jenkeistäkin) löytyy tietysti eri laatuisia malleja. Omasta kokemuksesta voin sanoa että laadukkaammat mehikot pesevät mennen tullen halvimmat jenkit. Vireet noissa pysyvät siinä missä jenkeissäkin. Oma suositukseni on että älä osta halvinta meksikolaista, äläkä halvinta Jenkkiä.

Nothin' but the blues
duc
05.10.2008 21:21:00

Itsellä on tai on ollut kolme jenkkifenderiä, yksi meksikolainen ja yksi korealainen. Noista korealainen oli selvästi huonoin. Kaikki kolme jenkkimallia olivat hyviä, ja ei meksikolainen classic-sarjalainenkaan huono ole, vaikkei ihan jenkkien tasolle pääsekään.
Hannu H.
05.10.2008 21:36:52

Ei myöskään kannata japanilaisia fendereitä unohtaa.

http://soundstore.fi/index.php?cPath=21_22&sort=2a&filter_id=12

Itellä on strato ja jazz basso japanilaisia ja hyviä vehkeitä ovat. Parempia kuin mexicot eivätkä mielestäni jenkkilän vehkeiden rinnallakaan häpeä.

Valikoima näemmä pienentynyt tuolla soundstorella.. ei varmaan sitten menekki ole ollut halutun lainen?

Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
Jankku
05.10.2008 22:44:51

Oma ensimmäinen kitarani oli Fender Strat Mehico ja ei ole kyllä mitään pahaa sanottavaa ko. instrumentistä =) Piti vireen mainiosti, oli perkeleen hyvä soittotuntuma ja helvetin hyvännäköinen...

Vaihdoinkin sen sitten myöhemmin jacksonin PS-4 siinä hevi-tilu-kitarasankari huumassa mikä niin monella muullakin varmasti teini-ikäisenä oli, että oli pakko saada Jacksoni...

Ja nyt voin viisaampana sanoa että olihan se Fenkku paaaljon parempi kitara kuin se Jaksoni. Ikäväkin sitä lankkua on =`(

Olen toki kokeillut muitakin Mehikolaisia sen jälkeen ja täytyy sanoa että laatu ja soittotuntuma vaihtelee aika paljon, kuin myös American malleissakin...

Hell is where the heart is!
Tuomoo
06.10.2008 01:01:02

Tiedän kyllä että jokaisessa kitarassa on sekä hyviä että huonoja puolia. Jos mikkien kanssa tulee olemaan ongelmaa niin nehän voi vaihtaa jossain vaiheessa. Kuten myös virityskoneiston osia. Pahin pelkoni nimenomaan on vireen pitäminen, kun kitaraa ei ole mahdollisuutta testata pitempään ennen ostoa. Mutta jos pääosin on hyviä kokemuksia niin hyvä.

En nyt jaksa etsiä Thomannilta tms. vastaavanlaisia malleja. Myyjältä kysyin hinnasta, hän kertoi että se on kaikkalla samaa sarjaa, koska kyseessä ei ole halvimmat Meksikossa valmistetut kepit, ei kyllä tosin kalleimmatkaan. Hän sanoi, että hinta-laatusuhde tässä mallissa on parempi mitä aidossa Made in USA-vehkeissä. Että ei mielestäni tuo hinta kauhea ole. En tahdo ostaa mitään 300€ keppiä, koska yleensähän mitä kalliimpi -> sitä laadukkaampi. YLEENSÄ. Tottakai jos laitetaan hintaan 1000€ lisää, niin parempihan se olisi, mutta tämä 650€ olisi opiskelijan budjetille mielestäni hyvä, jos sillä saa laadukkaan yksilön. Jälleenmyyntiarvo taitaa jenkeissä olla parempi, mutta jos kitarasta pidän en sitä todellakaan ole heti myymässä pois.

Entä onko kaulan kiinnitys minkälainen, tarkoitan hyvä vai huono? Ja löytyykö sustainia?

Musiikkiharrastus pelasti minut rikastumiselta.
Zed
06.10.2008 02:13:23

Entä onko kaulan kiinnitys minkälainen, tarkoitan hyvä vai huono? Ja löytyykö sustainia?

Miten niin hyvä vai huono? Vai meinaatko että ruuveja puuttuisi, kaulatasku on väljä tms.? Eivätköhän ne sanan varsinaisessa merkityksessä huonot seuloutune laatutarkastuksissa moneenkin kertaan. Sustaini niin ikään on hyvin pitkälti yksilö-/mallikohtaista: samassa tuotantoerässä valmistuneet täsmälleen samaa mallia edustavat soittimet voivat poiketa havaittavasti toisistaan. Tuntuu että ruodit nyt liikaa valmistusmaata itse soittimien ominaisuuksien sijasta. Ihan saman amerikkalaisyrityksen tuotantotiloja ne ovat siellä Mexiconkin puolella, johon osa firman kokonaistuotannosta on jaettu. Amerikan puolella valmistetut ovat yleensä viimeistelyltään parempia, mutta muuttujia on tarpeeksi paljon vaikuttamaan niidenkin laadun heittelehtimiseen. Itse en uskaltaisi ostaa testaamatta minkäänlaista soitinta, oli se sitten valmistettu vaikka Mikä-Mikä-Maassa.

Pienenä erikoisuutena mainittakoon, että ehkäpä paras koskaan käsittelemäni Stratocaster on toverini omistama halpa Mexicolainen Standard.

"Miulla on vittu, suuri musta vittu." -Jussi Hyyrynen
MadMatt
06.10.2008 08:03:05

Jos kerrot mikä malli sulla on kiikarissa niin saat varmaan yksityiskohtaisempia kokemuksia kyseisen kepakon omistajilta.

Nothin' but the blues
jran
06.10.2008 09:09:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä on meksikon Fendereistä ihan positiivisia kokemuksia. Eli taloudesta löytyy MIM Tele, Srato, sekä Jazz Bass. Pikku fiksauksia noihin on joutunut tekemään, mutta eipä nuo soittimetkaan ole kovin kalliitakaan ollut.

Baja Tele on aivan loistava, eikä häviä viimeistelyltään juuri ollenkaan amerikan malleista. Tässä oli kyllä semmoinen pikku juttu, että tallaan menevä maadoituspiuha oli jo valmiiksi katkennut. Pikku vika, helppo korjata. Itse asiassa ainoa miinus koko laitteessa.

Stratocasterikin on myös vallan kelpo peli, vaikka onkin kotoisin meksikosta. Tosin pari pikku juttua siinäkin. Eli olen vaihtanut mikit (Texas Special), virittimet, sekä asentanut siihen Tremsetterin. Strato on toki vuosimallia '90, että eiköhän tuon ikäisiin joutuisi jo muutenkin jotain tekeen. Jos ei muuten, niin ihian vaan harrastamiseksi.

Jazzari on kanssa kaikin puolin hyvä soitin. Parempi kun koittamani Tokait. En kyllä ole basisti, joten mieltymykset saattaa olla hiukka poikkeavia. Bassoihin liittyen siis. Tähänkin oon vaihtanut pleksin, mutta ei se sen basson vika ollut.

Minulla oli tuossa myös MIM '72 Custom Tele, jossa ei ollut yhtään mitään korjattavaa. Tai no, vaihdoin siihenkin messinkiset tallapalat, mutta tuskin tuota viaksi voi sanoa. Myin lähinnä siksi, kun hommasin ton Bajan.

koponen
06.10.2008 09:18:25

Nämä uudehkot Mexicon Standardit kannattaa ainakin jättää pois keskustelusta silloin kun puhutaan laadukkaista soittimista. Eipä tosin ole hintaakaan kuin muutama satanen että mitä voi odottaa. Ero jenkkiläisen on kuin yöllä ja popedalla.

I'm endorsed by Marshall
Kivijalka
06.10.2008 11:00:26 (muokattu 06.10.2008 11:01:15)

Oma meksikolainen Nashville Deluxe Telecasterini on hyvä kitara kyllä, piirun kevyempi ja soivampi kuin myös tällä hetkellä omistuksessa oleva American Series Tele.

I regret to tell you that my mental wounds are not healing. In fact, they are driving me quite insane. I shudder to think that I might be going off the rails on a train, which is quintessentially, crazy.
kimurantti1
06.10.2008 11:57:38

Nämä uudehkot Mexicon Standardit kannattaa ainakin jättää pois keskustelusta silloin kun puhutaan laadukkaista soittimista.

Täysin samaa mieltä. Ei ole mullakaan standard-sarjaisista hääppöisiä kokemuksia.
sweethomechicago
06.10.2008 12:49:38

Itelläni on yksi Mexicon standard ja yksi american deluxe. Onhan niissä eroja, mutta kylllä kummatkin ovat soittokelpoisia. Amerikan malleissa viimeistely saattaa olla parempaa ja mikitkin ovat laadukkaat, mutta en ole huomannut mitään isoja eroja mallien välillä. Vire ongelmia ei kummassakaan ole ollut....ainahan niitä pitää vähän säätää. Vireen pysyminen on myäs osin kielistä kiinni, eli laadukkaat kielet kyllä pysyvät vireessä jos tallassa on muuten säädöt kohillaan.

Sen voin sanoa että kitarat ovat yksilöitä ja esimerkiksi halvempi mexicon malli saattaa päihittää amerikan mallin helposti.
Itselläni siis positiivisia kokemuksia mexicon stratoista.

You laugh, because i'm different...I laugh, because you're all the same
Lonesome
06.10.2008 13:32:19

En nyt jaksa etsiä Thomannilta tms. vastaavanlaisia malleja. Myyjältä kysyin hinnasta, hän kertoi että se on kaikkalla samaa sarjaa, koska kyseessä ei ole halvimmat Meksikossa valmistetut kepit, ei kyllä tosin kalleimmatkaan.

Jos jaksaisit hieman selvittää, niin saisit täältäkin tarkempia vastauksia juuri siitä mallista, jota olet ostamassa. Jos taas luotat myyjään 100% ja kitarasta tykkäät, niin mitä sitä täältä kyselemään... ;)

Mehikon Standard Telecasterista on kokemusta. Kyseisen yksilön vimeistelyssä ja soinnissa ei ollut kehumista, joten lähti kiertoon lähes uutena. Pieni lisäpanostus Classic-sarjaan kannattanee. Toivottavasti tarkoittamasi kitara on juuri Classic.

"When I was stone blue, rock & roll sure helped me through"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 57 8 9 10 11

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti