Muusikoiden.net
04.12.2016
Jenkkirundi - Uutuuskirja nyt myynnissä! 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran kuljetus lentokoneessa
1 2 3
Peltor
19.08.2008 20:39:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve

Ei haulla löytynyt tärppejä.
Miten olette kuljettaneet kitaranne lentokoneessa, uskon että vaikka kuinka paljon Fragile tarroja liimailisi niin joutuu varmaan kokemaan hiukan viskomista, vai ?

Onko nämä kovemmat flight caset hintansa arvoisia, vai pitääkö luottaa pehmusteisiin, ja paketoida laukku pahvilaatikon sisään ja hiukan täytettä sekaan?

Luin myös että kitaralaukun on joissain tapauksissa saannut mukaan matkustamoon, mutta tähän mahdollisuuten en halua panostaa.

pärssinen
19.08.2008 20:56:36

Eräs tuttu oli takavuosina ostanut jenkeistä uuden kitaran ja uuden jämäkän flightcasen. Kotimatkan kitara tuli ruumassa, ja perillä laukku oli kuulemma kokolailla käytetyn näköinen, eli kovaan käsittelyyn saa varautua...

Joskus muinoin suunnittelin kitaran tuontia Atlantin takaa ja soitin tuolloin lentoyhtiöön ja kysyin, vastaus oli jotta ruumaan vaan. Eikös se ylitä kuitenkin käsimatkatavaran normimitat?

Juttuja olen minäkin kuullut jotta jotkut on saaneet tuotua kitaran käsimatkatavaroissa ja lentoemot on tunkeneet kitaran lennon ajaksi johonkin komeroonsa. Liekö nuo matkustajat sitten uunona kävelleet portille kitaralaukun kanssa ja päässeet puhumalla?

darkus
19.08.2008 21:10:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaran saa ottaa käsimatkatavarana jos se on niin pehmeässä pussissa ettei muuta mahdollisuutta ole. Näin olen asian käsittänyt.

Be the devils own, Lucifer`s my name! Up the fucking irons!
KUNU
19.08.2008 21:20:32

Kitaran saa ottaa käsimatkatavarana jos se on niin pehmeässä pussissa ettei muuta mahdollisuutta ole. Näin olen asian käsittänyt.

Kyllä onnistuu kovassakin laukussa, vähän aikaa tinkaa ja sanoo että ei ilman sitä koneeseen nouse niin kyllä hoituu. Ite olen nyt viimisen reilun puolen vuoden aikana tehny näin monesti, parilla kerralla kitara on matkustanut viereisellä paikalla turvavyössä ja loput sitten matkatavarahyllyssä pään yläpuolella.

pärssinen
19.08.2008 21:24:44

Jep, tuo kuulostaisi kohtuulliselta. Ja totuuden lähteelle pääsee varmaan tonkimalla netistä lentoyhtiön käsimatkatavaraohjeita.

Finski näyttää kertovan jotta "Suurikokoisille soittimille, kuten selloille, on varattava etukäteen paikka matkustamosta Finnairilta tai matkatoimistosta."

Lopullinen totuus varmaan sitten yhtiö -ja tapauskohtaisesti, joutuuko maksamaan torrakosta lisämaksuja jne...

Dr.Groove
19.08.2008 21:27:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä onnistuu kovassakin laukussa, ...

Näin on. Olen matkustanut kitaran kanssa kymeniä kertoja koneessa, noin 90%:sesti kovalla laukulla ja joka kerta kitaran on saanut puhuttua matkustamoon mukaan. Minulla on toiminut kohtelias pyytäminen asian hoitamisessa.
pärssinen
19.08.2008 21:46:03

Näin on. Olen matkustanut kitaran kanssa kymeniä kertoja koneessa, noin 90%:sesti kovalla laukulla ja joka kerta kitaran on saanut puhuttua matkustamoon mukaan. Minulla on toiminut kohtelias pyytäminen asian hoitamisessa.

BTW, onkos kokemukset koti- vai ulkomaan lennoilta vaiko både och?

Kivijalka
20.08.2008 00:19:17

Itse ajattelin myös kirveen tuoda vaihtoreissulta ja ainakin American Airlinesin käsimatkatavaran maksimikoko oli 114cm pituussuunnassa. Eikös tuohon jo kitara humpsahda ongelmitta?

I regret to tell you that my mental wounds are not healing. In fact, they are driving me quite insane. I shudder to think that I might be going off the rails on a train, which is quintessentially, crazy.
Peltor
20.08.2008 00:43:51

Juu, lähinnä olisi kiva kuulla kokemuksia amerikan suunnalta lähtiessä, olen ymmärtänyt että aika tarkka seulonta mitä matkustamoon saa viedä.

tcitc
20.08.2008 01:09:43 (muokattu 20.08.2008 01:09:58)

Mie toin kanadasta sekä thaimaasta kitaran ja meni ihan normaalisti käsimatkatavarassa. Kannattaa myös kysyä et pääsis ekojen joukossa koneeseen, et saa laitettua sen soittimensa ekana että se mahtuu ennen muiden samsoniteja. Onnistuu ihan kohteliaalla kysymyksellä.

Amateurs built Titanic, professionals built the ark.
Peltor
20.08.2008 01:29:41

Meneekö se yleensä pehmeällä kitaralaukulla vai käykö kovakantinen kitaralaukkukin ?

Kuljukka
20.08.2008 01:37:42

Itse olen kuljettanut kitaran lentokoneessa normaalissa kovassa laukussa. Taisi mennä kokonsa takia eri satsissa kuin matkalaukut... Tuli kumminkin ehjänä perille :)

darrell
20.08.2008 07:23:24 (muokattu 20.08.2008 07:23:59)

Lentokoneessa kitara menee parhaiten siellä kaapissa, missä normaalisti pidetään bisnesmiesten pukujen takit. Sinne vaan, aina mahtunut.

Jos kitarassa on raudoitettu flight case, niin se minun mielestä saakin mennä ruumaan, mutta kaikki muut kovat laukut tahi keikkapussit mennä koneeseen.

Täällä joku esitti sitä pehmeän keikkapussin strategiaa, että sillä saisi säälistä kitaran koneeseen. Itse pitäisin aina kovassa laukussa, siltä varalta että kitara jostain syystä päätyisi ruumaan. Jos henkilökunnalla on joku syy, miksi kitaraa ei saa tällä kertaa käsimatkatavarana, niin aivan turha siinä on urputtaa, että "en tule kyytiin, jos ei kitarakaan tule".

Jos lentää Lontoon Heathrown kautta, niin siellä on tällä hetkellä ehdoton yhden käsimatkatavaran rajoitus, mutta tämän lisäksi saa mukana olla ns. instrumentti. Kahta laukkua ei saa vietyä turvatarkastuksesta läpi.

Jos puhelimessa on luvattu kitara koneeseen käsimatkatavarana, niin kannattaa vielä erikseen check in aikana kysyä, koska koneen vastaava päättää.

Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
qal
20.08.2008 08:31:13

Kannattaa myös huomata että eri lentoyhtiöillä voi olla erilaiset käytännöt - jos meinaan joutuu esim. vaihtamaan konetta.

Yksi vaihtoehto, jos on pulttikaulainen, on irrottaa kaula ja kuljettaa matkalaukussa. Kokeiltu on.

Nostalgy is not what it used to be
AH3
20.08.2008 09:28:43

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=51&t=166722&co=30

Tässä vähän lisää aiheesta...

Ei kiitos...minulla on jo pingviini.
superterrorizer
20.08.2008 10:25:46

Sellaisen vinkin voisin kokemuksen syvällä rintaäänellä heittää, että kitaran säätöön ja korjailuun käytettävät työkalut kannattaa varalta laittaa menemään ruumaan muitten matkatavaroitten kanssa. Matkustin 2002 Englantiin kitaran kanssa ja kitaran sai ottaa matkustamoon, mutta sivuleikkurit ja ruuvimeisselit ym. normitavarat olivat kiellettyjen listalla.

Tämä siis oli alle vuosi WTC-iskujen jälkeen, säännökset ovat voineet toki muuttua.

Fonisoul_
20.08.2008 11:08:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi vaihtoehto, jos on pulttikaulainen, on irrottaa kaula ja kuljettaa matkalaukussa. Kokeiltu on.

Sama juttu. Kuljetin itse straton kesäksi Aasiaan tuolla tavalla. Toimii...

Soul with a capital "S"...
_bish_
20.08.2008 15:32:45

Eräänkin helsinkiläisen rock yhtyeen latvian reissulla lespaulista oli katkennu lapa ruumassa. Siinähän itketään sitten. Tämä tietenki huomattiin vasta juuri ennen keikan alkua! Kyllähän siitä korvauksia saa, mutta jos on 12 vuotta samalla soittimella vetäny niin alkaa jo olla tunnearvoa.

Eli ota matkustamoon!

Sensonic
21.08.2008 07:47:53

Alkuperäiseen viestiin: osta Steinberger -tyylinen kitara, esim. tämä:

http://www.hohner.eu/index.php?625

Se mahtuu lentokoneen penkkien yläpuolella olevaan tavarasäilytyslokeroon.
Todellinen "matkakitara".

Nyt joku tietysti alkaa nipomaan kitaran ulkonäöstä ;-) Who really cares. Tarkoitushan oli saada kitara mukaan lentokoneeseen ja tuo kitara mahtuu mukaan paremmin kuin hyvin.

Kitarat (kaikki vasureita): Ibanez RG-550, Ibanez PF-200, Ibanez "Jem", Charvel 3, Schecter Omen-7, Wolf KS-70, Wolf KS-70LX, Wolf KP3C, Wolf-SS, Wolf KLP45-FM Aram-701L Landola F6/Cut Bailing BL-05
oiva tumpeloinen
21.08.2008 08:36:51

Kyllä onnistuu kovassakin laukussa, vähän aikaa tinkaa ja sanoo että ei ilman sitä koneeseen nouse niin kyllä hoituu. Ite olen nyt viimisen reilun puolen vuoden aikana tehny näin monesti, parilla kerralla kitara on matkustanut viereisellä paikalla turvavyössä ja loput sitten matkatavarahyllyssä pään yläpuolella.

Mä en kyllä ihan välttämättä pelais tuota "....tai en tule mukaan"-korttia. Jos se kone on täyteen buukattu, niin voit olla varma, ettei sitä varten tehdä ylimääräistä tilaa penkeille ja sen jälkeen se on vähän herran kädessä, että miten kotelo mahtuu tavarahyllylle, puhumattakaan siitä, että miten ne laskee tilaa myös muiden tavaroille. Tietenkin, jos koneessa on tilaa, ja asian nätisti esittää, niin eipä niillä varmastikaan mitään sitä vastaan ole.

Kovin usein koneissa näkee kannettavan kitaroita pehmeässä pussissa. Silloin poikkeuksetta niiden omistajat tunkevat ajoissa portille, että pääsevät nopeasti sisään: ensimmäiset matkatavaralokerot on kovin usein isompia koneessa. Siinäkin taas semmoinen ongelma, että tarpeeksi pehmeä laukku ei todellakaan ole mikään lopullinen syy viedä kitaraa matkustamossa.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti