Muusikoiden.net
10.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: keinokuormasta ja ohmeista
1
runrunrun
30.01.2008 22:49:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pikanen kymysys:

Putkivahvarin ulostulo ja kajari 3.2ohmia..

Voinko heittää kajarin ja vahvarin väliin 4ohmin keinokuorman (esim. weber minimass, uraltone hot mama) vai vetääkö kajari herneen nenään? Käsittääkseni vahvistin on se mikä tuossa määrittelee ohmimäärän, ei keinokuorma. Mutta siltikin keinokuormissa on eri ohmimäärät valittavissa.. eli askarruttaa.

Kiitos jo etukäteen!

duc
30.01.2008 23:00:24 (muokattu 30.01.2008 23:13:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, ei noin pieni heitto haittaa. Keinokuorman ja kaiuttimen ohmimäärän pitää näyttää samaa numeroa. Ja vahivstimen luonnollisesti myös. Ja kaiuttimen impedanssi on reaktiivinen luonteeltaan, ei resistiivinen, joten sitä ei suoraan voi yleismittarilla mitata niinkuin jotain vastusta.
baba o riley
30.01.2008 23:00:28 (muokattu 30.01.2008 23:00:54)

Mikäs peli se sulla on?? Jos oot mitannut yleismittarilla ja saanut 3,2 mutta se on rakennettu 4ohmiseksi, niin silloin se heittää just sen verran että toi on 4ohminen laitos. Tämä siis jos sulla ei tos ole mitään erityisvirityksiä. ??????

edit: saamari, vähän hidas olin

runrunrun
30.01.2008 23:12:27 (muokattu 30.01.2008 23:24:33)

Hidas heheh... ennemminkin ootte aika pirun nopeita molemmat. Kymmenisen minsaa oli kyssäri täällä niin tuli jo vastaus. :)

Juu mulla on kotosalla -76 Vibro Champpi joka pitäs saada kunnolla ruvelle kerrostalovolyymeilla. Ja sen ohmit on 3.2, myös tossa Weberin kajarissa.

OK, vähän älytöntä laittaa keinokuormaa 6watin peliin mutta kun tuo pirulainen on niin äänekäs. Kesällä tuli yläkerran mummolta lappu postiluukusta... "Lopeta se vitun vingutus". :D

Oon hommaamassa tohon 4ohmin kaappia mutta sitä ennen pitäs tulla toimeen tolla combon kajarilla...

Kivijalka
31.01.2008 00:13:23

Kysytään nyt sitten tähän samaan syssyyn:
Marshall JCM 2555, eli siis 100w Jubilee mustalla tolexilla. Ulos lähtee 4 tai 8 ohmia. Kaappi jonka vastus on 16 ohmia. Saako tähän väliin mitään keinokuormaratkaisua?

I regret to tell you that my mental wounds are not healing. In fact, they are driving me quite insane. I shudder to think that I might be going off the rails on a train, which is quintessentially, crazy.
Jucciz
31.01.2008 00:26:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysytään nyt sitten tähän samaan syssyyn:
Marshall JCM 2555, eli siis 100w Jubilee mustalla tolexilla. Ulos lähtee 4 tai 8 ohmia. Kaappi jonka vastus on 16 ohmia. Saako tähän väliin mitään keinokuormaratkaisua?

Se sun kaappi on johdotettavissa myös 4-ohmiseksi ihan helposti. Ei tarvitse kuin kytkeä kaapin sisällä kaiuttimien väliset johdot uusiksi ja sulla on täysiverinen 4 ohmin kuorma. Tämä jälkeen kaveriksi passaa 4 ohmin keinokuorma, luonnollisesti.

Itse olen ollut todella tyytyväinen Metal Zoneen vaikkei vertailukohtia muihin säröpedaaleihin hirveästi ole. -Salamimaker
tuo särö vaan aivan ihana tässä spiderissä ja fenderin (Twin Reverb) oma särö aivan kaameaa kuultavaa -Louhimo
Jucciz
31.01.2008 00:30:47

kajari 3.2ohmia..

Yleismittarilla jokainen kaiutin näyttää lukeman alakanttiin, sillä yleismittarin "ohmitoiminto" mittaa ainoastaan tasavirtavastusta, kun taas kaiuttimen impedanssi on paljon monimutkaisempi kokonaisuus erilaisia mitattavia suureita (kapasitanssi, induktanssi ja resistanssi). 4 ohmia on kaiuttimen nimellisimpedanssi tietyllä taajuudella, mutta yleismittarin antama 3,2 ohmin lukema kyllä kertoo riittävän luotettavasti, että kyseessä on "paperilla" juurikin 4 ohmin kaiutin. Samalla tapaa nimellisesti 8 ohmin kaiuttimet antavat yleismittarilla tulokseksi yleensä jotain 6-7 ohmin luokkaa ja 16 ohmin kaiuttimet noin 13-14 ohmia. Ei syytä huoleen.

Itse olen ollut todella tyytyväinen Metal Zoneen vaikkei vertailukohtia muihin säröpedaaleihin hirveästi ole. -Salamimaker
tuo särö vaan aivan ihana tässä spiderissä ja fenderin (Twin Reverb) oma särö aivan kaameaa kuultavaa -Louhimo
Kivijalka
31.01.2008 00:34:34

Se sun kaappi on johdotettavissa myös 4-ohmiseksi ihan helposti. Ei tarvitse kuin kytkeä kaapin sisällä kaiuttimien väliset johdot uusiksi ja sulla on täysiverinen 4 ohmin kuorma. Tämä jälkeen kaveriksi passaa 4 ohmin keinokuorma, luonnollisesti.

Aivan, aivan... Tosin sitten kaappia ei voisi enää käyttää minkään muun kotoa löytyvän laitteen kanssa joten jäänee 16 ohmiseksi. Erikoista että noissa Silver Jubileissa on mahdollista valita 16 ohminkin impedanssi mutta black tolexissa on tarjolla vain 4 ja 8. :(

I regret to tell you that my mental wounds are not healing. In fact, they are driving me quite insane. I shudder to think that I might be going off the rails on a train, which is quintessentially, crazy.
Kivijalka
31.01.2008 00:45:51

Eriskummaa... Harmony-centralin suitsutusarvostelut mainitsevat että black tolexissakin olisi 4, 8 ja 16 ohmin valintamahdollisuus... Kukahan on pöllinyt multa ohmit?

runrunrun
31.01.2008 00:48:41

Ok, lähinnä siitä olin huolestunut että tilttaako kajari jos se keinokuorman takia näkee liian ison ohmimäärän... mutta nou problem siis.

Kajari on nimenomaan tehty Champille eli valmistajan ilmoittama ohmimäärä on 3.2, en ole mitannut ite. Lukema on kaiketi mittarilla sitten jotain alle 3...

Kiitti avusta!

Jucciz
31.01.2008 08:45:00 (muokattu 31.01.2008 08:50:02)

Aivan, aivan... Tosin sitten kaappia ei voisi enää käyttää minkään muun kotoa löytyvän laitteen kanssa joten jäänee 16 ohmiseksi. Erikoista että noissa Silver Jubileissa on mahdollista valita 16 ohminkin impedanssi mutta black tolexissa on tarjolla vain 4 ja 8. :(

Älä heitä kirvestä kaivoon, vaan osta tämä: http://www.thomann.de/fi/marshall_buchsenanschlussplatte.htm

Mulla on itsellä Marshall 1960TV-kaappi, täsmälleen sama "ongelma" vakiona: impedanssi on kiinteä 16 ohmia. Mulla on neljä nuppia, joista osalle maistuu 4 ohmin kuorma, osalle taas 16 ohmia ja halusin voida käyttää kaappia kaikilla nupeilla. Asensin tuon paneelin sinne kaapin takaseinään (normaalin liittimen reikää piti vähän suurentaa sahalla... mitäs sitten, siisti ja kätevä siitä tuli) ja nyt voin käyttää vehjettä täydellä tehonkestolla 4- tai 16-ohmisena ja lisäksi stereona tai kahdella nupilla yhtä aikaa (8 ohmia ja puolet kaapintehonkestosta per puoli).

Mono-asennossa vasemmanpuolimmainen reikä toimii 4 ohmin liitäntänä, oikeanpuolimmainen 16 ohmin liitäntänä. Stereo-asennossa puolestaan molemmat liitännät ovat noita toisistaan riippumattomia 8 ohmin puoliskoja.

Tällainen siitä tuli: http://jucciz.com/kuvia/kitarat/1960tv_takalevy.jpg

Eriskummaa... Harmony-centralin suitsutusarvostelut mainitsevat että black tolexissakin olisi 4, 8 ja 16 ohmin valintamahdollisuus... Kukahan on pöllinyt multa ohmit?

Olisiko jopa niin, että vahvistimesi ulostulomuuntajassa on myös 16 ohmin "tappi", mutta impedanssivalintakytkimessä lukee vain vaihtoehdot 4 ja 8 ohmia? Muuntajalta tulevien johtojen lukumäärästähän tuo olisi suht helppo tarkistaa. Ainakin kaikissa vanhoissa ja toisaalta kaikissa uusissa reissue-Marshalleissa on kyllä vaihtoehdot 4, 8 ja 16 ohmia. Tuntuisi tavallaan kummalliselta, että Jubileista ne olisi kokonaan jätetty pois.

-Juice-
02.11.2009 19:35:16

Otetaanpas nostoa wanhalle ketjulle!

Aloin tuossa miettiä, että kuinkahan kallis/hankala operaatio olisi asennuttaa H&K Statesman comboon keinokuorma? Pohdiskelin ensin sellaista vaihtoehtoa, että olisin hommannut tuolle vain lisäkaapin ja laittanut kuorman siihen väliin, mutta kun tutustuin laitteeseen paremmin, huomasin että vahvarin oma kaiutin on edelleen pelissä lisäkaapin kanssa (käsittääkseni kaikissa comboissa asia ei ole näin..?).

Statesmanin takaosa on osittain suljettu, joten en pääse ilman ruuvimeisseliä näkemään kytkentöjä vahvistimesta kaiuttimeen. Itse en tuohon aio kuitenkaan kajota, vaan jätän hommat ammattilaiselle.

Jos tuohon keinokuorma asennetaan, niin olisiko sillä silti mahdollista soittaa lisäkaapin kanssa, vai meneekö hommat v*turalleen?

Ja vielä kaipaisin ehdotuksia erilaisista keinokuormista. Tehoa on 40 w ja takapaneelissa seisoo, että lisäkaappi 8 - 16 ohm.

Nyt ollaan jännän äärellä!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti