Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Multiefektiä vai yksittäin?
1 2
Peku911
02.01.2008 12:31:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli.. Itseäni on alkanut kiinnostaa, että miksi useat ostavat efektit yksittäisinä, koska se tulee kalliimmaksi (jos monia efektejä), kuin ostamalla esim. gt-8? Onko se näin, että haetaan sitä kyseistä soundia eri merkeiltä vaiko kun ei tarvitse sillä hetkellä kuin yhtä ja sitten huomaa, että lojuupa näitä tässä lattialla paljon.
 
Itse kun käytän silloin tällöin moniakin efektejä, (delay, comp, octaver, reverb jne..) Onko järkevää siis ostaa multiefekti, jolta löytyy kaikki mahdollinen, kun käyttö on sekalaista? Itse se kuulostaa hyvinkin järkevältä idealta, mutta kysellään nyt sitte muidenkin mielipidettä.
 
rytilahti
02.01.2008 12:35:43 (muokattu 02.01.2008 12:39:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hommaa se multihelvetti. Itse samojen kysymysten äärellä ja on se vaan mukavampi käyttää kun erilliset purkit. Jos ei steppailu kiinosta.
 
Ja kyllähän ne nykyään kuulostaa jo ihan hyviltä, toisin kun muutama vuosi sitten...
 
E: Osittain koulukunta kysymyksiä tuo miksi jotkut ostavat efektit erikseen. Osittain saundi kysymyksiä, tai raha kysymyksiä.
 
Son mihin tottuu ja mistä tykkää.. Yhtä oikeaa ratkaisua ei ole tähänkään kysymykseen
 
Mikään ei oo siistimpää kuin soittaa Rock'n Roll bändissä!!!!
Corto
02.01.2008 12:54:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän se on ihan puhtaasti makuasia, käyttääkö lankkua vai yksittäisspeduja. Molemmille vaihtoehdoille on omat kannattajansa.
 
Itse suosin molempia, tosin eri tarkoituksiin. Aloitin aikoinaan multiefektillä (legendaarinen Zoom 505), juurikin sen takia että siinä oli periaatteessa kaikki soundit mitä köyhä muusikonplanttu pystyi silloin kuvitella tarvitsevansa. Osa oli hyviä, osa kehnompia, mutta kotisoitteluun ainakin riitti valinnanvaraa.
 
Ajan mittaan eri multiefektilankkujen kanssa leikkiessäni tuli sitten aina kiusausta lykätä kaiken maailman efektit ja mallinnukset mukaan. Keikkakäytössä speduihin siirryinkin, koska huomasin tykkääväni soittaa yhä enemmän ja enemmän pelkistetyllä soundilla (eli juuri sillä mitä kitaran mikeistä ja vahvistimesta sattuu irtoamaan). Peruskliinin lisäksi tarvitsen keikoilla vain kevyttä overdrive-säröä, wahia ja delayta, joten ne hankin irtopedaaleina.
 
Kotisoitossa sen sijaan palvelee edelleen Korg AX1000G -multiefekti, koska sillä irtoaa pikku ruuvauksella melkein mikä vaan tyylisuunta vähintään kelvollisesti.
 
"Float away, little butterfly. Just flutter away. I got a gig in Vegas." -Buddy
darrell
02.01.2008 13:19:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hommaa se multihelvetti.
Ja kyllähän ne nykyään kuulostaa jo ihan hyviltä, toisin kun muutama vuosi sitten...

 
Multiefekteistä tulee aivan hyvät delayt, modulaatiot, pitch shiftit yms. mutta hyviä säröjä ei oikein millään.
 
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
LaXu
02.01.2008 14:20:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Multiefekteissä mua risoo se, miten niitä säädetään. Aina saa olla tiiraamassa jotain yksirivistä näyttöä ja pyörittelemässä viistoista minsaa datapyörää että saa vaihettua delayn toistojen määrää tms. BOSS GT-6:n aikanaan omistaneena sain aika nopeasti tarpeekseni tuosta. Vaikka laitteessa oli omat potikat joidenkin efektien perusjutuille, olivat potikat turhan herkkiä eikä niillä saanut tarkkaa säätöä tehtyä vaan piti taas siihen datapyörään turvautua.
 
Toinen ikävä puoli on, että harvassa multiefektissä voi heittää efektejä sekä vahvarin luuppiin että vahvarin etupaneelin sisääntuloon. GT-6:ssakin se oli sellainen kikkailuviritys, jonka jälkeen laitteen omia särömallinnuksia ei voinut käyttää. En tiedä onko homma parantunut GT-8:ssa. Digitechin uudessa GSP1101:ssa pitäisi ilmeisesti onnistua, mutta siinä on edelleen ongelmana editoinnin vaikeus. Ei voi ymmärtää, miksei voi olla esim 5-6 potikkaa, joiden toiminta vaihtuisi sen mukaan mitä säädetään.
 
Plussaa on tietysti se, että saa kaiken samassa paketissa ja on helppo polkea useampi efekti päälle ja pois, mutta saa kyllä säätää kaiken valmiiksi, koska asetuksia ei ole helppo muuttaa lennossa.
Don Carillo
02.01.2008 15:10:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kylhän mun mielest on jotenkin helpompi saada se haluttu saundi jos sul on pedaalit rivis siin edes ja näet mis asennos ne potikat on kun että parametri kerrallaa muuttelet joitakin arvoja... Ite 15 vuotta pelannu noiden multiefektien kans ja nyt olis eka pedalboardi rakenteil. Kuka mistäkin tykkää mut luulisin et paremmat saundit saa yksittäisil efekteil.
 
FensonGibder
02.01.2008 16:42:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Multihärpäkkeet!
 
Suurin miinus: GT-8 antaa kyllä hyvän ja ilmavan särön esimerkiksi pro crunch-asetuksella (joka on Fenderin Deluxe Reverb, elikkäs Blackface-mallinnus), mutta muuten nuo hyvältä kuullostavat perinteiset tuubisäröt on kyllä aika vähissä. Recto on esim aika rectaali..
 
Suurin plus:
Tallennusmahdollisuudet. Tämä on SE juttu, jos soittaa peräkkäin 5-20 kappaletta vaihdellen Little Wingistä, Van Haleniin. Valitse patch ja polkaise - that's it!
 
Valitsisin spedut jos soittaisin vain tietyntyyppistä musaa tai aika rajoittunutta kappalesettiä, jolloin kaikkia speduja ei tarvitse kokoajan vatkata tuntitolkulla. Ja kuka hullu muistaa 10 eri spedun 3-5 eri parametrien säädöt jokaiselle kappaleelle?
 
Plussaa multihärpäkkeelle on myös hinta - GT-8 on aika edullinen kokonaisuus.
 
Ja vielä:
Aloittelijan kannatta ottaa ainakin yksi multihärpäke nurkkiin (vaikka paskakin), jotta pääsee kokeilemaan laajemmin musiikillisia mahdollisuuksia. Olisi tosi boring jauhaa aina niitä samoja saundeja joita yksittäisspedu tarjoaa. Esim. Little Wing ilman kunnon efektejä on aika kalpea toimitus.
 
Zen se vasta oli fixu kaveri.. ja Paavo takaisin Eduskuntaan!
jussimus
02.01.2008 19:00:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite käytän mieluummin yksittäispedaaleja, koska haluan että jokainen yksittäinen efekti on selvästi tunnistettavissa omana mötikkänään ja omana värinään, plus että yksittäiset pedaalit pystyy sijoittelemaan pedalboardiin mihin muodostelmaan tahansa. Laulajakitaristin ominaisuudessa mulle tulee tilanteita, jolloin mun pitää osua oikeisiin polkimiin kengän kärjellä lähestulkoon nanosekunnissa ja katsomatta boardiin päinkään. Eli tällaisissa tilanteissa voisi tulla paljon virheosumia, jos kaikki efektit olisivat saman lyhyen etäisyyden päässä toisistaan, etenkin kun kaikki napit ovat identtisiä, mustia ja usein vielä mustalla pohjalla.
 
Lisäksi kun käyttää yksittäispedaaleja, pääsee tarkoin valitsemaan boardinsa sisällön, eli voi valita juuri sen tietyn valmistajan tietyn choruksen jne. Tietyn merkkisen multihärpäkkeen omistajana sun on tyytyminen vain sen kyseisen valmistajan näkemyksiin eri efekteistä. Kyllähän niillä varmasti pärjäilee vaikka kuinka pitkälle, mutta monet haluavat siitä huolimatta tarkasti valita efektinsä eri valmistajien laajasti tarjonnasta. Kyllähän olut kuin olut ajaa asiansa, mutta silti niissä on huomattavia eroja. Sama pätee efekteihinkin.
 
Lisäksi kultainen sääntö: mitä vähemmän säädettävää, sitä vähemmän sekoilua livetilanteessa.
 
PappaSF
02.01.2008 20:34:29 (muokattu 02.01.2008 20:58:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyviä argumentteja puolin ja toisin näissä efektijutuissa.
 
Jos haluaa ihan tietyn valmistajan/valmistajien efektejä käyttää niin yksittäiset varmaan on juuri se oikea vaihtoehto niin kuin ylempänä kirjoituksessa mainittiinkin.
 
Molemmissa systeemeissä on varmaan ne hyvät ja huonot puolensa.
 
Ite olen tykänny Boss GT-8:sta koska:
 
a)mun mielestä siinä on hyvät soundit/efektit (myös ne säröt, vähän niitä joutuu ruuvaamaan mutta kyllä ne sieltä löytyy)
 
b)säätöjä löytyy ja säädettävyyttä riittää aivan millimetrin tarkaan yksittäisten parametrien tasolla.
 
c) ei tarvi enää livesoiton aikana säätää yksittäisiä efektiä esim. chorusta vaan säädöt on asetettu valmiiksi ja ne otetaan käyttöön jalan polkaisulla, viivettä ei ole ja soundi vaihtuu nätisti lennossa.
 
d)efektien järjestystä efektilenkissä voi vapaasti säätää halaumakseen
 
e)helpompi kun on vaan yksi laite eikä 10 erillistä (mulle ainakin näin helpompi ja vaimolle siivotessa helpompi ;-) )
 
tuossa siis omalta kohdaltani muutama syy miksi olen tyytyväinen yhteen multiefektilaitteeseen erillisten efektien sijaan.
 
Onhan se totta että joudun tyytymään Boss GT-8 valmistajan näkemykseen efektien ym. suhteen kun käytän tuota laitetta mutta eipä ole valittamista vielä ollut soundien suhteen.
 
Hyviä kirjoituksia tyynni kaikki täälläkin ja mielenkiintoista lukea muiden kokemuksia ja mielipiteitä, niistä oppii aina jotain lisää.
 
Toiset tykkää tyttärestä ja toiset äidistä ;-)
 
jussimus
02.01.2008 20:57:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

c) ei tarvi enää livesoiton aikana säätää yksittäisiä efektiä esim. chorusta vaan säädöt on asetettu valmiiksi ja ne otetaan käyttöön jalan polkaisulla, viivettä ei ole ja soundi vaihtuu nätisti lennossa.
 
Mulla on ihan sama juttu yksittäisten pedaalien kanssa :)
 
Mun ei koskaan tarvitse säätää yksittäistä efektiä, koska tarvitsen pedaalia kohden vain sen yhden tietyn pulputuksen, ja jokaista tiettyä pulputusta varten on oma pedaalinsa. Eli oon säätänyt jokaista pedaalia vain kerran, eikä niihin sen jälkeen ole enää tarvinut koskea. How simple is that?
 
Muovinen
02.01.2008 21:59:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite käytän mieluummin yksittäispedaaleja, koska haluan että jokainen yksittäinen efekti on selvästi tunnistettavissa omana mötikkänään ja omana värinään, plus että yksittäiset pedaalit pystyy sijoittelemaan pedalboardiin mihin muodostelmaan tahansa. Laulajakitaristin ominaisuudessa mulle tulee tilanteita, jolloin mun pitää osua oikeisiin polkimiin kengän kärjellä lähestulkoon nanosekunnissa ja katsomatta boardiin päinkään.
 
Tuossa on aika nasakasti perusteltu se miksi itse haluaisin multiefektin tilalle bändisoitossa erillisiä speduja. Mulla on tällä hetkellä käytössä GT6 jonka kytkimet ovat niin lähekkäin, että kengänkärjellä osumista saa tosissaan harjotella... varsinkin kun laulan samalla. Lisäksi tuon BOSSin säätäminen on hieman hidasta, eivätkä kaikki efektit toimi millään asetuksilla aivan halutulla tavalla. Tubescreamer mallinnoksella saa kyllä nätin boostin Orangelle ;)
 
Kotistudiovärkkäilyssä tuo multiefekti on sen sijaan aivan upea laitos! Soundit eivät useimmiten ole täydellisiä mutta kotidemotukseen aivan passeleita. 30 putkihattiwattia ja kymmenet äänekkäät kitaraotot eivät sovi kerrostaloasuntoon. Eikä ne kamat edes mahtuisi sinne :P
jussimus
03.01.2008 00:02:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kotistudiovärkkäilyssä tuo multiefekti on sen sijaan aivan upea laitos! Soundit eivät useimmiten ole täydellisiä mutta kotidemotukseen aivan passeleita. 30 putkihattiwattia ja kymmenet äänekkäät kitaraotot eivät sovi kerrostaloasuntoon. Eikä ne kamat edes mahtuisi sinne :P
 
Joo siis tottakai kotona menee mitkä vehkeet tahansa. Itse tosiaan puhuin vain ja ainoastaan keikkailun näkökulmasta.
 
Alphie
03.01.2008 00:26:14 (muokattu 03.01.2008 00:31:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hieman PappaSF:ää lainaten:
 
Ite olen tykänny POD XT:stä koska:
 
a)mun mielestä siinä on hyvät soundit/efektit (myös ne säröt, joita tosin joutuu ruuvaamaan PALJON, mutta onneksi esimerkkiä saa esim www.customtone.com ja lopputulos on miellyttävä)
 
b)säätöjä löytyy ja säädettävyyttä riittää aivan millimetrin tarkaan yksittäisten parametrien tasolla.
 
c) ei tarvi enää livesoiton aikana säätää yksittäisiä efektiä esim. chorusta vaan säädöt on asetettu valmiiksi ja ne otetaan käyttöön jalan polkaisulla, viivettä ei ole ja soundi vaihtuu nätisti lennossa. Samoten saa yhdellä polkaisulla vaihdettua akustisesta cleanista suoraan choruksella ja delaylla varustettuun Rectifier tyyppiseensäröön.
 
d)helpompi kun on vaan yksi laite eikä 10 erillistä, joten voin roudata kitarakamat kahdessa kädessä kotiin ja nauhoitella siellä vaikkapa bändikavereille demoa uusista biiseistä.
 
E: Multiefektit ei sovi sellaisille, jotka haluavat efektit/koko saundin yhdessä paketissa. Sellaisille sopii vahvistimet ja erilliset efektit huomattavasti paremmin. Valmis paketti hyvää hintaan, eikö näin?
 
Multiefektien kanssa joutuu tekemään töitä, mutta se on edullisempaa ja lopputulos tyydyttää ainakin minua verratessani normaaleihin vahvistimiin.
Umas
03.01.2008 02:18:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varsin helposti löysin kaipaamani soundit, ja jotain sellaista mitä en tiennyt tarvitsevani, kummallekin bändiprojektilleni tuosta Voxin Tonelab se:stä.
Olen erittäin tyytyväinen. Kotiäänityksissä ässä tuollainen multihärdelli.
 
Maku asioistahan nämä, mutta mie oon kyl multimiäs...
...ainakin vähän aikaa =)
 
Stoner to the boner
LesPaul70
03.01.2008 08:46:48 (muokattu 03.01.2008 09:15:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yksittäiset pedaalit pystyy sijoittelemaan pedalboardiin mihin muodostelmaan tahansa.
 
Tämähän on itse asiassa parempi argumentti Bossin GT:n kuin erillispedaalien puolesta. Bossissa kun voi vielä vaihtaa tuota järjestystä yhdellä polkaisulla! (Eli laittaa yhteen patchiin yhteen järjestykseen ja toiseen patchiin toiseen järjestykseen.)
E: Äh, tarkoititkin tietysti fyysistä muodostelmaa, et järjestystä. Tätä ei multarissa tietenkään voi muuttaa.
 
Multiefekteistä tulee aivan hyvät delayt, modulaatiot, pitch shiftit yms. mutta hyviä säröjä ei oikein millään.
 
Samaa mieltä säröistä niin kauan kuin puhutaan Bosseista, PODeista, jne. Mutta itse olen kohdannut kuitenkin yhden merkittävän poikkeuksenkin: http://lespaul70.f2g.net/text/tonelab.html
 
Eivät ne erillispedaalitkaan ole mikään automaattinen oikotie onneen soundin suhteen - huonolaatuinen pedaali syö signaalia enemmän kuin multiefekti, ja jos noita signaalisyöppöjä on vielä monta rivissä... ei hyvä. Sitä paitsi nykyään monet halvahkot spedut ovat joka tapauksessa sisältä samalla digitekniikalla toteutettuja kuin saman valmistajan multiefektitkin.
 
Edes true bypass ei ole hopealuoti signaalin säilytyksessä: http://www.petecornish.co.uk/case_against_true_bypass.html
 
Kaiken tämän jälkeenkin: mielestäni erillispedaalit + hyvä vahvari ovat kuitenkin loppupeleissä soundin kannalta selvästi paras ratkaisu. Pitää vain valita spedut huolella ja ne parhaat löytyvät yleensä hintahaitarin yläpäästä (kuten hyvä vahvarikin). Eli hintalappu on todennäköisesti moninkertainen multiefektiratkaisuun verrattuna.
 
"Why are you smiling?" "Why? 'Cos I'm trigger-happy, that's why!" (Sledge Hammer)
J.Hollström
03.01.2008 09:30:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

erillispedaalit + hyvä vahvari ovat kuitenkin loppupeleissä soundin kannalta selvästi paras ratkaisu.
 
Näin. Eipä juuri muuta lisättävää. Vaikka niissä digitaalihimmeleissä on sitä säätövaraa ja tallennusominaisuuksia, ei niistä ole juurikaan hyötyä jos soundit ei miellytä.
 
jussimus
03.01.2008 10:12:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaiken tämän jälkeenkin: mielestäni erillispedaalit + hyvä vahvari ovat kuitenkin loppupeleissä soundin kannalta selvästi paras ratkaisu. Pitää vain valita spedut huolella ja ne parhaat löytyvät yleensä hintahaitarin yläpäästä (kuten hyvä vahvarikin). Eli hintalappu on todennäköisesti moninkertainen multiefektiratkaisuun verrattuna.
 
Amen to that!
 
J.Hollström
03.01.2008 10:19:18 (muokattu 03.01.2008 10:19:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pieni jäniskevennys tähän. Olin kerran jollain keikalla, jossa oli Erik Valkama soittamassa melkoisen spedulaudan kera, kaikki hienoimmat vitnakepolkimet siinä poikineen. Joku paikallinen sankari sitä siinä sitten ihmettelemään, että miksi pitää olla noin paljon noita polkusimia, kun yhdellä multiefektillä hoitelisi noi kaikki.
 
Niinpä.
 
wiggy
03.01.2008 10:19:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloin kaivata pedaalikattaukseeni (Wah, Bad Monkey, flanger, delay) mukaan chorusta ja reverbiä. Kunnon pedaalit olisivat maksaneet sen verran, että katsoin paremmaksi hankkia POD X3 liven. Samalla helpottuisi steppaaminen (laulajakitaristi olen minäkin) ja saisi kaupan päällisiksi kotistudion kalustoa uusittua.
 
Alkututustumisen jälkeen ensimmäiset bänditreenit oli valtaisa pettymys. Soundi oli paska. Ajoin podia vahvarin päätteeseen. Soundissa ei ollut henkeä eikä se kuulunut muiden soittimien takaa. En kuitenkaan halunnut luovuttaa, vaan jatkoin säätämistä.
 
Seuraavaksi kokeilin 4-cable-metodia. Käytin vahvarin omaa soundia ja otin pelkät efektit multikasta. Sehän alkoi kuulostaa jo hyvältä. Ongelmana oli vain se, että jouduin podin lisäksi operoimaan jalkakytkimestä kanavanvaihtoa.
 
Ei muuta kuin lisää säätämistä. Tuntikausien säätämisen jälkeen nykyinen kytkentä on 4-cable, vahvarista käytössä vain puhdas kanava, joka tulee ketjussa vahvarimallinnoksen ja modulaatio/delay yms. efektien välissä. Podin vahvarimallinnoksia käytän "säröpedaaleina." Bad Monkey on myös edelleen mukana ennen podia (päällä koko ajan), koska se vaan kerta kaikkiaan parantaa soundia niin vietävästi.
 
Avot! Entisten kolmen painalluksen (kanava, flanger, delay) sijaan homma hoituu nyt biisin osan vaihtuessa yhdellä polkaisulla, soundi on hyvä ja elämä hymyilee. Tällä hetkellä en tarvitse valtavia efektimattoja, mutta mahdollisuudet siihenkin ovat olemassa.
 
Lopputulos: Multiefekti vaatii oikeasti tuntikausia työtä, ennen kuin se alkaa totella, mutta lopputulos on palkitseva. Luultavasti silti palaan joskus vielä erillispedaaleihin. Niissäkin on hyvät puolensa.
 
Simo78
03.01.2008 11:36:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksittäisten spedujen puolesta liputan mä!! Multiefekti lähti kiertoon joku aika sitten. Muutenkin kannattaa noiden spedujen käytön suhteen pitää "järki kädessä" useimmiten muutama hyvä+hyvä vahvari, on paljon parempi kuin läjä paskaa. Ja vaikka ois läjä hyviä, niin liika käytöstä saattaa tulla se läjä paskaa, näin niinku mun mielestä... Toisaalta onhan sitä kivaa kaiken näköisiä purkkeja omistaa=). Pitää vaan malttaa olematta polkea niitä joka välissä
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «