Muusikoiden.net
07.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Gibsonin Faded-kitarat
1 2 3
Juuho
30.06.2007 23:11:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli Gibsonin Les Paul Standard Faded-mallisesta kitarasta kyselisin. Fadedhan tarkoittaa, että kitara on lakattu kevyesti satiinilakalla, eikä sitä että kitara on jätetty kokonaan lakkaamatta?

Miten sitten normaali Les Paul Standard ja Standard eroavat muuten toisistaan? Mikit taitaa olla erilaiset vai? Entäs mitä muita eroja näiden kahden mallin välillä piilee?

Esim. Thomannilla Les Paul Standard Faded kitaroiden hinta on n. 1600€ väristä riippuen. Mikä muuttaa hintaa normaalin Standardin ja Standard Fadedin välillä?

Kertokaa vaan muutenkin kokemuksianne ja mielipiteitänne kyseisestä kitarasta.

hapan
30.06.2007 23:19:06

Omien kokemuksieni perusteella Fadedit ovat järjestäen myös huonommin viimeisteltyjä, kuin stankut (nauhojen päät törröttää, bindaukset ei-ihan-just jne. pientä). Muutenhan nuo ovat melko samanhenkiset kepit.

TvA
01.07.2007 03:03:05 (muokattu 01.07.2007 03:10:37)

Itselläni on nyt ollut vajaan puolitoista vuotta Gibson LP Standard Faded josta tuli neljännesvuosisadan Stratoilun jälkeen ykköskitarani. Stanu Fadedissä ei luonnollisestikaan nauhanpäät törrötä, koska nuo ovat bindauksen alla, muutoin kyllä allekirjoitan heikomman viimeistelyjäljen verrattuna normi standardiin.
Ostin tämän kitaran vähän puolivahingossa, kun käytin sitä oktaaverin testaukseen Nummelan Viihdeässissä... Oktaaveri jäi hyllyyn, mutta minusta tuli Gibsonin onnellinen omistaja. Tässäkin yksilössä on niitä mokia mitä ihmiset ovat luetelleet muissa mätki Gibsonin nimeä Tokaillasi-viestiketjuissa, joten siitä ei toivottavasti tässä ketjussa sitten enempää :-)

Ameriikanviisastelijat osasivat minua opastaa ettei kitaraa ole varsinaisesti lakattu lainkaan, vaan kyseessä on niinsanottu filler-käsittely, joka yleensä hiotaan ja jonka päälle varsinainen lakkapinta ruiskutetaan. Kiillotin kitarani aseiden tukkien kiilloitukseen tarkoitetulla aineella ja lopputulos on mielestäni varsin nätti:

www.securicom.fi/files/instr/faded_no_more2.jpg

Kitaran pinta on todella herkkä kolhuille ja naarmuuntumiselle, ketä sitten tuo haittaa.

Jaa, että miksikö ostin nimenomaan tämän kitaran ja vielä tämän Fadedin? Kaikki muut LP:t joita olen testannut ovat kuulostaneet nuhaisilta tumpuilta verrattuna tähän kitaraan. Voi olla, että Stratohistoriani vaikuttaa siihen mitä odotan kitaran soinnilta, mutta tämä yksilö oli ensinuotista minun kitarani. Väittävät että paksun lakkakerroksen puuttuminen on soundin salaisuus, voi olla näinkin.

Okeiokei, yksi toinenkin LP on ollut hyvä, nimittäin bändikaverin Les Paul Special P90-mikeillä: miten niin pienestä kitaranressukasta voi tulla niin mahtavat soundit, en ymmärrä...

Ai niin niistä eroista: LP Fadedissa on Burstbucker Pro-mikit ilman kuoria (Zebra Boppin) joista välillä kuulee kuvauksia "Mutainen" (kaula) ja "riipivä" (talla). Tehdasasetuksilla tuo on aika paikkansapitävä kuvaus, mutta jos laskee mikkejä roisisti alas -minulla on kaulamikki vähän kehyksen alapuolella ja tallamikki vähän kehyksen yläpuolella- niin soundit paranevat ratkaisevasti näillä mikeillä. Gibsonin asennuslinjalla noudatetaan jostain syystä orjallisesti LP:n ohjekirjan asetuksia mikillä kuin mikillä...

...vapaa-ajan muusikko...
MaxDamage
01.07.2007 03:54:25

Mun tobaccoburst faded- stankku on kyllä hemmetin hyvä yksilö. Upea rocksoundi jota en saanut "Normi" lespoista irti kun pari viikkoa sitten kävin läpi suurinpiirtein kaikki hesan, tampereen ja lahden musaliikkeet.

Vaikea kuvailla eroa mut mun mielestä ääni jotenkin resonoi paremmin ilman paksua lakkakerrosta. Päätin hylätä ajatuksen uudesta stankusta ja ostaa sen sijaan toisen fadedin. Ne vahatut myös näyttää nyt mun silmään jotenkin "Liian fiiniltä" jos mahdollista.

Yksilöissä oli/on toki eroja kuten kaikissa Gibsonin kitaroissa. Itselleni on päätynyt käytettynä huippuyksilö mutta kokeilematta en kyllä todellakaan ostaisi esim thomanista 1700€ fadedia vaikka hinta kieltämättä kutitteleekin. Pakko olisi itse testata ja tarkistaa.

Anyway, Gibsonin les paul standard fadedit on huippu pelejä jos löydät huippuyksilön! Eroa perus standardiin on niin soundissa kuin ulkonäössäkin.

Pyydän jo etukäteen anteeksi viestin mahdollista sekavuutta. Suoraan seurahuoneelta koneen ääreen.. :)

Juuho
01.07.2007 17:35:29

Itselleni on päätynyt käytettynä huippuyksilö mutta kokeilematta en kyllä todellakaan ostaisi esim thomanista 1700€ fadedia vaikka hinta kieltämättä kutitteleekin. Pakko olisi itse testata ja tarkistaa.

Juu en missään nimessä ole Thomannilta kitaraa ostamassa. Laitoin Thomannin hinnan vain vertailuksi, että normaalin stankun ja fadedin välinen hintaero on n.600-700€. Pelkkä lakkaus ja heppoisempi viimeistelykö tuon tekee?

Tehdäänkö em. kitarat samalla liukuhihnalla ja sitten vasta viimeistely-vaiheessa otetaan erikseen fadedit?. Samoja kitaroita noi muuten oikeastaan on.

PIM
01.07.2007 17:54:53

Omien kokemuksieni perusteella Fadedit ovat järjestäen myös huonommin viimeisteltyjä, kuin stankut (nauhojen päät törröttää, bindaukset ei-ihan-just jne. pientä). Muutenhan nuo ovat melko samanhenkiset kepit.

Ilmeisesti nää standard faded on uus juttu ja aivan eri asia kuin tämä halpis faded sarja, joita on ollut myynnissä jo usemman vuoden. Standard faded näyttää olevan oikeasti tarkoituksella feidattuja kun taas halpis-faded oli halvalla viimeistelyllä markkinoille lykättyjä Gobsonin hinnat alkaen -malleja.

aasit
01.07.2007 18:27:45 (muokattu 01.07.2007 18:28:57)

Pikainen thomannin selailu paljastaa Special Faded -sarjan olevan se kaikista riisutuin ja kämäsin sarja.

http://www.thomann.de/fi/gibson_lpspecialfaded_eb.htm
http://www.thomann.de/fi/gibson_sgspecialfaded_wc.htm

E: Tämän viestin tarkoitus on siis vahvistaa edellisen viestin esittämä väittämä kahdesta erillisestä Faded-sarjasta.

Joees
01.07.2007 18:35:58

Onhan noita stankku faded-malleja ollut jo vuoden pari ainakin, mun käsittääkseni. Muistelisin joskus vuosi tai pari takaperin tsekkailleeni helsingissä moista.

Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Olen toisinaan piikki sun persauksissasi.
Hanok
01.07.2007 18:45:13

Noissa eri sarjoissa on yksinkertaisesti kyse siitä että halvimmat ovat Special-malleja.

Esim. Les Paul Special -kitaroita on tehty iän kaiken. Ne eroavat aivan merkittävästi kalliimmista LP-malleista, sillä LP Special on tasakantinen ja selvästi alemmassa hintaluokassa kuin "oikeat" LP:t. SG Specialin ja SG Standardin välillä ei ole aivan yhtä suurta rakenteellista eroa.

Standard- ja Special-kitaroita on lisäksi saatavilla halvempina Faded-versioina. Laskevassa hintajärjestyksessä:

LP Standard
LP Standard Faded
LP Special
LP Special Faded

Ja SG-puolelta vastaavat mallit. Standardin yläpuolelta löytyy sitten Customia, Supremea ym.
Standard Faded -kitarat eivät siis missään nimessä ole halpiskitaroita, vaan hinnaston alempaa keskitasoa.
hapan
01.07.2007 21:28:21

Ilmeisesti nää standard faded on uus juttu ja aivan eri asia kuin tämä halpis faded sarja, joita on ollut myynnissä jo usemman vuoden. Standard faded näyttää olevan oikeasti tarkoituksella feidattuja kun taas halpis-faded oli halvalla viimeistelyllä markkinoille lykättyjä Gobsonin hinnat alkaen -malleja.

No ilmeisesti juu, ku ihmetytti kaikkien kehut niistä... pitääkin testata, jos sattuu eteen.

atha
02.07.2007 08:50:57

Onhan noita stankku faded-malleja ollut jo vuoden pari ainakin, mun käsittääkseni. Muistelisin joskus vuosi tai pari takaperin tsekkailleeni helsingissä moista.

2005 alussa päivitetty tuollainen uutinen:
http://news.harmony-central.com/Newp/2005/Les-Paul-Standard-Faded.html

2005-vuosimallia on omakin LP standard faded (vaikkakin tänä vuonna ostin), ja varsin hieno peli. En kovinkaan paljon perus-standardista lisää maksaisi, mikäli olisi samansointiset vaihtoehdot ostotilanteessa edessä.

timppa67
02.07.2007 10:27:01

Omassa Honeyburst Standard Fadedissa kaikki Bindaukset, helmiäiset ym. istuu aivan moitteetta.. mielestäni erinomainen rokkikitara kaikinpuolin muutenkin.. Puutkin on mielestäni hienot paitsi otelauta joka on aivan liian vaaleaa ruusupuuksi.. omakuvassa heikohko otos pelistä..

Ei se sormista lähde vaan haara-asennosta..
duc
02.07.2007 10:35:22

Omassa Honeyburst Standard Fadedissa kaikki Bindaukset, helmiäiset ym. istuu aivan moitteetta.. mielestäni erinomainen rokkikitara kaikinpuolin muutenkin.. Puutkin on mielestäni hienot paitsi otelauta joka on aivan liian vaaleaa ruusupuuksi.. omakuvassa heikohko otos pelistä..

Oletkos koittanut öljytä? Pitäisi tummua kyllä tuosta.

timppa67
02.07.2007 11:00:26

Oletkos koittanut öljytä? Pitäisi tummua kyllä tuosta.

Enpä vielä ole öljynny..Olikos se joku Lemon Oil tai vastaava? Stratoihin se kitaramaakari jotain öljyä laitto.. tuossa otelautapuu on kyllä melko harvasyistä, rumaa ja harmaata matskua kun kuitenkin puhutaan puolentoista tonnin pelistä..

Ei se sormista lähde vaan haara-asennosta..
duc
02.07.2007 11:14:42

Juu, D'Andrea Lemon Oil on tuon töhnän nimi mitä itse olen käyttänyt. Saattaa olla että kun jotku kitarat ovat kauemmin ilmastoidun soitinliikkeen hyllyllä niin puu kuivuu liikaa tms.

fox
02.07.2007 11:37:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, D'Andrea Lemon Oil on tuon töhnän nimi mitä itse olen käyttänyt. Saattaa olla että kun jotku kitarat ovat kauemmin ilmastoidun soitinliikkeen hyllyllä niin puu kuivuu liikaa tms.

Eikä saata, vaan on. Niit joutui joskus ihan urakalla öljykäsittelemään, kun esim. näyteikkunassa kesän nököttivät.. Toki huomioitava, että se ei oo öljyämisen tarkoitus, että se puu ihan tykkänään sillä öljyllä kyllästetään... Toki kovin kuivuneeseen ruusupuulautaan voi joutua jopa useamman kerran sitä öljyä rätillä pyyhkäisemään, ennenkuin tulee hyvä.

welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
käsi
02.07.2007 12:12:51

Eikä saata, vaan on. Niit joutui joskus ihan urakalla öljykäsittelemään, kun esim. näyteikkunassa kesän nököttivät.. Toki huomioitava, että se ei oo öljyämisen tarkoitus, että se puu ihan tykkänään sillä öljyllä kyllästetään... Toki kovin kuivuneeseen ruusupuulautaan voi joutua jopa useamman kerran sitä öljyä rätillä pyyhkäisemään, ennenkuin tulee hyvä.

ei nyt ihan kuulu tänne, mutta eikös tuossa öljyämisessä ollut jotain juttuja ettei vahingissa pilaa otelautaa. JOtku öljyt eivät kai sovi ruusupuuotelaudalle esim. Tämä lemon oil kai käy

Hullujenhuoneella ei vain hullut ole päästään vialla.
LaXu
02.07.2007 12:16:41

LP Standard Fadedit ovat minustakin selvästi mukavamman tuntuisia kuin nuo "halpis" (voiko Gibson koskaan olla halpis hinnaltaan?) Fadedit. Ja nättejäkin. Ne pari LP non-Standard Fadedia joita olen tyypannut ovat olleet kökköjä kitaroita niin rakennuslaadun kuin maalipinnan tuntumankin puolesta. Ja rumia kuin synti.
fox
02.07.2007 12:42:33

ei nyt ihan kuulu tänne, mutta eikös tuossa öljyämisessä ollut jotain juttuja ettei vahingissa pilaa otelautaa. JOtku öljyt eivät kai sovi ruusupuuotelaudalle esim. Tämä lemon oil kai käy

Siis ei siin muuta ole, mutta jos ei öljyäminen pysy ns. "kohtuudessa", se puu kyllästyy öljyllä -> öljytty puu alkaa muuttua pehmeäksi -> nauhauriin kertyy öljyä, ja pehmenee sieltä niin, ettei nauhat tahdo pysyä. Mutta en oo kyllä kai yhtä enempää nähnyt. Sekään ei ihan pelkästään tuosta johtuvaa ollut.
Periaatteessa siihen öljyämiseen kannattaa käyttää esim. juur tuota sitruunaöljyä, vaikka olen kuullut, ja on täälläkin palstalla ollu juttua muittenkin öljyjen käytöstä. Ruokaöljyt on minun mielestä siihen ruuanlaittoon tarkoitettuja, semminkin kun ne härskiintyy, ja rupee haisemaan.
Normisti sitä öljyämistä ei ehkä joitain poikkeustapauksia lukuunottamatta tarvitse tehdä kuin kerran-pari vuodessa, sormista tulee kyl rasvoja siihen lautaan kiitettävästi.
Liikkeissä on toinen juttu, vallankin jos kitara on jossain "näytteillä" ainoastaan, kuivassa keskuslämmitysilmassa ja vaikka juuri siin näyteikkunassa etelän suuntaan.. 8)

welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Juuho
11.07.2007 21:33:39

Tehkääpäs meikäläiselle vielä pieni yhteenveto nimenomaan Standard Fadedin mikrofoneista ja viimeistelyn eroista verrattuna normi stankkuun?

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti