Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Marshall JCM800 -soundin salat?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
bliikki
27.01.2007 23:50:19 (muokattu 27.01.2007 23:51:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen itse omistanut muutaman vuoden JCM800 2210-nupin, mutta en ole koskaan kovista yrityksistä huolimatta saanut siitä "sitä kuuluisaa" soundia ulos. Ellei se sitten ole tuhnuinen ja laiska ja räkäinen ikään kuin koittaisi soittaa thrash metallia jollain blues overdriverilla käyttäen kaulamikkiä. Missähän mahtaa olla vika? Ja mainittakoon vielä, että ei ole tavoitteena soittaa sillä tuota trässiä, vaan ihan tavallista demppirokkia, mutta kun ei punch riitä. Ei ole napakkaa vaan laiskaa muusia. Kaikki putket on vaihdettu ammattilaisen toimesta eikä auttanut asiaan.
 
En halua myydä tuota pois siitä syystä, että en vain osannut sitä käyttää. En toisaalta oikein jaksa uskoa, että tuo on se maailman kuulu saundi. Heittäkääpä jotain ehdotuksia?
 
Kitarana toimii vuoden 90 Gibson Les Paul ja kaappina Marsun 4x12 1960 Lead.
 
EDIT: Ja jos on jotain klippejä tyrkyllä mistä kuulee miltä sen pitäisi noin about kuulostaa, niin saa postailla niitäkin.
 
"Mun äiti ei ostanu mulle uutta kitaraa ku se sano et mun soitto kuulostaa kauheelta. Mut eiks aika moni muuki tee virheitä ku soittaa Mayhemii?"
Lauri
27.01.2007 23:52:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Veikkaisin että vika on soittajassa, eikä vahvistimessa tai sen säädöissä.
 
Heikki
27.01.2007 23:56:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paskaa on aika vaikea muuttaa kullaksi, vaikka jotkut ovat siinäkin onnistuneet.
 
bliikki
27.01.2007 23:58:39 (muokattu 27.01.2007 23:58:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaatiiko Marsu jonkin omanlaisen soittotekniikan? :)
 
"Mun äiti ei ostanu mulle uutta kitaraa ku se sano et mun soitto kuulostaa kauheelta. Mut eiks aika moni muuki tee virheitä ku soittaa Mayhemii?"
Jucciz
28.01.2007 00:00:55 (muokattu 28.01.2007 00:01:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisikohan olla, että legendaarisimmat JCM800-soundit on ruuvattu yksikanavaisista malleista 2203 ja 2204 ja nimen omaan semmoisilla säädöillä että vahvistin on koko lailla täysillä. Kaksikanavaiset 2210- ja 2205-mallit tiemmä ovat ainakin jossain määrin eri koneita. Osassa JCM800:iahan on myös diodeja signaalitiellä synnyttämässä säröä - vanhemmissa malleissa (ja myös viimeisissä JMP:issä, jotka olivat käytännössä samoja koneita kuin ekat JCM800:t) näin ei ollut. Monien mielestä diodien tuottama särö ei vaan kuulosta yhtä hyvältä kuin puhdas putkisärö.
 
Myös käytössä olevat putket vaikuttavat soundiin paljon, samoin kaiutinkaappi. Levylle päätyvään soundiin vaikuttaa viime kädessä vielä senkin jälkeen tulevat asiat, kuten käytetty mikrofoni, jolla kaappi on äänitetty - puhumattakaan mikrofonin etäisyydestä kaappiin, kallistuskulmasta, mikrofonin etuasteesta sekä äänen jälkikäsittelystä. Ja varmasti myös useita mikkejä on tarpeen mukaan käytetty kaapin edessä ja näiden signaalia sotkettu keskenään toivotun lopputuloksen aikaansaamiseksi.
 
Onko muuten "Legendaarinen JCM800-soundi" G12T75-kartioilla vai millä aikaansaatu? Ainakin JCM800-sarjan omissa kaapeissahan ovat juuri nuo elementit, vaikka monien korviin ne ovatkin tuhnun ja "pahvisen" kuuloiset ja useimpien mielestä tarjolla on paljon rouheampia, erottelevampia ja yksinkertaisesti paremman kuuloisia kaiuttimia.
 
Mutta onhan se selvä, että myös kitara, mikit ja ennen kaikkea soittaja ja soittotekniikka sanelevat paljon sitä, mitä sieltä kaapista tulee viime kädessä ulos.
 
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
Härski
28.01.2007 00:05:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollut 2204 combona ja 2210 nuppina ja kummastakin lähti osapuilleen sama soundi, nupista tietysti tummempi soundi johtuen takaa suljetusta kaapista. Jotenkin kuulostaisi siltä, että (jos se vahvistin on täysin ehjä,) se vika on nimen omaan siellä kitaran varressa, koska toimivasta 800 marsusta ei saa kuin sen yhden, helvetin hyvän soundi, oli ne säädöt mitkä hyvänsä.
 
bliikki
28.01.2007 00:17:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos Jucciz asiallisista kommenteista. Tokihan moni seikka vaikuttaa, pitää vielä kokeilla jollain toisella kaapilla. Olen vain ihmetellyt, kun harmony centralissakin on tuota särösoundia jumaloitu järjestään jokaisessa arvostelussa oli setuppi mikä tahansa. Nykyään tuo on puolitettu kahdella JJ Electronicin putkella, jotka Wahverikellarissa laitettiin. Aikaisemmin oli Golden Dragonit. Samalla meni etuasteputketkin vaihtoon. Ihan hyvältä se kuulostaa jossain blues-kikkailussa ylemmillä, mutta ei siitä minkäänlaista AC/DC-tyyppistä soundia irtoa, terävää ainakaan vaikka miten yrität. Voi tietysti olla, että mun 10-52 -setti on hitusen liian tuhti alakerrasta tuolle.
 
Lespa mulla on vähän vanhempaa kaliiperiä, joten siinä on 490R 498T -humpparit. Mutta noiden vaikutusta on luonnollisesti vaikea mennä sanomaan.
 
"Mun äiti ei ostanu mulle uutta kitaraa ku se sano et mun soitto kuulostaa kauheelta. Mut eiks aika moni muuki tee virheitä ku soittaa Mayhemii?"
battery
28.01.2007 00:20:45 (muokattu 28.01.2007 00:23:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä on putkinupissa säröt hyvin kohtuulliset ja omalla soitolla saa sopimaan rokista heviin. Joskus huomaa kun joku kaveri testaa joka tottunut soittamaan aivan ubermäärällä gainia, niin soitto kuullostaa tosi kuivalta. Itse epäilisin myös että se soittotyyli heijastuu tuossa vahvasti.
 
You cant always get what ya want, youll get what you need like..
Härski
28.01.2007 00:20:53 (muokattu 28.01.2007 00:21:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lespa mulla on vähän vanhempaa kaliiperiä, joten siinä on 490R 498T -humpparit. Mutta noiden vaikutusta on luonnollisesti vaikea mennä sanomaan.
 
Ei, vaan päin vastoin päivän selvää. Lespassa noin kuumat mikit on sama, kuin työntäisi toffeepötköä perseeseen. Ja kai sulla on se preesenssi kans siellä 7-9 pinnassa? Ite nimittäin huomasin, että 800 räjähtää parhaiten, kun laittaa treblet sinne 3:n nurkille ja avaa precenceä lähes täysille.
 
bliikki
28.01.2007 00:26:56 (muokattu 28.01.2007 00:35:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun soittotyyli on kutakuinkin samantyyppistä kuin esimerkiksi Danzigin How the Gods Kill -lätyllä. Eli semmosta äijärokkimaista vanhan koulun kevyellä stoner-hengellä. Ehkä tuolla ei sitten kuulu semmoisen onnistuakaan.
 
Mutta tuo toffeepatukka-analogia ei oikein auennut, en ole moista kokeillut :D Mutta pitääpä sitä presence-kikkaa kokeilla. Ruuvaaminen on aina mukavaa.
 
EDIT: Sanottakoon vielä, että kun aikoinaan kävin Wahvarikellarilla biasoiduttamassa Marsun, niin isäntä avautui kokolailla reilummanlaisesti ko. vahvistinmallista, että on ehkä paskin vahvistin ikinä. Voipi tietysti olla, että tuo on juuri se soundi, mutta en vain pidä siitä/ei sovi tyyliin.
 
"Mun äiti ei ostanu mulle uutta kitaraa ku se sano et mun soitto kuulostaa kauheelta. Mut eiks aika moni muuki tee virheitä ku soittaa Mayhemii?"
Krice
28.01.2007 00:37:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En halua myydä tuota pois siitä syystä, että en vain osannut sitä käyttää.
 
Et ehkä halua, mutta on pakko:)
 
"I'm sorry, I dont listen to country music." -Joey DeMaio when asked what he thought about Metallica.
battery
28.01.2007 00:45:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

onko overdrive ollut testissä tuon kanssa?
 
You cant always get what ya want, youll get what you need like..
bliikki
28.01.2007 00:48:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Et ehkä halua, mutta on pakko:)
 
Paljon maksat? :)
 
"Mun äiti ei ostanu mulle uutta kitaraa ku se sano et mun soitto kuulostaa kauheelta. Mut eiks aika moni muuki tee virheitä ku soittaa Mayhemii?"
bliikki
28.01.2007 00:50:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

onko overdrive ollut testissä tuon kanssa?
 
Muistaakseni on, tosin en muista että mikä. Olisko ollut joku bossin od. Muistaakseni kokeilin vielä sansampillakin buustailla vaikka tuskin paras mahdollinen onkaan. Pitääpä tuo GT2 ottaa huomenissa varuilta reenikselle jos siitä jotain irtoais buusterina. Omana ittenään rokkaa varsin mukavasti.
 
"Mun äiti ei ostanu mulle uutta kitaraa ku se sano et mun soitto kuulostaa kauheelta. Mut eiks aika moni muuki tee virheitä ku soittaa Mayhemii?"
Härski
28.01.2007 02:29:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun soittotyyli on kutakuinkin samantyyppistä kuin esimerkiksi Danzigin How the Gods Kill -lätyllä. Eli semmosta äijärokkimaista vanhan koulun kevyellä stoner-hengellä. Ehkä tuolla ei sitten kuulu semmoisen onnistuakaan.
 
Mutta tuo toffeepatukka-analogia ei oikein auennut, en ole moista kokeillut :D Mutta pitääpä sitä presence-kikkaa kokeilla. Ruuvaaminen on aina mukavaa.
 
EDIT: Sanottakoon vielä, että kun aikoinaan kävin Wahvarikellarilla biasoiduttamassa Marsun, niin isäntä avautui kokolailla reilummanlaisesti ko. vahvistinmallista, että on ehkä paskin vahvistin ikinä. Voipi tietysti olla, että tuo on juuri se soundi, mutta en vain pidä siitä/ei sovi tyyliin.

 
Mä en nyt oikein tajua. Siis Danzigin soundihan on erittäin, ellei jopa täysin marsumaista soundia. Toiseksi mä väittäisin wahvarikellarin putiikkipuritanistia vastoin, että tuota huonompia vahvistimia mahtuu maailmaan aivan helvetisti. Niin nuukaa ihmistä ei vaan voi olla, jolle tuo vahvistin ei riittäisi edes väliaikaisesti. Ellei soita jazzia, mutta he eivät olekaan ihmisiä. Ja toffee patukalla meinaan siis sitä, että jos laitat tomaattikeittoon ketsuppia, niin käsittääkö silmät näkemänsä... ju nou?
 
bliikki
28.01.2007 02:50:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en nyt oikein tajua. Siis Danzigin soundihan on erittäin, ellei jopa täysin marsumaista soundia.
 
Niin mäkin olen käsittänyt, ovat ilmeisesti käyttäneet marsuja aika aktiivisesti. Noh, meikäläisen mööpelistä ei lähde tuommoista soundia. Jotain dirty black summerin versea kun lähdet paukuttamaan ja jotain dempin sorttista yrittämään, niin on niin nuhjuista. Ei riitä napakkuus (terävyys, punch, attack jne), vaan on semmosta tuhnuttelua vaan. Pitää koittaa jos sais mikitettyä jotenkin ja vähän nauhalle, että millasta sen ulosanti on.
 
"Mun äiti ei ostanu mulle uutta kitaraa ku se sano et mun soitto kuulostaa kauheelta. Mut eiks aika moni muuki tee virheitä ku soittaa Mayhemii?"
Härski
28.01.2007 02:55:11 (muokattu 28.01.2007 02:56:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin mäkin olen käsittänyt, ovat ilmeisesti käyttäneet marsuja aika aktiivisesti. Noh, meikäläisen mööpelistä ei lähde tuommoista soundia. Jotain dirty black summerin versea kun lähdet paukuttamaan ja jotain dempin sorttista yrittämään, niin on niin nuhjuista. Ei riitä napakkuus (terävyys, punch, attack jne), vaan on semmosta tuhnuttelua vaan. Pitää koittaa jos sais mikitettyä jotenkin ja vähän nauhalle, että millasta sen ulosanti on.
 
Aika paskaa. Siis oikeasti. Missä sulla se Gain-potikka on? Etupaneelissa tietysti, mutta mitä numeroa se näyttää? Meinaa jos oot yhtään enemmän avannut masteria, niin sitä gainia ei tartte olla se täys kybä lasissa. Samoin tuo precence-juju, jota kertoilin aiemmin voi jeesata. Mikit vaihtaisin tuohon lespaan kyl, tai hommaisin SG:n. Flygarihan mulla jo on, hääähähä (EDIT kuin myös itseasiassa SG:kin). Nojoo, mä sanoisin, että vahvistimen säädöt ja mikit kuntoon, ni ei oo sitten enää siitäkään kiinni.
 
Walrus
28.01.2007 07:08:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JCM800 2205 ja 2210 sisuskalut muuttuivat vissiin muutamaan otteeseen mallin tuotannon aikana ja niihin on tosiaan tungettu niitä diodeja säröä tuottamaan kuten jucciz jo sanoikin. Käytettyjen komponenttien laatukin on saattanut vaihdella tuotannon aikana joten jotkut yksilöt ovat paremman kuuloisia kuin toiset ja tosiaan ne yksikanavaiset 2203 ja 2204-mallit ovat niitä legendaarisia vehkeitä.
 
Well - The house is a rockin' Don't bother knockin' Yeah - The house is a rockin' Don't bother come on in
Keke Urlaub
28.01.2007 09:08:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika monet hiivirokkarit käyttävät myöskin tehokasta equa ennen vahvaria, käytettyjä lienevät bossin ge-7 mutta itsehän käyttäisin mxr:n 10-band equa.
Sillä voi korostaa middleä ja yläpäätä leikaten hieman niitä matalia taajuuksia. Voisin kuvitella tämän antavan ryhtiä siihen soundiin.
 
"It wouldn't pain me more to bury you rich / Than to bury you poor / In your Jesus Christ pose"
svilo
28.01.2007 09:18:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löysimpä taannoiset clipit jotka tein 800:lla, 100w ja 1ch, kaappina rähjäinen 4x12 12H elementeillä. Kitarana strato tietysti ja joissain clipeissä oli mukana sd1 tai od1, en muista.
 
Ei siitä huonoa soundia kyllä saanut.....minun soittooni.
 
www.vilo.net/mp3/ampsamples/Marshall/jcm800/
 
/sv
 
- tone is everything -
Q: Is solid-state really as evil as you say? A: Yes (R.Aiken)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «