Muusikoiden.net
09.12.2016
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: semihollow- hollowbodyt ja sen sellaiset..
1 2
NYdoll
04.01.2007 20:02:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tässä uutta kitaraa hakemassa ja miettinyt jo jokustakin puoliakustista vaihtoehtoa, joista parhaimmalta käpälään tuntuivat Epiphonen Sheraton II ja Ibanezin AF 86 http://www.ibanez.co.jp/eg_page.php … AGE_ID=526&COLOR=CL01&MODEL_NO=AF86
 
Puoliakustisissa siis tuo soittotuntuma on mulle just sopiva, mutta epäilyttää tuo kiertoherkkyys etenkin tuossa ibanezissa, joka on paksumpikoppainen. Kuinkahan häiritseväksi tuo kierto ärtyy sitten hard rockia soitettaessa? Testailin noita kumpaakin ENGLin kombolla gainit melko kaakossa eli selvästi isommalla säröllä kuin millä itse normaalisti soitan (Marshall jcm600 gain n. klo 10) eivätkä ne master volan ollessa soitinliiketasolla lähteneet vinkumaan. Reenikämppävolathan on tietenkin sitten asia erikseen.
Toinen kysymys mikä tuli mieleeni noiden kitaroiden rakenteesta oli tuo "soundblock" eli se puupalikka kopan sisällä, joka Sheratonista löytyy, mutta Ibasta ei. Kuinka paljon sen puuttuminen sitten vaikuttaa kiertoon? Gibsonin ES-335:sta sellainenhan löytyy, mutta entäs sitten vaikka ES-175? Löytyykö siitä tuota pulikkaa vai onko mikit kelluvalla systeemillä kiinni? Paksukoppaisilla kovemmalla säröllä soittaneista tulee mieleeni ainakin Izzy Stradlin ja Ted Nugent. Näille miehille ei ainakaan vaikuttaisi tuo kierto olleen liian suuri ongelma, mutta kuinka paljon tuohon sitten joutuu varautumaan tuohon vinkumiseen?
 
-It's always better to be out of tune than out of feeling-
fox
04.01.2007 22:54:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gibsonin ES-335:sta sellainenhan löytyy, mutta entäs sitten vaikka ES-175? Löytyykö siitä tuota pulikkaa vai onko mikit kelluvalla systeemillä kiinni?
 
Ei löydy, ja mikit on ihan tavallisesti kannessa, ei kelluvina.
 
Paksukoppaisilla kovemmalla säröllä soittaneista tulee mieleeni ainakin Izzy Stradlin ja Ted Nugent. Näille miehille ei ainakaan vaikuttaisi tuo kierto olleen liian suuri ongelma, mutta kuinka paljon tuohon sitten joutuu varautumaan tuohon vinkumiseen?
 
Nugentin Byrdlandissa oli huhun mukaan musta ilmapallo/kortsu puhallettuna kopan sisällä. Vanhan kansan konsti vähentää kiertoherkkyyttä tuo.. Muita konsteja on esmes vauvojen sideharso-kestovaippa.. ;)
Mutta kyllähän esmerkiks Alvin Lee (TYA) kovillakin vahvistintehoilla pärjäs 335:n kanssa.
Tuolla vaahteraisella centerblokilla on muitakin tarkoituksia kuin se kopan tilavuuden pienentäminen (ja sitä kautta kiertoherkkyys-kysymys..) Kas ensimmäisissä 3xx -sarjalaisissa oli tavan stop-bar kannessa, ja niitä posteja tukemaan oli tarpeen saada umpipuuta.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Pentinpuro
05.01.2007 00:21:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tsekkaa myös Iban AS103!
 
Niin no, no niin
McNulty
05.01.2007 00:23:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ois voinut jatkaa tänne:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=140096&co=30
 
fox
05.01.2007 00:31:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ois voinut jatkaa tänne:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=140096&co=30

 
Toki, tietty.. ;) Mutta täälläkin on ihan hauskaa.. ;) Semiakustisista oon muuten sitä mieltä, että niissä ei oikein hirveitä "vanerikasoja" lukuunottamatta oikein huonoa rakenteeltaan löydy, kas kun jos siinä bluffaa siin valmistuksessa, se on polttopuuta.
Giballahan meni tuossa "mustana aikana" 68-69 suuri satsi ES-335:a uunipuiks, huonon kansi-ja pohjamatskun takia, oli laminoitu kosteaa viilua.
Esimerkiks tuossa vaihtelin johonkin Samickin semiin mikkejä, ja se tuntui ihan jees vehkeheltä. Toki omat ne kaikista parhaita on, siit ei pääse yli eikä ympäri..
Huomasikko omakuvassa tuon Gibsonin "Variaxin"??
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
McNulty
05.01.2007 00:37:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toki, tietty.. ;) Mutta täälläkin on ihan hauskaa.. ;) Semiakustisista oon muuten sitä mieltä, että niissä ei oikein hirveitä "vanerikasoja" lukuunottamatta oikein huonoa rakenteeltaan löydy, kas kun jos siinä bluffaa siin valmistuksessa, se on polttopuuta.
Giballahan meni tuossa "mustana aikana" 68-69 suuri satsi ES-335:a uunipuiks, huonon kansi-ja pohjamatskun takia, oli laminoitu kosteaa viilua.
Esimerkiks tuossa vaihtelin johonkin Samickin semiin mikkejä, ja se tuntui ihan jees vehkeheltä. Toki omat ne kaikista parhaita on, siit ei pääse yli eikä ympäri..
Huomasikko omakuvassa tuon Gibsonin "Variaxin"??

 
Jaa niin haukan... huomasin toki. Vallan nätti on hän.
 
NYdoll
05.01.2007 00:45:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisi voinut jatkaa juu totta... Pitäs ottaa silmä käteen ja kattoo tarkemmin. Mutta tuosta kiertohommelista olisi edelleen kiva kuulla kokemuksia. Etenkin noiden keskipalkittomien kitaroiden...
 
-It's always better to be out of tune than out of feeling-
Egi
05.01.2007 09:10:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisi voinut jatkaa juu totta... Pitäs ottaa silmä käteen ja kattoo tarkemmin. Mutta tuosta kiertohommelista olisi edelleen kiva kuulla kokemuksia. Etenkin noiden keskipalkittomien kitaroiden...
 
Niin, mulla on tollanen keskipalkiton (hofner 4578) joka on kyllä helppo hallita kierron suhteen.
Mielestäni toi "kierto" on enemmän ominaisuus kuin ongelma , on kiva kun keppi soi vaikka loputtomiin .
Toisaalta hallitsematon vinku-vonku-ujellus on kamalaa kuunneltavaa, eli kannattaa perehtyä vaikka treenikämpällä missä tulee volumen ja säröjen määrän raja vastaan, sillä niillähän tälläsiä keppejä hallitaan.
Vielä tollanen keskipalkiton on hyvä kotiharjottelu keppi vahvistamattomana, kun se soi akustisesti paljon "kovempaa" kuin esim. palkilliset kitarat.
 
Ei niin pahaa ettei pahenis.
d-e
05.01.2007 09:34:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleensä toi kierto ei-toivotussa muodossa johtuu vain ja ainoastaan halpiskitaroiden halpismikeistä.Omassa vintageGretschissä kiertoa voi kontrolloida oikean käden kyynervarrella,mitä vähemmän puristaa kitaraa vartaloa vasten sitä enemmän kiertää,ja sustain ei lopu koskaan.Ilmiöhän johtuu siitä että kitaran kansi värähtelee,ja värähtely siirtyy myös mikkeihin.Mulla on myös ohut onttokoppainen Epiphone Sorrento,epin omat mikit kiersi korkeilta taajuksilta vähänkin kovempaa soitettaessa,just sitä vinkumista ja vonkumista.Eikä kannessa tuntunut mitään liikettä.S-D P-90:t toimii loistavasti,ohuen rakenteen vuoksi ei lähde kovin helposti resonoimaan.Mun henkilökohtainen mielipuolipide on,että noissa 335-tyyppisissä sustainblock-kitaroissa ei ole juuri mitään eroa lankkumallisiin,ainakaan saundeissa.Hollowbodyjen kanssa pitää oppia tulemaan toimeen,eikä niidenkään kohdalla hyvää saa halvalla.
 
"..rock and roll has been downhill ever since Buddy Holly died..." - John Milner
Egi
05.01.2007 10:44:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hollowbodyjen kanssa pitää oppia tulemaan toimeen,eikä niidenkään kohdalla hyvää saa halvalla.
 
Juu totta, mutta ton halvan ja kalliin ero on melko häilyvää kun käytiin just joulun alla etsimässä velipojalle jotain "puoliakustista" kotiharrastukseen.
Kriteerinä oli tälläkertaa käteen sopiva ja suht edullinen kitara. Esiin nousi nämä Gretsch (korea) mallit jotka tuntuivat lähes kaikki hyvältä kädessä ja sointi akustisesti oli miellyttävää. Hinta nousi kyllä veljellä kipurajan tuntumaan.
Yllättävää kyllä lähes vastaavaan tuntumaan ja soitettavuuteen pulpahti IBANEZ af 75 ttrd (Kiina) joka oli puolet halvempi kuin Gretsch . Iba lähti mukaan ja veli on tyytyväinen.
Kannattaa todella kokeilla eri malleja jos on mahdollista.
 
Ei niin pahaa ettei pahenis.
Tomtom
05.01.2007 11:00:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä kokemuksia hollowbodyistä yhden keskipalkillisen japsi-Gretschin verran ja puoliakustisia on tässä tullut käpisteltyä muutamia. Allekirjoitan kyllä nuo kommentit siitä että onttokoppaisessa elektroniikka on suuressa roolissa. Tuo gretschi oli kyllä hieno laite, pitää varmaan vielä hankkia moinen.
 
Puoliakustisista taas sen verran, että kyllähän tuo akustinen soundi eroaa lankkukitarasta kuitenkin aika paljon. Noissakin on tietty yksilökohtaisia eroja.
 
Hankin tässä juuri yhden 335-mailan, mä en mm. löytänyt ison G:n tarjonnasta oikein kunnolla viimeisteltyä ja käteen sopivaa peliä joten päädyin ostamaan "halpiksen" ja tuunauttamaan sen sitten oikein kunnolla. No joo, löysin kyllä yhden, mutta hinta alkoi sitten jo kolmosella.
 
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
Jake.e
05.01.2007 13:04:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nugentin Byrdlandissa oli huhun mukaan musta ilmapallo/kortsu puhallettuna kopan sisällä. Vanhan kansan konsti vähentää kiertoherkkyyttä tuo.. .
 
Billy Gorganilla oli kitaransa sisällä vaahtomuovia isot läjät. Näitä patentteja kyllä löytyy.
 
Jerk.
Tomtom
05.01.2007 13:45:15 (muokattu 05.01.2007 13:47:38)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Billy Gorganilla oli kitaransa sisällä vaahtomuovia isot läjät. Näitä patentteja kyllä löytyy.
 
Ei välttämättä ihan paras ratkasu, jos haluaa fiilistellä hienolla akustisella soundilla :-D, voisin ainakin kuvitella noin. Ehkä noilla jampoilla on sitten eri pelit niihin hommiin..
 
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
fox
05.01.2007 13:51:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei välttämättä ihan paras ratkasu, jos haluaa fiilistellä hienolla akustisella soundilla :-D, voisin ainakin kuvitella noin. Ehkä noilla jampoilla on sitten eri pelit niihin hommiin..
 
Tuon ilmapallo-tempun ei pitäs tosiaan dempata kovin sitä sointia.. Totta kai kannen resonaatio vaimenee, jos sitä jollain systeemillä painaa, sitä en väitä, mutta ilmaahan siellä pallossa tai "pallossa" on vaan, ja helppo laittaa paikoilleen/ottaa poiskin..
 
Egi, mites on Studio ollu kiltisti?? ;)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Egi
05.01.2007 15:07:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Egi, mites on Studio ollu kiltisti?? ;)
 
Öh??? nyt en ole ihan jyvällä ??!!
 
Ei niin pahaa ettei pahenis.
fox
05.01.2007 15:41:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Öh??? nyt en ole ihan jyvällä ??!!
 
Sorry, tajunnanvirrassa häiriö.. Vaikka kirjoitinkin g:llä (ja ilmeisesti luinkin) toista samanmoista nikkiä meinasin.. ;) No, ei siin mitään... =)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
HemiRay
05.01.2007 23:58:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...itellä Epin Riviera minihumppareilla ja en voi kuin kehua. Räyhää riittää ja katu-uskottavan näköinen punaisena. http://www.imuso.co.uk/directory/re … guitar-reviews/epiphone-riviera.htm
 
Kiertää kyllä herkästi, mutten ole tehnyt asian suhteen mitään, koska sen kanssa on kuitenkin suhteellisen helppo pelata.
 
Fide
06.01.2007 15:03:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on noussut kiinnostuslistalla kohtuu korkealle tuollainen semi- tai hollowbody mutta piezo-mikillä varustettuna. Tykästyin aikoinaan PRS:n Hollowbodyn soundiin kovasti, mutta kokeilemassani yksilössä tuo piezo puuttui. Godinin Montrealia olen päässyt kokeilemaan, mutta siinä taasen normaalit humpparit eivät vakuuttaneet...
 
Cortilla on M900 Mirage -malli, joka vastaa speksejä, mutta sitä ei niin vain mistään sitten löydykkään... edes hintatietoja en ole onnistunut onkimaan.
 
Tuleekos muita piezolla varustettuja malleja mieleen kuin mainitut PRS hollowdoby II, Godin Montreal ja Cort M900?
 
Jälkiasennettu piezo olisi ehkä myös vaihtoehto, mutta toisaalta esim PRS:n lankkukitaroita mukaileva muotoilu ois oiva, jotenkin esim tuo 335:sen kanssa "syli täynnä kitaraa" ei oikein mielytä mua =) Osaattekos heittää ilmoille vielä tuommoisia "sirompia" hollowbody malleja?
 
Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))>
1976
06.01.2007 16:09:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuleekos muita piezolla varustettuja malleja mieleen kuin mainitut PRS hollowdoby II, Godin Montreal ja Cort M900?
 
Schecter C-1 E/A voisi olla yksi potentiaalinen vaihtoehto. Tosin siinä on mikkeinä duncan designed HB-102. Tallasta löytyy TonePros System w/ Graph Tech “Ghost” Piezo.
http://www.schecterguitars.com/spec.asp?id=12#
 
76' the best of the bunch.
fox
06.01.2007 16:55:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuleekos muita piezolla varustettuja malleja mieleen kuin mainitut PRS hollowdoby II, Godin Montreal ja Cort M900?
Osaattekos heittää ilmoille vielä tuommoisia "sirompia" hollowbody malleja?

 
Tuossa mun omakuvassa on yks.. Ibanez Lonestar LE520DV (jossain thriidissä muistelin että se olis AE500 tjsp, hyi minnuu..) Matalakoppainen semiakustinen? tai joku sellanen ihma hybridi vuodelta 1986. Tallassa on tosi "pietso-soundinen" pietsomikki.
Eli kalsa ja vähän riipivä, täytyy blendata tuota etumikkiä aina mukaan.
Sirohan se on, 1 3/4 tuumaa paksu ja varustettu RG:n kaulalla.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti