Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Gibson SG
1 2 3 4 57 8 9 10 11
tuskiz
29.04.2017 18:41:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Äs Gee spessu pee ysikymppisillä on kyllä yks mun tulevista hankinnoista, heti kun vaan jostain onnistuis moisen hyvään hintaan löytämään sekä rahatilanne just sillon sallii. Gibsonin SG Classicit aika törkyhintaisia käytettynä maailmalla välillä joten pitänee yrittää japanivalmisteisia meitsästää.
 
Huom! Obs! Ylläoleva kirjoitus sisältää mielipiteen.
Gary the pine
30.04.2017 10:12:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollu pitkään hakusessa kirkkaan punainen SG, spessuja aina silloin tällöin ollut myynnissä, mutta kun on semmosen Stanun ja Customin nähnyt olevan olemassa, niin ei paljon spessut lämmitä.
 
Toinen mikä jollain aikavälillä pitäis hommata on näteistä puista tehty naturaali-SG.
 
Tulin, näin, paskoin housuun.
steelduck
30.04.2017 20:40:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin 2009 SG Standardin DLX Musicista uutena ja se on ollut enemmän tai vähemmän koko ajan käytössä. Perusmikit olivat ihan OK, mutta pakkohan sitä oli alkaa säätämään. Oluksi lähti piirilevyhässäkät sähköistä ja tilalle Orange Dropit ja 50's piuhoitus sekä Lollarin Imperialit.
 
Niillä mentiin muutama vuosi ja viime vuonna Lollarit vaihtuivat BKP:n Mississippi Queen humppari kokoiseen P90 kaulamikkiin ja Mule tallamikkiin ja samalla laitoin Bigsby Wibramatella ja Bigsbyfix rullalla.
 
Nyt on kyllä aivan tolkuttoman hyvä setti. Tuo Mississippi Queen/Mule combo toimii SG:ssä kuin se vanha junan vessa.
 
peltsi451
30.04.2017 21:15:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse hankin n. 8 vuotta sitten SG Standardin, ajattelin että tässä oli mun "the kitara". Tällä mennään.
Kaikesta huolimatta, nykyäään Fenderin Tele ja strato vaan vuoronperään käytössä. Edelleen sitä mieltä että Gibson SG on hieno kitara, kuitenkin lopulta se Fender-maailma oli se lopullinen juttu. Jotenkin vaan joku sopii parhaiten eikä sille oikein mitään voi.
 
Mape
05.07.2017 22:54:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertokaapa SG-tietäjät miten tämä malli eroaa Standardista?
https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1264160
(Gibson USA SG Standard HC 120th.)
En oikein googlaamallakaan päässyt selvyyteen mikä malli tuo on kun löytyi vain jotain 2014 juhlamallia tjsp.
 
Omistin SG:n muutama vuosi sitten, mutta noissa sen aikaisissa oli se paksumpi kaula, joka ei istunut omaan kätöseen oikein millään. Nykyään on taas ohkasempaa ja on SG kaasutus iskenyt. 2017 stankussa olisi aika mukavat speksit omaan makuun.
 
Got a six-string heartbeat
73nd3r
06.07.2017 09:27:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikö myyjältä saa tarkempaa tietoa?
 
Speksit löytyy Gibsonin sivulta http://www.gibson.com/Products/Elec … /SG/Gibson-USA/SG-Standard-120.aspx
Vertailut normiStankkuun saat tehdä itse.
 
Mape
06.07.2017 11:11:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Eikö myyjältä saa tarkempaa tietoa?
 
Speksit löytyy Gibsonin sivulta http://www.gibson.com/Products/Elec … /SG/Gibson-USA/SG-Standard-120.aspx
Vertailut normiStankkuun saat tehdä itse.

 
Ei ole tuo malli, koska pleksi on erilainen ja 120 juhlamerkki puuttuu 12:sta välistä. Ajattelin että jos joku SG-entusiasti on näpräillyt läpi eri vuosien malleja ja erikoismalleja ja on jotain mielipidettä :) Lähinnä siis nyt katselen eri vaihtoehtoja, en niin vakavissani ole välttämättä juuri tuota ostamassa. CS-osastoakin selailin, mutta taitaapi mennä turhan kalliiksi sillä puolen.
 
Got a six-string heartbeat
Laulava Kylätohtori
31.10.2018 15:46:45 (muokattu 31.10.2018 15:48:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huom! Olet kirjoittamassa yli 482 päivää vanhaan aiheeseen!
 
SG:tä tässä mietiskellyt ja kuten aina, malleja on niin vitusti, ettei Erkkikään jaksa alkaa ottamaan selvää. Standardkaan ei näytä kertovan spekseistä vielä yhtään mitään...
 
Mitkähän mahtavat olla erot näissä normi SG-malleissa, jos ne juhlamallit, juniorit, fadedit ja sigut jätetään about huomioimatta?
 
Standard, Standard T, 61 Reissue, eri vuosimallit, jne...
 
e. ja melkein punaisiin keskitytään, muut värit voi tässä kohtaa unohtaa. Ellei nyt jotain aivan mykistävää vastaan tule. Ja jonkinlaisia keskimääräisiä noin-hintojakin voi laittaa, jotta vähän tietää, missä mennään...
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Gary the pine
31.10.2018 16:07:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: SG:tä tässä mietiskellyt ja kuten aina, malleja on niin vitusti, ettei Erkkikään jaksa alkaa ottamaan selvää. Standardkaan ei näytä kertovan spekseistä vielä yhtään mitään...
 
Mitkähän mahtavat olla erot näissä normi SG-malleissa, jos ne juhlamallit, juniorit, fadedit ja sigut jätetään about huomioimatta?
 
Standard, Standard T, 61 Reissue, eri vuosimallit, jne...
 
e. ja melkein punaisiin keskitytään, muut värit voi tässä kohtaa unohtaa. Ellei nyt jotain aivan mykistävää vastaan tule. Ja jonkinlaisia keskimääräisiä noin-hintojakin voi laittaa, jotta vähän tietää, missä mennään...

 
Standardeissa pääsääntöisesti iso pleksi ja 490R/498T-setti, jonain viime vuosina on kait ollut 57/57+ myös. 61RI ja Stanu on vähän eri mallisia lankultaan ja kaulaliitos on erilainen, toi RI vissiinkin pitäis olla semmonen puristiversio ja Stanu sit taas semmonen minkä totesivat kestävämmäksi.
 
Muista en oikein tiedä enkä liikaa näistäkään, Stanuja vaan on ollut itellä. Hyviä ne on, osta joku ennen -09 niin ei tarvii sähköhommiakaan tehdä. Jossain niillä main vaihtui sähköt piirilevylle ja sehän tietty vaihdetaan het kuikkaan :-)
 
Hyvä ja siisti Standard lienee päivästä ja kuun asennosta riippuen 750e-950e pyynnillä ja siihen väliin se kauppa toteutunee.
 
Tulin, näin, paskoin housuun.
Laulava Kylätohtori
31.10.2018 16:44:03 (muokattu 31.10.2018 16:46:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gary the pine: Standardeissa pääsääntöisesti iso pleksi ja 490R/498T-setti, jonain viime vuosina on kait ollut 57/57+ myös. 61RI ja Stanu on vähän eri mallisia lankultaan ja kaulaliitos on erilainen, toi RI vissiinkin pitäis olla semmonen puristiversio ja Stanu sit taas semmonen minkä totesivat kestävämmäksi.
 
Muista en oikein tiedä enkä liikaa näistäkään, Stanuja vaan on ollut itellä. Hyviä ne on, osta joku ennen -09 niin ei tarvii sähköhommiakaan tehdä. Jossain niillä main vaihtui sähköt piirilevylle ja sehän tietty vaihdetaan het kuikkaan :-)
 
Hyvä ja siisti Standard lienee päivästä ja kuun asennosta riippuen 750e-950e pyynnillä ja siihen väliin se kauppa toteutunee.

 
Pienellä pleksillä pitäisi olla, joten ilmeisesti se tarkoittaa, että 61 Reissue tai uudempi standard. Torilla olisi -17 ja -18 standardit, jotka vaikuttavat aika lailla samalta kitaralta. Toisessa tosin '57:t ja toisessa jotkut uudemmat kehitelmät. 57:t on jo lespassa, joten tuo -18 malli kiinnostaisi siinä mielessä.
 
Mä nyt niin taida tässä koohtaa jaksaa alkaa puristiksi, mutta tokihan se mojo aina kulkee käsi kädessä purismin kanssa. :)
 
e. sen verran vilkaisin Gibsonin sivuilta, että lupailevat -19 vuodeksi Standard '61-mallia, jossa korjatut bodyn muodot ja kaulaliitos...
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Metalkallo
31.10.2018 17:12:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä 2013 SG Standard vaikuttaa aika hyvältä vaihtoehdolta, mutta omaa kokemusta Gibsonin SG:stä ei ole kuin pikaisella rämpyttämisellä musaliikkeessä.
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
fox
31.10.2018 17:41:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gary the pine: Standardeissa pääsääntöisesti iso pleksi ja 490R/498T-setti, jonain viime vuosina on kait ollut 57/57+ myös. 61RI ja Stanu on vähän eri mallisia lankultaan ja kaulaliitos on erilainen, toi RI vissiinkin pitäis olla semmonen puristiversio ja Stanu sit taas semmonen minkä totesivat kestävämmäksi.
 
Jos katsastellaan SG-malleja tuolta "alusta" aina aikaan ennen vuotta 1986, siitä Standardista oli 4 versioo, riippuen valmistusvuodesta. Ykkösversio oli pienellä Angel wing-pleksillä, toinen oli tuolla isolla pleksillä ja kaula tuli runkoon 19. nauhan kohdilla, sitten tuli kolmosversio. Sitä onkin pidetty "rumimpana SG:nä" ja eroavaisuus oli siinä, että se sähköpuoli (eli potikat ym. ) oli valmiiksi koottu sellaiseen puoliympyrän malliseen levyyn joka asennettiin runkoon päällipuolelta. Se mallinimi oli tosin tuossa kolmosversiossa SG Deluxe. Ja kolmosen Special olikin sitten Pro.. Ykkösversio oli tuotannossa 60-66, kakkonen 66-71. 1971 mallistosta poistui myös SG Junior. 1973 tuo kolmosversio poistettiin, ja nelosversio oli taas tuolla pienellä pleksillä, eli Angel wingillä, mallinimet palas ennalleen, eli Custom, Standard ja Special. Nelosversion Standardin erottaa mm. siitä, että otelautamerkkejä on myös ensimmäisessä välissä, vaikkakin pienemmät neliöt kuin Customissa. Yleensähän noissa Gibsonin mallisarjoissa ainoastaan siinä huippumallissa on ensimmäisessä nauhavälissä otelautamerkki..
Uudemmista 1986 jälkeisistä malleista en taaskaan tiedä sen enempiä. Joskus oli hyvä sivusto everythinsg.com mutta se on muuttunut, ja ollut välillä nurinkin.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Laulava Kylätohtori
31.10.2018 17:46:27 (muokattu 31.10.2018 17:47:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Customin lapa olisi kyllä todella muikea timantteineen. :)
 
Onko sellaista edes olemassa, että olisi kuin '61, mutta customina eli sillä timanttilavalla. Mikkejä pitäisi kuitenkin olla kaksi. Kaula saisi olla ehkä vähän tuhdimpi kuin se nykyinen jokaisessa oleva luiru, mutta se ei ole niin tärkeää kuin kaksi mikkiä.
 
Miten muuten uudemissa, ei taida missään olla vähän paksumpaa kaulaa?
 
e. ja väri heritage cherry tmv, ei musta...
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
fox
31.10.2018 17:48:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Mun mielestä 2013 SG Standard vaikuttaa aika hyvältä vaihtoehdolta, mutta omaa kokemusta Gibsonin SG:stä ei ole kuin pikaisella rämpyttämisellä musaliikkeessä.
 
Kyllähän niillä hyvinnii soittelee, meillä on ollut bändissä vähän joka mallisia. Soolokitaristi on aika monta keikkaa vetäny 1976-vuoden Stankulla, ja soittaa sillä edelleen. Ei oo vuosien mittaan tapahtunu mitään radikaalia, ei oo lapa eikä kaula katkennut eikä muutakaan. Mikkipuoli tosin siinä on vaihtunut vissiin 4 kertaa, ne orkkismikit oli epoksiin valetut ns. Super humbuckerit. Ne on vaihtunu ensin MightyMiteiks, sitten Dual Soundeiks ja nyt siinä taitaa olla Gibsonin 57 ja 57+
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
s151669
31.10.2018 21:30:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori:
Miten muuten uudemissa, ei taida missään olla vähän paksumpaa kaulaa?

 
Mun 2010? on 50's kaulalla. On se tuhdimpi kuin moni muu, mutta ei mulla oikein kunnon vertailukohtaa muihin g-pajan tuotteisiin ole.
 
Antikitarasankari. Siis basisti.
tuskiz
31.10.2018 21:34:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tokai.
 
Ei virhettä. Maailman paras kirjoitus.
 
Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla.
Laulava Kylätohtori
31.10.2018 21:58:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s151669: Mun 2010? on 50's kaulalla. On se tuhdimpi kuin moni muu, mutta ei mulla oikein kunnon vertailukohtaa muihin g-pajan tuotteisiin ole.
 
Joo, mulla on Les Paul (eikös tämä nyt kirjoiteta isolla, kun kyse on G:n tuotenimestä?) 50s kaulalla ja se on kyllä ihan tuhti. Mutta kaikki SG:t tuntuu olevan, ainakin viime vuosilta, slim taperiä tai vastaavaa. Ainakin näissä pienipleksisissä malleissa, mitä olen itse katsellut. Ilmeisesti alkuperäisessä 61:ssäkin oli ohut kaula.
 
Mutta hyvähän se on, jos sellaisen voi edes teoriassa löytää. Tosin ei tämä mulle kynnyskysymys ole. Kokonaisuus ja fiilis ratkaisee.
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Gary the pine
31.10.2018 22:08:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Joo, mulla on Les Paul (eikös tämä nyt kirjoiteta isolla, kun kyse on G:n tuotenimestä?) 50s kaulalla ja se on kyllä ihan tuhti. Mutta kaikki SG:t tuntuu olevan, ainakin viime vuosilta, slim taperiä tai vastaavaa. Ainakin näissä pienipleksisissä malleissa, mitä olen itse katsellut. Ilmeisesti alkuperäisessä 61:ssäkin oli ohut kaula.
 
Mutta hyvähän se on, jos sellaisen voi edes teoriassa löytää. Tosin ei tämä mulle kynnyskysymys ole. Kokonaisuus ja fiilis ratkaisee.

 
Näissä mun stanuissa ainakin on ihan kunnon kaula, joku vois pitää jopa kömpelönä, kun näissä on semmonen reipas olka verrattuna vaikka lessun kaulaan, koura täynnä kalikkaa niin sanotusti.
 
Tulin, näin, paskoin housuun.
The Jack
01.11.2018 00:04:23 (muokattu 01.11.2018 00:05:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Pienellä pleksillä pitäisi olla, joten ilmeisesti se tarkoittaa, että 61 Reissue tai uudempi standard. Torilla olisi -17 ja -18 standardit, jotka vaikuttavat aika lailla samalta kitaralta. Toisessa tosin '57:t ja toisessa jotkut uudemmat kehitelmät. 57:t on jo lespassa, joten tuo -18 malli kiinnostaisi siinä mielessä.
 
Mä nyt niin taida tässä koohtaa jaksaa alkaa puristiksi, mutta tokihan se mojo aina kulkee käsi kädessä purismin kanssa. :)
 
e. sen verran vilkaisin Gibsonin sivuilta, että lupailevat -19 vuodeksi Standard '61-mallia, jossa korjatut bodyn muodot ja kaulaliitos...

 
Kannattaa unohtaa nämä pleksien koot. Mullekin pieni pleksi oli aivan ehdoton aikanaan ensimmäistä SG:tä hankkiessa. Jostain vanhalta AC/DC-videolta on täytynyt jäädä alitajuntaan kuva SG:stä pienen pleksin kanssa (Anguksella on tosin ollut niitä molempien mallisia). Nyt kun mulla on kaksi SG:tä molempien pleksien kanssa, en osaa sanoa enää kumpi miellyttää enemmän silmää.
 
Mulla on täällä pari viestiä sitten mainittu vuoden 2013 Standard. Sinä vuonna ei julkaistu ollenkaan 61 ReIssueta, ja monesta paikasta voi lukea 2013 Standardin olevan sama kitara kuin 2012 tehty 61 RI. 2013 vuoden mallia voi suositella (pienen pleksin lisäksi?) ainakin sen takia, että saat perinteiset sähköt ilman piirilevyä. Muussa tapauksessa saat n. 2008-2009 jälkeen ostetussa Standardissa piirilevysähköt, enkä näe tässä mitään tavoiteltavaa. SG on ehkä paras kitara testailla eri mikkejä, ja sen enempää Classic 57 (tämä on 2013 Standardin molemmissa asemissa) kuin 490R/498T ei ole lähellekään parhaimpia mikkejä SG:hen.
 
Toinen omistamani SG on vuoden 2007 Standard. Tässä on 50s rounded tyylinen paksu kaula, mutta se ei ole suoraan verrattavissa Les Paul-malleissa olevaan 50s kaulaan. Tämä ei ole ollenkaan niin halko, mutta todella kaukana 2013 Standardin ja ilmeisesti kaikissa 61 RI-malleissa olevista SlimTapereista. Hyödytöntä tehdä paria kitaraa kummastakin vuosikerrasta kokeilleena yleispätevää vertausta, mutta näistä mun kitaroista 2007 malli soi ehdottomasti paremmin. Toisaalta mun mielestä paksumpikaulaiset kitarat lähes poikkeuksetta soundaa paremmalta kuin ohutkaulaiset . Se kumman mallista profiilia on mukavampi soittaa vaihtelee.
 
Barska
01.11.2018 00:18:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

The Jack: Toisaalta mun mielestä paksumpikaulaiset kitarat lähes poikkeuksetta soundaa paremmalta kuin ohutkaulaiset . Se kumman mallista profiilia on mukavampi soittaa vaihtelee.
 
Melkein olisin itsekin tätä mieltä, että paksumpi kaula on parempi soundi..
 
SG:n kauloista. Itsellä on 90-lukuinen Special. Sen kaula on jostain LP:n 50:s kaulasta vähän ohuempi, mutta tosiaan aika halko. Tykkään.
 
Hiljattain lähikauppaan tuli muutama uusi SG. Kaikki olivat hyviä, uudessa Standardissa oli hivenen pienempi kaula, mut hyvä sekin. Faded Special oli taas paksummalla ja muutenkin niin hyvä, että oli vaikeaa jättää se sinne. Onneksi se menikin heti sieltä, se kun erottui muidenkin käteen/korvaan hyvänä. Huh. Pelästyin jo, että mulla joku halpis-Gibson fetissi tms. :)
 
All I wanna do is drink as much as I can. That's why I'm a member of a Heavy Metal band.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 57 8 9 10 11

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «