Muusikoiden.net
08.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hihnalukot paikalleen
1 2 3
Mouhi
26.11.2002 14:20:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin tuossa sitten Tokaitani varten hihnalukot. Kuinka ollakaan, kitaran oma "hihnanuppi" on kiinnitetty isommalla ruuvilla kuin mitä hihnalukkojen ruuvi on. Tietenkään tuo isompi ruuvi ei mahdu läpi tuosta hihnalukkojen kappaleesta, joten kiinnittämisestä ei tule mitään.
En ole varmasti ainoa joka tämän asian kanssa taistelee/on taistellut. Miten olette tilanteen ratkaisseet? Uusi reikä kitaraan, vai entinen tukkoon sahajauholla ja liimalla ja siihen sitten ruuvi?
Ärsyttäviä säätämisiä tällaset.

Chemo
26.11.2002 14:31:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entinen reikä tukkoon. Kokeile tulitikkuja ja liimaa.

samueld
26.11.2002 14:34:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin tuossa sitten Tokaitani varten hihnalukot. Kuinka ollakaan, kitaran oma "hihnanuppi" on kiinnitetty isommalla ruuvilla kuin mitä hihnalukkojen ruuvi on. Tietenkään tuo isompi ruuvi ei mahdu läpi tuosta hihnalukkojen kappaleesta, joten kiinnittämisestä ei tule mitään.
En ole varmasti ainoa joka tämän asian kanssa taistelee/on taistellut. Miten olette tilanteen ratkaisseet? Uusi reikä kitaraan, vai entinen tukkoon sahajauholla ja liimalla ja siihen sitten ruuvi?
Ärsyttäviä säätämisiä tällaset.

Joskus jossain kuulin, saattoi täällä olla, että hyvä kikka on liimata tulitikku sinne reikään ja ruuvata tappi sitten kiinni.

Mouhi
26.11.2002 14:35:17

Joo, kiitoksia, jotain tällaista olin jo kaavaillutkin. Pelottaa vaan että tuleeko virityksestä tarpeeksi tiukka.
Onko vielä muita ehdotuksia?

JuSu
26.11.2002 14:35:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entinen reikä tukkoon. Kokeile tulitikkuja ja liimaa.

Yksinkertainen, mutta toimiva neuvo tuo Chemon konsti. Itse olen tyrkännyt koloon erikeepperiä, työntänyt päästään teroitetun tulitikun koloon niin syvälle kuin menee, katkaissut tikun ulosjäävän osan ja tasoitellut pään. Hetken odottelun jälkeen olen ruuvannut lukon tapin paikalleen. Hyvin on pysynyt. Kokemusta on neljästä kitarasta.

JuSu

"One of the great advantages of being a male is, that eventually you get to be a dirty old man."
Dumb
26.11.2002 14:37:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole varmasti ainoa joka tämän asian kanssa taistelee/on taistellut.

Et todellakaan.

Miten olette tilanteen ratkaisseet?

Minä ratkaisin asian sillä tavalla, että luovuin koko hihnalukoista ja palasin takaisin teippivarmistukseen. 8-)

Mouhi
26.11.2002 14:52:54

Noniin, rei'ät on tukittu, odottelen että liima vähän kuivahtaa.
Kyllähän tuon luulisi olevan ihan pätevä menetelmä.

RR
26.11.2002 14:54:24

Tulitikunpuolikas reikaan, liimaa en ole laittanut ja pysyy hyvin.

PeeJii
26.11.2002 14:56:20

Ei ole kokemusta aiheesta, mutta pystyisikö sitä hihnalukon reikää porakoneen avulla suurentamaan, niin että saisi kitaran alkuperäisen ruuvin kiinni. Näin tulisi ainakin varmempi kiinnitys.

Mouhi
26.11.2002 15:01:07

Ei ole kokemusta aiheesta, mutta pystyisikö sitä hihnalukon reikää porakoneen avulla suurentamaan, niin että saisi kitaran alkuperäisen ruuvin kiinni. Näin tulisi ainakin varmempi kiinnitys.

Mietin sitäkin, mutta minun porakoneeni on just nyt huollossa (lue: en omista poraa, jolla tuollaista hommaa voisi tehdä). :)

Kalm
26.11.2002 15:02:39

Onnistuu. Tein noin yhteen kitaraani kun ruuvin heitto oli aika minimaalinen.
(ei tarvinnut poraa, meni ihan linkkarin nahkaneulalla)

Ossi
26.11.2002 15:10:48

Kertoilin asiasta joskus m.netin alkuaikoina. Itse päätin käyttää kitaran hihnatapin alkuperäistä ruuvia. Porasin uuden tapin reiän vanhalle ruuville sopivaksi. Koska lisäksi ruuvin kanta oli liian iso uudelle tapille, "sorvasin" sen porakoneen ja viilan avulla sopivan naftiksi.

Kiinnitys on kuin "tehtaantekemä" eikä tarvinnut lutrata liiman kanssa. Toki tuo tikuilla tilkitseminenkin toimii ihan OK.

Baila Mi Hermana
PeeJii
26.11.2002 15:11:53

Mietin sitäkin, mutta minun porakoneeni on just nyt huollossa
Don`t worry, kyllä se tulitikkusysteemikin toimii...

PeeJii
26.11.2002 15:19:25

Don`t worry, kyllä se tulitikkusysteemikin toimii...
Niin, ehkä kannattaa olla varovaisempi ja jättää se viimeinen, hampaat irvessä tehtävä vääntö tekemättä, ettei tuhoa niitä uusia ruuvin jengan tekemiä uria :)

Mouhi
26.11.2002 15:22:39

Niin, ehkä kannattaa olla varovaisempi ja jättää se viimeinen, hampaat irvessä tehtävä vääntö tekemättä, ettei tuhoa niitä uusia ruuvin jengan tekemiä uria :)
Juu, oivalsin itsekin tuon.
Lukot on nyt paikallaan, ja hyvin tuntuu pysyvän.
Liiman pitää toki antaa kuivua että pysyy vielä paremmin.

haist vittu sit
26.11.2002 15:45:10

mulla kävi vähän heikosti hihnalukon kanssa viime perjantaina... oltiin keikalla ja soundcheckin loppuun ihan yhtäkkiä vaan irtos lukko ja mulle suht uus ja kallis jagstangi tipahti suoraan kivikovalle lattialle... tuli yhteen kulmaan vittumainen jälki ja lapaan kanssa jotain pientä... voi perse. ja sitten siinä lukossa ei ees näy mitään ihmeellistä päälle päin, mutta se on ihan paskana kun se aukeilee. onneks ei mitään kamalan isoja jälkiä tullu.

m.netnolifehidde www.kohtu.tk - batman
PeeJii
26.11.2002 15:53:44

mulla kävi vähän heikosti hihnalukon kanssa viime perjantaina... oltiin keikalla ja soundcheckin loppuun ihan yhtäkkiä vaan irtos lukko ja mulle suht uus ja kallis jagstangi tipahti suoraan kivikovalle lattialle...

Yhtäkkiä vaan irtos lukko? Onko sulla se lukkomekanismi kiinni siinä hihnassa oikein eli sehän pitäisi olla niin että kiinnitys tapahtuu alakautta jolloin lukkosysteemin ollessa viallinen se ei kuitenkaan tipahda käsistä.

haist vittu sit
26.11.2002 16:02:38

siis se on just kunnolla siinä... toisessakin kitarassa on lukot... koitin myöhemmin avata lukkoo heiluttelemalla sitä mut ei aukee... sitten aloin soitella vähän ja jossain vaiheessa aukes taas mut ei onneks tipahtanu skeba... lukot menee niinku heti vaihtoo... tai paremminki jäähylle.

m.netnolifehidde www.kohtu.tk - batman
Kjukka
26.11.2002 16:15:07

Mulla on epissä Dunlopin hihnalukot, Schallerit on mun mielestä jotenki epävarman tuntuset. Hinta noilla dunlopeilla on tosin yli kaksinkertainen, mutta on niin pitävän tuntunen systeemi että oon valmis maksamaan sen.

-juki

Johnny is the kind of guy / who is always asking why / but we don't have the answers / so we have to lie -Olympic
äksy
26.11.2002 16:23:23

Voit myös kokeilla, löytyykö rautakaupasta kompromissikokoa oleva ruuvi: sellainen joka mahtuu hihnatapin reiästä, mutta on varreltaan riittävän pitkä ja paksu, jotta pysyy tiukasti kiinni. Eli hihnatappi ruuveineen mukaan ja rautakauppaan etsimään sitä oikeaa.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti