Muusikoiden.net
02.12.2016
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Behringer Mic100 & Mic200
1
Zeni
14.08.2006 21:29:02 (muokattu 14.08.2006 23:13:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitää palauttaa V-Amppi kaverille, mutta kaipaan tilalle jotain millä synkkinä iltoina soitella pätkät koneelle. V-Amppi käväisi mielessä, mutta kuukauden kestäneen kokeilun aikana en oikein päässyt sujuiksi tuon kanssa. Olenko ymmärtänyt oikein, että tuollaisella Mic100 tai Mic200:lla ajaisi saman asian ja noita plugareitahan on sitten saatavana koneelle ?
 
Lähinnä mietin sitä miten tuo mahtaa toimia sähkökitaralla. Tuollainen olisi V-Amppia kätevämpi, koska sinänsä en kaipaa noita mallinnuksia, ne voi kuitenkin tehdä koneella ja tuosta olisi hyötyä äänitettäessä laulua, akustista ym. Onkohan noilla muuta eroa kuin Mic200:ssa on jotain mallinnoksia mukana ? Hintaeroa nuilla ei käytännössä ole, tosin ei vamppikaan budjettia ylitä.
 
Eli kitara->mic100/200->kone yhdistelmällä. Tietenkin noita efektejä ja mallinnoksia olisi mukavampi säätää tuosta vampista.. Mielipiteitä, kokemuksia ja tietoa. Kiitos.
 
EDIT: Taitanevat sittenki olla nuo Art Tube MP sarjalaiset paljon parempia vehkeitä...
 
Pavezer
15.08.2006 09:42:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olenko ymmärtänyt oikein, että tuollaisella Mic100 tai Mic200:lla ajaisi saman asian ja noita plugareitahan on sitten saatavana koneelle ?
 
EDIT: Taitanevat sittenki olla nuo Art Tube MP sarjalaiset paljon parempia vehkeitä...

 
Jos tarvitset etuastetta myös laululle ja akustiselle niin tämä on ihan ok vaihtoehto. Kitaroiden nauhotus onnistuu mainiosti, jos kone vain jaksaa pyörittää mallinnusohjelmia. (osa saattaa olla aika raskaita). Behringerissä (100:ssa ainakin) olisi se etu, että siinä on sisäänrakennettu limitteri, joka voisi tuossa kitarakäytössä olla ihan hyvä leikkaamaassa kovimpia piikkejä pois.
 
Tämäntasoisissa "putki" -etuasteissa artilla ja behringerillä ei ole hirveästi eroa, molemmat ajavat asiansa aika samoin elkein. Täysin makuasia.
 
Zeni
15.08.2006 17:41:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pääasiassa sähkökitaran nauhoitelluun etuastetta etsin, mutta varmasti pian tulee akustinen, laulu ja muita soittimia joita ei enää soitetaan suoraan koneeseen vaan mikin välityksellä. Siksi miettisin, että olisi hyvä satsata suoraan tuollaiseen kun en kerta sen V-Ampin kanssa täysin sujut ole.
 
Budjetti olisi 100euroa. Näitä nyt katselin, mutta osaisiko joku selittää mitä hyötyä noista ominaisuuksista on eri malleissa ? Ilmeisesti nuo muut mallit paitsi MP sisältävät myös tuon limitterin.
 
http://www.thomann.de/thoiw3_art_tube_mp_prodinfo.html
http://www.thomann.de/thoiw3_art_tube_mp_studio_v3_prodinfo.html
http://www.thomann.de/thoiw3_art_tube_mp_studio_prodinfo.html
http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-190627.html
 
Toki muitakin saa ehdottaa. Haulla löytyi niin paljon pahaa noista Behringerien suhinasta, kohinasta ym. verrattuna Art Tuben vastaaviin, että hylkäsin ajatuksen Behkusta.
 
Pavezer
15.08.2006 20:28:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mitä hyötyä noista ominaisuuksista on eri malleissa ? Ilmeisesti nuo muut mallit paitsi MP sisältävät myös tuon limitterin.
 
Kaikissa on perusominaisuuksina
- +48 volt Phantom Power, joka antaa toimintajännitteen kondensaattorimikrofoneille (perusominaisuus mikrofonietuasteessa).
- Phase Reversal, vaiheenkääntäjä, joka eliminoi seisovia aaltoja kun käytetään useampaa kanavaa saman äänilähteen äänittämiseen tai miksaukseen.
- Pad-nappula, jolla saa vaimennettua sisääntulevaa signaalia tarpeen tullen niin, ettei signaali säröydy
- XLR ja jack inputit, eli balansoitu mikrofoniliitäntä ja normaali plugi instrumentteja varten
 
Kaikki ovat ns low-voltage putkietuasteita, joilla pyritään jäljittelemään putken"hönkää" ja pehmentämään digitaalisia artifakteja ja tuottamaan pehmeämpää ja analogisempaa ääntä. Näiden puritaanisesta toiminnasta muutoin kuin markkinointiopuheissa ja -teksteissä voidaan olla montaa mieltä ;)
Muut tekstit on aika teknistä hypetystä, millä ei oikeastaan ole kuin markkinointiarvoa. Näissä on kyllä ihan oikea etuasteputki sisällä ja itseasiassa putken laatu vaikuttaa omalta osaltaan hieman näiden etuasteiden laatuun.
 
Kuitenkin, näistä voidaan erotella seuraavanlaisia toimintoja:
 
http://www.thomann.de/thoiw3_art_tube_mp_prodinfo.html
Tämä on näistä kaikista simppelein, ilman mitään ekstraa.
 
http://www.thomann.de/thoiw3_art_tube_mp_studio_v3_prodinfo.html
Ekstrana löytyy limitteri, VU-mittari (äänentason tarkkailua varten) sekä valintakytkin erilaisia putken vaikutuksia varten. Eräänlaisia presettejä siis.
Myös käsin valittu putki laadun takaamiseksi... tiedä sitten häntä kuinka laadukas putki joka tapuksessa on kyseessä...
 
http://www.thomann.de/thoiw3_art_tube_mp_studio_prodinfo.html
Ekstrana limitteri, VU-mittari ja käsin valittu putki.
 
http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-190627.html
Paranneltu limitteri, Sisääntulevan signaalin impedanssinvalintakytkin (tällä on jonkin verran merkitystä sisääntulevan mikrofonin signaalin laatuun ja tasoon, kotiäänityksissä ei mitenkään merkittävä asia), LEDMetering (VU-mittaria vastaava, mutta toteutettu yksinkertaisestui ledeillä), sekä High Cut Filter switch, (minkä arvelisin kylläkin ennemminkin olevan itseasiassa Low Cut Filter :D ), leikkaa turhat alataajuuksilla tapahtuvat ryminät ja kuminat.
 
Tube MP Project Series ja ART Tube MP Studio on ihan ok. Tuo limitteri on aika hyvä olla siis olemassa.
 
Vaihtoehtoina vois ajatella Presonuksen Tubepre:tä (vähän tyyriimpi)
http://www.thomann.de/thoiw3_preson … bepre_roehrenvorstufe_prodinfo.html
tai jos tarvii joskus vaikka stereona nauhottaa yhtäaikaa kahta kanavaa, niin M-Audio Audio Buddy:
http://www.thomann.de/thoiw3_m-audio_audio_buddy_prodinfo.html
Näissä ei kummassakaan kyllä ole sitä limitteriä. Netistä löytyy varmasti arvosteluja. Tuo presonus on ainakin DI-boxi -käytössä basson kanssa aika oiva peli.
 
Anyway, Artilla pärjäät kyllä.
 
Jopa tuli tekstiä :o
 
Aki
15.08.2006 22:10:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistan jostain lukeneeni että Behkujen suhinat asettuivat ihan asiallisiin mittasuhteisiin putken vaihdolla laadukkaaseen. Saatan tosin muistaa väärin.
 
Teetkö taas kärpäsestä härkästä? Hyvä, pistän grillin tulelle!
Sam
15.08.2006 22:18:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistan jostain lukeneeni että Behkujen suhinat asettuivat ihan asiallisiin mittasuhteisiin putken vaihdolla laadukkaaseen. Saatan tosin muistaa väärin.
 
Et muista väärin, sillä juuri näin tapahtui omien Mic100 ja Mic200 kanssa. Sinne kannattaa laittaa ecc82-putki.
Noista kahdesta Mic200:n "eq"-säätö on aika turha, eli Mic100 on kannattavampi hankinta. Ja halvempi.
 
Pavezer
15.08.2006 22:31:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sinne kannattaa laittaa ecc82-putki.
 
Pitää paikkaansa.
Tuosta pitikin mainita, mutta oli niin paljon asiaa, että unohtu :D
Presonuksen Tubepre:ssä sama juttu, 12ax7:n tilalle ecc82:n ja soundi parani.
Vaikuttaa laskevasti hieman gain db:hen, mutta varsinkaan DI-boxi -käytössähän tämä ei haittaa mitään, vaan itseasiassa päinvastoin, kun nuo signaalit joillain mikeillä tuppaa olemaan aika hot. Tämä siis pätee kitarankin linjoittamiseen koneelle.
Samaa putkenvaihtoa kannattaa myös harkita ART:n etusille.
Presonuksen manuaalissa oikein yllytettään testaamaan muita putkia.
 
p130
16.08.2006 11:11:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EDIT: Taitanevat sittenki olla nuo Art Tube MP sarjalaiset paljon parempia vehkeitä...
 
Minulla oli kolme Mic100 testillä, kaikki helvetinmoisia kohinageneraattoreita ja kaksi oli myös pahasti mikrofonisia! Vaikka putken vaihdolla todennäköisesti ongelmat olisivatkin korjaantuneet, otin mitättömän vähän kalliimman Artin joka toimi suoraan boksista otettuna kuten pitääkin (parani senkin soundi putkenvaihdolla ja kohinakin saattoi vielä hieman vaimentua...). Kaverille sattui hyvä kohinaton Mic 100, eli yksilöeroja (yllätys yllätys B:n kohdalla) on. Foorumeilla puhutaan maanantaikappale Arteistakin, mutta Tube MP:n eri versioita alkaa olla kaveripiirissä toista kymmentä ja laatu tuntuisi olevan varsin tasaista.
 
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
Zeni
16.08.2006 16:59:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia kattavista vastauksista. Kertokaas mulle vielä löytyykö Tampereelta mistään tuollaista Art Tubea, ajattelin sen MP Studion ottaa.
 
Behkuista vielä sen verran, että en viitsi ottaa riskiä maanantai kappaleen suhteen. Mulla ei ole kokemusta millainen kohina on vielä normaalia ja millainen ei. Yhden Behkun EQ700 olen pedaalilautaan lyönyt ja se kohisee todella häiritsevästi.
 
dust sucker
17.09.2013 17:12:48 (muokattu 19.09.2013 23:06:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tein pari kysymystä, joihin jatkoimme keskustelua tuolla:
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=219297&
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti