Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: gibson les paul
1 2 3 4 5 6 7 8 9
iec
28.09.2016 12:07:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

milahtee: Mulla on pari Custom Shopin Les Paulia eikä kummasskaan ole ollut minkäänlaisia vireongelmia sen jälkeen kun vaihdatin pehmeät Corian satulat luisiin. Kielet syövät kiinni Corianiin, vaikka mitä tekisi. Vintage-Gibsoneissa käytettiin Nylonista tehtyjä satuloita, joka on materiaalina loistava (liukas ja älyttömän kova).
 
Joo ne onglemat korostuvat pehmeällä satulamateriaalilla. Tosiaan tuo on totta mitä tuossa aiemiin jo kerrottiinkin, että Gibson on historiansa vanki, sillä eihän sitä lavan designia voi niin vain muuttaa, ilman että jengi hermostuu. Jos vertaa esim PRS:n lapaa ja Gibsonin Lespan lapaa, niin huomaa että PRS:ssä kielet menevät melko suorassa linjassa sivuttaissuunnassa, sillä lapa on muotoiltu ja viritintapit on sijoitettu täysin eri tavalla kuin Gibsonissa. Toki PRS:ssäkin lapa taipuu alaspäin, mutta kulma taitaa olla pienempi. Gibsonissa D- ja G-kielillä on enemmän kitkaa satulan kanssa nimenomaan johtuen kahteen suuntaan kohdistuvasta vedosta. Siinä missä PRS:llä, Musicmanilla ja Fenderillä suurimmassa osassa malleissa kielillä on kitkapinta satulauran pohjassa, on Gibsonin tyylisellä lapadesignilla kielten kitkapinta D- ja G-kielellä sekä uran pohjassa, että sivulla.
 
Hienohan se perinteinen Gibsonin lapa on kyllä ainakin minun mielestä, ja hyvin fiksatulla & sopivasta materiaalista tehdyllä satulalla se G-kielikin pysyy vireessä.
 
Tässä vielä kuvia kitaran lavoista, jotta voi verrata mihin suuntaan kielet menevät
 
PRS: https://upload.wikimedia.org/wikipe … ed_Smith_$6000_Guitar_headstock.jpg
 
Gibson: http://images.gibson.com/Products/E … ery-Images/LPCSRTQCH1-Headstock.jpg
 
Fender: http://www.fendermustangstory.com/gphotos/comp2mustlabel.jpg
 
Music Man: http://blog.music-man.com/wp-content/uploads/2016/01/JV-HS-1.jpg
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
mpekkanen
28.09.2016 12:39:19 (muokattu 28.09.2016 13:17:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuskiz: Juurikin Gibsonin fanit on pilanneet Gibsonin; vingutaan kun ei tule mitään uutta, sitten tulee 2014 ja 15 mallit missä on vaikka mitä uutta, ei kelpaa ja ei myy, pitää olla samanlaisia kuin ennenvanhaan, nyt 2016 on taas saatavilla erikseen traditional mallit jotka on varmaan myyneet ihan hyvin kun 2017 jatkuu sama linja. Ja varmaan viimeksi kun Gibson yritti tehdä uuden, tai "uuden", kuten 70-luvulla vaikka Marauder, kitaramallin niin eihän nekään myyneet ja jäi historian havinaan lähinnä pilkan ja naureskelun kohteeksi.
 
Tämä on varmasti totta, niin Gibsonin kuin monen muunkin merkin kohdalla. Jotka ovat siis pidempään tehneet kitaroita.
80-luvulla Gibson julkaisi Les Paul mallin Floyd Rosella ja samainen kitara ei silloin kiinnostanut porukkaa. 20 vuotta myöhemmin samaa asiaa itkettiin, kun ei sellaisia LP Gibsonia saa jossa olisi Floyd Rose. Sitten kun Rush kitaristin signaturea alettiin tekemään, jossa on siis kyseinen kampi, oli sekin liian kallis :)
 
Gibson on kyllä, mielestäni, yrittänyt kaikenlaisiakin malleja ja niihin hyvinkin monenlaisia optioita. Ne eivät vaan ole niiden perinteisien Gibsoneiden omistajien mielestä olleet hyviä. Siis niiden soittajien mielestä, jotka tuskin muutenkaan ostavat sitä uutta Gibson merkkistä kitaraa vaikka se olisi ihan minkälainen tahansa ja hintakin olisi enemmän kuin kohdallaan. Tämä ryhmä kun vaihtaa niitä omia vuosikerta Gibson soittimiaan korkeintaan niihin vielä vanhempiin Gibson malleihin, vaikka niiden hinta ei enää millään järjellä olisikaan selitettävissä.
 
Kyllähän noiden uusien Gibson kitaroiden soittajista löytyy moniakin ihan soittimeensa tyyytyväisiä soittajia. Myöskin Gibson ja muihinkin kitaroihin on monesti satulan vaihto ja soittajalle itselleen erikseen tehdyt säädöt aina parempi. Olipa se merkki sitten mikä tahansa.
Tietysti jos kitara maksaa vaikka 4000 euroa, niin toivoisihin sen olevan jo valmiiksi sellaisessa säädössä ettei sitä tarvitse erikseen kenellekkään kitarasepälle viedä. Makuja on soittajissakin aika monenlaisia...
Kotimaassa on kuitenkin useita liikkeitä, jotka säätävät tuon soittimen sellaiseksi kun asiakas sen haluaa. Tässä voi sitten miettiä, olisiko jostain satulan vaihdosta tms. sellaisesta pienestä parannuksesta samalla myös hyötyä. Jos siis se kitara on muuten sellainen, että siitä tykkää.
 
Varmasti kitaroita tehtäisiin enemmän muistakin puista kuin esim.lepästä, saarnesta ja mahongista jos ei Fender ja Gibson merkit olisivat niitä aikoinaan niin suosineet. Bassojen valmistajat kyllä käyttävät paljon monipuolisemmin noita puita soitinrakennuksessa, mutta kitaristit ovat kyllä useasti itse niitä jotka ovat sen kehityksen tiellä.
Gibson Les Paulin omistajat voivat hankkia kitaransa hyvin samoista syistä kuin vaikka joku Fenderin Straton. Se on perinteinen soitin jolla on soitettu hyvin monenlaisia klassikkokappaleita. Tässä vaan useasti unohtuu, että niin LP soittajissakin kuin stratoissakin on hyvinkin monenlaisia malleja ja niitä on samaiset klassikoiden levyttäjät soittaneet ehkä täysin toisenlaisilla mikeillä kuin mitä niissä on ollut perinteisesti tms.
Nämä samaiset soittajat ovat sitten niitä jarruja, jotka ovat sen kehityksen tiellä. Ikävä kyllä. Silloinkin kun ne omat LP soittajasuosikit eivät edes soita sillä ihan perinteisella "karvahattu-mallilla", vaan siinäkin on jotain artistille itselleen tehtyjä parannuksia. Samainen soittaja voi siis luetella erilaisia LP kitaristeja useita ja näiden soittajien kitarat poikkeavat toisistaan soundillisesti ja muutenkin. Ihan samoin on Fenderinkin kanssa.
Nykyään on kuitenkin niin Fenderillä, Gibsonilla kuin monella muullakin merkillä todella paljon malleja mistä valita.
 
Jos joku menisi soitinkauppaan ja ehdottaisi, että kokeillaan vaikka LP tyylisiä kitaroita ja hintakatto on vaikka x. Jos se hyvä soitin löytyy edullisemmasta, niin sitten ostaja lupaisi hankkia vaikka paremman kitarakaapin tms.
Jos tällainen silmät sidottuna taikka valot pois testi tehtäisiin, niin jäisi nuo merkin tuomat omat mielikuvat pois ja voisi kokeilla ihan oikeasti sellaista kitaraa joka itseä eniten miellyttää. Tähänhän voisi kertoa jo ennen sokkotestin aloittamista, ettei halua kuin vaikka tietyn värisiä jne.
Veikkaampa, että tulos voisi olla monellekkin aika yllättävä jos liike olisi sellainen, että niitä soittimia löytyisi muutamia ja hieman eri merkeiltä. Varmaan monella jäisi vielä rahaa johonkin pedaaliin taikka muuhun, mutta eihän tällainen käy.
Siinähän soittaja paljastaisi, että hän saattaisi pitää enemmän edullisemmasta kitarasta...Minusta tämä olisi vain hyvä asia, mutta eihän tämä monelle käy koska halutaan sen soittimen myös maksavan ja laadun täytyy kuulua ja näkyä hinnassa :)
Silloinkin kun sitä ei itse edes siitä aina löydetä.
 
Ei varmaan laita pahakseen mikään musaliike, jos tällaista ehdottaa...Toinen juttu on sitten, kuka "uskaltaa" näin kokeilla :D
 
E: On muuten kummalista miten Gibson on sellainen merkki joka saa aina kuraa niskaansa. Kyllä noita vastaavia "uudistuksia" ja kokeiluja on ollut muillakin merkeillä, mutta jostain syystä Gibson on se jota aina jaksetaan parjata ja haukkua.
Osa kokeilusta ja uudistuksista ei ole välttämättä niin hyviä olletkaan, mutta on niitä vastaavia juttuja myös muillakin merkeillä. Myöskin kaikki haukkujat eivät ole edes kokeilleet näitä uusia malleja ja kuuluvat muutenkin siihen porukkaan, että soitin täytyy olla vintagea ja täysin originaalissa kunnossa. Se on jo sitten toinen juttu, tuleeko sillä Gibsonilla tai muullakaan niin soitettua.
 
tuskiz
28.09.2016 14:51:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

milahtee: Mulla on pari Custom Shopin Les Paulia eikä kummasskaan ole ollut minkäänlaisia vireongelmia sen jälkeen kun vaihdatin pehmeät Corian satulat luisiin. Kielet syövät kiinni Corianiin, vaikka mitä tekisi. Vintage-Gibsoneissa käytettiin Nylonista tehtyjä satuloita, joka on materiaalina loistava (liukas ja älyttömän kova).
 
Tuo mun SG:n satula on juurikin nylonia, sitä "vanhaa kunnon" ainakin olevinaan vaikka oon myös ymmärtänyt ettei täsmälleen just sitä nylonia enää edes tehdä mistä Gibson sillon satuloita väsäsi, mutta samankaltasta tavaraa, ei oo kielet pingaillu. Oon myös miettinyt josko heittäs ABR-tallan jossa nyloniset tallapalat, nyt tossa on rullatalla kun asennutin tremolon siihen mutta se ääni on kyllä aika peltimäinen, vois tuo nyloni hyvin pehmentää sitä ja siinä tapauksessa ymmärtäisin miksi Gibson 60-luvulla juuri tremolo SG:ssä nylonia myös satuloissa käytti.
 
Huom! Obs! Ylläoleva kirjoitus saattaa sisältää mielipiteen.
fox
28.09.2016 18:17:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec:
Hienohan se perinteinen Gibsonin lapa on kyllä ainakin minun mielestä, ja hyvin fiksatulla & sopivasta materiaalista tehdyllä satulalla se G-kielikin pysyy vireessä.
 
Tässä vielä kuvia kitaran lavoista, jotta voi verrata mihin suuntaan kielet menevät
 
PRS: https://upload.wikimedia.org/wikipe … ed_Smith_$6000_Guitar_headstock.jpg
 
Gibson: http://images.gibson.com/Products/E … ery-Images/LPCSRTQCH1-Headstock.jpg
 
Fender: http://www.fendermustangstory.com/gphotos/comp2mustlabel.jpg
 
Music Man: http://blog.music-man.com/wp-content/uploads/2016/01/JV-HS-1.jpg

 
No, kyllähän ne yritti, esimerkiks Les Paul DC Pro-mallissa oli tuollanen:
http://i189.photobucket.com/albums/ … 65/SC-WReX/SDC12114_zps76fc42e2.jpg
 
Ei ollut ostajien suosiossa.
Mites on raadin näkemys esimerkiks Jacksonin reverse headstockista, ilman lukkosatulaa.. Siinä on myös tuota sivuttaisvetoa jonnii verran. ;)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
mpekkanen
28.09.2016 18:56:36 (muokattu 28.09.2016 19:20:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox:
Mites on raadin näkemys esimerkiks Jacksonin reverse headstockista, ilman lukkosatulaa.. Siinä on myös tuota sivuttaisvetoa jonnii verran. ;)

 
Itse olen vaihdattanut joskus luisen satulan Gibson 67' Flying V Reissue malliin. Juurikin siksi, kun käytin jotain 52 paksuista E-kieltä ja ihan normaalissa vireessä-->niin satula ei kestänyt tuota sivuttaisvetoa :)
 
Luulen, että moni kun tilailee noita CS kitaroita ja miettii tuota Jackson tyylistä reverse lapaa tai sen tyylisiä...voi tulla ehkä vastaavia ongelmia, vaikka ei kovin paksuja kieliä käyttäisikään.
Lukkosatulalla ei niin ole väliä, mutta muuten kyllä tulee melkoisella varmuudella jotain ongelmaa jossain vaiheessa. Ainakin jos ne kielet virittää vielä todella matalalle ja käyttää paksuja kieliä...
Ihme kyllä, että näitä reverse lapaisia kitaroita tehdään edelleenkin joissa ei siis ole mitään lukkotallaa ja lukkosatulaa.
Varmaan sitten se seuraava CS kitara tai vastaava on ehkä ihan normaalilla lavalla.
Veikkaisin ;)
 
Itsellä on muuten nyt Jackson DX7, mutta olenkin virittänyt sen omintakaisesti. Siinä on ohkaisin kieli paksuimman kielen kohdalla ja siihen on myös vaihdettu luinen satula. Muuten se on soittimena ja viritykseltä enemmän kanteletta muistuttava peli kuin kitara, vaikka ulkoinen olemus onkin sähkökitara ja vielä reverse lavalla.
Tällaisessa omassa virityksessä tuo reverse lapainen toimii, taikka ei haittaa. Muuten tämä kitara ei ainakaan ole ns. normaaliin soittoon paras mahdollinen. Toki se ei ole Jacksonin kitaroista muutenkaan sieltä arvokkaammasta päästä, mutta se ei nyt ollutkaan se juttu :)
 
E: Tuo Flying V kitaran satula kului sellaiseksi, ettei siinä paksuin kieli enää pysynyt. Oli siis pakko vaihtaa siihen uusi satula.
Nytkin on yksi kiinalainen SG kitara, josta tuo satula murtui paksuimman kielen vedon takia. SG:ssä siis ihan perinteisen oloinen Gibson tyylinen lapa, mutta satulan materiaali jotain huonoa muovia tms. Eikä ollut edes noinkaan paksut kielet, mitä tuossa Flying V kitarassa yleensä käytin. No, tuosta SG:stä sai sitten 5-kielisen slidekanteleen :)
Kyllähän tuo paras olisi jos kielet menisi mahdollisimman suoraan sinne virityskoneistoille...
 
pappasfin
28.09.2016 19:16:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mu vähän ihmetyttää nämä Gibsonin vireongelmat.
Mulla on vuodesta 2012 ollut Gibson LP Std 2012 malli eikä siinä ole koskaan ollut mitään vireongelmia, toki sitäkin on virittäny kuten muitakin kitaroita.
 
Oisko tuossa sitten vaan sattumoisin hyvin tehdyt satulat sun muut mutta pysyy kyllä vireessä soitettaessa kun sen siihen vireeseen virittää.
 
Puhutteko nyt vireongelmasta siinä mielessä, että vire heittää soitettaessa ja saa olla soiton keskellä virittelemässä vaiko siitä, että välistä pitää virittää kitaran virettä kun alkaa soittamaan.
 
Kyllä mä sitä välistä viritän kun alan soittamaan mutta vire kyllä sitten pysyy kuin nakutettu joten siksi ihmettelen tätä ainaista keskustelua Gibsonin vireongelmista.
 
PappaSFin
hallu
28.09.2016 19:22:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollut Gibson LesPaul vuodesta 1995 (reilut kaksytä vuottako siitä jo tosiaan on?). Minä en ole siinä mitään vireongelmaa ikinä huomannut. Ensimmäistä kertaa luin muusikoiden netistä, että Gibsonin LesPauleissa on joku vireongelma ja sen jälkeen olen asiaan yrittänyt kiinnittää huomiota, mutta mielestäni se ei eroa mitenkään muiden kitaroiden G-kielen vireongelmasta (Startocaster, Telecaster, SA2200, etc... ).
 
En keksi asiaan mitään muuta selitystä kuin että minulla on hiukan karkeampi käsitys vireestä noin ylimalkaan tai sitten piintynyt tapani korjailla virettä korvakuulolta niin että soinnut kuulostavat puhtaalta, voi sotkea huomiokykyäni enkä siksi ole tajunnut asian todellista laitaa.
 
Muusikoiden netissä vallitsee kuitenkin rikkumaton konsensus siitä, että Gibsonin G-kielessä on vireongelma ja sama käsitys taitaa vallita myös kansainvälisesti joten oletan, että miljoona kärpästä ei voi olla väärässä tässäkään asiassa. Kunhan nyt vaan tulin toteamaan, että mulla ei ole mitään ongelmaa Gibson LesPaulin kanssa, mutta se tietenkin on minun ongelmani :-D
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Arbitrator
28.09.2016 20:04:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

2017 mallisto tulossa ja 2016 malleja myydään taas alennushintaan. Thomannilla Traditionalin saa 1700 eurolla ja Classicin alle 1500 euron. Kannattaisikohan Gibsonin tehdä pitemmän aikaa samalla nimellä ja specseillä kitaroita, muuttamatta joka vuosi jotain pieniä yksityiskohtia. Nyt kun kitaroita myydään aina tietyn vuoden mallina, niin nehän vanhenevat aika nopeasti. Miksi kukaan ostaisi uuden 2017 mallin kun voi odottaa ensi syksyyn jolloin hinnasta on pidonnut se 15-20 %? Siellä on T-kaupassa vieläkin vuoden 2015 malleja, ja niitä myydään ihan pilkkahintaan. Torilta ei löydä käytettyjäkään samaan hintaan, stankku 1500, traditional 1200 ja classic alle tonnin.
 
hollstro
28.09.2016 20:06:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollut aika monta Les Paulia, varmaan 12 joista kuusi jäljellä, enkä ole vireen kanssa tapellut. Hyvin se kestää vireessä kun laittaa kielet hyvin ja liukastaa satulauria. Sama ollut ESsien ja SGeiden kanssa. Vanhassa SGssä on nailonia satula ja tallapalat ja se pitää vireen käytänössä koko treenien ajan vaikka kampeaisi sitä. Sillä Vibrolalla ei tosin kummosta bendiä saa aikaiseksi.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
mpekkanen
28.09.2016 20:08:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu:
Muusikoiden netissä vallitsee kuitenkin rikkumaton konsensus siitä, että Gibsonin G-kielessä on vireongelma ja sama käsitys taitaa vallita myös kansainvälisesti joten oletan, että miljoona kärpästä ei voi olla väärässä tässäkään asiassa. Kunhan nyt vaan tulin toteamaan, että mulla ei ole mitään ongelmaa Gibson LesPaulin kanssa, mutta se tietenkin on minun ongelmani :-D

 
Ei ole mikään totuus tämä vire asia. Itsekkin olen soittanut monenlaisilla kitaroilla ja noin 35 vuotta. Jokaisessa kitarassa on yleensä omat ongelmansa ja ne saa parhaiten esille joko käyttämällä oikein ohkaisia kieliä, taikka sitten taas käyttämällä vastaavasti reilusti normaalia paksuimpia. Oikein kovalla vibran käytöllä saa myös vire-ongelmia jos sellaisia haluaa. Stratoissakin on omat juttunsa ja ei nekään kunnolla virettä tahdo pitää varsinkin jos käyttää reilusti kampea ja kielet on jotkut 13 setin vaijerit normivireessä.
Normaalisti viritetyissä ja yleisissä 9,10 ja 11 kieliseteillä lähes kaikki jotenkin asiallisesti rakennetut kitarat toimivat melko hyvin. Tietenkin jos jostain jazzpöntöstä haluaa saada jotain älytöntä metallisäröä, niin sitten on jo toisenlaiset ongelmat...
 
Ei korvissasi ole mitään vikaa ja et ole tuon huomion kanssa ihan yksin.
 
Kaikki kitarat ovat muutenkin jonkinlaisia kompromisseja ja niiden hyvien ja huonojen puolien kanssa olisi vaan osattava tulla toimeen. Hyvä soittaja osaa käyttää hyväkseen sen soittimen huonojakin ominaisuuksia, mutta huono soittaja ei saa mistään kitarasta kunnollista jälkeä... jos ei ole perusjuttuja opeteltu. Minusta soittajien kannattaisi enemmän opetella niitä jokaisen soittimen hyviä ominaisuuksia ja soittaa niin että ne korostuvat, kuin etsimällä etsiä vikoja ja yrittää löytää jotain täydellistä soitinta.
Soittimiin voi myös teettää huoltoa jollain kitarasepällä, jos siinä soittimessa on omasta mielestä jotain sellaista ettei se pysy vireessä taikka ei sitä itse osaa korjata/huoltaa. Ei tämä asia ole pelkästään Gibsoniin liittyvä seikka...
 
Laulava Kylätohtori
28.09.2016 20:21:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pappasfin: Mu vähän ihmetyttää nämä Gibsonin vireongelmat.
Mulla on vuodesta 2012 ollut Gibson LP Std 2012 malli eikä siinä ole koskaan ollut mitään vireongelmia, toki sitäkin on virittäny kuten muitakin kitaroita.
 
Oisko tuossa sitten vaan sattumoisin hyvin tehdyt satulat sun muut mutta pysyy kyllä vireessä soitettaessa kun sen siihen vireeseen virittää.
 
Puhutteko nyt vireongelmasta siinä mielessä, että vire heittää soitettaessa ja saa olla soiton keskellä virittelemässä vaiko siitä, että välistä pitää virittää kitaran virettä kun alkaa soittamaan.
 
Kyllä mä sitä välistä viritän kun alan soittamaan mutta vire kyllä sitten pysyy kuin nakutettu joten siksi ihmettelen tätä ainaista keskustelua Gibsonin vireongelmista.

 
Kateellisten höpöhöpöä nämä vireongelmat. :)
 
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
tumppusormi
28.09.2016 21:04:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Apuuva. En löydä millään Gibsonin sivuilta 2016 LP mallien HP (High Performance) versioita ja niiden speksejä/mainospuheita. Kaikki tuntuu olevan T malleja tai sitten ihan vain normaaleja tai jotain erikoiseriä/spesiaali sarjaa.
 
En allekirjoita mitään
fox
29.09.2016 00:00:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tumppusormi: Apuuva. En löydä millään Gibsonin sivuilta 2016 LP mallien HP (High Performance) versioita ja niiden speksejä/mainospuheita. Kaikki tuntuu olevan T malleja tai sitten ihan vain normaaleja tai jotain erikoiseriä/spesiaali sarjaa.
 
http://www.gibson.com/Products/Elec … l-60s-Tribute/High-Performance.aspx
 
Noitako haeskelit?? ;)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
tumppusormi
29.09.2016 07:21:36 (muokattu 29.09.2016 07:48:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: http://www.gibson.com/Products/Elec … l-60s-Tribute/High-Performance.aspx
 
Noitako haeskelit?? ;)

 
Juups. Kiitos.
 
Miten noi oikein löytyy. Itse kun menen Gibsonin etusivulle ja valitsen suodattimiksi vuoden 2016 ja malliksi Les Paul tulee vain T eli traditional tai erikoissarjat tai true historic.
 
Edit. Asia selkisi. Javascript toimi itsellä jotenkin puolittaisesti. Ja sitten pitää valita kuva year 2016 best year ever.
 
En allekirjoita mitään
Yallup
30.09.2016 13:53:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Joo ne onglemat korostuvat pehmeällä satulamateriaalilla. Tosiaan tuo on totta mitä tuossa aiemiin jo kerrottiinkin, että Gibson on historiansa vanki, sillä eihän sitä lavan designia voi niin vain muuttaa, ilman että jengi hermostuu. Jos vertaa esim PRS:n lapaa ja Gibsonin Lespan lapaa, niin huomaa että PRS:ssä kielet menevät melko suorassa linjassa sivuttaissuunnassa, sillä lapa on muotoiltu ja viritintapit on sijoitettu täysin eri tavalla kuin Gibsonissa. Toki PRS:ssäkin lapa taipuu alaspäin, mutta kulma taitaa olla pienempi. Gibsonissa D- ja G-kielillä on enemmän kitkaa satulan kanssa nimenomaan johtuen kahteen suuntaan kohdistuvasta vedosta. Siinä missä PRS:llä, Musicmanilla ja Fenderillä suurimmassa osassa malleissa kielillä on kitkapinta satulauran pohjassa, on Gibsonin tyylisellä lapadesignilla kielten kitkapinta D- ja G-kielellä sekä uran pohjassa, että sivulla.
 
Hienohan se perinteinen Gibsonin lapa on kyllä ainakin minun mielestä, ja hyvin fiksatulla & sopivasta materiaalista tehdyllä satulalla se G-kielikin pysyy vireessä.
 
Tässä vielä kuvia kitaran lavoista, jotta voi verrata mihin suuntaan kielet menevät
 
PRS: https://upload.wikimedia.org/wikipe … ed_Smith_$6000_Guitar_headstock.jpg
 
Gibson: http://images.gibson.com/Products/E … ery-Images/LPCSRTQCH1-Headstock.jpg
 
Fender: http://www.fendermustangstory.com/gphotos/comp2mustlabel.jpg
 
Music Man: http://blog.music-man.com/wp-content/uploads/2016/01/JV-HS-1.jpg

 
Kannattaa muistaa, ettei Gibson ole sama kuin LP tai SG. Esim Firebirdissä on hyvinkin suora kielikulma ja Flyin-V:n lavassa kaikki kielet taipuvat yhtä paljon ja todella voimakkaasti. Olen sitä mieltä, että vireongelmien suurin syy on huolimaton kielenasennus. Itse putsaan ja voitelen kieliuran grafiitilla ja painelen kieltä voimakkaasti kahta puolta uraa kielenvaihdossa. Jos tätä ei tee kunnolla, vireongelmia ja plingejä tulee stratossakin. Oma Studio kyllä pitää vireensä hyvin, eikä mikään kieli takkua erikseen.
 
"Tosta se taitaa lähteä.."
iec
30.09.2016 15:12:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yallup: Kannattaa muistaa, ettei Gibson ole sama kuin LP tai SG. Esim Firebirdissä on hyvinkin suora kielikulma ja Flyin-V:n lavassa kaikki kielet taipuvat yhtä paljon ja todella voimakkaasti. Olen sitä mieltä, että vireongelmien suurin syy on huolimaton kielenasennus. Itse putsaan ja voitelen kieliuran grafiitilla ja painelen kieltä voimakkaasti kahta puolta uraa kielenvaihdossa. Jos tätä ei tee kunnolla, vireongelmia ja plingejä tulee stratossakin. Oma Studio kyllä pitää vireensä hyvin, eikä mikään kieli takkua erikseen.
 
Näinhän se on. Gibsonilla on todellakin erilaisia lapoja eri malleissa. Ei pitäisi olla ongelmaa jos on satulaurat ja tallapalojen urat kunnossa, virittimet kunnossa, satula riittävän hyvää materiaalia ja kielet asennettu oikein. Ja lisäksi voi tosiaankin käyttää jotain liukastavaa ainetta urissa.
 
Tuossa Gibsonin LP/SG -tyylisessä lavassa vain on hieman herkemmin vireongelmaa kuin toisentyylisillä lavoilla, ellei kaikki asiat ole kunnossa. Toisaalta jos soittotyyliin ei kuulu kielten kokosävelaskelen bendaus G-kielellä (tai oikeastaan vielä rankemmat bendaukset), niin eipä sitä G-kielen vireenpysymisoneglmaa oikeastaan huomaa käytännössä.
 
Ja voi niitä ongelmia olla ihan samalla tavalla kaikilla muillakin kitaroilla, ellei nuo yllämainitut asiat ole kunnossa, eli ei ole pelkästään Gibsoniin liittyvä ongelma.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Yallup
01.10.2016 10:04:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan näitä malleja ja lapoja ollut monenlaisia, mutta eivät ole kelvanneet muusikoille. Tuossa Moderne-mallissa on melko kummallinen lapa.
 
http://www.lily.fi/blogit/kitarama/ … -harvinaisemmat-gibson-mallit-osa-1
 
"Tosta se taitaa lähteä.."
Laulava Kylätohtori
01.10.2016 12:23:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yallup: Onhan näitä malleja ja lapoja ollut monenlaisia, mutta eivät ole kelvanneet muusikoille. Tuossa Moderne-mallissa on melko kummallinen lapa.
 
http://www.lily.fi/blogit/kitarama/ … -harvinaisemmat-gibson-mallit-osa-1

 
Ai hitto, tuo Moderne on tyylikäs. Kerrankin oikeasti erilainen ja tyylikäs, tuossa on ideaa. Nykyään kaikki "uudet" kitaramallit on lähes poikkeuksetta väsyneitä kopioita startosta. Tai sitten yhdistellään näitä klassikoita. Hohhoijaa, ketä kiinnostaa...
 
Modernesta pitäisi tehdä välittömästi reissue...
 
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
iec
01.10.2016 12:53:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Ai hitto, tuo Moderne on tyylikäs. Kerrankin oikeasti erilainen ja tyylikäs, tuossa on ideaa. Nykyään kaikki "uudet" kitaramallit on lähes poikkeuksetta väsyneitä kopioita startosta. Tai sitten yhdistellään näitä klassikoita. Hohhoijaa, ketä kiinnostaa...
 
Modernesta pitäisi tehdä välittömästi reissue...

 
Teetä soitinrakentajalla tuollainen Modernen tyylinen sähkis ;)
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
mpekkanen
01.10.2016 13:31:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hieman ihmetyttää tämä varsinkin Gibsoneiden vire-ongelma ja tuo satula, joka kuulemma pitäisi automaattisesti vaihtaa...
Satulassahan on yleensä nuo kieliurat suorat ja vire jne. ongelmien pitäisi korjaantua jos ne satulat tehtäisiin niin että se kieli taipuu jo siinä satulassa sinne virityskoneistoille päin.
Tässähän tulee sitten kulmaa sinne kieleen ennen satulaa(jos näin tehtäisiin) ja en oikein ymmärrä, miten tällainen tuota ns. ongelmaa poistaisi tai mitään parantaisi. Jos siis sellaista ongelmaa edes on? Toki huonon/rikkinäisen satulan voi vaihtaa ja se on eriasia. Kunnollinen satula on jokaisessa soittimessa tietysti oltava.
Jos noiden kieliurien pitäisi siinä satulassa "taipua" valmiiksi sinne koneistoille ja vain tällaiset satulat toimisi käytännössä--->niin tämähän tarkoittaisi, ettei suurin osa mistään akustistista kitaroista toimisi kunnolla. Niissäkin kun vielä käytetään perinteisesti paksuimpia kieliä kuin sähkökitaroissa ja se lapakin on useasti 3/3 tyylinen. Toki joissain akustisien satuloissa on tuollaisia satuloita, mutta ei se kokonaan poista sitä kieleen tulevaa kulmaa. Voi ehkä hieman loiventaa sitä kulmaa, mutta ei poista kokonaan. Mikäli kitaraa ei ole jo alkujaankin suunniteltu ja tehty niin, että ne kielet menee satulasta suoraan niihin koneistoihin, niin aina siihen kieleen tulee yleensä johonkin kohtaa kulmaa. Tässäkin ei Gibson ole ollenkaan ainoa tämän "ongelman" kanssa.
 
Aika erikoinen juttu, kun Gibsoneiden kohdalla puhutaan tästä G-kielen ongelmasta ja se korjaantuisi juurikin tuollaisella satulalla. Tätä samaista ongelmaa ei sitten kuitenkaan ole akustissa kitaroissa, eikä monissa muissakaan kielisoittimissa vaikka merkkikin olisi Gibson taikka joku muu???
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «