Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: seiskakielisistä
1 2 3 4 5
oiva tumpeloinen
06.07.2006 20:05:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mene ja tiedä. Itsellä aikoinaan oli Yamahan 6-kielinen (25.5" ja 070-011 -setti), niin sen jälkeen kun aikoinaan ostin tuon Jacksonin DX7:n (25.5" ja sama 070-011 -setti) jostain syystä tuntuma vain oli paljon jämerämpi, vaikka teoriassa ei pitäisi olla eroa. Yksi syy saattaisi olla siinä kun tuossa Jammussa oli vibrakampi. Mutta kuitenkin, B-vire Jammulla oli pelkkää spagettia ja Jacksonilla juuri kuten pitääkin.
 
Mä oon antanut itseni ymmärtää, että lapakulmalla olisi jotain tekemistä tuon jämeryyden kanssa. Varmasti on muillakin specseillä, mutta ei tuolla perusteella voi sanoa seiskaa jämäkämmäksi kuin 6-kielistä. Mullakin on kaksi samalla skaalalla varustettua saman valmistajan kitaraa ja toisessa on huomattavasti löysemmän tuntuiset kielet kuin toisessa vaikka molemmissa on yhtä ohuet kielet (tai siis oli, nykyään käytän toisessa kepissä "läskipohja"-sarjaa).
 
saastara
07.07.2006 10:52:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaakohan noihin seiskoihin muuten suosiolla ostaa vaikka DR:n 10-52 setti ja läimästä vaikka Ernie Ballin irtokieli? :)
 
Näin minä menettelisin.. Perussetti vain kiinni ja 70. vielä perään.. :)
 
Lisää middleä.
Santtu_123
07.07.2006 11:07:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistäs tämä johtuu? Jos kummassakin kitarassa on sama skaala ja sama kielisetti (molempien paksuin kieli 70 ja vire B), niin millä perusteella se 7-kielisen soittotatsi on tiukempi?

Vai jäikö multa nyt jotain ymmärtämättä...?

Itse ainakin ymmärsin tän niin että 6-kielinen on B-vireessä esim. 70-12-setillä ja 7-kielinen on B-vireessä esim. 52-9-setillä + vaikka 68 b-kielenä. Onhan tossa eroa kun vonguttelet jotain bendejä sun muita.
Näin ymmärsin itse.
 
Explorer
07.07.2006 11:07:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaakohan noihin seiskoihin muuten suosiolla ostaa vaikka DR:n 10-52 setti ja läimästä vaikka Ernie Ballin irtokieli? :)
 
Se on se helpoin vaihtoehto. Itelläni on just 10-52 -setti ja lisänä vaihtelevasti 56-62 B-kielenä ja hyvin soi.
 
Jebe-
07.07.2006 11:21:26 (muokattu 07.07.2006 12:53:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näin minä menettelisin.. Perussetti vain kiinni ja 70. vielä perään.. :)
 
Toi seiskakybäsen kieli menee harvemmin virittimestä heittämällä läpi. Ainakaan mun edellisistä Ibanezin K7:sta ja Schecterin 007 Elitestä. Kiinteätallaisissa kitaroissa tuppaa vielä satula ottamaan kiinni, mutta sitähän voi viilata.
 
Itse ainakin menettelin kieliä ostaessa, että ostin normaalin 6-kielisen kielisetin ja siihen alimman kielen irtonaisena. Se ei paljon irtaalteen maksa.
 
Sain kotisoittelussa 7-kielisistä hyvää soundia ulos pelkästään GT-6:n ja Craten pienen trankkucombon avulla. Ei se 25,5" skaala meinaa sitä, että soundi olisi löysä ja epäselvä. Säätämällä siitä selviää ja etsimällä itselleen sopivan kielisetin, on sekin ongelma hoidettu.
 
EDIT: kijrtoitus vihre kojrattu
 
Juustonaksu
07.07.2006 12:39:17 (muokattu 07.07.2006 12:40:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näin minä menettelisin.. Perussetti vain kiinni ja 70. vielä perään.. :)
 
Joo. Itse olen tällä hetkellä Drop C:ssä soitellut niin, että dropattu on tuo Wylde-setin .60. Hippasen löysä kuitenkin, että varmaan löytyy se suosikki sieltä .65 paikkeilta.
 
Offtopic: Jes, enää kuukausi niin saan Damienin taloon. =)
 
Edit: Onko noissa seiskoissa muuten paljon säätämistä esim. kaularaudan kanssa, kun viritän sen joka tapauksessa A:han? Omaa Rg:tä piti nimittäin säädellä jo E -> D ja Drop C vielä lisää.
 
Todellisuus on vain psilosybiinin puutteesta johtuva illuusio.
tommijk
07.07.2006 12:59:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo. Itse olen tällä hetkellä Drop C:ssä soitellut niin, että dropattu on tuo Wylde-setin .60. Hippasen löysä kuitenkin, että varmaan löytyy se suosikki sieltä .65 paikkeilta.
 
Mulla on omassa schecterissä 10-52 + 64, joka tuntuu olevan kyllä täydellinen tuohon keppiin.
 
Onko noissa seiskoissa muuten paljon säätämistä esim. kaularaudan kanssa, kun viritän sen joka tapauksessa A:han? Omaa Rg:tä piti nimittäin säädellä jo E -> D ja Drop C vielä lisää.
 
Eipä pahemmin, kiinteätallaisia kun ovat. Itse pidän perusvireessä todella matalalla kieliä niin virettä tiputtaessa joutuu välistä nostaa tallaa hieman.
 
Omassa schecterissä on jotain häikkää kaulassa. Kielet särisee parilta ensimmäiseltä nauhalta vaikka kaularauta olisi miten löysällä. Satulakaan ei pitäisi olla liian matala. Ja kun reliefiä katsoo niin kaulan "kuoppa" ei tunnu kasvavan kaularautaa säätämällä vaikka soittotuntuma muuttuu. Eli ensimmäiselta ja viimeiseltä nauhalta painettaessa kaulan keskiosaan ei jää tyhjää tilaa. Pitäisi vissiin viedä huoltoon tai jotain. Nauhojen hiontaa kenties..?
 
pöö..
ch LL
07.07.2006 14:01:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika paksuja settejä näkyy ihmiset käyttävän. Itselläni on 009-046 + 058. Ja vire on A,E,A,D,G,H,E
Soitettavuus hyvä.
ch LL
07.07.2006 14:10:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omassa schecterissä on jotain häikkää kaulassa. Kielet särisee parilta ensimmäiseltä nauhalta vaikka kaularauta olisi miten löysällä. Satulakaan ei pitäisi olla liian matala.
 
Kokeile ohkaisempia kieliä. Itsellä särisi kielet ikävästi, kun olin erehtynyt pistämään liian paksun setin.
Werde
07.07.2006 19:06:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mene ja tiedä. Itsellä aikoinaan oli Yamahan 6-kielinen (25.5" ja 070-011 -setti), niin sen jälkeen kun aikoinaan ostin tuon Jacksonin DX7:n (25.5" ja sama 070-011 -setti) jostain syystä tuntuma vain oli paljon jämerämpi, vaikka teoriassa ei pitäisi olla eroa. Yksi syy saattaisi olla siinä kun tuossa Jammussa oli vibrakampi. Mutta kuitenkin, B-vire Jammulla oli pelkkää spagettia ja Jacksonilla juuri kuten pitääkin.
 
Talla (string-thru, TOM vai vibra), lapa (reverse or not, kielilukot or not) vaikuttavat kielien jämäkkyyteen siinä missä skaala, vire ja kielten paksuuskin. Jännitys ei sinällään muutu, vaan kielten "venymisominaisuudet".
 
Tuossa viime syksynä sitten Schecterin 26.5" skaalalla ja 056-011-setillä onkin jo uudessa luokassa jämäkkyydessä ja sustainissa.
 
Ilmeisesti nuo lyhempiskaalaiset kepakkosi 70-kielien kanssa olivat eri vireessä kuin nykyinene Schecterisi? Jos vaihdat 70-paksuisen kielen (25,5") 56:een, ja lähdet pidemmällä skaalalla hakemaan samaa jännitystä tulisi kepakon olla 31,2" skaalalla varustettu (http://www.pacificsites.net/~dog/StringTensionApplet.html). Skaalan vaikutus jännitykseen on huomattavasti pienempi kuin kielten paksuuden muuttamisen.
 
Ibanezin 28" MMM1:sen tehdasasennettu B-kieli tuntui makaronilta meikeläiselle. Nykyinen 25,5" B-viretorrakko on paljon jämäkämpi.
 
Kuuro paimen sokeana pelosta
Otsegolation
08.07.2006 15:10:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tää on ihan makuasia et onko 7-kielinen turha. Jotku tarvii sitä ja jotku ei. Mul on 7-kielinen harley benton :D ja ihan hyvin se on toiminu ja matalin kieli on A. Matala vire ei meinaa raskautta. Itellä seiskassa on Korn vire mut 6 kielises se vaihtelee E,Dja C vireen välillä ja E:llä saa ihan pirun raskasta jos osaa vain :D mut 7 kielinen on hyvä jos tarvii mataliin riffeihin ja onhan se ihan mukava kitara.
 
The Meizzzzz----> http:/determined.urli.net
Torniojaws
08.07.2006 16:12:18 (muokattu 08.07.2006 16:12:50)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ilmeisesti nuo lyhempiskaalaiset kepakkosi 70-kielien kanssa olivat eri vireessä kuin nykyinene Schecterisi?
 
Sama vire, eli seiskan vakio-BEADGBE ja Yamahassa aikoinaan BEADF#B.
 
Jos vaihdat 70-paksuisen kielen (25,5") 56:een, ja lähdet pidemmällä skaalalla hakemaan samaa jännitystä tulisi kepakon olla 31,2" skaalalla varustettu (http://www.pacificsites.net/~dog/StringTensionApplet.html).
 
Ihan muista syistä ostin Schecterin ;) Mutta kuitenkin, vaikka miten kaiken järjen mukaan pitäisi olla vastaava/löysempi, niin kyllä tuo oikeassa elämässä on jämäkämpi tuo Schecter kuin Jackson samassa vireessä ja molemmissa on myös kiinteä talla. Kieletkin saman valmistajan (GHS).
 
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
nissemus
08.07.2006 16:51:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...ja se että yleensä rankkuutta soundiin haetaan alavireellä, kun todellisuudessa se syntyy bändin hitsautuneesta yhteissoitosta. Monikin bändi kuulostaa E-vireestä 100x rankemmalta kuin Korn tai moni muu seiskoilla soitteleva. Liian monesti ne seiskoilla vetävät vain kuulostavat turhan monotonisilta ja väsyneiltä. Ei se alakerta yksistään ja automaattisesti tarkoita raskautta tai rankkuutta.
 
Kannattaa harkita basistille kunnon vaffaria ja vaikka sitä 5-kielistä... antaa hänen hoitaa alakerta. Kitaroille sitten middlekäs soundi ja rumpali soittamaan muutakin kuin tasaista tuplabasari-lätkytystä :)
 
Lopuksi vielä tuo yhteissoitto niin timmiin kuntoon ja tiukaksi kuin viisvuatiaan *****. Seiskat unohtuu aika nopeasti, hehe.

 
Äijä puhuu asiaa!! Kuunnelkaa tota! Nykyään on monelta toi juttu unohtunut!
 
Explorer
08.07.2006 18:05:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nykyään on monelta toi juttu unohtunut!
 
Monelta on myös nykyään unohtunut musiikissa ja soittamisessa kokeilunhalu ja avoin mieli, kummastuttaa monien ryppyotsaisuus kaikkea tavanomaisesta ja perinteikkäästä poikkeavaa kohtaan.
 
ilpoliekkio
08.07.2006 23:06:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monelta on myös nykyään unohtunut musiikissa ja soittamisessa kokeilunhalu ja avoin mieli, kummastuttaa monien ryppyotsaisuus kaikkea tavanomaisesta ja perinteikkäästä poikkeavaa kohtaan.
 
Tämä on täyttä asiaa.
 
Omat kokemukseni seiskoista ovat lähinnä Ibanez Universen kautta, myös monia muita seiskoja olen testannut, mutta omistan vain tuon UV:n. Ihanahan sillä on soitella, kuusikielisellä ei ole läheskään yhtä hauska rimputella menemään. Jos jostain löytäisi jonkin kiinteätallaisen seiskan raadon, niin siitä modaisin itselleni 27"-skaalaisen baritonin, sillä sitten G-vireessä.
 
Awaken the suffering
samueld
08.07.2006 23:14:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Leveämpi kaula nyt ainakin.

 
Tämä on tullut kyllä esille, mutta itsellä paksusormisena haittaa melkeimpä enemmän se seiskassa, että kielet ovat lähempänä toisiaan kuin kutosessa. Kädessä kyllä muuten riittää vaikka niitä peukkusointuja ottaa.
 
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
Werde
09.07.2006 01:01:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...ja se että yleensä rankkuutta soundiin haetaan alavireellä, kun todellisuudessa se syntyy bändin hitsautuneesta yhteissoitosta. Monikin bändi kuulostaa E-vireestä 100x rankemmalta kuin Korn tai moni muu seiskoilla soitteleva. Liian monesti ne seiskoilla vetävät vain kuulostavat turhan monotonisilta ja väsyneiltä. Ei se alakerta yksistään ja automaattisesti tarkoita raskautta tai rankkuutta.
 
Mitenkäs alavireiden käyttö liittyy rankkuuden hakemiseen? Kyse on uuden soundimaailman avautumisesta, joka taas palvelee koko homman tarkoitusta eli musiikkia. Aivan samalla tavalla ihmiset käyttävät erilaisia kitaroita, vahvistimia, efektejä ja ties mitä jonkun soundin perässä.. eikä siitä koskaan ketään syytetä. Vire liittyy aivan samaan asiaan, joskin vaikutus musiikilliseen ulosantiin on PALJON radikaalimpi kuin vaikkapa mikkien vaihtelulla kitaraan.
 
Täällä joidenkin lietsoma "virepuritanismi" on yksi naurettavimmista asioista hetkeen. Eikö kyse koko touhussa ole kuitenkin siitä, että jokainen pystyy mahdollisimman hyvin ilmaisemaan omaa juttuaan musiikin saralla. Kaikille iänikuinen kasarisahaus E-vireestä ei vaan ole "se" juttu, ja luojan kiitos on tarjolla vaihtoehtoja. Mitä olisi Meshuggah E-vireestä, tai Iron Maiden Ö-vireestä? Niinpä, onneksi on vaihtoehtoja.
 
Ehkä näiden konservatiivismielisten olisi aika avata silmiä, eikä pyrkiä sulkemaan toisten jo auenneita.
 
Kuuro paimen sokeana pelosta
samueld
09.07.2006 03:59:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Ehkä näiden konservatiivismielisten olisi aika avata silmiä, eikä pyrkiä sulkemaan toisten jo auenneita.

 
Hei, jos et inttäs oikeille asiantuntijoille vastaan. Tulee itku.
 
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
Jucciz
09.07.2006 04:18:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkä näiden konservatiivismielisten olisi aika avata silmiä, eikä pyrkiä sulkemaan toisten jo auenneita.
 
Niin, ehkä meidän pitäis myydä Stratot, Telet ja Les Paulit ja tajuta hiljalleen, että seiskakielisellä soittaa ihan kaikki samat jutut kuin niilläkin plus paljon muuta.
 
Tai ehkä sittenkin on olemassa soittajia, joille se seitsemäs kieli on ainoastaan liian kireä hihna tai muuten vaan tiellä.
 
Bonecrusherilla ilahduttavan hyviä pointteja. Itse olen testannut muutamaa Universea, Jacksonin vähän edullisempaa seiskaa sekä muutamia muita, joiden valmistajaa en saa päähäni. Kaikkia niitä yhdisti se, että minun käyttööni ne olivat täysin käyttökelvottomia esineitä: en osaa soittaa mitään kitaralla, jonka paksuin kieli ei ole E, toisiksi paksuin A jne.. olen hukassa ilman järkevässä vireessä olevaa kitaraa.
 
Taannoin äänitin studiolla bändiä, jolla kitarat ovat drop-A-vireessä ja siitä touhusta - voin sanoa - on tiukkuus ja raskaus kaukana, vaikka varmasti em. elementtejä yritettiinkin alavireen keinoin tavoittaa. Kitarat sanovat tuossa vireessä "plörrrr" kun niiden pitäisi sanoa "murrrr". Kielet värisevät, mutta niiden ääni muistuttaa enemmän teollisuusmelua kuin kitaraa. Ei kiva, varsinkaan kun mikään normaalisoundinen vahvistinkaan ei tuollaisessa vireessä oleviin kitaroihin reagoi toivotulla tavalla. Ehkä olisi pitänyt koittaa bassovahvistinta.
 
Ps. Tykkään keskiäänistä ja vanhoista kunnon rokkisoundeista. Kuva ois kiva ja savuttomuus lasketaan plussaksi. Plop plop.
 
>-)))> #11
« Torilla rojua, osta! · Soitteluita »
Torniojaws
09.07.2006 12:14:30 (muokattu 09.07.2006 12:15:30)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ps. Tykkään keskiäänistä ja vanhoista kunnon rokkisoundeista.
 
No mutta siinähän se ero on. Mättö ja kasarirock on eri asioita, ei niitä voi verrata keskenään niin vireiden puolesta kuin muutenkaan ;) Eihän jazzissakaan käytetä higain-säröjä...
 
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «