Muusikoiden.net
11.12.2016
Introducing the Fender Paramount PM-1 Limited Rosewood  

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Etuasteputki rikki?
1 2
arc
29.12.2005 13:51:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viisaammat auttakaa.

Omistan tommosen behkun hybridivehkeen, jossa on siis putkietuaste. Olen ollu kohta vuoden todella tyytyväinen tuon soundiin, vaikka behku onkin, mutta nyt tuo on vähän ruvennut nihkeilemään.

En tiedä onko vika korvieni välissä, mutta tuntuu ettei vahvarista lähtis niin muhkeeta särösoundia kuin ennen. Huomasin myös, että putkietusen putki ei hehku niin punaisena kuin ennen, ja siinä on yks kirkas "keltainen" kohta, vähän niinkuin hehkulampun hehkulanka. Voisiko tämä olla jokin palanut kohta siitä? Saattaapi olla erittäin typerä kysymys, mutta kun en ole putkiin koskaan perehtynyt, niin en etes tiedä miten tuo tekniikka toimii.

Jos se olisi palanut, niin tulisiko behkustani ääntä ollenkaan, kun kerran mitään ei olisi etuasteessa? Tai voiko se putki olla vain osittain rikki?

Soundi ei siis ole mitenkään rosoinen, tai värittynyt. Se vaan tuntuu enemmän 'trankkumaiselta' kuin ennen.

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. - Jimi Hendrix
Aki
29.12.2005 15:53:14

Putken soundi voi muuttua. Hyvälaatuinen putki maksaa 11€, joten kokeileminen on erittäin kannattavaa. Vaikka apua ei olisikaan, varaputkista ei ole koskaan haittaa. Jos ei omiin kamoihin niin sitten kun kaverilta posahtaa.

Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!!
arc
30.12.2005 08:06:59

Ok. Kiitoksia.

Entäs putken asennus? Onnistuuko se ihan kotikonstein amatöörielektroniikan tuntemuksella, vai pitääkö viedä johonkin musiikkiliikkeeseen?

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. - Jimi Hendrix
JuniperThree
30.12.2005 08:17:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok. Kiitoksia.

Entäs putken asennus? Onnistuuko se ihan kotikonstein amatöörielektroniikan tuntemuksella, vai pitääkö viedä johonkin musiikkiliikkeeseen?

Onnistuu kotona keneltä vain, jos kyseessä on etuasteputki. Vahvari irti valtakunnanverkosta, nappaa vanha putki irti ja laita uusi tilalle, ja eikun rokenroll taas. Putki tosiaan lähtee irti suoraan vetämällä...

Bee-äf
30.12.2005 09:03:34

Putken ei pitäisi käydä niin kuumana, että siellä näkyvä harmaa tai musta levy hehkuisi punaisena. Jos näin on ollut, saa ihmetellä, miten putki on kestänyt näinkin kauan. Mutta jos saundista pitää, niin siitä vaan... eihän etuasteputket nykyään kovin kummoisia maksa.
Luulen kumminkin että se on vaan normaalisti "väsähtänyt" tai itse putki on ollut maanantaikappale.

With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today.
Juustonaksu
30.12.2005 09:09:45

Onnistuu kotona keneltä vain, jos kyseessä on etuasteputki. Vahvari irti valtakunnanverkosta, nappaa vanha putki irti ja laita uusi tilalle, ja eikun rokenroll taas. Putki tosiaan lähtee irti suoraan vetämällä...

Sellainen vain, että vainka onkin vain yksi etusputki laitteessa niin ei kannata kohdella silti kaltoin. Pyyhe tai vaatekappale väliin, kun sitä sinne tunkee niin ei rasva siirry nakkisormista putkeen. Tuo sitä elinikää ihan kiitettävästi. On meinaan omalla kohdalla kerran tuolla lailla kärähtänyt tuo yksi.

Tästä on kaiketi FAQ jossain, mutta yleispätevänä ohjeena, että älä anna ihon koskettaa sitä putkea. Lasiosaa ainakaan. :) Ja se lähtee irti, kun todella varovasti kiertää sivusuunnassa ja samalla vemputtaa ylösalas.

Itsellänikin taitaa olla etusen vaihto edessä, kun alkaa tuo Lanikan soundi kuulostamaan niin hirveältä sirinältä ja trankulta. Saattaapi tosin johtua siitä, kun hommasin tässä muutama päivä sitten MXR Dime Distortionin ja herraisä siinä on tiukka ja murea soundi. =)

"Inhimillisen tiedon huipentuma on ymmärtää kaiken maallisen turhuus" - George Byron - Ja vitut, mä haluan kalliimpaa kamaa
päänahka
30.12.2005 12:37:07

siinä on yks kirkas "keltainen" kohta, vähän niinkuin hehkulampun hehkulanka. Voisiko tämä olla jokin palanut kohta siitä? Saattaapi olla erittäin typerä kysymys, mutta kun en ole putkiin koskaan perehtynyt, niin en etes tiedä miten tuo tekniikka toimii.

Jos nyt yhtään kiinnostaa, niin siinä todellakin on samantapainen hehkulanka kuin hehkulampussa, joka sitten lämmittää katodia jotta elektronit pääsevät irti siitä.

Soolot on perseestä. AKKK #7
N33m0
31.12.2005 15:37:44

ellei putki hehku niin se on todennäkösesti rikki :D

slow music for slow people
oiva tumpeloinen
31.12.2005 16:00:11

Sellainen vain, että vainka onkin vain yksi etusputki laitteessa niin ei kannata kohdella silti kaltoin. Pyyhe tai vaatekappale väliin, kun sitä sinne tunkee niin ei rasva siirry nakkisormista putkeen. Tuo sitä elinikää ihan kiitettävästi. On meinaan omalla kohdalla kerran tuolla lailla kärähtänyt tuo yksi.

Onpa tästä kuultu päinvastaisiakin kommentteja. Jotkut pro:t sanoo, ettei sillä ole mitään väliä, onko putkessa sormenjälkiä tai vastaavia rasvajälkiä ja jotkut sanovat sitten toisin. Itse käytän yleensä jotain kangasta, ettei niitä jälkiä jää. Logiikkana juurikin, ettei vähempi lika ainakaan haittaa niille tee.

Putkea vaihtaessa kiinnittäisin huomiota myös putken kannan tukemiseen. Mikäli mahdollista, käyttäisin toista kättä vastavoimana sille kannalle samalla kun toisella kädellä kiskoo sen putken irti. Se kanta on kuitenkin kovin usein vain joko kolvattu kiinni tai sitten ihan muutamalla pienellä ruuvilla hauraassa piirilevyssä kiinni. Ne putket on välillä meinaan aika tiukassa kiinni....... ja ei kai tähänkään liika varmuus tapa.

Se putken väsähtäminen vuoden ikäisenä kuulostaa aika ihmeellliseltä. Veikkaisin huonoa tuuria laadussa, niitä kun sattuu yllättävän usein "laadukkaampienkin" putkien kohdalle. Uuden etuasteputken elinikä on kuitenkin lähempänä kymmentä vuotta kuin yhtä, usein vielä pitempäänkin. Itsellä esim. yhdessä etuasteessa putki sanoi sopimuksensa irti noin 11-vuotiaana.

Räbbänä
31.12.2005 16:49:15

Itekkin ehkä vois vaihtaa kun en muistanu kysyä millon tuohon mun Marsuun oli putki vaihettu kun ostin. Onko eri etuasteputkilla kuin isoja eroja ja kuinka paljon ne vaikuttaa saundiin?

Muistakaa lapset! Festareilla kannattaa varoa 1) Satu-setiä 2) Namu-setiä 3) Sentencediä. Jälkimmäinen aiheuttaa vakavan hevimusiikin riippuvuuden. Nuo kaksi ensimmäistä voi siis unohtaa.
Crackis
31.12.2005 19:44:35

Minä en tiedä noista hybrideistä, että miten ne siinä signaaliketjussa sijoittuu ja että revitäänkö niissä se särö ihan op-ampeilla vai pusketaanko myös putki särölle. Jokatapauksessa putkissa on eroja. Toisissa on vähemmän gainia, toisissa tummempi soundi, toiset taas ovan über gainikkaita jnejne... Jucciz teki joskus testiä noilla putkilla Ibanezin putkisäröllä. Kaiveleppas haulla esille, niin saat kuunnella clipit itse niin saat hieman osviittaa asiasta

Shit happens when u party naked
arc
02.01.2006 03:36:34

Jees, kiitän!

Bee-äf
02.01.2006 09:49:09

Onko eri etuasteputkilla kuin isoja eroja ja kuinka paljon ne vaikuttaa saundiin?

Aivan helvetisti vaikuttaa, varsinkin signaaliketjun ensimmäinen putki.

With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today.
Räbbänä
02.01.2006 16:19:57

Siellä mun Marsun takana on semmonen metalliloota ruuvattu kiinni vahvarin takaosaan niin onko se putki siellä? Kun ei siellä mitään muutakaan ole mistä pääsis käsiksi sinne vahvarin sisuskaluihin. Kuvaa en saa kun kännykkä reistailee...

Muistakaa lapset! Festareilla kannattaa varoa 1) Satu-setiä 2) Namu-setiä 3) Sentencediä. Jälkimmäinen aiheuttaa vakavan hevimusiikin riippuvuuden. Nuo kaksi ensimmäistä voi siis unohtaa.
SirElwood
02.01.2006 16:22:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siellä mun Marsun takana on semmonen metalliloota ruuvattu kiinni vahvarin takaosaan niin onko se putki siellä? Kun ei siellä mitään muutakaan ole mistä pääsis käsiksi sinne vahvarin sisuskaluihin. Kuvaa en saa kun kännykkä reistailee...

Ei se siellä ole. Putki on ihan piirilevyssä kiinni. Enpä nyt muista miten nuo marsut saa purettua, mutta ruuvimeisseli vaan käteen ja hommiin. Kyllä ne paloiksi saa siinä missä muutkin vahvistimet.

Jaa, niin mikä vahvistin sulla on?
Räbbänä
02.01.2006 16:27:31

Ei se siellä ole. Putki on ihan piirilevyssä kiinni. Enpä nyt muista miten nuo marsut saa purettua, mutta ruuvimeisseli vaan käteen ja hommiin. Kyllä ne paloiksi saa siinä missä muutkin vahvistimet.

Jaa, niin mikä vahvistin sulla on?

Marshallin Valvestate 8080. Ois ollut nuo kamat tuolla kuvauksessanikin.

SirElwood
02.01.2006 16:33:10

Marshallin Valvestate 8080. Ois ollut nuo kamat tuolla kuvauksessanikin.

Heh, enpä tajunnu kattoa.

Juu, tuossa muutaman kuvan googlasin, niin onkos siinä päällä ne 6 ruuvia? Ainakin siltä näytti. Veikkaisin että ne pois, ja vahvistinosa irtoaa. Jos ei muu auta, niin sitte teet niinkun minä aina teen: kaikki näkyvissä olevat ruuvit auki, ja kasausvaiheessa ihmetellään että mikä menee mihinkin. :)

Ei kylläkään ole hirveästi virkaa sillä putkella tuossa 8080 marsussa. Valaisee lähinnä sisätiloja. IMO.
oiva tumpeloinen
02.01.2006 21:27:59

Ei kylläkään ole hirveästi virkaa sillä putkella tuossa 8080 marsussa. Valaisee lähinnä sisätiloja. IMO.

Mun mielestä tämä pitää ikävä kyllä paikkansa. Jos multa kysytään, niin en tuohon vahvistimeen menisi putkea vaihtamaan ennen kuin se sanoo työsopimuksensa irti. Ei sillä ainakaan mitään dramaattista eroa saa aikaan. Mun kokemuksien mukaan muutenkin tuo Valvestate-sarjan putki on siellä vaan valaisua varten. En tosin ole kaikkia eri malleja päässyt kokeilemaan, saatika jaksanutkaan.

Sitä mä ihmettelin enemmänkin, että Marsun JMP-1:ssä oli himppasen samaa ongelmaa. Vaikka siinä on kaksi putkea. Mut toisaalta Folkessonkin haukkui sitä tuossa marsussa.

Räbbänä
02.01.2006 22:16:59

Vaikkei tämä tänne kuulukkaan niin onko mun silimissä vikaa vai onko tuo Tabulatuurit osio kadonnut?

SirElwood
02.01.2006 22:25:25

Vaikkei tämä tänne kuulukkaan niin onko mun silimissä vikaa vai onko tuo Tabulatuurit osio kadonnut?

On: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=27&t=112937
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti