Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Les Paulin "rutina"
1 2 3 4 58 9 10 11 12
duc
15.04.2007 19:27:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oma spesiaali rutisee kans. Rutinan kuuluminen vähän ehkä väheni kun laitoin alumiiniteippiä takaosan muovipaneeleiden sisäpuolelle. Mitenkään kovin häiritsevää tämä ei kyllä ole...
 
Numb
16.04.2007 06:40:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällä myös yksi rutisija. Studio pärähtelee silloin tällöin.
 
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen
Dr. Muff
16.04.2007 09:36:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla taasen stratocaster rutisee ihan sietämättömän paljon, vahattu on, suojattu on, mutta ritisee häiritsevän paljon. Pitää kokeilla toista pleksiä, vanhalla ei muistaakseni ollut ongelmaa ainakaan vastaavassa mittakaavassa. Ärsyttävä ongelma.
 
Olen kojootti. Älä koske.
fox
16.04.2007 10:17:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällä myös yksi rutisija. Studio pärähtelee silloin tällöin.
 
Onko sulla "konehuoneen" kannesta maadotus? Oon noita laitellu sillee kuin tuossa kuvassa, lifesaverille menee ekstrajohto jonka päässä on tuollanen rinkula joka tulee kiinnitysruuviin...http://www.lehmo.com/fox/lataamo/LifeSaver-mod.jpg
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
janis
16.04.2007 15:06:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jossain oli maininta, että lakka jota gibboni käyttää on muuttunut jossain vaiheessa. Siihen sekoitetaan jotain muovia(?), mikä aiheuttaa myös tahmeutta, jos kädet hikoaa. Vanhoissa 1970(?) malleissa ei kuulemma ratina- eikä tahmeusongelmia.
Korjatkoon joku, jos olen väärillä jäljillä..
 
Omassa gibbonissa ei ratina hävinnyt, vaikka maalasin kotelot sähköä johtavalla maalilla.
 
Dr. Muff
16.04.2007 15:13:58 (muokattu 17.04.2007 10:40:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jossain oli maininta, että lakka jota gibboni käyttää on muuttunut jossain vaiheessa. Siihen sekoitetaan jotain muovia(?), mikä aiheuttaa myös tahmeutta, jos kädet hikoaa. Vanhoissa 1970(?) malleissa ei kuulemma ratina- eikä tahmeusongelmia.
Korjatkoon joku, jos olen väärillä jäljillä..
 
Omassa gibbonissa ei ratina hävinnyt, vaikka maalasin kotelot sähköä johtavalla maalilla.

 
Tarkoittanet 'plasticizeria' (=pehmitin) jota käytetään lisäaineena kun tavoitellaan joustavampaa, kestävämpää ja helpommin prossoitavaa kerrosta. Tahmaisuudesta en tiedä, itsellä ei ollut sen suhteen ongelmaa, epäilen ettei kyse ole tosta lisäaineesta vaan samalla tavalla noi muut kiiltävät lakat tulee tahmeiksi käytössä. Ei se ratinan syy välttämättä tossa ole, eikä merkissä. Mulla strato kiusoittelee huomattavasti enempi kuin Historic.
 
Olen kojootti. Älä koske.
Les Fender
16.04.2007 15:18:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla taasen stratocaster rutisee ihan sietämättömän paljon, vahattu on, suojattu on, mutta ritisee häiritsevän paljon. Pitää kokeilla toista pleksiä, vanhalla ei muistaakseni ollut ongelmaa ainakaan vastaavassa mittakaavassa. Ärsyttävä ongelma.
 
Kaverilla oli stratossa sama ongelma, auttoi kun sen pleksinkin teippasi alumiinilla kokonaan niin että se otti kontaktia myös routtausten teippauksiin.
 
"Living is easy with eyes closed!"
Dr. Muff
16.04.2007 15:26:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaverilla oli stratossa sama ongelma, auttoi kun sen pleksinkin teippasi alumiinilla kokonaan niin että se otti kontaktia myös routtausten teippauksiin.
 
Teippasin routtaukset ja pleksin niin että niiden pitäisi olla yhteydessä toisiinsa ja morsekoodia pukkaa enemmän kun ehtii tulkitsemaan. Pitää vielä tarkistaa onko suojaus yhteydessä maahan vai onko linkki katkennut kun kitara oli korjaajalla.
 
Korjaaja muuten sanoi teippauksista että "Kuka mestari nää on laittanut? Ei auta vittu yhtään. Pitää laittaa kuparia ja kolvata saumat!".
 
Olen kojootti. Älä koske.
Les Fender
16.04.2007 16:07:06 (muokattu 16.04.2007 16:07:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Korjaaja muuten sanoi teippauksista että "Kuka mestari nää on laittanut? Ei auta vittu yhtään. Pitää laittaa kuparia ja kolvata saumat!".
 
Ite painelin ton omatekosen straadon teippien saumakohtiin muutaman kerran pistepuikolla sillai että se lävisti molemmat teipit ---> helpompi tapa saada johtavaksi. Tarkistin vielä mittarilla että koko könzä on maissa ja yhtenäinen. Ei hurise eikä pauku vaikka mikit on vintage tyyliset.
 
"Living is easy with eyes closed!"
Dr. Muff
16.04.2007 17:27:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite painelin ton omatekosen straadon teippien saumakohtiin muutaman kerran pistepuikolla sillai että se lävisti molemmat teipit ---> helpompi tapa saada johtavaksi. Tarkistin vielä mittarilla että koko könzä on maissa ja yhtenäinen. Ei hurise eikä pauku vaikka mikit on vintage tyyliset.
 
Toi toimii. Routtaukset olen purkinyt vetämään yhdellä pätkällä, mikä ei tietenkään ihan täysin onnistu, mutta vähentää mahdollisia epäjatkuvuuskohtia. Saumakohtiin reuna kaksinkerroin ja toinen siivu yli, sekä painelu jollain terävähköllä. Dioditesterilla testaus että kaikki palat yhdistää.
 
Ja silti tuli korjaajalta huutia. Hyvä meininki :)
 
Olen kojootti. Älä koske.
Guitarfreak
16.04.2007 19:07:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omassa Lepolassessa kuuluu rutinaa myöskin. Oon pitäny sitä lähinnä piuhan vikana. Eli Hotlinen kulmaplugillinen letku. Kun tuntuupi ettei Neutrikin päistä kasatulla piuhalla rutise... Tai sitten välikorvani on täynnä kusta. :D
 
Toisaalta kun ajattelee niin ainoa vaffari jolla se kuuluu on tuo Peaveyn Valvekingi. MesaEsan etusen kanssa ei muistaakseni kuulunu mitään, eikä myöskään rotan läpi...

Ota tuosta nyt sitten selvää... Mut ei se oo vielä häirinnyt ku eikös se särökanava oo rutinoita varten.
 
: Eevil :
 
Lisää volaa.
TvA
17.04.2007 13:31:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja silti tuli korjaajalta huutia. Hyvä meininki :)
 
...ehkäpä vaihtaisin korjaajaa, tai sitten jättäisin tuon ylivoimakkaan kommentin ihan omaan arvoonsa... Kupariteippi vaikuttaa magneettisena jo mikkien soundiin, tosin ameriikan kultakorvat haukkuivat jo alumiiniteippi ja maalaussuojauksenikin lyttyyn kun kuulemma soundi menee kuralle.
 
Kukin tavallaan, itse vihaan surinoita ja rätinöitä joita en itse toiminnallani aiheuta :-) Vintagemallisissa yksikelaisissahan tulee tietenkin mukana asiaankuuluvia sirinöitä, mutta rajansa kaikella.
 
...vapaa-ajan muusikko...
kojones
17.04.2007 14:41:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huomasin omassa Stratossani myös vastaavia rutinoita. Tuntuis kuitenkin, että on jotenkin tekemisissä taskussa olevien avainten kanssa, koska toisella kyljellä ei rutise.
 
Jukka Häikiö
21.03.2016 22:02:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanhan ketjun nosto, onkohan kukaan löytänyt syytä/ratkaisua kyseiseen probleemaan?
 
Sitä se on vaan tehtävä, mitä sattuu tulemaan...
Dr. Muff
21.03.2016 23:43:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jukka Häikiö: Vanhan ketjun nosto, onkohan kukaan löytänyt syytä/ratkaisua kyseiseen probleemaan?
 
Syyhän on noussut jo monaasti esiin. Ratkaisu vois olla kitaran soitto vaan kesällä kun ilma on kosteampaa ja staattista varausta ei muodostu samaan malliin.
 
Sokeiden valtakunnassa yksisilmäinen on kuningas
jra
21.03.2016 23:57:26 (muokattu 21.03.2016 23:59:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dr. Muff: Syyhän on noussut jo monaasti esiin. Ratkaisu vois olla kitaran soitto vaan kesällä kun ilma on kosteampaa ja staattista varausta ei muodostu samaan malliin.
 
Tuossa aiemmin oli Gibsonin käyttämästä lakasta. Itsellä rutina viittaisi siihen ja ilman kuivuuteen, koska DC Fadedin kaula rutisee*, kun kämmen liikkuu kaulan takaosaa vasten, tai vaikka sormilla hivelee sitä pitkin. Asiaan ei ole vaikutusta sillä koskeeko samaan aikaan kieliin tai ei, tai missä asennossa mikkivalitsin on. Ongelma on itselläkin vain osan vuodesta eli talvella.
 
(*tietysti rutina kuuluu kaiuttimesta, mutta kosketuksesta kaulan lakkapintaan ääni aihetuu)
 
Saman tyyppistä rutinaa kuuluu myös Telen pleksiä koskemalla/hivelemällä, mutta siinäkään mitään ei kuulu esim. metalliosia tai kieliä koskemalla, Pleksissäkin vain tietyt kohdat ovat ongelma, eivät ole routtausten päällä vaan alasakaran suunnassa, eli alla vain umpipuuta. Käytetyllä vahvistimella ei juurikaan ole merkitystä kummassakaan tapauksessa.
 
Veikkaan, että molemmissa tapauksissa on jotain merkitystä käytetyllä muovilla, joko lakan seassa tai plektrasuojassa.
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Jukka Häikiö
22.03.2016 09:17:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dr. Muff: Syyhän on noussut jo monaasti esiin. Ratkaisu vois olla kitaran soitto vaan kesällä kun ilma on kosteampaa ja staattista varausta ei muodostu samaan malliin.
 
Niijoo, huitasis vaan juhannuskeikan ja sit luuttu kokkoon...ei vaan, ikävä vaiva ja jos keksis jonkun ratkaisun jolla sais ton staattisuuden johdettua/purettua muutoin kuin rutinan muodossa, siinähän sitä ois pähkinää.
 
Sitä se on vaan tehtävä, mitä sattuu tulemaan...
Rämppy
22.03.2016 10:29:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla joskus rutina loppui, kun käärin hihan. Eli paidan kangas oli sen verran sähköinen, että hihan heiluminen kitaran kannen päällä riitti aiheuttamaan rutinaa.
Jos rutina aiheutuu pleksistä, niin sen voi pyyhkäistä jollain antistaattisella aineella, esim. Pledillä. Ko. aineita ei kannata suihkutella nitrolakatuille puupinnoille.
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
jra
22.03.2016 11:49:13 (muokattu 22.03.2016 11:51:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Mulla joskus rutina loppui, kun käärin hihan. Eli paidan kangas oli sen verran sähköinen, että hihan heiluminen kitaran kannen päällä riitti aiheuttamaan rutinaa.
Jos rutina aiheutuu pleksistä, niin sen voi pyyhkäistä jollain antistaattisella aineella, esim. Pledillä. Ko. aineita ei kannata suihkutella nitrolakatuille puupinnoille.

 
Tuon tyyppinen ratkaisu auttoi Telen kohdalla hetken. Ihme juttu siinä, ettei ilmiö tapahdu koko pleksin alueella, vaan vain alasakaran kohdalla, jonka lähellä taas ei ole elektroniikkaa.
 
Gibsonissa taas rutisee koskettaessa / kättä liikuttaessa vain kaulan takapuolella, lähes koko matkalla, ei bobyn alueella tai muovi/metalliosissa. Sillä onko toinen kävi kiinni kitarassa ei ole mitään vaikutusta tai mikkivalillalla.
 
Molemmissa ääni on sen verran voimakas, että haittaa varsinkin äänittäessä.
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Jukka Häikiö
22.03.2016 16:05:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ottaa rutinat kaulan takaa ja bodyn takapuolelta, kannesta vain yhdestä kohtaa mikkien yläpuolelta noin 1cm leveydeltä. On mystinen juttu, sama lakkahan on koko paskassa, et sitä on hankala syyttää, kai toi kansikin rutisis jos lakka ois syyllinen, plekusuojakin on häiriötön.
 
Sitä se on vaan tehtävä, mitä sattuu tulemaan...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 58 9 10 11 12

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «