Muusikoiden.net
09.12.2016
OGRE | Klikkaa tästä lisätietoa ja jälleenmyyjät 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: vanhat marshall nupit??
1 2 3 4 5 6 7
kiminukkumatti
08.12.2005 14:18:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eli olen ostamassa nuppia ja ehkä marshall vois olla se mikä kiinostas ja varsinkin nuo vanhat. eli kertoisiko joku näitä eroja esim.
major,1959 100w,super bass, ja mitä muita nyt onkaan.
itelle tulis kitara käyttöön ja kiinostas vähän tietää mitä eroja noilla on kun harvoin pääsee testailemaan noita kerralla:)
kaikki tieto otetaan ilolla vastaan.
 
kimi
 
Exhausted
08.12.2005 14:39:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

noita perus Plexi-nuppeja on sekä 50- että 100-wattisia. 50-wattinen on kai vähän pehmoisempi säröltään ja luonnollisesti säröytyy pienemmillä äänenvoimakkuuksilla. Näissä siis ei ole master volumea, mutta 70-luvun malleissahan tämä ominaisuus löytyy. Edelleen sekä 50- että 100-wattiset mallit. Majorit oli 200-wattisia ja aika harvinaisia ja vissiinkin herkkiä ylikuumenemaan. Super Bass ei taida paljoa erota Super Leadista, joku osa on erilainen inputissa. Sitten tietty on vielä JTM-45 joka on tuota 50-wattista plexiä vieläkin pehmeämpi ja bluesimpi.
kivi
08.12.2005 14:41:19 (muokattu 08.12.2005 14:42:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eli olen ostamassa nuppia ja ehkä marshall vois olla se mikä kiinostas ja varsinkin nuo vanhat. eli kertoisiko joku näitä eroja esim.
major,1959 100w,super bass, ja mitä muita nyt onkaan.
itelle tulis kitara käyttöön ja kiinostas vähän tietää mitä eroja noilla on kun harvoin pääsee testailemaan noita kerralla:)
kaikki tieto otetaan ilolla vastaan.
 
kimi

 
No, noita "oikeita" plexi-Marshallejahan ei oikein ole tarjolla kuin ehkä yksi kerrallaan, mutta pohjimmiltaan ovat kaikki aika samanlaisia koneita - paitsi, että Majorin huimaavat 200 wattia kyllä vaativat markkinoiden tehokkaimman keinokuorman ennen kuin peliä uskaltaa viedä edes Stadionille, 100W mallista (Olikos se nyt SuperLead) sentään saa puolet putkista pois, jollain laite vastaa paljon inhimillisempää JMP 50:tä tai JTM:ää.
 
SuperBass -versioiden ero kitarakoneisiin on lähinnä siinä, että ykkös-inputin kirkastuskondensaattori on jätetty pois.
 
Käytit sanaa "ehkä"? Vanhojen Marshallien kanssa "ehkä" ei ole optio - niistä ei itsestään tule särösoundia, niistä saa vain yhden hyvän soundin kerralla, niissä ei ole kaikua (ainakaan ilman että se pilaa soundin), ei mastervolumea, efektilenkkiä eikä kuulokeliitäntöjä. Niissä on vain SE soundi, syvä bassovoittoinen pehmeä puhdas, josta kannattaa miettiä, onko se nykyisen kovan hinnan arvoinen.
 
Mulle on, efektipedaalit on keksitty ja plexi-Marshall on mun työväline. Siksi että se on mitä on - umpikaappiversio maailman ensimmäisestä instrumenttivahvistinten standardista - Fenderin alkuperäisestä Bassmanista, joka puolestaan on ripattu Popular Mechanics -aikakauslehden kilpailusta "edullisin tapa tehdä putkivahvistin", suoraan voittajan skeemoista, jos oikein muistan...
 
Edit: Exhausted ehti lyhyemmin ensin sillä välin kun mä rustasin tätä eeposta...
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Exhausted
08.12.2005 14:43:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Majorin huimaavat 200 wattia kyllä vaativat markkinoiden tehokkaimman keinokuorman ennen kuin peliä uskaltaa viedä edes Stadionille
 
Paitsi tietenkin jos haluaa pelkkää puhdasta saundia. Näinhän tekee esim. RHCP:n John Frusciante. Mutta tietenkin Marshalli on vähän outo ratkaisu siihen saundiin :)
 
Voisin vielä lisätä että vanhan Marshallin saundissa olennaista on Celestion Greenback-elementti.
kivi
08.12.2005 14:45:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisin vielä lisätä että vanhan Marshallin saundissa olennaista on Celestion Greenback-elementti.
 
Niin, jos haluaa JTM45:stä tai sen comboversiosta Bluesbreakerista sen Cream-aikaisen Clapton-soundin.
 
Muuten Vintage30 toimii kans ihan hyvin, samoin Jensenit ja monet muut.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
kiminukkumatti
08.12.2005 14:54:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiitos. juuri tätä tietoa kaipaan. onko niin että super bass vahvistimesta siis irtoaa sama saundi kuin tuosta 1959 100w jos laitaa 2inputtiin? ymmärsinkö ihan väärin?
onko 200w vahvistimelle keinokuormat sit vaikeita saada? ja jos löytyy keino kuorma niin onko särjetty ääni kuinka samanlainen kuin tuossa 1959 100w?
ja saako tuosta bass versiosta tehtyä pienellä muutoksella aivan saman kuin mitä on se 1959 100w?
 
muutama tyhmä kysymys lisää:)
 
kimi
 
Exhausted
08.12.2005 14:57:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, jos haluaa JTM45:stä tai sen comboversiosta Bluesbreakerista sen Cream-aikaisen Clapton-soundin.
Kyllä sekin, mutta enemmän ajattelin AC/DC:n saundia :)
Exhausted
08.12.2005 14:59:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiitos. juuri tätä tietoa kaipaan. onko niin että super bass vahvistimesta siis irtoaa sama saundi kuin tuosta 1959 100w jos laitaa 2inputtiin? ymmärsinkö ihan väärin?
onko 200w vahvistimelle keinokuormat sit vaikeita saada? ja jos löytyy keino kuorma niin onko särjetty ääni kuinka samanlainen kuin tuossa 1959 100w?
ja saako tuosta bass versiosta tehtyä pienellä muutoksella aivan saman kuin mitä on se 1959 100w?

 
Kai sille 200 watin vahvarillekin keinokuorma löytyy, mutta varmaan vaikeampaa on löytyää se itse 200 watin Marshall Major. En kyllä sinänsä näe paljoa järkeä siinä, että ostaa Majorin tai Super Bassin jos haluaa perusplexin saundia. Kannattaa vaan olla kärsivällinen että löytää sellaisen kuin haluaa.
Artist
08.12.2005 15:00:41 (muokattu 08.12.2005 15:02:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kai sille 200 watin vahvarillekin keinokuorma löytyy, mutta varmaan vaikeampaa on löytyää se itse 200 watin Marshall Major.
 
Kitarapajalla on valkoinen vuoden -69 Major.
 
Ja on siellä '72 Super Bass ja '65 JTM 45
 
Joten tuossahan on jo valinnanvaraa, jos sattuu rahoissaan olemaan.
 
Some folks like water, some folks like wine, but I like the taste of straight strychnine!
kivi
08.12.2005 15:15:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiitos. juuri tätä tietoa kaipaan. onko niin että super bass vahvistimesta siis irtoaa sama saundi kuin tuosta 1959 100w jos laitaa 2inputtiin?
 
SuperBass 100 ja SuperLead 100 ovat tosiaan samoja koneita, jos käyttää pelkkää kakkostuloa. Mutta totta kai kannattaa yhdistää tulot lyhyellä piuhalla kuten noissa vanhoissa peleissä aina, niin saa kaikki putket käyttöön.
 
onko 200w vahvistimelle keinokuormat sit vaikeita saada? ja jos löytyy keino kuorma niin onko särjetty ääni kuinka samanlainen kuin tuossa 1959 100w?
ja saako tuosta bass versiosta tehtyä pienellä muutoksella aivan saman kuin mitä on se 1959 100w?
 
muutama tyhmä kysymys lisää:)

 
Ei nuo ole mitenkään tyhmiä kysymyksiä.
 
Mä en tunne keinokuormia kovin hyvin, mutta käsittääkseni ainakin THD HotPlate ja se tuuletinmalli, mikä mahtoikaan olla, toimivat hyvin noiden kanssa, ja muutenkin panostaisin enemmän "dynaamisiin" kuin "elektronisiin" keinokuormiin. Tuuletinvaihtoehdossa (hitto ku ei muista nimeä) oli vielä sekin, että kun tuuleti pyörii vielä hetken ylimääräistä, se imitoi aika hyvin "sag"ia, tuota putkivahvistimille ominaista soundin osaa, joka syntyy kun kaiutinkartio takaisin lepoasentoon palatessaan imaisee putkista virtaa.
 
Majorin ja SuperLeadin särosoundi ei ole sama, ihan siitäkin syystä, että niissä käytetään eri putkia, jos oikein muistan (olen soittanut pleksi-Majorilla vain kerran, mutta silloin mielestäni 1200 markkaa oli liian kova hinta tarpeettoman tehokkaasta pelistä - voi voi, kaikkea sitä silloin miettikin). Periaatteessahan kaikista yli kahden pääteputken vahvistimista voi ottaa puolet pääteputkista pois, ja saada tällä tavoin tehon puolitettua, tosin impedanssi muuttuu samalla, mutta sehän on kaiuttimiin sovittamisen ongelma.
 
Omista kamoistani ajan vm. 1967 plexi-JMP 50-wattista noin kolmosella, nelosella isoimmillakin keikoilla, London City SuperLead 100-wattisestani on putket puolitettu, jotta sillä voi edes soittaa tämän maan klubeilla.
 
Bass-versioon voi taatusti lisätä konkan, tosin paljon suositumpi modaus on ottaa se pois kitaraversiostakin. Kirkkautta lisätessään se näet myös huonontaa ääntä tavalla, joka ei ole kaikkien mieleen - mua ei häiritse, mutta jotkut ei tykkää.
:-)
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
kivi
08.12.2005 15:20:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä sekin, mutta enemmän ajattelin AC/DC:n saundia :)
 
Angus Youngin? Jep, se soundi löytyy JMP:stä melko heti kun edessä on (kuten Anguksella) Nadyn langaton järjestelmä joka boostaa 8-10dB:tä dynaamisesti koko ajan
:-)
 
Tieto löytyi jostain haastattelusta, ja olen sen itse kokeillut ja todeksi havainnut. Alkupään rouheamman ja raaemman AC/DC -soundin taas saa 70-luvun Ibanez Overdrive II:sta...
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
J.Hollström
08.12.2005 15:27:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

(olen soittanut pleksi-Majorilla vain kerran, mutta silloin mielestäni 1200 markkaa oli liian kova hinta tarpeettoman tehokkaasta pelistä - voi voi, kaikkea sitä silloin miettikin).
 
Näin on marjat. Nyt taitaa olla samat luvut, valuutta eri ja 1 ja 2 eri järjestyksessä...;o)
 
http://www.kitarapaja.com/pics/ampmajor1.jpg
MARSHALL MAJOR HEAD: 1969, White... 2100e
 
Kiitos muuten hyvästä ja informatiivisesta ketjusta. Itseänikin kiinnostaa sama aihe.
 
Jukka Hollström
konehes
08.12.2005 15:45:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites nuo JTM30 ja JTM60, joita valmistettiin 90-luvulla? Ovatko ne ihan omia mallejaan vai uusioversioita vanhoista? Itselläni on tuo kolmikymppinen, mutta en ole koskaan päässyt selvyyteen tuosta.
 
kivi
08.12.2005 15:59:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites nuo JTM30 ja JTM60, joita valmistettiin 90-luvulla? Ovatko ne ihan omia mallejaan vai uusioversioita vanhoista? Itselläni on tuo kolmikymppinen, mutta en ole koskaan päässyt selvyyteen tuosta.
 
Väittäisin, että kyseessä ovat ihan omat mallinsa. Noihin kirjaimiin ei kannata liikaa keskittyä, ne näes tulevat sanoista:
 
(built by) Jim T. Marshall = JTM
ja
(this is a) Jim Marshall Product = JMP
 
Tämä ei ole huumoria. Mutta oikeasti, edes re-issuet eivät ole sama juttu, mikään 1970-luvun alkupuolen jälkeen ei ole (PTP-tekniikasta siirryttiin piirilevyihin asteittain niillä main). Ja mitä mielenkiintoisiin Marshalleihin tulee, mun kohdallani mielenkiinto loppuu Silver Jubileehen, joka onkin aika hemmetin hyvä vahvistin ollakseen niin monipuolinen.
 
Sitä unelmien Marshallia odotellessa voisi kysyjä hakea vaikka halpaa Silver Jubileeta. 2550 Silver Jubilee mustalla Tolex-päällysteellä lienee sama peli kuin Slashin nimikkomalli.
 
Tosin onhan tarjolla maailmankaikkeuden kaikkein soundiuskollisin JMP-kopiokin, jos sellaisen vain löytää - neuvostoliittolainen tai venäläinen Novik 50 eli MIG-50. Ostan heti jos myytte halavalla, hinta uutena oli 1600 markkaa, mutta kun ei ollut sitä rahaa silloin, vaikka oli sopimus maahantuojan kanssa ja kaikkea...
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
SiwamieS
08.12.2005 16:15:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

(built by) Jim T. Marshall = JTM
ja
(this is a) Jim Marshall Product = JMP

 
Mistäs JCM tulee? :)
 
You are sleeping - You do not want to believe
hjukke
08.12.2005 16:24:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistäs JCM tulee? :)
 
Olisikos ollu James Charles Marshall
 
"Kunnon pauketta persvakoineen." -Errorist
PIM
08.12.2005 16:26:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Väittäisin, että kyseessä ovat ihan omat mallinsa. Noihin kirjaimiin ei kannata liikaa keskittyä, ne näes tulevat sanoista:
 
(built by) Jim T. Marshall = JTM

 
Eikös paremminkin Jim & Terry Marshall?
 
JCM 800 oli taas Jimin auton rekisterinumero, jossa kirjaimet JCM tarkoitti myös James Charles Marshallia.
 
...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS...
kivi
08.12.2005 16:56:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös paremminkin Jim & Terry Marshall?
 
JCM 800 oli taas Jimin auton rekisterinumero, jossa kirjaimet JCM tarkoitti myös James Charles Marshallia.

 
Ai niin, joo. I stand Corrected
:-)
 
Mutta pointti siis, että kaikki noi kirjaimet ja numerot on olleet tuolle pienelle, pirteälle engelsmannille (joka on muuten käynyt Suomessakin) pelkkiä kirjaimia ja numeroita, ilman syvempää yhteyttä.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
J.Hollström
08.12.2005 17:31:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän offtopic, mutta olen antanut itselleni kertoa, että täälläkin paljon kehutun Peavey Classic 30:n etuaste olisi Marshallin (mallia ei tiedossa) klooni. Onko kellään parempaa tietoa?
 
Jukka Hollström
kiminukkumatti
08.12.2005 22:22:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiitos kaiille tästähän tulee opettava kierros:)
miten muuten tuo mainitsemasi london city vahvistin?
minkälainen peli se on? luin jostain et on tehty halvemmista osista kuin marshall? mutta näkyykö tai kuuluuko mitenkään?
onko fenderillä mitään vastaava saundista nuppia?
siis super bass oisi kuitenkin täysin sama vahvistin muuta kuin se vastu vai mikä nyt olikaan 1 imputissa?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti