Muusikoiden.net
07.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tune-o-matic -tallan vaihto
1
VMM
29.10.2005 13:51:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!

Joitakin vuosia vanha Epiphone Les Paul on alkanut katkomaan kieliä urakalla ronskimmin soitettaessa. Veikkaisin, että vika on tallassa kun ovat sieltä aina katkeilleet. Tallapalat ovat tosi pehmeetä kamaa, ja ovat silminnähden kuluneet.

Kävisikö vaikka tämmöinen tilalle suoraan heittämällä?
http://www.thomann.de/thoiw3_schaller_gtmn_gitarrensteg_prodinfo.html

Onko tuo asiallinen talla ja sopiiko kiinni epin pauliin? Jos ei passaa niin mimmonenkohan talla pitäisi olla, että sopisi?
Ja niin, saako noita talloja asiallisilla hinnoilla jostain päin helsinkiä?

Kiitos jo etukäteen!

/vm

ilpoliekkio
29.10.2005 13:55:22

Onko tuo asiallinen talla ja sopiiko kiinni epin pauliin?

Kyllä se ainakin pätevä talla on. Schaller on hemmetin laadukas merkki..

Veikkaisin, että se sopii tuohon ihan heittämällä. Varmuudella en kuitenkaan uskalla sanoa, koska meikäläisen kokemukset Epiphoneista ovat aika rajoittuneet.

Awaken the suffering
Da Make
29.10.2005 13:56:45

Varminta olisi käydä esimerkiksi millbrook musiikissa kitaran kanssa ja sovittaa heidän myymäänsä Schallerin vastinetta siihen. En välttämättä lähtisi tilaamaan tuollaista osaa.

http://www.millbrook.fi/Tallat_sahkokitarat.htm

Sieltä voi katsella talloja, T-O-M mallejakin löytyy useita.

"Tärkeintä on se että me emme tee elämässä virheitä." Katso omat plussasi täältä!
VMM
29.10.2005 15:22:19

Varminta olisi käydä esimerkiksi millbrook musiikissa kitaran kanssa ja sovittaa heidän myymäänsä Schallerin vastinetta siihen. En välttämättä lähtisi tilaamaan tuollaista osaa.

http://www.millbrook.fi/Tallat_sahkokitarat.htm

Sieltä voi katsella talloja, T-O-M mallejakin löytyy useita.

Kiitos avusta! Täytyypä käydä katselemassa.

p130
29.10.2005 15:42:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joitakin vuosia vanha Epiphone Les Paul on alkanut katkomaan kieliä urakalla ronskimmin soitettaessa. Veikkaisin, että vika on tallassa kun ovat sieltä aina katkeilleet. Tallapalat ovat tosi pehmeetä kamaa, ja ovat silminnähden kuluneet.

Paras lääke kielten katkeiluun ovat Graph Techin String saver-tallapalat. Millbrookista löytyy: http://www.millbrook.fi/GraphTech_Stringsavers.htm . Ovat kalliita, mutta joka sentin arvosia. Tallan vaihto laadukkaanpaan ei välttämättä auta mitään jos soittotyyli on raju.

Vanhojen tallapalojen viilauskin saattaa auttaa jos niihin on kehittynyt selkeitä teräviä kulmia. Ja tippa jotain öljyä tallapalaan vähentää myös hieman kielten katkeilua.

Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
VMM
29.10.2005 15:59:36

Paras lääke kielten katkeiluun ovat Graph Techin String saver-tallapalat. Millbrookista löytyy: http://www.millbrook.fi/GraphTech_Stringsavers.htm . Ovat kalliita, mutta joka sentin arvosia. Tallan vaihto laadukkaanpaan ei välttämättä auta mitään jos soittotyyli on raju.

Vanhojen tallapalojen viilauskin saattaa auttaa jos niihin on kehittynyt selkeitä teräviä kulmia. Ja tippa jotain öljyä tallapalaan vähentää myös hieman kielten katkeilua.

Hmm, mielenkiintoista. Ovatko nuo String Saverit siis alkuperäisten tilalle vaihdettavat tallapalat? Matskusta, joka ei yhtä helposti leikkaa kieltä?

Täytyypä käydä kyttäämässä Millbrookista - mieluusti maksaisin kolme kybää noista, jos säästäisi tallan vaihdolta ja turhilta kielirikoilta (joita on nyt tullut about kerran viikossa) - epiphonen tallarungossahan ei varsinaisesti ole mitään vikaa - palat vaan on aika pehmeetä kamaa.

Vikaa on varmasti myös omassa soittotekniikassa :-). Täytynee kokeilla myös lötkömpää plektraa.

p130
31.10.2005 15:32:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm, mielenkiintoista. Ovatko nuo String Saverit siis alkuperäisten tilalle vaihdettavat tallapalat? Matskusta, joka ei yhtä helposti leikkaa kieltä?

Kyllä!

Katkoin kieliä aiemmin aivan liian usein, kieli-pari per treenikerta. Kun vaihdoin kitaroihin String Saverit on katkeilu loppunut lähes tyystin, yleisin syy kielenvaihtoon on nykyään se, että kielet ovat loppuun kuluneet ja "tukossa".

Täytyypä käydä kyttäämässä Millbrookista

Jos et ole jo ehtinyt käydä, niin ota mukaan kokokitara tai irrota talla mallikappaleeksi. Noissa on joskus saanut etsiä hetken verran oikeanlaista versiota ja vaihtaa "periaatteessa sopivia" toisenlaisiin. Mutta aina on sopivat lopulta löytynyt!

Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
T.InTone
16.05.2010 19:47:40

Lainaanpa vähän tätä ketjua koska tästä aiheesta tuskin tarvitsee avata uutta...

Olen suunnitellut vaihtavani Epiphonen SG:hen uuden tallan, joka on tietysti kiinteä Tune-O-Matic. Säätövara loppuu kesken ja palat alkaa olla kohta morjens. Lisäksi mä olen päättänyt tuunata tän kirveen huippuunsa, koska sillä on vaan niin perhanan hyvä soittaa. Onko porukoilla kokemuksia tahi tietoa tuommoisen tallan vaihdosta?

Schallerin tallaa mietiskelin: http://www.thomann.de/fi/schaller_stmc_steg.htm

Tässä askarruttaa eniten se, että kyseisessä mallissahan on rullapalat? Onko rullapaloissa minkämoista eroa verrattuna "normaaleihin" tallapaloihin? Järjellä ajateltuna se musta vaikuttais siltä että kieli ei ole samalla tavalla alttiina rasitukselle kuin "normi" paloissa, mutta miten on, pääseekö kielet olemaan turhankin vapaasti joka aiheuttaa löysyyttä?

Sitten olis tietystä nää Graph Techin String Saverit...

http://www.graphtech.com/products.html?SubCategoryID=34

Olisko sit fiksumpaa hommata joko toi Schalleri rullapaloilla, vai Schalleri normipaloilla ja pistää siihen Srting Saverit?

"Älkää ampuko kitaristia jos kappale ei miellytä. Se voi silti olla nuottien mukaan soitettu."
T.InTone
17.05.2010 18:11:48

Hop! Nostetaas hiukan...eikö kenelläkään ole muka kokemuksia tai tietoa Schallerin talloista? Epäilen...otsikko ei varmaan vaan puhuttele. ;O)

Tällaisesta aiheesta ei täältä muualta ainakaan juttua löytynyt.

"Älkää ampuko kitaristia jos kappale ei miellytä. Se voi silti olla nuottien mukaan soitettu."
fox
17.05.2010 20:41:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

T.InTone:
Olisko sit fiksumpaa hommata joko toi Schalleri rullapaloilla, vai Schalleri normipaloilla ja pistää siihen Srting Saverit?

Vaikea sanoa, mikä sitten olisi se kaikkein "fiksuin" veto, ilmeisesti soittelet vähän "tavanomaista paksummilla" kielisatseilla. Tärkein pointtihan tietenkin on se, että tulee intonaation säätövaraa enemmän. Jos sinulla on ihan se "normi" ABR ohuilla (n. 4 mm) tolpilla, niin ehdottomasti tuo Schaller siihen sopii, ja vaikka olisi niillä paksummillakin (8 mm) tallan tolpilla eli bridge posteilla, niin saahan tuossa tapauksessa 8-4 adaptereita, varsinkin T-kaupasta.
Yksi mahdollisuus tietenkin on se, että siihen vanhaan tallarunkoon vaihtaa ne string saverit tms. ja kääntää tarvittaessa tallapaloja "ympäri", jolla saa ehkä sen 1-2 mm lisää intonaationsäätövaraa.
Mutta näillä tiedoilla (vireistä, kielipaksuuksista, soittotatsista yms.) on vähän paha ryhtyä mitään isompaa lausumaan. Intonaatiovarat tuossa "perinne" ABR-tallassa on kiistatta lyhyet, Nashville-tallassa (se "modernimpi") sitten enemmän. En ihan suorilta osaa sanoa, onko se samaa luokkaa tuon Schaller-rollerin kanssa. Schallerista sen verran, että etuinahan siinä on tuo kielen sivuttaissäätö, joskus oli sellainen kaveri, jonka "ongelmana" oli e-kielten oleminen "liian reunassa otelautaa" bendailujensa suhteen, mutta tuolla Schallerilla sai string-spacingia kavennettua, jolloin ne reunimmaisetkin kielet tulivat keskemmälle otelautaa.

welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
joku muu sikko
18.05.2010 09:19:53 (muokattu 18.05.2010 09:21:54)

Schallereita ovat myös oikeiden Gibson Lespaulien tune matic tallat olleet aina. Gibsonihan ei niitä itse tee.

The Almighty Marshall.
T.InTone
18.05.2010 11:17:26 (muokattu 18.05.2010 11:19:11)

Tosiaan, 12-52-kielet eli aika tasapaksu setti kielten välisten kokoerojen suhteen ja D-vire. Mä tässä olen pari päivää asiaa funtsaillut ja mittaillut ja vaikuttais menevän suht kivuttomasti noi kummatkin Schallerin tallat, jotka tosiaan ajaa saman asian ku "virallinen" varaosa. Nyt kun olen asiohin taas tarkemmin perehtynyt niin esim. Graph Tech suitsuttaa parhaaksi materiaalikseen teflonia, String Savereihin ja TUSQ-satuloihinsa. Kyl hiukan arveluttaa se kestävyys...? Toki kulutustavaraahan tämä kaikki on, se pitää ymmärtää.

Eli kyl mä ton satulankin pistän uusiks. Siin on itse asiassa enemmän korjattavaa kuin tallassa, koska tallassa mättää vaan ne palat. Mut nyt kun tuunaamisen makuun päästään niin pistetään sit kunnolla...

Mä kuulin tutulta soitinkorjaajalta et Fenderillä olis talla jossa on myös yksittäisten kielten tallapalojen korkeussäätö? Hämmästyttää, etten kenelläkään muulla valmistajalla ole törmännyt tällaiseen, vai onko se just tämä saatö miksi Schaller mainostaa tallansa säädön olevan "3-dimensional", http://guitar-bridge.com/hp14658/STM-C.htm ?

Kyseisestä asiasta ei kuitenkaan ole mitään erillistä puhetta. Sil ominaisuudelle vois olla käyttöä, koskapa mä olen mieltynyt tohon neljänteen punottuun kieleen ja sen säätövara loppu tallasta kesken heti.

...oliskohan samal suosituksia uudeksi satulaksi ton vanhan muovirimpulan tilalle?

Edit: Ja se toinen Schallerin tallahan on tietysti:

http://guitar-bridge.com/hp135014/Guitar-Bridge-GTM.htm

dropD
18.05.2010 12:35:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miä oon joihinkin kitaroihin tallaksi vaihdellu noita Gotohin versiota http://www.thomann.de/fi/gotoh_ge103bt_chrome.htm

Hyvin nuo on kestäny ja säätövaraa on reilusti. Millbrookista näitäkin saa...

Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti