Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Keinokuorma
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Seba
04.05.2014 12:05:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos jotain kiinnostaa weber mass 50 tonestackilla niin pikistä vaan, olisi tarpeettomana about käyttämätön peli.
 
johanssen
04.05.2014 12:27:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zapateados: Mietin ajatuksen tasolla, että jos vihdoinkin hankkisi putkivahvistimen myös himaan ja käytännössä se vaatisi keinokuorman sekä mahdollisuuden soittaa kuulokkeilla. Putkivahvistimet ja kuulokesoittaminen ei vaikuta olevan mitenkään yksinkertainen tai suoraviivainen yhtälö. Olen testannut useampaa 1/4 - 1 wattista putkivahvistinta ja niistä lähtee yksistään aivan liian paljon ääntä pahviseinäiseen 60-luvun kerrostaloon. Eniten mietityttää, että saako MiniMASSin kautta mitenkään riittävän hyvää ääntä ilmoille kuulokkeiden kautta (kaiutin on tietty oleellinen osa soundia, joten en kuvittele, että kuulokkeilla saa samanlaista ääntä irti kuin kaiuttimen kautta).
 
Kommentteja?

 
Yks vaihtoehto on tietty putkarin kanssa isolation cab. Tää tietty tarkottaa jo jonkinlaisia investointeja, jotta homma pelittää kunnolla, mutta sullahan ei ollu tossa mitään budjettia kerrottu.
 
Mulla on kerrostalossa 40W Dusty Road, jota pystyn luukuttamaan niin perkeleesti tolla systeemillä. Ketju menee mulla niin, että skeba > Dusty > http://www.boxofdoom.nl/pricing > SM57 & e906 > RME fireface400 > AKG 271
 
Oon omistanu myös AxeTrakin cabin, mutta sen pieni tilavuus teki soundista jotenkin pienen ja kireen kuulosen verrattuna tähän nykyiseen avarampaan ratkaisuun. Vaimentavuus oli toki Axessakin erinomainen.
 
Tää systeemi on mulle korvaamaton, koska teen paljon äänityshommia myös kotona. Näin mulla on mahdollisuus haeskella soundeja rauhassa ja ei tarvi välittää, vaikka tarvitsisikin kääntää välillä nupit kaakkoon. Tollahan eliminoi myös lavavuodon minimiin keikalla, jos on tarve sellaiseen.
 
Täähän nyt ei liittyny mitenkään keinokuormaan, mutta vaihtoehtona...
 
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...
zapateados
04.05.2014 13:51:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

johanssen: Yks vaihtoehto on tietty putkarin kanssa isolation cab. Tää tietty tarkottaa jo jonkinlaisia investointeja, jotta homma pelittää kunnolla, mutta sullahan ei ollu tossa mitään budjettia kerrottu.
 
Mulla on kerrostalossa 40W Dusty Road, jota pystyn luukuttamaan niin perkeleesti tolla systeemillä. Ketju menee mulla niin, että skeba > Dusty > http://www.boxofdoom.nl/pricing > SM57 & e906 > RME fireface400 > AKG 271
 
Oon omistanu myös AxeTrakin cabin, mutta sen pieni tilavuus teki soundista jotenkin pienen ja kireen kuulosen verrattuna tähän nykyiseen avarampaan ratkaisuun. Vaimentavuus oli toki Axessakin erinomainen.
 
Tää systeemi on mulle korvaamaton, koska teen paljon äänityshommia myös kotona. Näin mulla on mahdollisuus haeskella soundeja rauhassa ja ei tarvi välittää, vaikka tarvitsisikin kääntää välillä nupit kaakkoon. Tollahan eliminoi myös lavavuodon minimiin keikalla, jos on tarve sellaiseen.
 
Täähän nyt ei liittyny mitenkään keinokuormaan, mutta vaihtoehtona...

 
Kaikki isolation cabit ovat poissuljettu vaihtoehto, koska soittonurkassa ei ole yksinkertaisesti tarpeeksi tilaa. Eli tila on kanssa reunaehto. Soittajan ei pitäisi ikinä asua pienessä kerrostalokämpässä :)
 
Budjettia en ole vielä määritellyt, koska homma on vielä sen verran ajatuksen tasolla, että yritän ymmärtää millaisella ratkaisulla ja millaisella investoinnilla putkivahvistimen saisi toimimaan maltillisella äänenpaineella ja kuulokkeilla.
 
Tällä hetkellä näyttäisi siltä, että putkikombo (99% varmuudella Fenderin Blues Jr) + keinokuorma kuulokeliitännällä olisi optimaalinen ratkaisu mulle budjetti- ja tila-mielessä. Lähinnä siksi olin kiinnostunut tuosta Weberistä. Koch näyttäisi olevan ominaisuuksiltaan kanssa hyvä ratkaisu, mutta hintahaarukka karkaa Weberistä n. 200 euroa suuremmaksi. Tietty kun kerran laittaa itselle sopivan kattauksen, niin väärässä paikassa ei kannata alkaa säästämään. Senkään takia en ole laittanut budjettia lukkoon.
 
PS. On kyllä nätti signaaliketju...
 
"Ain't nobody now can play the blues that I play" - Junior Kimbrough
Jucciz
04.05.2014 14:38:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

johanssen: Komppia noille kuulokkeille. Olen havainnu just nuo kyseiset luurit itelle parhaiks moneen hommaan ja himassa vetelen sähkistä aina niillä.
 
Samoin! Täällä on kaksi paria K271-luureja (vaimolle kans). Teen vuositasolla toista tuhatta tuntia transkriptiotyötä ja nuo luurit viettävät siitä ajasta leijonanosan korvillani. Vielä ei ole alkanut ärsyttää. Myös äänityskäyttöön ovat erinomaiset.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Guitaristi
05.05.2014 16:51:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin käytettynä UralTone Hot Maman (versio 1.2). Nyt testailin kuormaa ekan kerran, ja yllättävän vähän volumea saa avattua vaikka vaimennus on täysillä. Onko tämä normaalia? Vaimennus on tuolla korkeimmalla tasolla (ymmärtääkseni -15db, mutta 30-wattisesta Mesasta ei voi masteria kääntää kello kahdeksaa korkeammalle ettei tajunta hajoa.
 
Älä itke ruma lapsi, ota Pastilli?
Jucciz
05.05.2014 16:54:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

15 desibelin vaimennus ei oo mikään älytön. 10 desibelin tiputus vastaa karkeasti koetun äänenvoimakkuuden puolittumista, joten -15 dB ottaa "korvan mielestä" vain hieman yli puolet pois.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
hallu
05.05.2014 16:56:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitaristi: Ostin käytettynä UralTone Hot Maman (versio 1.2). Nyt testailin kuormaa ekan kerran, ja yllättävän vähän volumea saa avattua vaikka vaimennus on täysillä. Onko tämä normaalia? Vaimennus on tuolla korkeimmalla tasolla (ymmärtääkseni -15db, mutta 30-wattisesta Mesasta ei voi masteria kääntää kello kahdeksaa korkeammalle ettei tajunta hajoa.
 
Mun mielestä kello kahdeksan on varsin paljon (sehän on käytännössä jo melkeen täysillä). Minusta kuulostaa kuvauksesi pohjalta, että tuo on ihan normaalia. Jos et käytä kuormaan suorastaan mykkänä, niin kyllä niistä ääntä lähtee. Itse ajattelen, että se kuorma antaa vain lisää käyttöaluetta vahvistimelle ja helpottaa sen käyttöä ja toisinaan lisää sen liitettävyyttä.
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
Guitaristi
05.05.2014 17:01:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Mun mielestä kello kahdeksan on varsin paljon (sehän on käytännössä jo melkeen täysillä). Minusta kuulostaa kuvauksesi pohjalta, että tuo on ihan normaalia. Jos et käytä kuormaan suorastaan mykkänä, niin kyllä niistä ääntä lähtee. Itse ajattelen, että se kuorma antaa vain lisää käyttöaluetta vahvistimelle ja helpottaa sen käyttöä ja toisinaan lisää sen liitettävyyttä.
 
Nojaa, kyllä tuolla vielä aika paljon on volumea reservissä tuon kello kahdeksan jälkeenkin. Harmi, sillä jotenkin ajattelin vaimennuksen olevan tätä voimakkaampi. Äkkiseltään luin, että esimerkiksi Weberin MiniMass menee joka -50db asti. Rajumpaa vaimennusta käytettäessä soundikin muuttunee enemmän, vai miten on?
 
Älä itke ruma lapsi, ota Pastilli?
Jucciz
05.05.2014 17:14:19 (muokattu 05.05.2014 17:14:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitaristi: Nojaa, kyllä tuolla vielä aika paljon on volumea reservissä tuon kello kahdeksan jälkeenkin. Harmi, sillä jotenkin ajattelin vaimennuksen olevan tätä voimakkaampi. Äkkiseltään luin, että esimerkiksi Weberin MiniMass menee joka -50db asti. Rajumpaa vaimennusta käytettäessä soundikin muuttunee enemmän, vai miten on?
 
Yleensä yläpäät alkavat vaimentua suhteessa enemmän ja dynamiikka-alue kapenee. Tätä varten Weberissä on erillinen yläpään korostuskytkin, jolla tuota ilmiötä voi jossain määrin kompensoida. Tietty myös vahvistimen päästä voi lisätä diskanttia monissa tapauksissa.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Seba
05.05.2014 17:23:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja Weberin mass 50 saa nyt hintaan 125€ josta mm tuo korostus löytyy :)
 
*end of mainos*
 
Guitaristi
05.05.2014 18:51:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seba: Ja Weberin mass 50 saa nyt hintaan 125€ josta mm tuo korostus löytyy :)
 
*end of mainos*

 
Ihan hyvä mainos, mutta vähän on kallis minulle. Tää UralTone olisi varmaan tosi hyvä jossain pienemmällä keikalla, siinä hommassa vaimennus riittäisi komeasti ilman, että miksaaja repisi pelihousunsa.
 
Älä itke ruma lapsi, ota Pastilli?
Seba
05.05.2014 18:56:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitaristi: Ihan hyvä mainos, mutta vähän on kallis minulle. Tää UralTone olisi varmaan tosi hyvä jossain pienemmällä keikalla, siinä hommassa vaimennus riittäisi komeasti ilman, että miksaaja repisi pelihousunsa.
 
Massilla voi vaimentaa mykäksi asti.. vink vink.
ja miksaajalle on lähtö suoraan pöytään jolle on oma tonestack myös.
 
about puoleen hintaan käyttämätön peli
 
Rg505bk
05.05.2014 21:04:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei varmastikaan halvin ratkaisu, mutta itselle toimivin ratkaisu tuli hieman yllätäen, kun rakentelin Anvil - putkietusen (musikding, kitti) ja hommasin sille kaveriksi Rocktron Velocityn. Entuudestaan löytyi Uraltonen DI-box, jota on tähän asti tullut käytettyä lähinnä kuormana kun soittelen / äänittelen tietokoneen kautta.
 
Tieteen nimissä sitten kokeilin yhdistää putkinupin tuon DI-Boxin kautta (8 ohm kuorma) G-Majoriin ja Velocityyn. Yllättävän hyvin toimii ns. naapuriystävällisellä äänenpainneella. Paria putkinuppia olen tuon kanssa käyttänyt, siis tuon etuasteen lisäksi, hyvin pelaa. Elementteinä on vielä suhteellisen herkät Eminencen elementit ja tarvittaessa pystyy melko maltillisellakin volyymilla soittelemaan.
 
Mutta joo, ei varmaankaan kaikkein käytännöllisin tapa tämä ;)
 
GrooverMan
06.05.2014 14:19:03 (muokattu 06.05.2014 14:20:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: 15 desibelin vaimennus ei oo mikään älytön. 10 desibelin tiputus vastaa karkeasti koetun äänenvoimakkuuden puolittumista, joten -15 dB ottaa "korvan mielestä" vain hieman yli puolet pois.
 
Tämä on toki puoliksi totta, jos omassa makkarissa yksin soitellen nappaa sen 15 dB pois, voi tuntua äänenpaineen alennus pieneltä. Sen sijaan jos bändin kanssa soittelee sopivaksi säädetyllä volalla ja nappaa siitä seitsemänkin desibeliä pois, häviää kitara käytännössä kuulumattomiin.
 
Tämä on näitä "koetun äänenpaineen" ihmeitä. Lisäksi mukana on huoneheijasteet antamassa oman lisänsä soppaan.
 
If you wanna count me, count me out. - Arthur Lee
Gabe
08.05.2014 23:55:05 (muokattu 08.05.2014 23:55:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin, nyt on ollut aikaa tehdä vähän tarkempia tutkimuksia noiden kuormien ja vahvistimien kanssa. On selvinnyt niin hyvää kuin huonoakin.
 
Miksiköhän tuo Kochin kuorma ei kuulosta hyvältä yhdessä Mesan Mini Rectifierin kanssa käytettynä? Tuntuu kuin olisi peitto vahvistimen päällä, soundi tumppuuntuu todella voimakkaasti. Weberin kanssa vastaavaa ongelmaa ei ole edes suurillakaan vaimennoksilla, soundo on yhtä kirkas kuin ilman kuormaa ja eikä yllä mainitusta soundin tumppuuntumista ole havaittavissa. Bad Cat Classic Catin kanssa samaa ongelmaa ei taas ole laisinkaan. Classic Catin kanssa käytettynä tuntuu ettei Koch vaikuta soundiin juuri ollenkaan ja vahvistimen pystyy säätämään vaikka miten isolle ilman pelkoa soundin tumppuuntumisesta tai kirkkauden katoamisesta. Weberin kuorma taas ei toimi tuon Bad Catin kanssa aivan yhtä hyvin hyvin. Classic Catin kanssa käytettynä Weberin kuorma pitäisi säätää mahdollisimman pienelle jos mielii kääntää volumea lähellekään puoltaväliä ja siltikin möykkää riittää vähän liikaa kerrostaloasuntoon, Classic Cat on todella äänekäs.
 
Mitään suurta ongelmaa varsinaisesti ei ole. Käytän Kochia Bad Catin kanssa ja Weberiä Mesan kanssa ja olen tyytyväinen. Mietityttää vain miksi Mesa ja Koch yhdessä eivät nyt oikein natsaa? En millään keksi syytä miksi Koch toimii niin loistavasti yhden vahvistimen kanssa ja niin huonosti toisen?? Se tässä kyllä harmittaa että toivoin tuon Kochin kanssa saavani nuo Mesan 25W asetukset ulottuilleni myös kotiolosuhteissa (nyt kotioloissa on ollut käytössä lähinnä 10w asetukset säröpuolella ja 25w asetukset puhtaille). Weberin vaimennos ei nimittäin millään riitä Mini Rectifierin säröpuolen hillitsemiseen 25W asetuksilla.
johanssen
09.05.2014 00:16:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: No niin, nyt on ollut aikaa tehdä vähän tarkempia tutkimuksia noiden kuormien ja vahvistimien kanssa. On selvinnyt niin hyvää kuin huonoakin.
 
Näinhän nää aina menee. Vaikka olis mitä ns. laskennallista faktaa tms. olemassa, niin kuitenkin vasta kokeilut paljastavat todellisen tilanteen -niin hyvässä kuin pahassa. Ja etukäteen ei välttämättä voi tietää omalle stäkille oikeaa merkkiä tms.
 
Plussa kuitenkin sin jatkuville avauksille ja kertomuksille, jotka helpottavat meidän muiden elämää. Ei kaikki jaksa olla aina noin aktiivisia.
 
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...
Gabe
09.05.2014 09:42:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

johanssen: Näinhän nää aina menee. Vaikka olis mitä ns. laskennallista faktaa tms. olemassa, niin kuitenkin vasta kokeilut paljastavat todellisen tilanteen -niin hyvässä kuin pahassa. Ja etukäteen ei välttämättä voi tietää omalle stäkille oikeaa merkkiä tms.
 
Näinhän tämä menee. Kokeilun, epäonnistumisten ja löytöjen kautta. :) Bad Catin Unleash vielä kutkuttaisi kokeilla mutta en tiedä sitten toisiko se enää mitään lisää tähän.
 
Plussa kuitenkin sin jatkuville avauksille ja kertomuksille, jotka helpottavat meidän muiden elämää. Ei kaikki jaksa olla aina noin aktiivisia.
 
Kiitos, mukava jos näistä on jollekin jotain iloa tai hyötyä. Luen itsekin muiden kokeiluista oikein mielelläni. Ovat mielestäni palstan parasta antia ja säästävät parhaimmillaan itseltä monta mutkaa.
calluna
09.05.2014 09:47:16 (muokattu 09.05.2014 09:48:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä myös Weberistä hyvät kokemukset.
Nyt on tosin käytössä budjettiluokan PAN PB-1 kuorma, ja tosi hyvä laite, 100 W kesto ja ei ohm-rajoitusta. Tosin mitään ominaisuuksia ei sitten ole, headphone tms.
Kai kopio DR Z:n Air Brakesta.
 
Ei muuta soundia sen enempää kuin Weber mielestäni.
 
"B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen
Kivijalka
09.05.2014 10:13:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

calluna: Itsellä myös Weberistä hyvät kokemukset.
Nyt on tosin käytössä budjettiluokan PAN PB-1 kuorma, ja tosi hyvä laite, 100 W kesto ja ei ohm-rajoitusta. Tosin mitään ominaisuuksia ei sitten ole, headphone tms.
Kai kopio DR Z:n Air Brakesta.
 
Ei muuta soundia sen enempää kuin Weber mielestäni.

 
Kuinka paljon tuollaisella on hintaa? Kuulostaa sopivan huolettomalta laitteelta.
 
"Every person with screen time knows some form of martial art, and most of them can solo like Van Halen. This is the way the world should be!"
calluna
09.05.2014 10:44:15 (muokattu 09.05.2014 10:45:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kivijalka: Kuinka paljon tuollaisella on hintaa? Kuulostaa sopivan huolettomalta laitteelta.
 
Joskus näitä oli jossain suomalaisessa nettikaupassa 99,-
Itse poistin omani torilta vielä edullisemmin.
 
Aika vaivaton joo, ja säätövaraa kuitenkin paljon.
 
Edit: googlesta tämä:
http://www.verkkotukku.fi/tuotteet.html?id=47/145
 
"B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «