![]() 01.06.2018 10:44:42 | |
---|---|
Juzpe: Jos lähtökohtana on yksilöllisten styrkkareiden teko niin ne etupaneelifeaturet tulee kyllä selväksi ennen kuin sen vahvarin saa käteensä. Lisäksi logiikka vasemmalta oikealla - ylhäältä alas pätee etupaneeleissa täysin. Lisäksi potikat on järjestetty "osioittain" eli jokaisen etuasteen potikat ovat samassa läjässä ja master-osio on sitten erikseen. Jos on Bluetoneen tarvittavan rahamäärän verran kiinnostusta vahvistimiin, lienee sitten myös kiinnostusta opetella käyttämään sitä konetta. Siinä toki voi aina kysyä neuvoa kokeneemmilta sahureilta. Kyse ei ollut siitä, että oppiiko laitetta käyttämään vaan enemmän estetiikasta. "This amp is too slow, it kinda misses every other note I play." - Uli Con Carne Rottweiler Itse en soittourani aikana tälläiseen(kään) käsitteeseen vahvarien "nopeudesta" ole törmännyt muualla kuin siteeraamassani elokuvassa Born To Shred 2 - Stage Positions and Wild Antics. Oma "multipaavo" vahvistimeni, jossa on Fried Eye ja Odysseus- etuasteet, taipuu kyllä kaikeen kuviteltavissa olevaan hissijatsin ja modernin metallin välillä vähintää hyvin. Koskaan ei vahvarin hitaus/ nopeus ole ollut ongelma. Vahvarin soittotuntumaa voinee selvitellä esim. kokeilemalla. Multa löytyy pari Bluetonea treenikämpältä ja muutama lisää saadaan koeajoihin hyvinkin lyhyellä varoitusajalla. Myös mun ja Väinölän Tuomaksen demovideoita voi käydä ihmettelemässä youtubessa. Mulle tuli Bognerin Goldfinger 45 Superlead vahvari taloon, joten jäi Bluetonejen ihmettely siihen. Se on mulle just täydellinen vehjes rokkihommiin ja kaikkeen sitä kevyempään. Vaikka säröä on enemmän kuin tarvitsee saatavilla, sen tatsi on juuri hitusen "hitaampi" (lainausmerkit koska tää on huono kuvaus), varsinkin jos low power asetukset on käytössä. Jos vetelee vaikka palm mute riffejä, niin bassossa ei ole sellaista välitöntä napakkuutta, joka löytyy jostain 100W+ puhtaasti heviin tarkoitetussa pömpelistä. Iron Maidenit menee ihan mainiosti, mutta en lähtisi soittamaan tällä mörköheviä. Vastapainoksi taas tällainen tuntuma on mun mielestä parempi kevyemmän kaman soittamiseen. | |
![]() 01.06.2018 11:07:30 | |
Se hitaus on varmaan sitä että äänen terävin aluke hieman kompressoituu. Joihinkin hommiin se sopii, toisiin ei. En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 19.06.2018 22:10:38 (muokattu 19.06.2018 22:11:22) | |
Vahvassa harkinnassa bluetonen loadboxi, mutta mietityttää että uskaltaako sitä oikeesti tökätä 100w nupin perään ja vähän kuormittaa päätettä? Kun tossa vissiin ihan passiivinen jäähdytys. Vai päteekö tässäkin se sama, että keinokuorman mitotus olis hyvä kertoa kahdella. | |
![]() 19.06.2018 22:44:48 | |
paskiaispaska: Vahvassa harkinnassa bluetonen loadboxi, mutta mietityttää että uskaltaako sitä oikeesti tökätä 100w nupin perään ja vähän kuormittaa päätettä? Kun tossa vissiin ihan passiivinen jäähdytys. Vai päteekö tässäkin se sama, että keinokuorman mitotus olis hyvä kertoa kahdella. Laita se 50W vahvarin perään jos meinaat päätettä kurittaa. Passiivinen jäähdytys ei varmaan ole ongelma, mutta 100w vahvarin piikkitehot voi olla melkoisia. Kannattaa kysyä valmistajan mielipidettä asiasta. Itse käytän Bluetonen LoadBoxia 80 tai 90 W vahvarin perässä, mutta en luukuta päätettä kaikilla neljällä putkella. toimii kyllä mainiosti. Toinen vaihtoehto on ottaa toinen keinokuorma siihen rinnalle jakamaan rasitusta. Mun jutut on täyttä mutua.... tietolähteeksi minusta ei ole ja mielipiteeni perustuu tunteisiini eli siihen miten toivoisin maailmassa asioiden olevan järjestetty. Älä ota tosissasi puheitani...... | |
![]() 19.06.2018 23:33:35 | |
hallu: Laita se 50W vahvarin perään jos meinaat päätettä kurittaa. Passiivinen jäähdytys ei varmaan ole ongelma, mutta 100w vahvarin piikkitehot voi olla melkoisia. Kannattaa kysyä valmistajan mielipidettä asiasta. Itse käytän Bluetonen LoadBoxia 80 tai 90 W vahvarin perässä, mutta en luukuta päätettä kaikilla neljällä putkella. toimii kyllä mainiosti. Toinen vaihtoehto on ottaa toinen keinokuorma siihen rinnalle jakamaan rasitusta. Saa tosta vaffarista tiputettuu tehot 50w, mutta hävii vähä tiukkuutta soundista sillon. On tossa oma keinokuormaki sisällä, eli jos sillä jarruttais vähäsen ja sit loput bluetonella? Bluetones kiinnostaa toi ilman kaappia soittelu suoraan linjaan ja vissiin näistä passiivivehkeistä aikalailla paras siihen hommaan? Torpedolive on liian iso ja "monimutkanen". | |
![]() 19.06.2018 23:57:56 | |
LaXu: Kyse ei ollut siitä, että oppiiko laitetta käyttämään vaan enemmän estetiikasta. Mulle tuli Bognerin Goldfinger 45 Superlead vahvari taloon, joten jäi Bluetonejen ihmettely siihen. Se on mulle just täydellinen vehjes rokkihommiin ja kaikkeen sitä kevyempään. Vaikka säröä on enemmän kuin tarvitsee saatavilla, sen tatsi on juuri hitusen "hitaampi" (lainausmerkit koska tää on huono kuvaus), varsinkin jos low power asetukset on käytössä. Jos vetelee vaikka palm mute riffejä, niin bassossa ei ole sellaista välitöntä napakkuutta, joka löytyy jostain 100W+ puhtaasti heviin tarkoitetussa pömpelistä. Iron Maidenit menee ihan mainiosti, mutta en lähtisi soittamaan tällä mörköheviä. Vastapainoksi taas tällainen tuntuma on mun mielestä parempi kevyemmän kaman soittamiseen. Kuolasin tuota joku aika sitten mutta kevyt antipatia Bogneria kohtaan jarrutti. Mulla oli pari vuotta Fish ja juuri tuon laiskuuden yli en päässyt. Tykkään nopeasta attakkista ja hyödynnän paljon palm mutea. Kuitenkin Bognerin soundissa on jotain kaunista ja puhuttelevaa jota en osaa pukea sanoiksi. Pari kertaa kuullut tuon combon tosi toimessa Kososen käskemänä isolla bändillä ja stagella livenä. Soittivat laidasta laitaan rock-pop tavaraa ACDC lähtien. Ja kyllä Goldfinger hoiti pestinsä. Kai toi pitää ostaa ja kokeilla. | |
![]() 20.06.2018 11:54:16 | |
paskiaispaska: Vahvassa harkinnassa bluetonen loadboxi, mutta mietityttää että uskaltaako sitä oikeesti tökätä 100w nupin perään ja vähän kuormittaa päätettä? Kun tossa vissiin ihan passiivinen jäähdytys. Vai päteekö tässäkin se sama, että keinokuorman mitotus olis hyvä kertoa kahdella. Se meidän Load Box on tehonkestoltaan 100 W, mutta en suosittele ajamaan siihen 100 W tehoista vahvistinta täysiä. Jos halutaan varmistaa, että keinokuorma kestää 100 W ulostulotehon, se pitää mitoittaa jonkun 150 W tehonkeston mukaan. Tällöin kylläkin lootan koko kasvaa, koska tarvitaan enemmän isoja tehovastuksia ym. Voimme tehdä ns. custom-versiona kyllä sellaisen jos on kiinnostusta. Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi | |
![]() 28.06.2018 11:03:11 | |
harryk: Se meidän Load Box on tehonkestoltaan 100 W, mutta en suosittele ajamaan siihen 100 W tehoista vahvistinta täysiä. Jos halutaan varmistaa, että keinokuorma kestää 100 W ulostulotehon, se pitää mitoittaa jonkun 150 W tehonkeston mukaan. Tällöin kylläkin lootan koko kasvaa, koska tarvitaan enemmän isoja tehovastuksia ym. Voimme tehdä ns. custom-versiona kyllä sellaisen jos on kiinnostusta. Loadboxille 10/10 äänenlaadusta oman testirupeaman jälkeen, 50w plexi saa potkia ulos murinaansa ja olohuonevolyymillekin jarrutettuna kuulostaa loistavalta. Helpottaa kummasti hyvien soundien hakua kun ei tarvitse eq:n kanssa sählätä eri vaimennustasoja valitessa. Itse päädyin lopulta VVR-modiin kun en tarvitse muita ominaisuuksia tuosta Loadboxista. Sekin on loistava soundelitaan, tässä tapauksessa vvr vaikuttaa vain vaiheenkääntöön ja pääteasteeseen. Eipä voi muuta sanoa kun että aika velhoja on Harry &co. | |
![]() 10.07.2018 12:13:34 | |
Tarvitsin efektiloopilla varustetun vahvarin toista videota varten, tehtiin samalla soittodemo Fried Eye 25:sta. https://youtu.be/-cESGdLMxIs | |
![]() 10.07.2018 13:17:04 (muokattu 10.07.2018 13:17:56) | |
Vladi: Tarvitsin efektiloopilla varustetun vahvarin toista videota varten, tehtiin samalla soittodemo Fried Eye 25:sta. https://youtu.be/-cESGdLMxIs Hyvä video ja hieno vahvistin. Erityisesti pidän simppelistä englannista että jopa minä hiukan ymmärrän mitä puhut, loistavaa :-). E: ai niin ja hyvää ja jämerää soitantaa myös kaveriltasi. Mun jutut on täyttä mutua.... tietolähteeksi minusta ei ole ja mielipiteeni perustuu tunteisiini eli siihen miten toivoisin maailmassa asioiden olevan järjestetty. Älä ota tosissasi puheitani...... | |
![]() 10.07.2018 13:35:12 | |
hallu: Hyvä video ja hieno vahvistin. Erityisesti pidän simppelistä englannista että jopa minä hiukan ymmärrän mitä puhut, loistavaa :-). E: ai niin ja hyvää ja jämerää soitantaa myös kaveriltasi. Kiitos! Jäsen Haeroe osaa soittaa sävelen jos toisenkin ja hyvä vahvari auttaa siinä mukavasti. :) | |
![]() 10.07.2018 14:27:35 | |
Vladi: Kiitos! Jäsen Haeroe osaa soittaa sävelen jos toisenkin ja hyvä vahvari auttaa siinä mukavasti. :) En oo täällä käynyt kovin paljoa hehkuttamassa tota styrkkaria, jotta en saa fanipojan leimaa otsaan, mutta mun styrkkarin etsintä on päättynyt ainakin rokkisoiton ja tommosen funkymmän länkytyksen osalta. Jotain aivan muuta voi sitten taas rahatilanteen tasaantuessa harkita. Kiitos Hallulle kehuista. Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa. | |
![]() 10.07.2018 15:00:00 | |
Vladi: Kiitos! Jäsen Haeroe osaa soittaa sävelen jos toisenkin ja hyvä vahvari auttaa siinä mukavasti. :) Soundillisesti ihan hyvä vahvistin, mutta aivan liikaa nappuloita - eikä tuota käyttöliittymää voi kovin intuitiivikseksi sanoa. En vaihtaisi omaan Black Prince Reverbiini. :) Vladin videoille kuitenkin iso plussa. Ovat hyvin tehtyjä ja sisällöltään asiallisia, mutta eivät kuitenkaan tosikkomaisia. Niitä katselee aina mielellään. | |
![]() 11.07.2018 09:45:08 | |
Pinewood: Soundillisesti ihan hyvä vahvistin, mutta aivan liikaa nappuloita - eikä tuota käyttöliittymää voi kovin intuitiivikseksi sanoa. En vaihtaisi omaan Black Prince Reverbiini. :) Vladin videoille kuitenkin iso plussa. Ovat hyvin tehtyjä ja sisällöltään asiallisia, mutta eivät kuitenkaan tosikkomaisia. Niitä katselee aina mielellään. Kiitos paljon! | |
![]() 11.07.2018 11:58:59 | |
Asiakkaat kaipaavat enenevässä määrin pienikokoisia ja kevyitä vahvistimia sekä kaappeja. 2-kanavaisen vahvarin etupaneeli sisältää aika paljon nappuloita varsinkin jos molemmissa kanavissa on oma eq. Myös solo boost+kanavakohtaiset masterit vievät tilaa. Elämä on täynnä kompromisseja. Kaikkea ei voi saada samaan pakettiin fysiikan lakien takia. Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi | |
![]() 11.07.2018 14:07:00 | |
harryk: Asiakkaat kaipaavat enenevässä määrin pienikokoisia ja kevyitä vahvistimia sekä kaappeja. 2-kanavaisen vahvarin etupaneeli sisältää aika paljon nappuloita varsinkin jos molemmissa kanavissa on oma eq. Myös solo boost+kanavakohtaiset masterit vievät tilaa. Elämä on täynnä kompromisseja. Kaikkea ei voi saada samaan pakettiin fysiikan lakien takia. Jep, mun on vaikea keksiä miten kaikki nuo ominaisuudet Fried Eye 25:ssä saisi järjesteltyä nätisti ja intuitiivisesti. Toki tämäkin palaute kannattaa ottaa vakavasti kuten kaikki muukin esim. ulkonäköön liittyvä. Saundeista ei kai juuri kansalaisilla ole moitittavaa. Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa. | |
![]() 11.07.2018 15:24:03 | |
Pinewood: Soundillisesti ihan hyvä vahvistin, mutta aivan liikaa nappuloita - eikä tuota käyttöliittymää voi kovin intuitiivikseksi sanoa. En vaihtaisi omaan Black Prince Reverbiini. :) Vladin videoille kuitenkin iso plussa. Ovat hyvin tehtyjä ja sisällöltään asiallisia, mutta eivät kuitenkaan tosikkomaisia. Niitä katselee aina mielellään. Näyttäisi olevan aika erilaisia vahvistimia ominaisuuksiltaan nuo niin en tiedä onko reilua verrata niitä käyttöliittymän osalta. Kun kanavia ja ominaisuuksia lisätään, niin väkisinkin ominaisuuksien ohjailemiseen tarvitaan nappuloita. Katsoin ton videon vielä uudelleen eikä mulla ollut ainakaan isompaa ongelmaa hahmottaa laitteen käyttölogiikkaa. Kysehän on filosofiasta eli mitä ominaisuuksia haluaa vahvistimeen sisään rakennettuna ja mitä ominaisuuksia haluaa käyttää esim efektilaudasta käsin. Vahvistimen perustehtävä ei edellytä kovin montaa nappulaa, mutta jos haluaa että vahvistimessa on sisäänrakennettuna säröpurkit ja tremolo ja kaiku ja eq, etc. niin väkisinkin niiden ohjailuun tarvitaan nappuloita. Mun jutut on täyttä mutua.... tietolähteeksi minusta ei ole ja mielipiteeni perustuu tunteisiini eli siihen miten toivoisin maailmassa asioiden olevan järjestetty. Älä ota tosissasi puheitani...... | |
![]() 11.07.2018 16:59:47 (muokattu 11.07.2018 17:01:08) | |
hallu: Näyttäisi olevan aika erilaisia vahvistimia ominaisuuksiltaan nuo niin en tiedä onko reilua verrata niitä käyttöliittymän osalta. Kun kanavia ja ominaisuuksia lisätään, niin väkisinkin ominaisuuksien ohjailemiseen tarvitaan nappuloita. Katsoin ton videon vielä uudelleen eikä mulla ollut ainakaan isompaa ongelmaa hahmottaa laitteen käyttölogiikkaa. Kysehän on filosofiasta eli mitä ominaisuuksia haluaa vahvistimeen sisään rakennettuna ja mitä ominaisuuksia haluaa käyttää esim efektilaudasta käsin. Vahvistimen perustehtävä ei edellytä kovin montaa nappulaa, mutta jos haluaa että vahvistimessa on sisäänrakennettuna säröpurkit ja tremolo ja kaiku ja eq, etc. niin väkisinkin niiden ohjailuun tarvitaan nappuloita. Olen nähnyt Bluetonelta fiksumminkin ryhmiteltyjä monikanavaisia, mutta ymmärrän kyllä, että tässä tapauksesa myös pieni kotelo ja sisäinen rakenne voivat aiheuttaa omat haasteensa suunnittelulle. Omasta mielestäni yleisesti olisi kuitenkin tästä hyvä lähteä liikkeelle: 1. Ensimmäisellä silmäyksellä on selvää, montako kanavaa vahvistimessa on ja mitkä säätimet ja kytkimet vaikuttavat mihinkin kanavaan, joko yhteen tai kaikkiin. 2. Eri kanavien toisiaan vastaavat säätimet on ryhmitelty samalla lailla (FE:ssä toisen kanavan vol, treb, mid ja bass ovat neliönä, toisen taas rivinä). Itse näkisin ne mieluummin kahtena rivinä, joko päällekkäin tai vierekkäin omina ryhmiään. Hyvä esimerkki intuitiivisesta kaksikanavaisesta on Fenderin Deluxe Reverb. Kummallekin kanavalle omat nuppinsa eikä ole epäselvää, mikä vaikuttaa minnekin. Toki käyttäjä omansa oppii, mutta mielestäni varsinkin silloin, kun vahvistinta käyttää eri henkilöt satunnaisesti (esim. oppilaitoskäyttö, ravintoloiden/vuokrattava backline), selkeä käyttölogiikka ei varmasti ole pahitteeksi. Tarkoitus ei ole erityisesti moittia kyseistä vahvistinta, pikemminkin vain miettiä, miten 9,5 arvoisesta saisi täyden kympin vahvistimen. :) | |
![]() 11.07.2018 17:23:30 | |
Pinewood: Olen nähnyt Bluetonelta fiksumminkin ryhmiteltyjä monikanavaisia, mutta ymmärrän kyllä, että tässä tapauksesa myös pieni kotelo ja sisäinen rakenne voivat aiheuttaa omat haasteensa suunnittelulle. Omasta mielestäni yleisesti olisi kuitenkin tästä hyvä lähteä liikkeelle: 1. Ensimmäisellä silmäyksellä on selvää, montako kanavaa vahvistimessa on ja mitkä säätimet ja kytkimet vaikuttavat mihinkin kanavaan, joko yhteen tai kaikkiin. 2. Eri kanavien toisiaan vastaavat säätimet on ryhmitelty samalla lailla (FE:ssä toisen kanavan vol, treb, mid ja bass ovat neliönä, toisen taas rivinä). Itse näkisin ne mieluummin kahtena rivinä, joko päällekkäin tai vierekkäin omina ryhmiään. Hyvä esimerkki intuitiivisesta kaksikanavaisesta on Fenderin Deluxe Reverb. Kummallekin kanavalle omat nuppinsa eikä ole epäselvää, mikä vaikuttaa minnekin. Toki käyttäjä omansa oppii, mutta mielestäni varsinkin silloin, kun vahvistinta käyttää eri henkilöt satunnaisesti (esim. oppilaitoskäyttö, ravintoloiden/vuokrattava backline), selkeä käyttölogiikka ei varmasti ole pahitteeksi. Tarkoitus ei ole erityisesti moittia kyseistä vahvistinta, pikemminkin vain miettiä, miten 9,5 arvoisesta saisi täyden kympin vahvistimen. :) Joo olet kyllä oikeassa, mutta itse ajattelin samalla tavalla, että pieni kotelo asettanee rajoituksia nappuloiden ryhmitykseen. Toisaalta esim kaksi päällekkäistä riviä voisi olla mahdollinen, mutta noita minikytkimiä on jokunen, niin saattaisi mennä lopulta ahtaaksi sellainen. Onhan tuo nappien asettelu toisaalta omaperäinen ja ehkä asettelun havainnollisuutta voisi lisätä jakamalla kanavat erottamalla viivalla TA kehyksellä ja kirjoittamalla että tässä on kliini kanava ja tässä särö. Kyllä mä itse ton vahvakin kanssa juttuun tulisin. Ja soundiaan ei tosiaankaan ole huomauttamista. Mun jutut on täyttä mutua.... tietolähteeksi minusta ei ole ja mielipiteeni perustuu tunteisiini eli siihen miten toivoisin maailmassa asioiden olevan järjestetty. Älä ota tosissasi puheitani...... | |
![]() 11.07.2018 22:02:26 | |
miten te pystytte soittamaan kitaraa kun siinä on monta kieltä ja monta nauhaa sekaisin mutta sormi menee suuhun jos on kymmenen potikkaa. " mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."
lassi ja leevi. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)