Aihe: Tonex One
1 2
LaXu
10.06.2024 13:07:28
PIM: Tonex softa on paska, Tonex pedaalit on paskoja, Tonex plugin on paska ja sounditkin on paskoja... tämän verran on tullut nyt selväksi, mutta osaisko joku kertoa pikkasen yksityiskohtaisemmin, että mikä Tonexissa nyt sit on niin perseestä?

Rauta:

- Iso Tonex-pedaali on työläs käyttää, jos tarvii tehdä jotain muuta kuin potikkarivistön alta löytyvää kahta tasoa kontrolleja.
- Tonex Onessa on minipedaalina oletettavasti vähän ärsyttävä säätää pieniä, toisiaan lähellä olevia potikoita. En ole tätä vielä kokeillut, mutta näyttää tuskaiselta demovideoissakin.
- Erillinen USB interface -tila on huono ratkaisu. About kaikissa muissa purkeissa voit vaan tuupata USB-piuhan kiinni ja laite toimii audio interfacena, jos sellaista tuetaan.

Softa:

- Tonex softa ei pysty editoimaan pedaaliin tallennetujen presetien asetuksia lennosta. Voit vain uploadaa presetteja. Ilmeisesti tähän on kuitenkin tulossa päivitys.
- Sekava, täyteen ahdettu käyttöliittymä, joka monelta osin sotii totuttuja käyttöliittymäkonventiota vastaan. Tämä kannattaa tehdä vain, jos pystyt tekemään sen paremmin ja IK ei sitä tee tätä missään tilanteessa.
- Presetien ja Tone modelien (kaappausten) ero ei ole selkeä. Päällisin puolin vaikuttavat samoilta asioilta.
- Tone modelien löydettävyys on surkea. Taulukon tiedoissa ei ole mitenkään järkevästi hahmotettavissa esim saman vahvarin eri captureiden eroja, kun ero syntyy lähinnä capturen nimestä, jotka jo vakiokaappauksissa ovat jotain ihan turhanpäiväistä.
- Optiot kaappausten metadatalle ovat aivan liian suppeat. Niitä ei pakoteta täyttämään kaappausta luodessa, joten monet eivät kirjoita mitään järkeviä kuvauksia esim vahvarin asetuksista tms.
- Heikko käyttöliittymä omien kaappisimujen käyttöön.

Mielestäni IK:n käyttöliittymäsuunnittelijat pitäisi passittaa johonkin kurssille, sen verran osaamatonta puuhastelua se on.

Soundit:

- Soundit ovat laidasta laitaan. Parhaimmillaan erinomaisia, pahimmillaan puuroa. Kaappauksissa on monesti niin isoja eroja käytetyssä input gainissa, että kaappaus A vs kaappaus B eivät välttämättä toimi oikein ellet säädä input gainia itse, ja se onkin sitten arpapeliä.
- Saatavilla on paljon kaappauksia, jotka on vaan repäisty Kemperistä, plugareista tai muista mallintavista, eikä välttämättä edes merkattu että näin on tehty. Haluaako joku oikeasti Kemper -> Tonex kaappauksia? More is not more jos laatu on huonoa.

Tonex, ja muutkin kaappaussysteemit, toimivat parhaiten, jos olet itse vastuussa koko ketjusta, eli teet itse omat kaappauksesi, jotka pystyt varmistamaan toimiviksi ja tarkoiksi. Muuten olet muiden ihmisten sisällön armoilla.

Tonex plugaria voi itse kukin kokeilla ilmaiseksi ja tehdä omat johtopäätöksensä.
discominister
10.06.2024 14:38:24
Itselläni ei ole kokeusta muista profiloivista vehkeistä, ainoastaan Tonex pedaalista ja softasta muutaman viikon verran.

Jonkun verran ymmärrän aiemman kirjoituksen kritiikkiä ja monet asiat voisi tehdä paremmin. Minulla kesti jokusen päivän tajuta ja oppia käyttämään koko systeemiä, eli ei mikään ihanteellinen.

Lopputulos on minulle kuitenkin se, että varsin alhaiseen hintaan saan huippusoundeja kuulosoittoon ja olen tyytyväinen.

Työjärjestykseksi olen vakiinnuttanut sellaisen, että kullekin kitaralle joutuu etsimään erikseen ne hyvän kuuloiset tonemodelit, joita sitten tarvittaessa hieman hienosäädetään (korkeintaan +-3 pykälää). Input gain tietysti laitetaan kuntoon aivan ensimmäiseksi kitaraa vaihdettaessa.
PIM
10.06.2024 21:14:32
ToneModel on se itse kaappaus, jonka joku on tehnyt ja ladannut ToneNetiin, ja Preset on sitten se mitä syntyy, kun säädät Tonexin nappuloita pyörittämällä ToneModelista omaan korvaa miellyttävän version, jonka tallennat myöhempää käyttöä varten ja lataat esim. Tonex pedaaliin tai DAWissa Tonex pluginiin. Ja kun ottaa tumput pois kädestä niin Onen pikkupotikoiden kääntelyssä ei ole mitään ongelmaa. Ei se tämän vaikempaa ole.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
discominister
11.06.2024 10:39:13
PIM: ToneModel on se itse kaappaus, jonka joku on tehnyt ja ladannut ToneNetiin, ja Preset on sitten se mitä syntyy, kun säädät Tonexin nappuloita pyörittämällä ToneModelista omaan korvaa miellyttävän version, jonka tallennat myöhempää käyttöä varten ja lataat esim. Tonex pedaaliin tai DAWissa Tonex pluginiin. Ja kun ottaa tumput pois kädestä niin Onen pikkupotikoiden kääntelyssä ei ole mitään ongelmaa. Ei se tämän vaikempaa ole.

Juurikin näin. Tämä kun olisi näin yksinkertaisesti kirjoitettu sinne manuaaliin, niin ei olisi tarvinnut aluksi ihmetellä. Koen itse, että isolla Tonex pedaalilla on helppo tehdä nämä hienosäädöt kun sen oppii. Isomman pedaalin hankin ihan jo sen takia, että mukana tuleva Tonex MAX softassa on huikeesti paljon enemmän niitä profiileja kuin siinä pienen pedaalin karsitussa.
WanhaWetäjä
12.06.2024 13:41:46

It would probably serve most players to stop buying the latest and greatest and learn how to play the guitar! Most tone people are looking for is in their hands,,,,,,you can't buy that!

Lainaus jonkun Tonex videon kommenteista, sopii tähän aikaan ja käsittämättömään
ja päättymättömään tavaratulvaan joka hukuttaa pääasian eli musiikin alleen.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Olroxrox
12.06.2024 15:24:44
WanhaWetäjä: Lainaus jonkun Tonex videon kommenteista, sopii tähän aikaan ja käsittämättömään
ja päättymättömään tavaratulvaan joka hukuttaa pääasian eli musiikin alleen.

Tätä miettii kyllä aina kun osuu youtubesta jonkun kiinnostavan tuotteen esittely/arvosteluvideo eteen jossa videon tähti ei osaa soittaa.
PIM
14.06.2024 20:17:24
Käykääpä katsomassa tää video, missä kymmenen klassikkosäröpedaalia pistetään samalle viivalle Tonex Onen ja Tonenetistä ilmaiseksi ladattavissa olevien kaappausten kanssa. Lähinnä ällistyttävää, miten Tonex Onen rajallisilla nappuloilla pystyy yhdestä pedaalikohtaisesta kaappauksesta tuottamaan monta pedaalin nappuloiden eri asentoja vastaava soundia. Onko ne yks yhteen, no ei varmaankaan, mutta ällistyttävän lähelle menee ja menis ihan varmasti täydestä live tilanteessa.

https://youtu.be/X7ZgNk4k4zI
Oväder
17.06.2024 22:23:04
PIM: Käykääpä katsomassa tää video, missä kymmenen klassikkosäröpedaalia pistetään samalle viivalle Tonex Onen ja Tonenetistä ilmaiseksi ladattavissa olevien kaappausten kanssa. Lähinnä ällistyttävää, miten Tonex Onen rajallisilla nappuloilla pystyy yhdestä pedaalikohtaisesta kaappauksesta tuottamaan monta pedaalin nappuloiden eri asentoja vastaava soundia. Onko ne yks yhteen, no ei varmaankaan, mutta ällistyttävän lähelle menee ja menis ihan varmasti täydestä live tilanteessa.

Onko toi nyt niin ihmeellistä, youtubesta löytyy monta videota jossa verrataan Helixiä milloin Kloniin ja King Of Toneen ja milloin mihinkin ilman että mitään eroja kuulee (ja kaikki napit toimii kuten alkuperäisessä pedaalissa). Livetilanteessa tuskin kitaristitkaan erottaa yleisöstä edes eri pedaaleja toisistaan, saatikka että muu yleisö edes tietäisi mikä on säröpedaali :-) Toki näissä saa itse tehdä mallit omista pedaaleista eikä tarvitse käyttää valmiita.
PIM
18.06.2024 04:08:10 (muokattu 18.06.2024 04:12:40)
Oväder: Onko toi nyt niin ihmeellistä, youtubesta löytyy monta videota jossa verrataan Helixiä milloin Kloniin ja King Of Toneen ja milloin mihinkin ilman että mitään eroja kuulee (ja kaikki napit toimii kuten alkuperäisessä pedaalissa). Livetilanteessa tuskin kitaristitkaan erottaa yleisöstä edes eri pedaaleja toisistaan, saatikka että muu yleisö edes tietäisi mikä on säröpedaali :-) Toki näissä saa itse tehdä mallit omista pedaaleista eikä tarvitse käyttää valmiita.

Täytyy myöntää, että en tunne Helixin sielunelämää yhtään, enkä tiennyt että sekin perustuu kaappaustekniikkaan eikä mallintamiseen.

Edit: Ilmeisesti Helix kuitenkin on mallintava eikä kaappari. Tottakai mallintavan pitääkin pystyä tuottamaan mallinnettavan laitteen eri nappula-asentoja vastaavat soundit, muutenhan se olisi ihan paska mallintava.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)