Freewheeler 16.03.2007 15:52:41 | |
---|
http://www.propellihattu.fi/grain1.jpg http://www.propellihattu.fi/grain2.jpg Melkoiset uurteet tulivat näihin kahteen Teleen talven aikana. Blondi on uudelleenmaalattu 1969 Telecaster ja reunabindattu sunbursti on Rockingerin leppäbody. Kummankin viimeistely on tosi ohut, ilmeisesti polya. Lakkapinta ei kuitenkaan ole rikki. En ole koskaan nähnyt näin suurta puun elämistä, toivottavasti homma tasoittuu taas kevään lämmön tullen! Johtuuko kosteudesta vai lämmöstä vai mistä? Ei vinopäähevikeppejä mulle, kiitos. |
Räkkipeli 16.03.2007 16:01:58 | |
---|
Mielenkiintoinen aihe. Itse en tiedä paljoakaan. Sinun tapauksessasi luulisin että lämpötila on ollut ainakin yksi vaikuttava tekijä. Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..."
Myyjä: "Ahem ! Voitko laittaa vähän pienemmälle ?!" |
Jouni Antero 16.03.2007 16:29:36 | |
---|
Tuommoinen olisi enemmän selluloosalakan tapaista. Se kun kuivuu vielä kymmenenkin vuoden kuluttua. Oletko varma, että on jotain synteettista? |
Freewheeler 16.03.2007 17:02:58 | |
---|
Tuommoinen olisi enemmän selluloosalakan tapaista. Se kun kuivuu vielä kymmenenkin vuoden kuluttua. Oletko varma, että on jotain synteettista? Nyt ei ole kyse nitro- eikä polylakan kuivumisesta eikä imeytymisestä puuhun. Lakan alla oleva puu on turvonnut syiden kohdalta tai sitten puu on kutistunut syitä lukuunottamatta. Ongelmana on puu, ei lakka. Katotaan palautuuko ennalleen nyt kun sää on jo lämmennyt... Ei vinopäähevikeppejä mulle, kiitos. |
Jouni Antero 16.03.2007 17:11:40 | |
---|
Nyt ei ole kyse nitro- eikä polylakan kuivumisesta eikä imeytymisestä puuhun. Lakan alla oleva puu on turvonnut syiden kohdalta tai sitten puu on kutistunut syitä lukuunottamatta. Ongelmana on puu, ei lakka. Katotaan palautuuko ennalleen nyt kun sää on jo lämmennyt... Aawwww - okei okei...en vain itse tuommoiseen ole törmännyt koskaan oli keli millainen tahansa ja (synteettinen) lakka kuinka uutta... |
jsvenn 17.03.2007 10:15:10 | |
---|
Vaikuttaa, että kyseinen lakkapinnan aaltoilu aiheutuu puun kosteuselämisestä (kuivumisesta). Puuaines ei ole ns. homogeenista, vaan pintapuun ja ydinpuun eläminen on erilaista. Pintapuu kutistuu kuivuessaan enemmän kuin kovempi ydinpuu. Telejen lankut eivät kait ole yhdestä kappaleesta, joten saumatkin muodostavat kovemman vähemmän kutistuvan kohdan. Pinta tasoittuunee hieman kostuden tullessa normaaliksi, mutta tuskin palaavat ennalleen. Haitta on pelkästään kosmeettinen, sointiin tuolla aaltoilulla ei mielestäni ole mitään merkitystä... |
Bald Anus 17.03.2007 11:46:29 | |
---|
Lämmin, kostea ilma tekee kyllä pahaa ainakin kaulalle. Jos haluat tutustua muusikkoon, sinun täytyy kuunnella hänen soittoaan
THV-Klubi #12
Paskakitaristit #1 |
päänahka 17.03.2007 12:22:47 | |
---|
Lämmin, kostea ilma tekee kyllä pahaa ainakin kaulalle. Eikö se ole lähinnä lämmön ja kosteuden vaihtelu? Voihan kitaraa säilyttää vaikka Amazonin sademetsissä jos ei vie sitä välillä Siperiaan. Mutta Suomen tapauksessa lämmin ja kostea on enemmän se ei-normaali tila, eli väitteesi pitänee paikkansa. Up and down, that's how energy stays alive. |
juzzz 17.03.2007 13:40:01 | |
---|
Puu on elävää materiaalia ja ilman kosteus vaikuttaa pirusti. Talvella puu kutistuu ja kesällä kosteammassa ilmassa se turpoaa. Enemmän juuri leveyssuunnassa kuin pituussuunnassa. Esim. itse tekemäni pöydän kansi kutistuu talvella reilut puoli senttiä kapeammaksi ja palautuu kesällä:) Saattaa hyvinkin olla että noiden kahden telen pinta tasoittuu nätisti :) Kysehän on vain kosmeettisesta haitasta. Terv. puuseppä I'm not here, this isn't happening. |
elektra 18.03.2007 15:21:45 | |
---|
No voikos ajatella että kitaraa kannattaa "kuivattaa" . No en nyt aivan saunaan tai uunin pankolle laittais mutta tasaisissa olosuhteissa pikkuhiljaa, kuivempi= kevyempi= parempi soundi. Ainakin telen kohdalla. ... jos et tiedä mitä olet tekemässä, älä tee mitään... |
Freewheeler 18.03.2007 15:43:35 | |
---|
No voikos ajatella että kitaraa kannattaa "kuivattaa" . No en nyt aivan saunaan tai uunin pankolle laittais mutta tasaisissa olosuhteissa pikkuhiljaa, kuivempi= kevyempi= parempi soundi. Ainakin telen kohdalla. Eiköhän tuo '69 ainakin ole jo tarpeeksi kuivunut 38 vuoden aikana... Eikä minun mielestäni Telen paino vaikuta soundiin kovin paljon, tuo nelikiloinen '69 on tiukka ja akustiseti kovaääninen sustainihme. Ei vinopäähevikeppejä mulle, kiitos. |