Aihe: Kelluvan tallan säätö jäi askarruttamaan.
1
Jesus_Plastica
16.03.2007 14:45:29
Otsikko on mitä on..mutta kuitenkin itse asiaan.

Vein noin vuosi sitten floikka (edge pro) kitaran mikkien vaihtoon ja trimmaukseen soitinrakentajalle. Kitaraa pois hakiessani oli floikka säädetty suhteellisen paljon "etu kenoon", kanteen verrattuna noin 45 astetta.

Kyselin sitten että eikös se viiva siinä floika kyljessä kuuluisi olla suht suorassa kannen kanssa, maximissaan hiukan kanissa jompaan kumpaan suuntaan, niin en aivan tarkkaan muista mutta olisiko hän sanonut että sääti floikan sen alapinnan mukaan. En tajunnut mitä tarkotti, suoritin maksun ja kävelin kotiin, jossa säädin sen takaisin "normaaliin" asentoon, koska se tuntui epämukavalta soittaa.

Niin olisko tälle jotain selitystä, en usko että soitinrakentaja ei tietäisi miten floikka säädetään, vai olenko se sittenkin minä joka on harhaoppinen?
Chieftain
16.03.2007 14:58:20

Otsikko on mitä on..mutta kuitenkin itse asiaan.

Vein noin vuosi sitten floikka (edge pro) kitaran mikkien vaihtoon ja trimmaukseen soitinrakentajalle. Kitaraa pois hakiessani oli floikka säädetty suhteellisen paljon "etu kenoon", kanteen verrattuna noin 45 astetta.

Kyselin sitten että eikös se viiva siinä floika kyljessä kuuluisi olla suht suorassa kannen kanssa, maximissaan hiukan kanissa jompaan kumpaan suuntaan, niin en aivan tarkkaan muista mutta olisiko hän sanonut että sääti floikan sen alapinnan mukaan. En tajunnut mitä tarkotti, suoritin maksun ja kävelin kotiin, jossa säädin sen takaisin "normaaliin" asentoon, koska se tuntui epämukavalta soittaa.

Niin olisko tälle jotain selitystä, en usko että soitinrakentaja ei tietäisi miten floikka säädetään, vai olenko se sittenkin minä joka on harhaoppinen?

Ibanez kävi tammikuun alussa Lottosella huollossa. Sanoi säätäneensä floikan vähän etukenoon, ja ei ole haitannut soittelua yhtään. Mutta 45 astetta? Tähän en osaa sanoa mitään.
Ite katoin eilen sitä ja siinä luki HZ joten repikää siitä! Saatko tuosta crybabystä terävää ääntä vai pehmeää? -M4ss3 m/
Prkl
16.03.2007 15:09:00
Oma edge pro on ainakin aivan suoras kannen kanssa ja näin sen käsittääkseni pitää ollakin, voihan sitä hieman kallistaa maun mukaan mutta että 45 astetta? Kuullostaa aika uskomattomalta..
R.I.P. J.A-K
Werde
16.03.2007 16:01:18 (muokattu 16.03.2007 16:02:55)
Edgessä (ja lo-pro:ssa) floikan "kylkeä" ei säädetä samansuuntaiseksi kitaran kannen kanssa. Tallan pohja on yhdensuuntainen veitsenterien kanssa, ja ne pitäisi siis saada tulemaan kohtisuorasti runkotappeihin. Tuo 45 astetta kuulostaa silti perin ihmeelliseltä.

Kuva lo-pro:sta, mutta ajatus sama:

http://www.ibanezrules.com/images/tech/intonation/MVC-015F.JPG
"lets just say they have a godly auroa around them. if jesus shreded he did it on one of these" - random guy@JCF about Soloist Archtop Pro
DZN
16.03.2007 16:51:30
Edgessä (ja lo-pro:ssa) floikan "kylkeä" ei säädetä samansuuntaiseksi kitaran kannen kanssa. Tallan pohja on yhdensuuntainen veitsenterien kanssa, ja ne pitäisi siis saada tulemaan kohtisuorasti runkotappeihin. Tuo 45 astetta kuulostaa silti perin ihmeelliseltä.

Kuva lo-pro:sta, mutta ajatus sama:

http://www.ibanezrules.com/images/tech/intonation/MVC-015F.JPG

Joo, mutta Edgé pro säädetään kannen kanssa tasoon:
http://www.ibanezrules.com/tech/setup/angle.htm#EP

Mä en olis tätä muuten tiennyt, olisin vetänyt sen samaan asentoon kun Lo Pro Edgen. Sain säätää tässä viikolla erään P-kirjaimella alkavan bändin kitaristin(jonka nimi alkaa myös P:llä) RG2610, jossa oli uusi Edgé pro. Yllättävän hyvä keppi, tuo uusi rg2610...
Aka. Dino and 6077dino
Jesus_Plastica
16.03.2007 19:25:53
Ok ehkä toi 45 astetta oli vähän liiottelua, mutta oli se silti enemmän kenossa kun esim. tossa werden antamassa kuvassa. Mutta ehkäpä mies luuli tallaa juurikin edgeksi tai lo proksi ja säätöi sen vähän reilumalla kädellä...
Chieftain
16.03.2007 23:17:39

Ok ehkä toi 45 astetta oli vähän liiottelua, mutta oli se silti enemmän kenossa kun esim. tossa werden antamassa kuvassa. Mutta ehkäpä mies luuli tallaa juurikin edgeksi tai lo proksi ja säätöi sen vähän reilumalla kädellä...

Mutta onhan noissa Edge pro:issa sen verran eroa kahteen mainitsemaasi tallaan, että ammattimiehen pitäisi osata säätää se kunnolla. Vai?
Ite katoin eilen sitä ja siinä luki HZ joten repikää siitä! Saatko tuosta crybabystä terävää ääntä vai pehmeää? -M4ss3 m/
pekurides
16.03.2007 23:46:27

Mulla on charvelin mukana tullut lisenssi Schallerfloikan säätö opas missä kerrottiin että paras asento olisi hiukan takakenossa ja perusteluina oli että kielet lähtevät silloin paremmassa kulmassa tallapaloista.

tiedä häntä, hyvin tuntuu pelaavan onko takanojassa tai täysin suorassa etukeno ei kyllä tunnu hyvältä ja vaikuttaapi vielä kammen liikkumavaraan negatiivisesti.

Kommentti ammattimiehen säädöstä. (se on vaan töissä siellä:)
Vanha sanonta: kun pistää lapset asialle niin joutuu itse mennä perässä!
Eli itse pitäisi kaikki tehdä jos vain osaa:)
Tunteella päin vittua.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)