Aihe: Dropped-A; uusi kaula vai kitara? 1 2 | |
---|---|
![]() 16.03.2007 14:20:21 | |
Morjes. Sellaista ongelmaa nyt meinaa pukata, että kun tekisi hirveästi mieli pelailla dropped A-vireessä, mutta kakkoskitarani ei siihen mitenkään taivu (intonaatio äärirajoillaan jo drop-D:ssä 11 setillä), ja ykköskitara pysyköön ykkösvireessä. Siispä tekisi mieleni hankkia jonkin sortin kepakko tuohon rinnalle jonka sitten drop-A:han virittelisin. Se kuitenkin tulee kalliiksi, ja tavallaan jää sitten yksi kitara 'turhaksi'. Soittokaman määrä soittotaitoon nähden hävettää jo nyt :) Tuli sitten mieleeni sellainen vaihtoehto, että onnistuisikohan tähän vanhaan stratooni (pulttikaula) heittää vaikka joku baritonikaula entisen tilalle, ja näin saisin lisää kielille soivaa pituutta ja intonaation saattaisi saada kohdilleen.. Millainen operaatio tuo olisi, ja voisiko se onnistua? Minä en mikään nikkari ole, mutta kyllä varmaan noiden neljän ruuvin irrottaminen ja uudelleenkiristäminen kuitenkin onnistuisi.. Tässä kitaravanhuksessa ei sinänsä muuta vikaa ole, kuin huonosti säädetty ja hiukan murtunut satula, ehkä turhan kuluneet nauhat, sekä ainaiset intonaatio-action-nauharäminäkompromissit joista niistäkin pääsisin oletettavasti eroon uudella kaulalla. Soundi on aivan tarpeeksi hyvä, tuli vahingossa silloin villissä nuoruudessani vaihdettua täsmälleen oikeat mikitkin tähän runkoon :) Tallan siirtäminen ei ole mielestäni mahdollista kitaran rakenteen vuoksi. Ainakaan minun taidoillani, ja ammattimies laskuttanee ainakin tuon kaulan hinnan operaatiosta. Mikäli kaula-idea on kuolleena syntynyt ajatus, niin kuulisin mielelläni ehdotuksia ~300 euron kepakoista joiden tallan säätövara tuollaiseen mörkövireeseen riittäisi. Tuo Iban RG321 tuntuisi melko vahvalta valinnalta, mutta riittääkö säätövara? Sitten noissa Schectereissä on kanssa kohtuu kauniita 300 euron yksilöitä, mitenkäs näissä säätövara? Kitaran pitäisi tietenkin muutenkin olla ~ihan jees tasoa. Kirkkaasta ominaissoundista plussaa. Rumaa kitaraa en tahdo. Tässä kun kaupungille jossain välissä rohkenen niin voisin noissa paikallisissa liikkeissä käydä soittelemassa tallat ja kaulat limaisiksi, mutta olisihan se ihan kiva tietää jo ennalta että mitäs sitä sitten kokeillaan. Torilla olisi kyllä niin kaunis Ltd baritoni että ihan pahaa tekee kun ei raaski maksaa noin paljoa. Pyynti on kyllä kohdillaan, mutta kun ei pysty. Enkä ole kyllä koskaan baritoniskaalaista keppiä kokeillutkaan. Olen pahoillani mikäli aihetta käsittelee jo sata ja yksi topiccia, mutta minä oleta(i)n että ongelmani on verraten uniikki ja spesifinen. Toivottavasti tämä ei nyt luisu siihen ainaiseen 'mun vire on parempi kuin sun' väittelyyn :| | |
![]() 16.03.2007 14:33:30 | |
Helpommalla toki pääset, jos ostat vain uuden kitaran, mutta kyllä tuo onnistuu. Uusi kaula tulisi olemaan reilusti pidempi kuin nykyinen, että skaala pysyy oikean mittaisena ja kasvaa 12. nauhalta molempiin suuntiin tasaisesti. Tästä pääsee kyllä oikaisemaankin, mikäli olet valmis siirtämään myös tallaa taaemmas, mikä vaikuttaa reilusti soittotuntumaan. Suoraan et saa laitettua baritokaulaa mitenkään ilman ongelmia. Toinen vaihtoehto on säilyttää vanha kaula ja skaala sellaisenaan ja yrittää löytää sellainen talla, mikä sallii paksummat kielet ja intonaation säätämiseen on enemmän varaa. Onko tossa stratossa perinteinen vibratalla? äsh :/ | |
![]() 16.03.2007 14:59:57 | |
Tuota, eikö 27 tuumaisella skaalalla varustettu 24 nauhainen kaula mene heittämällä 25,5 tuumaisen 22 nauhaisen paikalle ja, ilman että tarvii tallaa siirtää? Mulla on sellainen käsitys, että tuo toimisi noin. Muutaman tällaisen Customin olen nähnyt, Ibanezin S7420 on ollut kysessä. Aka. Dino and 6077dino | |
![]() 16.03.2007 15:22:28 (muokattu 16.03.2007 15:23:32) | |
Toinen vaihtoehto on säilyttää vanha kaula ja skaala sellaisenaan ja yrittää löytää sellainen talla, mikä sallii paksummat kielet ja intonaation säätämiseen on enemmän varaa. Onko tossa stratossa perinteinen vibratalla? Niin no tosiaan, voisihan sen noinkin tehdä. On käsittääkseni ihan perinteinen tremolotalla. Sitä en tosin mihinkään tarvi, voisiko tuohon heittää kiinteän tilalle? Mieluummin tosin kaulan vaihtaisin, se kun ratkaisisi nuo muutkin tällä hetkellä kepissä vaivaavat asiat. Äidyin mittailemaan tuota kaulaa ja skaalaa, niin tosiaan skaala on 25,5 tuumaa, kaula puolestaan on ~10 tuumaa satulan alaosasta viimeisen (22) nauhan kohdille. Minkäs kokoisia ne baritonikaulat ovat? Kuten tuossa aloitusviestissä mainitsin, niin tallan siirtäminen tulee ainakin olemaan suuri ongelma minulle. Tuo reikä josta talla tulee rungon läpi estää tallan alaspäin liikuttamisen. Tai ainakin näin olin kerran katsovinani kun avasin tuon luukun tuosta takaa. Painoin Ruuhkatukalle vastatessani vahingoissa plussaa, mutta eipä siinä mitään, asiallinen vastaushan se oli :) EDIT: Tuota, eikö 27 tuumaisella skaalalla varustettu 24 nauhainen kaula mene heittämällä 25,5 tuumaisen 22 nauhaisen paikalle ja, ilman että tarvii tallaa siirtää? Mulla on sellainen käsitys, että tuo toimisi noin. Saako kannatusta? | |
![]() 16.03.2007 15:30:35 | |
Tuota, eikö 27 tuumaisella skaalalla varustettu 24 nauhainen kaula mene heittämällä 25,5 tuumaisen 22 nauhaisen paikalle ja, ilman että tarvii tallaa siirtää? Mulla on sellainen käsitys, että tuo toimisi noin. Muutaman tällaisen Customin olen nähnyt, Ibanezin S7420 on ollut kysessä. Ainakin warmoth tekee noita conversion kauloja jotka tosiaan menee heittämällä kaulakoloon. M.A.C.H.O #18 "Who is your daddy and what does he do?" | |
![]() 16.03.2007 15:36:57 | |
No, tässä warmothissa on vähän pidempi skaala mutta menee heittämällä kiinni. http://www.warmoth.com/guitar/necks … necks.cfm?fuseaction=strat_baritone Aka. Dino and 6077dino | |
![]() 16.03.2007 15:44:16 | |
Osta multa kiinteätallainen standardimittainen stratobody (Squier Standard Series) jossa säätövärä riittää A-vireeseen. Itse pidin sitä drop #A:ssa, ja varaa oli vielä. Se on tuosta Stratosta joka näkyy mun omakuvassa. Halvalla lähtee. "lets just say they have a godly auroa around them. if jesus shreded he did it on one of these" - random guy@JCF about Soloist Archtop Pro | |
![]() 16.03.2007 17:01:42 (muokattu 16.03.2007 17:05:16) | |
Ainakin warmoth tekee noita conversion kauloja jotka tosiaan menee heittämällä kaulakoloon. Tuota tarkoitin tolla aikasemmalla viestillä, eli pidempi kalikka tilalle. Luultavasti se helpoin tie tämä, mutta tallan vaihto voi olla silti edessä, kun ei saa tarpeeksi paksuja kieliä kiinni. Kuten tuossa aloitusviestissä mainitsin, niin tallan siirtäminen tulee ainakin olemaan suuri ongelma minulle. Tuo reikä josta talla tulee rungon läpi estää tallan alaspäin liikuttamisen. Tai ainakin näin olin kerran katsovinani kun avasin tuon luukun tuosta takaa. Noniin eli perinteinen vibratalla. Kun tallaa vaihdellaan kokonaan vibrasta kiinteäksi, niin ulkonäkösyistä tuo reikä tukitaan sopivalla puupalikalla ja se maalataan sitten piiloon. Uskoakseni tuon tallan paikalle menisi heittämällä myös ns. hardtail-talla. edit: Osta multa kiinteätallainen standardimittainen stratobody (Squier Standard Series) jossa säätövärä riittää A-vireeseen. Itse pidin sitä drop #A:ssa, ja varaa oli vielä. Se on tuosta Stratosta joka näkyy mun omakuvassa. Halvalla lähtee. Juuri tuollaista tallaa tarkoitin. äsh :/ | |
![]() 16.03.2007 20:43:16 | |
Kiitos kaikille tähän mennessä vastanneille, asiallisia ja informatiivisia postauksia. tallan vaihto voi olla silti edessä, kun ei saa tarpeeksi paksuja kieliä kiinni. Kyllä tuosta tallasta (ja virittimistä) ainakin .60 meni läpi ongelmitta. Uskoisin että hiukan paksumpaakin saa läpi, ja sittenhän se viimeistään riittääkin. Noniin eli perinteinen vibratalla. Kun tallaa vaihdellaan kokonaan vibrasta kiinteäksi, niin ulkonäkösyistä tuo reikä tukitaan sopivalla puupalikalla ja se maalataan sitten piiloon. Uskoakseni tuon tallan paikalle menisi heittämällä myös ns. hardtail-talla. Olisiko teillä ehdotella liikkeitä mistä näitä talloja/kauloja kannattaa lähteä kyselemään? Jenkeistä en oikein pysty tilaamaan kun luottokorttia en omista, ja mukavempihan se olisi täältä kotosuomesta muutenkin hankkia. Tosin tuollaisen härömittaisen kaulan joutuu ehkä teetättämään, ja se ei varmaan todellakaan halvaksi tule. Eivät nuo Warmothinkaan kaulat kyllä mitään budjettikalustoa olleet. Osta multa kiinteätallainen standardimittainen stratobody (Squier Standard Series) jossa säätövärä riittää A-vireeseen. Itse pidin sitä drop #A:ssa, ja varaa oli vielä. Se on tuosta Stratosta joka näkyy mun omakuvassa. Halvalla lähtee. Kiitos tarjouksestasi, mutta näen asian nyt näin että minulla on ei-niin-priima kaula ja tarpeeksi hyvä body, niin tämä sinun bodysi ei oikein sovi tähän palapeliini :) Jos pelkkää tallaa olet myymässä niin asiasta voidaan keskustella privaviestein enemmänkin. | |
![]() 16.03.2007 22:28:53 | |
Katselin nyt noita talloja täältä: http://www.millbrook.fi/Tallat_sahkokitarat.htm ja tuollahan näkyykin osassa kiinteistä talloista olevan nuo kiinnitysreiät tallan alaosassa, joten ne luultavasti onnistuisikin kiinnittää suoraan alemmas kuin tuo omani. Kuvittelin kiinnitysreikien olevan aina tuolla ylempänä, jolloin ne olisivat tulleet toivottomasti tuon tremolotallan kolon kohdalle. Esimerkiksi tämä http://www.millbrook.fi/source/T-105PC.gif Hosco-merkkinen(?) talla näyttäisi menevän ihan suoraan tuohon entisen paikalle, ja alemmaskin toki. Halpakin on kun vertaa uuteen kitaraan tai kaulaan :) Onkohan mistään kotoisin? Mielipiteitä? Muita ehdotuksia? Tässä vielä kuva nykyisestä tallaratkaisusta: http://tilanaattori.googlepages.com/Talla1.png | |
![]() 16.03.2007 22:53:38 | |
Minun käsitykseni mukaan 12.nauha pitäisi aina olla fyysisesti keskellä mitattuna satulan ja tallan väliltä. kaulan vaihdossa tuo pitäisi ensin tarkistaa osuuko kohdalleen, ei kai siinä muuta estettä? Eli pelkkä tallan siirto ei toimisi. Tunteella päin vittua. | |
![]() 16.03.2007 23:03:20 (muokattu 16.03.2007 23:04:35) | |
Painovirhe. | |
![]() 17.03.2007 00:09:10 | |
Minun käsitykseni mukaan 12.nauha pitäisi aina olla fyysisesti keskellä mitattuna satulan ja tallan väliltä. kaulan vaihdossa tuo pitäisi ensin tarkistaa osuuko kohdalleen, ei kai siinä muuta estettä Olet käsittänyt aivan oikein. Pelkkää tallaa siirtämällä ei tuota skaalaa saa muutettua, heitin tuon idean jos keskustelun aloittaja haluaisi säilyttää lähemmäs samanlaisen tuntuman kitaraansa kuin ennen. Olisiko teillä ehdotella liikkeitä mistä näitä talloja/kauloja kannattaa lähteä kyselemään? Jenkeistä en oikein pysty tilaamaan kun luottokorttia en omista, ja mukavempihan se olisi täältä kotosuomesta muutenkin hankkia. Tosin tuollaisen härömittaisen kaulan joutuu ehkä teetättämään, ja se ei varmaan todellakaan halvaksi tule. Eivät nuo Warmothinkaan kaulat kyllä mitään budjettikalustoa olleet. Epäilen, että noita Warmothin tyylisiä skaalaa muuttavia kauloja ei taida Suomen maalta ainakaan hyllyltä löytyä. Teettäminen tulee luultavammin kalliimmaksi kuin Warmothit, ellet sitten tuolta soitinrakennus-puolelta löydä sopivaa tekijää. Päteviä tyyppejä siellä on useitakin. Samalta foorumilta löytyy muutama faq koskien kauppoja ja valmistajia. äsh :/ | |
![]() 17.03.2007 00:34:01 | |
Minun käsitykseni mukaan 12.nauha pitäisi aina olla fyysisesti keskellä mitattuna satulan ja tallan väliltä. kaulan vaihdossa tuo pitäisi ensin tarkistaa osuuko kohdalleen, ei kai siinä muuta estettä? Eli pelkkä tallan siirto ei toimisi. elkkää tallaa siirtämällä ei tuota skaalaa saa muutettua, heitin tuon idean jos keskustelun aloittaja haluaisi säilyttää lähemmäs samanlaisen tuntuman kitaraansa kuin ennen. Nyt en aivan ymmärtänyt. Tarkoituksena siis ei ole tehdä väkisin kitarasta baritoniskaalaista, vaan korjata intonaatio lisäämällä kielen soivaa pituutta, ja jos se ei onnistu tallaa pakittamalla niin sehän on sama asia kuin matkaa pidentämällä matka ei pitene. Eli jos minä hankkisin uuden tallan tuohon jonka sijoittaisin alemmaksi kuin originaalin, niin toimenpidehän käytännössä vain lisäisi tallan säätövaraa alaspäin tarpeellisen määrän.. En ymmärrä miten se tallan siirtäminen vaikuttaisi tatsiin jotenkin äärimmäisen erilaisella tavalla kuin pelkkä tallapalojen taaksepäin säätäminen. Tuon baritonin minä otin puheeksi lähinnä siitä syystä, että arvatenkin baritonien kaulat ovat oletusarvoisesti pidempiä kuin normaalikaulat. Teettäminen tulee luultavammin kalliimmaksi kuin Warmothit, ellet sitten tuolta soitinrakennus-puolelta löydä sopivaa tekijää. Päteviä tyyppejä siellä on useitakin. Tämäpä olikin kullanarvoinen huomautus, pitänee suunnata sinnepäin nokkaa ja katsella löytyisikö halukkaita hommaan.. Voihan nuo vaikka vaihtaa kaikki kun kerran homma aloitettiin. Jos joku hommaan kykenevä/halukas tätä sattuu lukemaan, niin privaviestiä vain tulemaan niin katsellaan lisää. | |
![]() 17.03.2007 00:52:12 | |
Stratoista en tiiä mittään, mutta ainakin lespassa sain skaalat kohdilleen tallaa vaihtamalla missä oli enempi säätövaraa ja luulisin että tuohon stratoon saisi kyllä "eripituisia" tallapaloja.... tarkoitan eri valmistajilta. Ehkä helpoin ratkaisu voisi olla earvanan satula. toisaalta sekin pitäisi asentaa ja ainakin soitinrakentajat pitää aika suolaisia hintoja tuostakin operaatioista:) ja kyllä , käsitin että pidempää skaalaa tyyliin baritoni haeskelit juurikin tuohon matalaan vireeseen. Silloin kun matalalla veetään niin nuo hienovire ongelmat tulevat esiin... johtuen monesti myös paksummista seteistäkin.. ääh unohtakaa! more booze! Tunteella päin vittua. | |
![]() 17.03.2007 00:56:03 | |
Semmonen vielä kun tuo strato on suunniteltu e normivireeseen . ni sillä se toimii parhaiten, sellot ja huuliharput asia erikseen:) Tunteella päin vittua. | |
![]() 17.03.2007 13:35:15 | |
Uusi talla tai tuommoinen Conversion-kaula voisivat olla sangen douppeja vetoja.. Tai toki molemmat, vielä parempi. 7-kielinen olisi toki myös yksi, suht helppo vaihtoehto. Ja semmoisen saisi jo tuon uuden kaulan hinnalla.. Mutta se on jo niin oma juttunsa, että ei sitä kannata miettiä jos perinteistä halajaa. Warmothille vain ikkunashoppailemaan ehdotan ma. Lisää middleä. | |
![]() 17.03.2007 13:49:31 | |
Pelkän kaulan vaihtaminen ei poista intonaatio-ongelmaa. Sitä säätövaraa ei ilmesty sinne lisää kuin tallan vaihtamalla. "lets just say they have a godly auroa around them. if jesus shreded he did it on one of these" - random guy@JCF about Soloist Archtop Pro | |
![]() 17.03.2007 13:59:54 (muokattu 17.03.2007 14:33:28) | |
Semmonen vielä kun tuo strato on suunniteltu e normivireeseen . ni sillä se toimii parhaiten, sellot ja huuliharput asia erikseen:) Miten puut voi olla suunniteltu? Esim. DW valitsee rumpuihinsa puut sen perusteella, että mikä niiden sointi on, ja merkkaa sen rummun sisälle. Näin siis tietää, missä vireessä ne toimii parhaiten. Kitaroilla tuollaista ei ole, joten pitää kokeilla. Oma Strato esimerkiksi saundaa paljon paremmalta C#-vireessä kuin E:ssä (käytän sitä kuitenkin E-vireessä). Pelkän kaulan vaihtaminen ei poista intonaatio-ongelmaa. Sitä säätövaraa ei ilmesty sinne lisää kuin tallan vaihtamalla. Tästä syystähän esim. Caparisonin HGS -kitaroissa on talla vähän taaempana kuin normaalisti. Skaala on suurimmassa osassa ihan 24.75", mutta alavireisiin taipuvat ihan hienosti esim. Soilworkin, Mnemicin, Killswitch Engagen ja muiden käytössä. 33 | Ostan Ebow plussan, myy! | |
![]() 17.03.2007 14:12:50 | |
Miten puut voi olla suunniteltu? Esim. DW valitsee rumpuihinsa puut sen perusteella, että mikä niiden sointi on, ja merkkaa sen rummun sisälle. Näin siis tietää, missä vireessä ne toimii parhaiten. Kitaroilla tuollaista ei ole, joten pitää kokeilla. Oma Strato esimerkiksi saundaa paljon paremmalta C#-vireessä kuin E:ssä (käytän sitä kuitenkin E-vireessä). niin, eihän niitä puita suunnitella:) Taitaapi kitaroissa olla pitkälti makuasioita mistä kukin tykkää., taitaapi matavireisissä kuitenkin hyvä erottelevuus olla tärkeä. Tarkoitin nyt että tallan säätövarasta lähtien ja juurikin skaalan pituus on sellainen että normivireessä saadaan hienovireet kohdilleen ja soittotuntuma on semmoinen mitä valmistaja tarkoittanut. Tälleen ne isot pojat kertoilleet:) Onhan se nyt selvä kun bassossa paksut kielet ja pirun pitkä kaula että jotain tekemistä kielten paksuudella ja kaulan pituudella soitettavuuten mahtollisesti olisi , Olettaen että matalalla vireellä käytät myös kitarassa tuhdimpia kieliä... ja lyhyellä kaulalla.... Tunteella päin vittua. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)