Aihe: Duncan Jazz vai '59 kaulaan?
1
Eläin
23.04.2007 17:00:38

Terve,

Laitoin tilauksen menemään Teemu Järviselle uudesta 7-kielisestä. Siitä on tulossa PRS-mallinen, mahonkirungolla ja -kaulalla, loimuvaahterakannella ja ebenpuuotelaudalla. Skaala 25", TonePros-talla. Tilasin tallamikiksi Lundgrenin M7-mallin, ja nyt ämpyilen kaulamikkivalinnan kanssa - tilasin alustavasti Duncanin '59 -mallin, mutta tulin vähän katumapäälle luettuani hyviä arvosteluja Jazz-mallin 7-kieliversiosta.

Jos tarkoitus on saada kaulamikistä lämmin, mutta erotteleva puhdas soundi ja kauniisti laulavaa leadia, niin kumpi olisi parempi valinta? Hyvä puolitettu soundi on myöskin iso plus. Voisiko olla niin, että Jazz olisi kuitenkin hiukan liian kirkas vaahterakannelle ja paksulle ebenpuuotelaudalle? Vai toisinpäin, että 59 olisi liian tunkkainen ja epäselvä ala-Bb-kielelle? Duncanin sivujen Tone Wizard tuntuu suosivan viisysiä, muttamutta..
Everything you believed is a lie.
Lancelot
23.04.2007 17:26:23 (muokattu 23.04.2007 17:27:00)
'59:stä lähtee ainakin omassa kepissä mukavava saundi sekä puolituksella että ilman. Mielestäni parempi kuin Jazz.
oiva tumpeloinen
23.04.2007 17:32:36
Ei nyt liity aiheeseen, mutta mitä muita specsejä pyysit kitaraan, ja palio makso? Jos kehtaa udella.....
Eläin
23.04.2007 17:48:41 (muokattu 23.04.2007 17:51:42)

Ei nyt liity aiheeseen, mutta mitä muita specsejä pyysit kitaraan, ja palio makso? Jos kehtaa udella.....

Tottakai kehtaa. :)

Elikkä quilted maple-kannesta maksoin ylimääräistä, rubiininpunaiseksi petsattuna. Karkea ulkonäköreferenssi olisi jotakuinkin tällainen: http://www.guitaristjeffmiller.com/Variax-PRS-2/Variax-PRS2-104.jpg

Speksejä mielivaltaisessa järjestyksessä: Schallerin lukkovirittimet, kromiset metalliosat, molemmille mikeille oma volume joissa push/pull-puolitus, yhteinen tone, 3-asentoinen mikkikytkin, "syvä" liimakaula (eli ylettyy kaulamikin alle), luusatula. Kaulan profiili otettiin vanhasta 7-kielisestäni, tosin uudesta tulee hieman paksumpi. Satiinilakka kaulaan. Lavan "tilt" ei niin jyrkkä kuin Gibsoneissa. Ebenpuiset mikkikehykset ja kaularaudan säätöaukon suojus, loimuvaahteraviilu lapaan.

Itsehän en ole mikään soitinrakennuksen tietopankki, joten useimmat asiat valitsin juurikin Teemun suosituksesta. 25" skaalan tosin halusin välttämättä, vaikka se saattaa kuulostaa oudolta 7-kielisessä - pidän lyhyemmistä nauhaväleistä ja paksuista kielistä. Hinnasta sain erinäisten juttujen kautta reilusti alennusta, siinä kahden tonnin nurkilla oli. Tein koko syksyn ja talven todella paljon töitä, ja nyt lähes kaikki säästöt menivät, mutta ei harmita yhtään. :)

Edit: Ja otelautamerkkejä ei tule minkäänlaisia, paitsi ne pienet pisteet siihen syrjään - ajattelin että musta ebenpuu näyttää tyylikkäimmältä ilman mitään koristeluita. Tulee sitäpaitsi halvemmaksi...
Eläin
23.04.2007 19:19:36

'59:stä lähtee ainakin omassa kepissä mukavava saundi sekä puolituksella että ilman. Mielestäni parempi kuin Jazz.

Eikä ole mutainen tai tuhnu? Miten erottelevuus?
sonata
23.04.2007 20:16:12

Itse henk. kohtaisesti pidän enemmän 59 :in soundista.
Toimii todella hyvin leadeissa :)
Mutta aika samanlainen mikki kuin Jazz, mutta silti itse kallistun 59 puoleen :)
moro
Antti1
23.04.2007 20:18:29
Mä tykkää 59:stä enempi puhtailla ja rokimmilla soundeilla. Oikein kovilla säröillä Jazz pysyy tiukempana ja selkeämpänä, eli kikkeliheviin Jazz mun mielestä.
OSTAKAA ENGL SCREAMER -NUPPI EDULLISESTI!
Lancelot
23.04.2007 20:27:28
Eikä ole mutainen tai tuhnu? Miten erottelevuus?

No ei ollenkaan. Tos on pikku klippi, vedetty pelkästään '59:llä. Tosin se on tolla line6 toneportilla vedetty eli ei välttämättä mikään paras mahdollinen ääninäyte..http://www.mikseri.net/music/play.php?id=236821&type=hi
Eläin
23.04.2007 20:35:00

No ei ollenkaan. Tos on pikku klippi, vedetty pelkästään '59:llä. Tosin se on tolla line6 toneportilla vedetty eli ei välttämättä mikään paras mahdollinen ääninäyte..http://www.mikseri.net/music/play.php?id=236821&type=hi

Oho, toihan kuulosti hyvältä! Kiitos!
Ziggy Bubba
23.04.2007 20:54:49 (muokattu 23.04.2007 20:55:38)

Itekkin oon tässä noita Duncanin mikkejä mietiskelly viime aikoina, kun kahteen kitaraan tarttisin uuden mikin - Gibsoniin (LP Studio) tiukempi tallamikki 498T:n tilalle ja Yamahan AES620:seen uusi eloisampi kaulamikki Yammun oman humpparin tilalle. JB/Jazz- tai 59'/59'-settejä olen miettinyt...

Eli miten on, onko 59' tallassa turhan kevyt raskaampaan rockiin/metalliin, vai onko se sittenkin otettava jo Yammusta tuttu JB? Entäs tuon Gibsonin kaulamikin (490R) soundiin tykästyneenä mietin kumpi olisi sitä lähempänä, 59' vaiko Jazz? Aika monipiipuinen kysymys, mutta tällainen on ongelma :)

Sori lievä OT..
Myspace.com/Crookmachine
mhaimilahti
23.04.2007 21:08:43

no kyllähän tolla jazzilla muutakin kun kikkeliheviä soittelee :D mutta kyllä toi jazz&jb yhdistelmä taipuu aika monenlaiseen musaan ja toimii tosi hyvin puolitukset , se hyvä tossa jazz mikissä että säröä kyllä saa olla reilusti eikä silti mene tukkoon
Lancelot
23.04.2007 21:38:40
Eli miten on, onko 59' tallassa turhan kevyt raskaampaan rockiin/metalliin

Kysy Mark Mortonilta:)
Werde
23.04.2007 22:00:30
Kysy Mark Mortonilta:)

Joka käyttää mm. Dimebuckeria ja mörrimöykky-livewirejä. MM1 kyllä tulee 59 tallassansa. Lamb of God:in soundissa on lopuiltaan yllättävän vähän säröä, tiukkuus tulee jämäkästä soitosta.
JartZA
24.04.2007 01:38:40
Eli miten on, onko 59' tallassa turhan kevyt raskaampaan rockiin/metalliin, vai onko se sittenkin otettava jo Yammusta tuttu JB? Entäs tuon Gibsonin kaulamikin (490R) soundiin tykästyneenä mietin kumpi olisi sitä lähempänä, 59' vaiko Jazz? Aika monipiipuinen kysymys, mutta tällainen on ongelma :)

Itselleni tulossa Yamahan SG-1000:n '59 tallaan, saapa nähdä miten soundi muuttuu, lämpöisempää meininkiä olen hakemassa tuon vakiomikin tilalle.
SG - "nicht only for the guys that likeAngus Young or Pete Townsend." -Thomann
Dr. Muff
24.04.2007 10:58:49
Itekkin oon tässä noita Duncanin mikkejä mietiskelly viime aikoina, kun kahteen kitaraan tarttisin uuden mikin - Gibsoniin (LP Studio) tiukempi tallamikki 498T:n tilalle ja Yamahan AES620:seen uusi eloisampi kaulamikki Yammun oman humpparin tilalle. JB/Jazz- tai 59'/59'-settejä olen miettinyt...

Sori lievä OT..

Oletko vaihtamassa Gibsonista pelkän tallamikin? Jos jätät alkuperäisen kaulamikin, niin en suosittele laittamaan '59 sen kaveriksi. Se jää jalkoihin. SH-5 tai muu tehokkaampi mikki on passelimpi valinta. Eivät nuo Giban mikitkään mitään poskettoman huonoja ole. Itseasiassa pidän niiden soundista. Jazz tai '59 eivät kumpikaan ole erityisen lähellä 490Rää. Pistäppä jammuusi 490R jos siitä pidät, niitä saa torilta halvalla kun jengi päivittää Gibsoneitaan.

Jazzia en itse kitaraani laittaisi. Se on humppariksi aivan liian selkeä mun makuun. Laulavuus ja tukevuus jää pois. '59ssä kivampi kiinteä ja puinen keskialue, jossa kuitenkin keväisen aamun kirpeys.
Olen kojootti. Älä koske.
Ziggy Bubba
24.04.2007 12:53:28 (muokattu 24.04.2007 12:53:40)

Oletko vaihtamassa Gibsonista pelkän tallamikin? Jos jätät alkuperäisen kaulamikin, niin en suosittele laittamaan '59 sen kaveriksi. Se jää jalkoihin. SH-5 tai muu tehokkaampi mikki on passelimpi valinta. Eivät nuo Giban mikitkään mitään poskettoman huonoja ole. Itseasiassa pidän niiden soundista. Jazz tai '59 eivät kumpikaan ole erityisen lähellä 490Rää. Pistäppä jammuusi 490R jos siitä pidät, niitä saa torilta halvalla kun jengi päivittää Gibsoneitaan.

Jazzia en itse kitaraani laittaisi. Se on humppariksi aivan liian selkeä mun makuun. Laulavuus ja tukevuus jää pois. '59ssä kivampi kiinteä ja puinen keskialue, jossa kuitenkin keväisen aamun kirpeys.

Jeh, kiitoksia.

Enköhän kuitenkin hoida tuon JB/Jazz -satsin tällä kertaa, sillä olen tuohon JB:seen sen verran kiintynyt Yammussa - eiköhän sen tiukka ja kirkas sointi sovi myös Giban tallaan. Ja nuo ovat setteinä yksinkertaisesti niin paljon edukkaampia, etten näe riittävää syytä sijoittaa isompaa summaa erillisiin mikkeihin. Tuosta Jazzista on tosiaan hieman ristiriitaista palautetta, mutta ajattelin ottaa "riskin". Niin, ja Yamaha on tarkoitus pyhittää raskaamman juntan vääntämiseen, eli hiukan pinkeämpi ja kirkkaampi mikki ei ole pahitteeksi..
Myspace.com/Crookmachine
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)