Aihe: Kaularaudan säätö liikkeessä
1
jackdaniels
07.06.2007 14:29:16
Paljonko vain kaularaudan säätö maksaa liikkeessä? Mihin kannattais viedä Helsingissä?
Numb
07.06.2007 14:32:40 (muokattu 07.06.2007 14:34:14)

Eipä pitäisi paljoa maksaa, kun työ kestää valmisteluineen 15 sek (raudan säätö lavan päästä, ei trussisuojaa)- 5 min (raudan säätö kaulan juuresta, kaula irrotettava).

Tämä on niitä säätöjä, jotka suosittelen tehtäväksi itse, ja liikkeessä vain laajempien operaatioiden yhteydessä. Kokeilemalla oppii, eikä soitinta saa kaularautaa säätämällä rikki kuin käyttämällä törkeästi voimaa.

Ensiväläys otsikosta oli, että kaularautaa säädettäisiin samalla kun liikutaan jotakin vauhtia johonkin suuntaan... 8)
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen
Zeni
07.06.2007 15:02:47

Tämä on niitä säätöjä, jotka suosittelen tehtäväksi itse, ja liikkeessä vain laajempien operaatioiden yhteydessä. Kokeilemalla oppii, eikä soitinta saa kaularautaa säätämällä rikki kuin käyttämällä törkeästi voimaa.

Komppaan. Itsellä oli hirveä kynnys ja pelko lähteä tuota operaatiota tekemään, mutta hyvin se meni. Maltti on valttia eli 1/4 kierrosta kerralla ja sitten odotetaan. Jotkut odottaa tunteja, toiset päivän. Itse suosin enemmän tuota päivää.

Itse tekemällä tulee kunnolla tehtyä, ei maksa ja oikeaoppinen säätö vaatisi että jätät sen kitaran liikkeeseen joksikin aikaa.

joku varmaan pasteaa vielä tarkemmat ohjeet tänne. Muistaakseni kieliä piti hieman löysätä, mutta tuo on ihan mutua.
"No se on sellanen herkkä balladi!!" Allekirjoittaneen kuvaus Kotiteollisuuden "Tuonen joutsen" kappaleesta bänditovereille.
p130
07.06.2007 15:04:14 (muokattu 07.06.2007 15:04:21)

Tällainen löytyisi ihan tästä kitarakamapalstan etusivulta: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=28886
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
-Cale
07.06.2007 15:41:57
Kun kaula on kupera, eli sivulta katsottuna virityskoneiston pää on kitaran �keskilinjaa� alempana, tulee kaulaa löysentää, jolloin kielten jännitys oikaisee sitä.

Tuossa putosin kärryiltä... Miten hemmetissä näen onko kitaran lapa sentin ylempänä tai alempana? Äsken yritin tyyräillä, ja ensin katsoin että lapa on ylempänä, mutta lopulta tulin lopputulokseen että kaula on melkolailla suora. Tiedä sitten, osasinko edes katsoa oikein...

Tarvitseeko kaularautaa säätää jos kaula on aavistuksen suuntaan tai toiseen mutta ei vaikuta juuri mitään mihinkään? Eli jos kielet ei rämise ja muutenkin pletaa niin eikai sitä sitten kannata alkaa säätelemään?
Numb
07.06.2007 15:45:58

"If it's not broken, don't fix it".
32788
07.06.2007 15:46:08
Tuossa putosin kärryiltä... Miten hemmetissä näen onko kitaran lapa sentin ylempänä tai alempana?

Sitä pitää verrata kaulan keskikohtaan... Kato sitä otelautaa "pituussuunnassa", näet kyllä, onko se "kaarella" jompaan kumpaan suuntaan.
oiva tumpeloinen
07.06.2007 15:46:13
Tuossa putosin kärryiltä... Miten hemmetissä näen onko kitaran lapa sentin ylempänä tai alempana? Äsken yritin tyyräillä, ja ensin katsoin että lapa on ylempänä, mutta lopulta tulin lopputulokseen että kaula on melkolailla suora. Tiedä sitten, osasinko edes katsoa oikein...

Ei sitä kaulaa/lapaa kannata pelkästään silmämitalla mitata, vaan käyttää jotain apuvälinettä siihen. Esim. kieli on yksi hyvä apuväline siihen. Senkin käytöstä on neuvoja tuolla FAQissa.

Tarvitseeko kaularautaa säätää jos kaula on aavistuksen suuntaan tai toiseen mutta ei vaikuta juuri mitään mihinkään? Eli jos kielet ei rämise ja muutenkin pletaa niin eikai sitä sitten kannata alkaa säätelemään?

Eikö sulla tuossa ole jo vastaus valmiina? Jos mikään ei ole vialla, niin miksi jotain pitäisi säätää säätämisen ilosta?
-Cale
07.06.2007 15:48:30
Eikö sulla tuossa ole jo vastaus valmiina? Jos mikään ei ole vialla, niin miksi jotain pitäisi säätää säätämisen ilosta?

Niin no... Olisin vaan halunnut kokeilla tuota kaularaudan säätöä, itsellä kun on ollut aina niin hyvät kitarat ettei ole koskaan tarvinnut mitään säädellä ;) Täytynee koputtaa puuta...
oiva tumpeloinen
07.06.2007 15:48:44
Sitä pitää verrata kaulan keskikohtaan... Kato sitä otelautaa "pituussuunnassa", näet kyllä, onko se "kaarella" jompaan kumpaan suuntaan.

Mä olen aina ihmetellyt, miten tarkkoja silmiä ihmisillä on, jos otelaudan notko suurimmalta osalta matkaa on alta millin tai puolen millin luokkaa. Jos sen eron näkee selvästi silmällä, niin silloin se kaula alkaa olemaan jo aika notkolla. Jos taas yrittää pientä heittoa nähdä paljaalla silmällä, niin se kaula näyttää tarpeeksi kauan katsottuna ihan siltä, miltä sen haluaakin näyttävän.
-Cale
07.06.2007 15:51:55
Mä olen aina ihmetellyt, miten tarkkoja silmiä ihmisillä on, jos otelaudan notko suurimmalta osalta matkaa on alta millin tai puolen millin luokkaa. Jos sen eron näkee selvästi silmällä, niin silloin se kaula alkaa olemaan jo aika notkolla. Jos taas yrittää pientä heittoa nähdä paljaalla silmällä, niin se kaula näyttää tarpeeksi kauan katsottuna ihan siltä, miltä sen haluaakin näyttävän.

Juuri tämän huomasin itsekkin. Kaippa täytyy käyttää jotain apuvälineitä, tai patentoida joku kaulan suoruuden tarkistushärveli, ja takoa sillä miljoonia :P
Numb
07.06.2007 15:53:10

Niin no... Olisin vaan halunnut kokeilla tuota kaularaudan säätöä, itsellä kun on ollut aina niin hyvät kitarat ettei ole koskaan tarvinnut mitään säädellä ;) Täytynee koputtaa puuta...

Jos kokeilla haluat, niin go ahead. Onpahan sitten tuntumaa siihenkin hommaan. Pyöräytät tänäsellään 1/4 kierrosta yhteen suuntaan, ja huomenissa katsot miten vaikutti. Sitten käännät saman verran takaisin, ja kaikki on entisellään.
fox
07.06.2007 15:54:23

Jos taas yrittää pientä heittoa nähdä paljaalla silmällä, niin se kaula näyttää tarpeeksi kauan katsottuna ihan siltä, miltä sen haluaakin näyttävän.

Totta, siksipä pitkä viivoitin tms. on hyvä.. ;) Ja jos se kaula on kuosissaan, niin eipä paljon hyödytä sitä veivailla. Tuolla ylempänä oli kielten löystyttämisestä..jos vaikka kaularautaa kiristää vireisenä, juttu on vähän sama kuin tallan korkeuden nostaminen, eli joutuu vielä niitä kielten jännityksiäkin vastaan vääntämään..Voi olla, että "heikompi paikka pettää" eli lähtee jengat jostain. Siksi kannattaisi löystyttää kielet, vaikka vähän enemmän siinä oliskin sitten virittämistä.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
32788
07.06.2007 15:55:19

Tuntui, ettei kysyjä ymmärtänyt koko juttua, kun kysyi, että mistä näkee, onko lapa _sentin_ ylempänä vai alempana...

Mutta ihan sama. Kielen avullahan sen näkee hyvin.
J.Hollström
07.06.2007 15:55:34
Paljonko vain kaularaudan säätö maksaa liikkeessä? Mihin kannattais viedä Helsingissä?

Veikkaan että alle 10 eur, joku voi tehdä varmaan vaikka ilmaiseksi jos sattuu huvittamaan. Tän osaa tehdä kaikki kitaroita myyvät / korjaavat liikkeet. Kannattaa soitella johonkin liikkeeseen ja tiedustella etukäteen. Ei ole niin eksoottinen homma, että voisi suositella tai rankata parhaat kaularaudan säätäjät erikseen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)