Aihe: Jokin muu kuin kitara kiinni kitaravahvistimeen
1
ruuvimeisseli
05.06.2007 14:34:14

Onko mitään haittavaikutuksia jos laitan vaikka karaokemikin vahvistimeen kiinni? Onko edes jotain mitä voi laittaa vahvistimeen kiinni ja näin hajottaa vahvistimen? Entä jos laittaa kitaran kiinni johonkin muuhun kuin kitaravahvariin, mitä sitten :D?
Antti1
05.06.2007 14:39:45
Vahvari kuin vahvari. Impedanssit ei aina natsaa, mutta suurimmassa osasta tapauksia ei ole mahdollista saada vahvistinta rikki. Kaiuttimet voi kyllä paukkua, jos niihin tulee niille sopimatonta mölyä kovalla äänenvoimakkuudella.
OSTAKAA CREAMWAREN SCOPE -ÄÄNIKORTTI EDULLISESTI!
Hanok
05.06.2007 14:45:48 (muokattu 05.06.2007 14:46:30)
Kyllähän sitä kaikenlaista voi kokeilla, mutta harvemmin näistä mitään loistavaa syntyy. Lähinnä tietyt vintage-vahvistimet toimivat sekä kitaralla että bassolla, mutta tällöinkin kannattaa olla tarkkana mitä kaappia käyttää.

Laulumikillä saa kitaravahvistimesta ulos lofi-soundeja jotka voivat johonkin määrättyyn asiaan (tai hätätilanteeseen) toimia, mutta ei kannata ainakaan säröä vääntää. Siitä saa aikaan infernaalisen kierron.

Kamojen rikkominen onnistuu esim. seuraavasti: soitat liian kovaa bassoa kitarakaiuttimeen. Koska kaiutinta ei ole suunniteltu näin matalille taajuuksille, elementin liikeradasta tulee liian laaja ja kartio hajoaa.

Pa-kaapin diskantit puolestaan voi melko helposti rikkoa ajamalla niihin mitä tahansa signaalia säröllä (esim. mikitetty kitaravahvistin on eri asia koska ylemmät taajuudet ovat suodattuneet pois kitarakaiuttimessa).
noir
05.06.2007 14:52:41
Edellä tulikin aika hyvin selostettua.

Jotkut stoner-bändit, muistaakseni ainakin Kyuss, soittavat kitarat bassovahvistimen läpi. Itse on tullut kitaravahvistimen läpi soitettua bassoa ja sähköpianoa.
Mä haluun sua.
Mystisesti hintahtavat romantikot #1
Chemo
05.06.2007 15:10:45

Jotkut soittavat kiippareita esim. Fenderin vanhojen, isojen putkicombojen läpi. Hienoin lopputuloksin jopa.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
Akkaset
05.06.2007 15:39:26
Itse olen kuunnellut radiota kitaracombon läpi, tosin enää ei ole vahvareita kotona joten on jäänyt vähemmälle. Myös kaverin koskettimilla on soiteltu kitaracombon läpi.
Kun illalla juodaan hilpeenä kaljaa niin aamulla ollaan kalpeena hiljaa.
masterhat
05.06.2007 15:53:31 (muokattu 05.06.2007 15:53:49)
Itse olen kuunnellut radiota kitaracombon läpi, tosin enää ei ole vahvareita kotona joten on jäänyt vähemmälle. Myös kaverin koskettimilla on soiteltu kitaracombon läpi.

koskettimien kanssa kannattaa olla tarkkana, koska sieltä saa vielä matalempia taajuuksia kuin bassosta, ja sen lisäksi aivan liian korkeita taajuuksia kitarastyrkille. Mutta tuskin kukaan synthsub-bassei haluaa tuutata jonkun vintage fenderin läpi, tai ylipäänsä minkään muunkaan kitarastyrkan läpi
Murgo
05.06.2007 15:53:43 (muokattu 05.06.2007 15:53:54)

Jotkut stoner-bändit, muistaakseni ainakin Kyuss, soittavat kitarat bassovahvistimen läpi. Itse on tullut kitaravahvistimen läpi soitettua bassoa ja sähköpianoa.

Tullut myös kokeiltua, alavireinen kitara möyrii hienosti bassovahvarilla ja 2x15" kaapilla. Kiipparit toimivat myös välttävästi kitarakamoilla.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Ze Kink
05.06.2007 16:35:37
Microcubea & Ipodia olen käyttänyt mankkana. Toimi ihan jees. Bassolla olen vedellyt ylänauhoilta joskus jotain melodioita yhteen biisiin Pod XT:n kautta kitaravahvarin läpi. Sekin toimi ihan jees fuzzin ja delayn kanssa.
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular
Antti1
05.06.2007 16:47:52
Microcubea & Ipodia olen käyttänyt mankkana.

Tää onkin vähän eri juttu, kun Microcuben elementti pyrkii toistamaan vähän koko taajuuskaistaa alhaalta ylös. Cubessa on vaan sitten kiinteä kaiutinmallinnos kokoajan päällä.
Hanok
05.06.2007 17:29:17
Jotkut soittavat kiippareita esim. Fenderin vanhojen, isojen putkicombojen läpi. Hienoin lopputuloksin jopa.

No joo, riippuu vähän minkälaisista kiippareista on kyse. Rhodes-pianohan on enemmän tai vähemmän tarkoitettukin soitettavaksi Fenkun combon kanssa.

Lisäksi kitaranuppi, esim vanha Marsu, voi toimia oikein hyvin Hammond-vahvistimena, mutta kyllä siellä perässä saa mieluiten olla Leslie-skobe.

Modernimmille synasoundeille sopii kyllä parhaiten puhdas koko alueen PA-äänentoisto.
Jaqqi1991
05.06.2007 18:37:50
Vähän OT mutta mikillä saa mahtavia saundeja kun liittää sen säröpedaalin kautta vahvistimeen. Tuli riparilla pelleiltyä
We may be humans, but were still animals
Umas
05.06.2007 22:17:04

Minä juuri hankin bassovahvarin kitaralle... muta maku kysymyksiä :P
Ihmisen ja eläinten ero on siinä, että kun siat ovat lihoneet tarpeeksi, ne syödään. Arvid 6v.
Numb
06.06.2007 10:22:11

Marshall JCM800 100W + 4x12", käytimme laulukamoina... Ei ollut kovin haifai -soundi 8)
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen
Antti1
06.06.2007 10:23:35 (muokattu 06.06.2007 10:25:28)
Mullonki basson pääte kitararäkissä, enkä huomaa mitään ihmeellisen erikoista ton hyvän soundin lisäksi.

Nukkumaan...

EDIT: Ei sittenkään, mulla on jotain kokemuksia. Joskus vatipäät käyttivät paikallisen nuorisotalon ulkoportailla puheen kuuluville saamiseksi Marshallin 50W AVT -vahvaria. Oli vähän helkutin kiertoherkkä ja tunkkainen soundi. Mä ehdotin myöhemmin niitä nuorisotalon aktiivimonitoreja, joissa oli valittavana mikkivahvistuskin, mut ei...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)