Aihe: EL34 biasointi ja soundi
1
StevieRayVehkakoski
28.01.2008 14:27:42
Mun vanha Selmer treble'n'bass on putkien vaihdossa ja putkimies kysyy haluanko kylmän, keskiarvon vai lämpimän biasin. Mitenkäs nämä vaikuttaa soundiin ja kestoikään?
You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had
The Boss
28.01.2008 14:36:27
Mun vanha Selmer treble'n'bass on putkien vaihdossa ja putkimies kysyy haluanko kylmän, keskiarvon vai lämpimän biasin. Mitenkäs nämä vaikuttaa soundiin ja kestoikään?

Kylmällä biaksella putket kestävät pitempään, mutta lämpimämpi biasointi tuottaa täyteläisemmän ja "lämpimämmän" äänen. Näin yleistettynä.
erikiva
28.01.2008 14:38:34
Typerä välikysymys: Vaikuttaako tuon biaksen "lämpö" myös äänenvoimakkuuteen ja säröytymiseen?
How could I care?
Aki
29.01.2008 00:18:48

Typerä välikysymys: Vaikuttaako tuon biaksen "lämpö" myös äänenvoimakkuuteen ja säröytymiseen?

Jep. Eri vahvistimissa varmaankin vähän eri tavoin, mutta käsittääkseni ainkakin AB-luokassa parhaat tehot tulee lämpimällä biaksella. Mutta fiksujen arvojen välinen ero on niin pieni ettei sen takia oo syytä biasia säätää. Soundi ja kestävyys kärsivät aiemmin.

Luulisin.
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
Jucciz
29.01.2008 01:26:51
Liian kylmä bias tuhoaa putket liian aikaisin siinä missä liian kuumakin bias. Sen takia bias on syytä säätää nimenomaan sopivaksi. Tosin, kylmällä puolella pelivaraa taitaa olla hieman enemmän, mutta silti sekään ei ole hyvä - ja lisäksi soundi on koko ajan huonompi kuin mitä se voisi olla. Liian kuumalla biasilla soundi on kyllä hetken ajan varmasti todella herkullinen... samoin kaiutinkartiot kuulostavat parhaimmalta juuri ennen hajoamistaan. Tulee vaan kalliiksi.
Itse olen ollut todella tyytyväinen Metal Zoneen vaikkei vertailukohtia muihin säröpedaaleihin hirveästi ole. - Salamimaker
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)