Aihe: Kuulukkeet putkivahvariin 1 2 | |
---|---|
![]() 03.10.2006 15:47:54 | |
Minulla on Rolandin micro CUBE, samoin hankin äskettäin Epi valve specialin. CUBE ei ole mun makuun kuulokkeilla, muuten silläkin jotain soittelisi. Luulin että tossa Epissä on kuulokeliitäntä mutta olin katsonut kuvista takakannen liitännän väärin. Koska asun kerrostalossa, ei kummallakaan vahvarilla voi oikein irrotella koskaan, Epi ois kiva soitella kun nuppia vääntäs isolle. Mutta selvitin tota kuulokeliitäntäjuttua, keinokuorman kauttakaan ei oikein kuulemma toimi, kun ei ole kaiutinsimulaatioita, eli kuulokkeisiin tulee liian matalia ja etenkin korkeita hälyääniä jotka pilaa äänen. Mistä saisin edullisesti toimivan simulaation? Tai miten tuo ongelma järkihintaan ylipäätään ratkeaisi, jotta voisin kuulokkeilla soitella? Itse olen ajatellut seuraavaa. Minulla on vanhat 120 W strereoiden elementit, joista kartiot ovat haljenneet ja poistettu mutta loput on ehjää. Miten onnistuisi ja toimisi seuraava: Kytken kaiuttimet vastakkain keskiosistaan, toisen liitän vahvariin, se liikuttaa elementtiä joka välikappaleen avulla liikuttaa toista kaiutinta, joka tekee vastaavanlaista signaalia, joka syötetään kuulokkeisiin. Eli kytkentä olisi samanlainen kuin vanhoissa vieterikaiuissa, mutta vieterin sijasta kiinteä välikappale. Millainen signaali tulisi, olisiko sopiva kuulokkeelle, Liian heikko, vai pitäisikö suodattaa, kuristaa ym? Entä kahden streokaiuttimen liikkuva massa ilman kartioita, riittäisikö leikkaamaan liiat ylä- ja alahälyt pois, vai olisiko liiankin pieni taajuusvaste? Mikä olisi riittävän kevyt ja varma tapa kaiuttimien yhteen liittämiseen? Se pieni melu mikä tuosta vielä lähtisi, tuskin kuuluu naapuriin? | |
![]() 05.10.2006 20:55:21 | |
Jaahas. Onkohan tämä avaukseni liian tyhmä, eipä näy kiinnostava ketään. Aina kun täman asian otan puheeksi, neuvotaan soittamaan kaiuttimilla. Tottakai se olisi paras ratkaisu, mutta kun se maksaisi n. 120 000 €. Siis se omakotitalo jossa voi vapaasti luukuttaa. Näin vaatimaton talo kyllä riittäisi meille, vaimolle ja minulle. Velkaa vaan jäisi aivan tolkuttomasti jos tämän osakkeen semmoiseen vaihtaisi. Parempi on tässä osakkeessa kituuttaa, minä kuntoutustuella, vaimo naispalkalla. Vaimo ei soittamistani ole vastaan mutta investoinneistani on kyllä aina vääntöä. Ja siihen sitten vielä talo. Joku muu ratkaisu varmaan olisi halvempi, kunhan sen keksisi. Tuo simulaatio, jos sellainen olisi ja leikkaisi äänen kuulostamaan läheskään vastaavalta kaiutinääneltä olisi hyvä. Musiikkihan kuulokkeilla on usein jopa parempaa kuin kaiuttimilla, siis toiston puhtaudessa, varjona tietty se, että ääni kuuluu ikävästi pään sisältä. Tuo mitä esitin kaiutinkytkennöistä, oli ihan minun omaa pähkäilyä, ei mun soittotutut osanneet siihenkään neuvoa antaa. | |
![]() 05.10.2006 20:57:00 (muokattu 05.10.2006 20:58:06) | |
Kochin Loadbox keinokuormassa on kuulokeliitäntä. Ei tosin hapa vaihtoehto sekään, mutta halvempi kuin omakotitalo... Tuossa on myös kaiutinsimulaatio, en tosin tiedä onko kuulokeulostulossa. "Some people tell me that I need help, some people can fuck off and go to hell" | |
![]() 05.10.2006 21:59:04 | |
Eiköhän joku putkivahvistinvelho tollaisen pystyisi kyhäämään valmiiseenkin vahvistimeen? Kysypä esim. Uraltonen Mikko Kankaanpäältä "Every dream is a bridge burned down" | |
![]() 05.10.2006 22:17:10 (muokattu 05.10.2006 22:17:28) | |
Kochin LoadBoxista saat signaalin koneeseen simuloidusta ulostulosta. Edit: Heh, niin, ulostulohan on oikea, mutta se sisältää kaiutinsimun. =) Todellisuus on vain psilosybiinin puutteesta johtuva illuusio. | |
![]() 05.10.2006 23:17:23 | |
Kiitos. Pitääpä nuista lähteä pohtimaan. Kyllä sen alle sadan euron pitäis jäädä (120 000 €-119 900 € tuntuu taas kohtuulliselta). Toisaalta (käytäntö alle sata = n.150- 200 €) sillä rahalla pitäis päihittää kuulokkeilla kirkkaasti tuo CUBE:n saundi. CUBE kun maksoi 125 €. Myönnän että tässä soittotaitoa yritetään paikata saundin laadulla. Mutta jos se vuosien saatossa maksaisi hintansa. Nyt kun tuo Fenkku Strato tahtoo pahasti jäädä akustisen varjoon. Ellei tota kuulokesaundia saa ratkaistua, on kai vaan tyydyttävä tohon Cupeen. Mutta en kai ole ainoa tämän ongelmani kanssa? Saishan sen joku velho helposti rakennettua ton vahvarilootan sisäänkin, onhan siellä paksuseinäisessä lootassa tyhjää vaikka miten. Sittten ei muuta kuin reikä vaffarin persieseen ja siihen plugi jonka päällä lukee: Phone. Haetaan siis asiansa osaavaa vaffarivelhoa. | |
![]() 06.10.2006 06:55:32 (muokattu 06.10.2006 06:56:44) | |
Mutta en kai ole ainoa tämän ongelmani kanssa? Et ole. Minulla on ollut viimeisen pari viikkoa ihan samanlaisia mietteitä. :) Olen joulun aikoihin hommaamassa ensimmäistä kunnon putkivahvistinta ja oikeastaan ostan siinä ohella sen Epin Valve Specialin, koska isäni tykkäisi sillä bluesia veivailla. Kochia olen ajatellut, koska pystyn siitä vetämään tasokkaalla simulaatiolla koneeseen soundin ja soitella varsinkin iltaisella. Kärsiihän se ääni, mutta varmasti voittaa nykyisenkin setupin. Uudet kuulokkeet ja stereokajarit tulee varmaan hommattua oheen niin voi soitella sieltä hillityllä kovuudella. Vaikka rivitaloon tässä muutankin niin en silti yleisesti tykkäisi häiritä niitä naapureita huudattamalla aamusta iltaan jotain 4x12'' kaapin läpi vedettyä 100W putkinuppia. Mutta tiedä sitten, kuinka paljon tuo Kochi auttaa siinä asiassa. Hiljaa pitäisi saada soitella ihan vain muiden säästämiseksi. Saishan sen joku velho helposti rakennettua ton vahvarilootan sisäänkin, onhan siellä paksuseinäisessä lootassa tyhjää vaikka miten. Sittten ei muuta kuin reikä vaffarin persieseen ja siihen plugi jonka päällä lukee: Phone. Haetaan siis asiansa osaavaa vaffarivelhoa. Tämä operaatio kutkuttaa myös meikäläistä, että saisikohan tuohon tehdasvalmisteiseen mörssäriin mitenkään tungettua kuulokepiiriä. Saattaa olla vaikea ja KALLIS operaatio. Eipä ihan heti kestä rahaa pistää satoja euroja tuohonkaan. Todellisuus on vain psilosybiinin puutteesta johtuva illuusio. | |
![]() 06.10.2006 07:48:42 | |
Itsellä kotiyösoitantaan POD 2.x ja Senheiserin lann(g)attomat suljetut. Käytettynä varmasti 250 ekulla saisi koko satsin, cuben myynnistä pääomaa. Toinen mahdollisuus tietokoneeseen jokin plugari ja siitä stereohin/kuulokkeisiin (-> investointihinta erittäin edullinen mikäli äänikortillinen tietokone jo olemassa). Paremmissa vahvistimissa on harvoin kunnollista kuulokeliitäntää. "kun on isot pussit, on kiva pussailla" | |
![]() 06.10.2006 12:10:02 | |
Behkulla on GI-100, joka on DI-boksi kaiutinsimulaatiolla. Simulaatio on oikein hyväsoundinen, mutta tuo hieman taustasuhinaa. Laitteessa ei ole kuulokeliitäntää, mutta voishan sitä kait kokeilla sopivalla adapteripiuhalla josko kuulostaisi lähimain fiksulta. Behku maksaa 48€. "Every being in the universe knows right from wrong, Mark."
-Prot, 2001 | |
![]() 06.10.2006 12:36:20 | |
Laitteessa ei ole kuulokeliitäntää, mutta voishan sitä kait kokeilla sopivalla adapteripiuhalla josko kuulostaisi lähimain fiksulta. Behku maksaa 48€. Tai laittaa kuulokevahvistimen perään. Niitäkin saa alle 50 eurolla. What is life? - A bad trip. | |
![]() 06.10.2006 15:13:59 | |
Tätä Uraltonen keinokuormaa ajattelin. Siinä kun on linjalähtö jonka vaikka tietsikkaan, sen edessä kun usein soittelen Media player musan kanssa yhessä. Sitä vaan, että mitenkähän tietokone osais putsata sen Uraltone linjatason kuulokkeisiin sopivaksi? Taidan olla aika Uuno näissä asioissa, kun edellisessä keskustelussa meni yli hilseen jutut, ainakin ne joissa neuvottiin keinokuorman lijataso ajamaan toiseen vahvariin ja sieltä taas kajareista kuunnella. Siis jos ton linjatason ajaa vaikka stereoihin ja sieltä kuulokkeilla niin sontaa on saundi.... Keinokuorma siis 28 €, sen perään linjatasoon simulaatio ja se sitten vaikka tietsikkaan. Tahi tietsikkaan joku simulaatio. Eukko nukkuu yöllä, minä en aina vaan soitan. Eukko ei herää kun Fenderin kielet räpsää kun kaks väliovea kiinni. Silloin vois kuulokkeilla revittää vaikka miten, korvia säästäen toki. Tämä ei siis jää tähän. | |
![]() 06.10.2006 16:20:12 | |
Omat kokemukseni kuulokelähdöistä vahvareissa ja nyttemmin tietokonepohjaisesta mallintajasta (Line6 Toneport) ovat aina olleet huonoja. Mitään siedettävää säröä en ole ulos saanut, pelkkää ponnetonta rätinää. Kuulokeiden sijasta suosittelisin tuota Toneportia kuitenkin, sillä tietokoneesta volumea voi säädellä sopivaksi huomattavasti helpommin kuin varsinaisesta vahvarista. äsh :/ | |
![]() 07.10.2006 02:12:42 | |
Mikähän se toneport sitten on? Paljonko maksaa? miten toimii? Tarviiko vahvaria lainkaan, vai suoraan tietsikaanko? Siis en tuosta tiiä mittään. | |
![]() 07.10.2006 03:06:34 | |
Mikähän se toneport sitten on? Paljonko maksaa? miten toimii? Tarviiko vahvaria lainkaan, vai suoraan tietsikaanko? Siis en tuosta tiiä mittään. Line6 Toneport on USB interface (eli etuvahvistin/äänikortti) ja sisältää tietokoneen prosessorilla vahvistinmallinnuksia pyörittävän softan. Minusta se kyllä kuulostaa aika feikiltä, kuten muutkin tietokoneella pyörivät mallinnussoftat (Amplitube, Guitar Rig) jostain syystä. Jos huvittaa, voit kokeilla vetästä siitä Uraltone Line-out boxista signaalin tietokoneeseen ja sitten pistää kaappimallinnusta vaikka Guitar Rig 2:n demoversiolla. | |
![]() 15.10.2006 03:23:34 | |
Tilasin ja kasasin ton Uraltone keinokuorman. Näppärä pikku askare kasata, ei monimutkaisia juotoksia ja osat sopii lootaan mainiosti. Soitin sitten Epi Valve specialin kanssa keinokuorma tietsikkaan kytkettynä. Ääni sellainen että nyt ois Roland Micro Cupe myytävänä. Ainoa mikä äänessä on vikana, sitä ei niinkään kuule, ainakaan mun korvilla enää. mutta tulee korvat kipeeksi aika pian vaikka ei kovaa soitakkaan. Muuten sointi hieno ja puhdas, saa miltei akustista vastaavat kirkkaat soinnutuksetkin. Eli siellä on sitä korkeaa ylähälyä minkä vahvarin elementti leikkaa pois. Voin saada edullisen ratkaisun ylä-äänien leikkaamiseen. Sen keinokuorman sisään laitetaan konkka joka on rinnan line out potikan rinnalle laitettava toisen potikan kanssa . Eli lisäpotikalla ohitetaan liika konkkaan menevä signaali, ja kun potikka kiinni, ikäänkuin sitä ei olisikaan. Jotenkin näin ymmärsin mitä minulle selitettiin, osat ei maksa montaa euroa, eli ehkä näillä varusteilla: Keinokuorma kuluineen 32,75 €, ja muu salä ehkä kympin pari, niin voi soittaa vaikka tietsikkaan ym. vaikka putkari ruvella (siis särä jo puuroutuu, kun kaikki volumet kybällä ja kuristaa keinokuormalla). Ihan varmaa tietoa ton toimivuudesta ei vielä ole (soivat korvat sen kertoo), mutta toivottavasti kohta saan tietää millaset palika sinnet Uralin sisään vielä juotan. Nytkin korvat vinkuu kun soittelin, mutta saundi muuten tosiaan mannaa korvalle. Vieläkun säröpedaalin laittaa. varuiksi. Myös latasin Guitar rig 2 demon, mutta en siitä mitään käsittänyt, enkää löytänyt sanaa simulaatio. Osaako tästä jotain koku selittää ja maksaako oikea versio paljon ja mitä siitä hyötyy? Palaan asiaan kun taas jotain keksin. | |
![]() 15.10.2006 06:12:53 | |
Ihan vain oman kokemuksen pohjalta neuvoisin myös kiinnittämään huomiota niihin kuulokkeisiin joita käytettään. Oon tehnyt jonkin verran äänitys ja masterointi hommia harrastapohjalta ja useampaan otteeseen törmännyt ongelmaan, että kun kuulokkeilla on tehnyt perusmiksauksen ja sävysäädön, niin jo ihan kotistereotasoisissakin kaiuttimissa mm basso ajaa yli... Kuulokkeiden bassotoisto on kaiuttimiin verrattuna yleensä täysin epärealistinen, joka pilaa hyvänkin mallennuksen ja softan. Tällä hetkellä kotikäytössä on AKG:n K/T 506 AFC -langaton kuuloke, joka ei pääse vasta kuin keskitason langallisten studiokuulokkeiden rinnalle, mutta kyllä sillä kotona jo ilokseen soittelee ja kun langattomuus oli mulle ehto. Mutta siis jos kuulokeliitännästä saa vain onnetonta sirinää säröinä, niin joskus kannattaa myös arvioida ne kuulokkeet... Kuulokkeiden tapauksessa valitettavasti mun kokemuksen mukaan halpa ja hyvä on lähes mahdoton löytää samassa paketissa... Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))> | |
![]() 30.01.2008 21:20:16 | |
Mistä saisin edullisesti toimivan simulaation? Tai miten tuo ongelma järkihintaan ylipäätään ratkeaisi, jotta voisin kuulokkeilla soitella? Osta vaikka Ohlosonilta Kuuloke adapteri makssaa noin 2e ja siihen voi laittaa normaalin kuulokkeen pään.itsellän on marshalin putki siinä käytän. | |
![]() 30.01.2008 21:35:47 | |
Sen verran heitän lusikkani soppaan, että mulla on Koch Studiotone 20 ja sen AINOA mielestäni huono ominaisuus on, että kuulokesoundi on huono. Kyllä sillä soittelee, mutta ei se ole mitenkään verrattavissa soundiin ilman eli väitän, että Cube osasto ajaa saman asian. Tämä siis varoituksen sanana tosta Koch-keinokuorma vaihtoehdosta vaikka juuri sitä en olekaan koskaan testannut. -m- Elämä on sukupuoliteitse tarttuva tauti jonka kuolleisuusprosentti on 100. | |
![]() 31.01.2008 01:36:33 | |
Osta vaikka Ohlosonilta Kuuloke adapteri makssaa noin 2e ja siihen voi laittaa normaalin kuulokkeen pään.itsellän on marshalin putki siinä käytän. Mihin ulostuloon liität marsussasi nuo kuulokkeet? | |
![]() 31.01.2008 02:52:07 | |
Mistä saisin edullisesti toimivan simulaation? http://www.simulanalog.org/ http://www.voxengo.com/product/boogex/ http://www.bteaudio.com/software/Juicy77/Juicy77.html Jos ei riitä niin tuolta lisää: http://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=94800 Nämä siis VST-plugareita, sitä ilmeisesti hait? Jos hardwarena, niin tämän DI-boksin kaappisimulaatio on erittäin hyvänkuuloinen: http://www.thomann.de/fi/behringer_gi100_ultra-g.htm "Every being in the universe knows right from wrong."
-Prot, 2001 | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)