Aihe: Marshall 4-input säädöt? 1 | |
---|---|
![]() 16.02.2008 21:11:51 | |
AWE! Eli jos näitä täältä löytyy kiinostasi kuulla muidenkin.. Onko kanavat yhdistetty ym.. Itse olen huomannut että soundi on hyvä melkein miten vaan, perussoudi pirun kova! Käytetyistä putkista myös tietoa.. Ja mieten ne etusputket toimii, siis mikä on mikin (vaiheenkääntö ym..) Itsellä 1959x ja kaappina framus 2x12. Keinokuormana uraltone.. Pääteputkia en muista tais olla jj kanssa.. etuset kaikki jj ECC83 Säädöt: presence klo. 9 bass max mid max treb klo 1-2 vol1 klo 1-2 vol2 klo 1-2 ja kitara high input 1:seen ja johdotus high 2:sesta low 1:seen.. Ja musatyyli 70-rock/stoner pedaalilla myös buustailen; tosin eipä paljon tarvi.. | |
![]() 17.02.2008 12:05:09 (muokattu 17.02.2008 13:19:03) | |
Mulla on hieman viritelty Superbass ja Marshall 4x12". Noi säädöt riippuu hieman vahvistinyksilöstä, kitarasta, putkista, kaiuttimista, modauksista ja mieltymyksistä joten en näe että tarkkoja säätöjä kandee sen kummemmin listata mutta tone potikat kaakkoon on varsin hyvä lähtökohta usein. Niinkuin jo totesitkin niin perussoundihan noissa on varsin hyvä, laittaa ne potikat melkein miten vaan. Mulla on myös JJ ECC83S mutta päätteessä SED 6550C. 6550 putki tuottaa enemmän botnea ja siinä on enemmän headroomia (ei mene särölle niin aikaisin, särölle menoa voi säätää muullakin tavoin ja tätä ominaisuutta on kompensoitu omassani). Etuputket ja vaiheenkääntäjä: V1a normaali kanavan 1. vahvistusaste V1b high treble kanavan 1. vahvistusaste V2a molempien kanavien 2. vahvistusaste V2b cathode follower driver (en tiedä mitä on suomeksi muuta kuin että V2a output on liitetty suoraan V2b inputtiin jonka jälkeen signaali menee tone stackiin=tone säädöt) V3 vaiheen kääntäjä Itse en tykkää linkittää kanavia mutta monethan linkittää. Soundi mielestäni menee vähän tunkkaiseksi. Jos ja kun 70-luvun meiningistä diggailet niin kandee kokeilla treble boosteria normaali kanavan kanssa. Jos tuntuu että on tunkkaista niin lisää yksi laadukkaasti bufferoitu pedaali ennen treble boosteria niin soundi kirkastuu (mielestäni normalisoituu). Edit: pianovirhemodaus Rule #1: There are no rules. | |
![]() 17.02.2008 13:10:39 | |
Mulla on tommonen pulaversio eli Laneyn jonkinasteinen kopio (kytkennässä kai pientä eroa, mutta säädöt samat ja neljä inputtia löytyy). Kanavat linkitettynä yleensä soittelen ja tosiaan nappuloiden asennoista huolimatta tosiaan kuulostaa hyvältä. Mutta kuten edellinen kirjoittaja sanoi, hienosäätö riippuu tilanteesta, kaapista, volumesta, kitarasta, pedaaleista jne., joten yleispätevästi ei voi sanoa. Nuppi on nyt rempassa (vähän ikuisuusprojekti, heh) ja tuo kaappikin myyty, mutta muistelisin, että suosikkisetuppi oli jotain tähän tapaan silti: presence puolessa välin bass 2-3 mid kybällä treble 6-7 bass vol. 3-4 treble vol. 1-2 kanavat linkitetty edessä särkijä kaappina Marshall 4*12" 1982B Piis | |
![]() 23.02.2008 17:12:19 | |
Mulla on hieman viritelty Superbass ja Marshall 4x12". Noi säädöt riippuu hieman vahvistinyksilöstä, kitarasta, putkista, kaiuttimista, modauksista ja mieltymyksistä joten en näe että tarkkoja säätöjä kandee sen kummemmin listata mutta tone potikat kaakkoon on varsin hyvä lähtökohta usein. Niinkuin jo totesitkin niin perussoundihan noissa on varsin hyvä, laittaa ne potikat melkein miten vaan. Jostain syystä en ollut koskaan kokeillut vääntää tonepotikoita kaakkoon, mut luettuani tän, kokeilin. Ja olen kyllä erittäin tyytyväinen! Kiitokset vinkistä. Tuntuu, että toimivat lähinnä lisägainina, kun vääntää kaikki kaakkoon.. ilmeisesti ovat senverta laajavaikutteisia tms? Hanki parempaa luettavaa | |
![]() 23.02.2008 17:44:34 | |
Jostain syystä en ollut koskaan kokeillut vääntää tonepotikoita kaakkoon, mut luettuani tän, kokeilin. Ja olen kyllä erittäin tyytyväinen! Kiitokset vinkistä. Tuntuu, että toimivat lähinnä lisägainina, kun vääntää kaikki kaakkoon.. ilmeisesti ovat senverta laajavaikutteisia tms? Juu ne taitaa olla sillai signaalitiellä että leikkaavat gainiä, jos eivät ole täysillä. Oletteko muuten huomanneen Superbassoissanne, että toinen vola vaikuttaa toiseen kanavaan? Kakkosen vola nollassa ja ykköskanavan soundi tumma, siitä nostettaessa noin klo 13sta asti yläpää lisääntyy ja siitä eteenpäin ei tule muuta kuin kohinaa. Jännä juttu, muttei kai ollenkaan tavaton. Sokeiden valtakunnassa yksisilmäinen on kuningas | |
![]() 23.02.2008 18:39:48 | |
Juu ne taitaa olla sillai signaalitiellä että leikkaavat gainiä, jos eivät ole täysillä. Oletteko muuten huomanneen Superbassoissanne, että toinen vola vaikuttaa toiseen kanavaan? Kakkosen vola nollassa ja ykköskanavan soundi tumma, siitä nostettaessa noin klo 13sta asti yläpää lisääntyy ja siitä eteenpäin ei tule muuta kuin kohinaa. Jännä juttu, muttei kai ollenkaan tavaton. Mielestäni omassa MKII reissuessa toimivat juuri noin. En hirveästi ole perehtynyt, mutta muistelisin että "2-kanavan ylemmässä"-piuha joskus testailin ja ainakin silloin molemmat volat toimivat... (pitäisi kehittää joku kooditus noille pahuksen inputeille, kaikki omat tekstit menevät aivan sekavaksi kun yritän kertoa mihin johdon on laittanut) pikkuisen off-topic.... En tiedä teistä, mutta eipä m-netissä mielestäni paljon näy "vanhojen kunnon aikojen"-vahvistimien käyttäjiä... Tuntuu että kaikki kysymykset on hevihirviöistä... lisää off-topic kamaa: Ihmetyttää miten aina hehkutetaan fenderin puhtaita... Omasta nupista mielestäni aivan loistavat semi-puhtaat pelkän kitaranvolan avulla... Ääninäytteitä levytyksen myötä tulossa ensi viikolla. | |
![]() 23.02.2008 20:35:23 (muokattu 23.02.2008 20:44:47) | |
Jees, tonet täysillä on vanha kikka 4-input Marshallien kanssa ja joo kyllä gainia tulee snadisti lisää. Itse suosin sitä sillä erotuksella että bass säätimen pidän n. nelosella. Tämä kahdesta syystä: bassoja on hiukan liikaa jos se on täysillä ja toisekseen keskiäänet tulee snadisti paremmin jos basson laittaa n. alle 6:n. Presencen sitten laitan miten hyvältä tuntuu. Hyvä huomio myös tuo volumeiden "vuotaminen" siis vaikka kanavia ei olisikaan linkitetty. Ero ei ole valtava mutta korvin kuultava toki. Mä puhun yleensä high treble kanavasta (I) ja normaalikanavasta (II) ja taas vastaavasti ko. kanavien ylemmästä ja alemmasta inputista. Makuasioita toki mutta parempaa puhdasta soundia en ole vielä kuullut kuin omasta Superbassosta. Joo, eipä voi sanoa että vintage meninki kukoistais mnetissä (ainakaan kitarapalstalla), voip olla myös että alan ihmiset on vain hissukseen kun valtaosa ketjuista käsittelee toisenlaista lähestymistapaa ;) Hei, hienoa dbasteroid jos voit laittaa jotain biisiä kehiin, aina mielenkiintoista kuulla miltä 4-inputtinen soundaa! Tuossa pari lyhyttä omaa 4-inputtisen clippiä: Gibson Les Paul ja Marshall JTM45 RI http://www.mikseri.net/player/playe … n=1&type=1¶meter=317039 Fender Stratocaster ja Marshall Superbass http://www.mikseri.net/player/playe … n=1&type=1¶meter=312673 Rule #1: There are no rules. | |
![]() 24.02.2008 12:57:01 | |
pikkuisen off-topic.... En tiedä teistä, mutta eipä m-netissä mielestäni paljon näy "vanhojen kunnon aikojen"-vahvistimien käyttäjiä... Tuntuu että kaikki kysymykset on hevihirviöistä.. Näinhän se hyvin pitkälti tuntuisi olevan. Tosin kyllähän Superbass on tarvittaessa aikamoinen hevihirviö.. lisää off-topic kamaa: Ihmetyttää miten aina hehkutetaan fenderin puhtaita... Omasta nupista mielestäni aivan loistavat semi-puhtaat pelkän kitaranvolan avulla... Ääninäytteitä levytyksen myötä tulossa ensi viikolla. Ne hehkuttaa ketkä ei tiedä paremmasta ;-) Sokeiden valtakunnassa yksisilmäinen on kuningas | |
![]() 04.03.2008 21:26:40 | |
Onko kukaan kokeillut tuota bright cap:ien poistamista. http://vintageamps.com/plexiboard/viewtopic.php?t=70917 Itse tuon luettuna tulin jotenkin vakuuttuneeksi hyödystä. Tosin 1959x ei ilmeisesti ole tuohon modaukseen se kätevin, kun on piirilevy :( | |
![]() 04.03.2008 21:57:35 (muokattu 04.03.2008 22:06:53) | |
Onko kukaan kokeillut tuota bright cap:ien poistamista. http://vintageamps.com/plexiboard/viewtopic.php?t=70917 Itse tuon luettuna tulin jotenkin vakuuttuneeksi hyödystä. Tosin 1959x ei ilmeisesti ole tuohon modaukseen se kätevin, kun on piirilevy :( Bright cap sijaitsee ykköskanavan volumepotikan 1- ja 2-nastan välillä - siihen ei liity piirilevy tai point-to-point mitenkään. Nopein tapa on tylysti sivuleikkurilla katkaista toinen jalka konkasta ja se on välittömästi "pois pelistä", itse konkkaa ei tarvitse poistaa minnekään ja näin se on helppo ottaa takaisin käyttöön kun vaan juottaa katkaistun kohdan takaisin. Siistimpää se toki on irroittaa kolvin kanssa sieltä potikan juotoskorvakkeesta. Jos vahvistin tuntuu liian kirkassoundiselta, tuosta on kyllä hyötyä, mutta ensin kokeilisin itse kanavien linkittämistä ja sitä, että kakkoskanavaa pidetään isommalla (tällöin ykköskanavan kirkkaus ei muodostu yleensä ongelmaksi). Itse tykkään linkittää kanavat ja hakea nimenomaan noiden kahden volumepotikan välisellä balanssilla varsinaisen soundin: ykkösestä kirkkautta, kakkosesta botnea. Varsinaisella EQ:lla sit todellakin vain hienosäätö. Marshallin EQ on passiivinen, eli volume (ja sen myötä särö) vähenee aina, jos jokin bassosta, keskiäänistä tai diskantista on muuta kuin kuin täysillä. Bassojen leikkaaminen kyllä yleensä kuitenkin selkeyttää soundia, joten pidän sitä harvoin yli puolivälin. Tämä siis havainnointia 1987S:n, JTM45:n, velipojan 1987X:n ja nykyisen Super Bass:ini pohjalta. Sama perusidea on kaikissa kuitenkin. Tässäpä oma Super Bass vm. '70 (tosin tylysti keinokuormalla jarrutettuna), molemmat volumet klo 3:ssa. Presence klo 3, basso klo 12, middle täysillä ja treble klo 2 - kaappina Marshall 1960TV 25-wattisilla Celestion Greenbackeillä - mikkinä Sennheiser e606: http://mp3.jucciz.com/other/jucciz119.mp3 | |
![]() 05.03.2008 00:21:56 | |
Ilmeisesti ei aina sijaitse... http://marshall.redpt.com/clay/images/jtm45_anatomy.jpg Itse kanssa linkittelen ja keinokuorma on minusta välttämätön... (Ehkei vaan ole tarpeeksi isoille venueille päässyt soittamaan, heh heh) Olet ihan oikeassa tuossa että onko järkeä. Kuten edeltävässä linkissä oli hyödyt katoavat vahvistustehojen kasvaessa; varsinkin potentiometrin "scaalan" vaihdossa. Itse soittelen ensimmäisessä viestissä kuvailluilla säädöillä. Olisi vain mielenkiintoista kuulla jos joku on tuon käytännössä tehnyt ja miksi/millä vaikutuksilla. (mielenkiintoista tietoa muuten edellämainitun kuvan "emo" sivuilla) http://marshall.redpt.com/clay/marshall_circuits_101.html | |
![]() 05.03.2008 00:26:22 (muokattu 05.03.2008 00:28:01) | |
Mun 1987Xssa bright cap oli piirilevyllä. Pois sen saa helposti, takaisin laittaminen samaan paikkaan onkin sitten työläänpää. Toki sen voi laittaa takaisin suoraan potikkaan, se käy helpommin. Siihen voi kokeilla erilaisia arvoja, mutta mun mielestä parhaalta se soundasi ilman ja potikka toimi paljon käytännöllisemmin. Sokeiden valtakunnassa yksisilmäinen on kuningas | |
![]() 05.03.2008 00:36:19 | |
Aiheesta ohi, mutta paremmin aiheeseen. Saanko vaihdettua otsikkoa niin että kirjoitukset säilyvät? | |
![]() 05.03.2008 07:15:49 | |
Middleä vaan, johan toimii.... /sv "It's like... okay, this sounds like Fender BF, but wait... now I'm hearing Plexi... Oh, hold on... EVH tone... hey, that sounds very Tweed-ish" | |
![]() 05.03.2008 07:22:01 | |
Saanko vaihdettua otsikkoa niin että kirjoitukset säilyvät? Et saa vaihdettua sitä mitenkään. | |
![]() 05.03.2008 08:54:29 | |
Ilmeisesti ei aina sijaitse... http://marshall.redpt.com/clay/images/jtm45_anatomy.jpg "Se varsinainen" bright cap on tuossakin kuvassa volumepotikassa. Nuo levyllä olevat konkat eivät ole niistä, joista tuota nimitystä varsinaisesti käytetään. | |
![]() 05.03.2008 15:56:59 (muokattu 05.03.2008 15:57:41) | |
"Se varsinainen" bright cap on tuossakin kuvassa volumepotikassa. Nuo levyllä olevat konkat eivät ole niistä, joista tuota nimitystä varsinaisesti käytetään. Lukeehan tuossa kuvassa, että bright capin potikkaan lisäsi käyttäjä. Noin se oli myös mulla olleessa 1987Xssä, eli piirilevyllä. Samalla tapaa konkka menee noiden kahden johtimen yli, mutta vaan piirilevyllä. Sokeiden valtakunnassa yksisilmäinen on kuningas | |
![]() 05.03.2008 20:53:33 (muokattu 05.03.2008 21:26:09) | |
Superbassosta olen bright capin poistanut koska se on "säädetty" stratolle (tai siis jätin sen asentamatta kun heitin PTP levyn sisään, toisekseen se ei edes käsittääkseni kuulunut vuoden '67 Superbasson konfiguraatioon jota olen siis sumeilematta kopioinut). JTM45 RI:een sen taas laitoin (muistaakseni 150 pF) koska se on säädetty les paulille (se on niin tarkkaa nääs). Bright cap voi sijaita Volume potikassa tai PCB-levyssä. Bright capin vaikutus on sitä vähäisempi mitä enemmän volaa on käännetty. Jos kone on täysillä niin potikka ohittaa bright capin kokonaan. Bright cappejä on aikas montaa eri kokoa käytetty vuosien varrella, alkaen about 150 pF -> 5600 pF joka on aika hurja jo mutta mistä kukin diggaa. Kandee testata mikä on itelle paree. Edit: pikku modausta järjenjuoksun selkiyttämiseksi Rule #1: There are no rules. | |
![]() 06.03.2008 14:14:26 (muokattu 06.03.2008 14:21:27) | |
Jostain syystä en ollut koskaan kokeillut vääntää tonepotikoita kaakkoon, mut luettuani tän, kokeilin. Ja olen kyllä erittäin tyytyväinen! Kiitokset vinkistä. Tuntuu, että toimivat lähinnä lisägainina, kun vääntää kaikki kaakkoon.. ilmeisesti ovat senverta laajavaikutteisia tms? Hups, vahingossa lainasin itteäni, vaikka piti editoida tuota kirjotusta.. vahvarini on siis superlead. Itse en käytä kuin II-kanavan, en linkitä kanavia. I-kanava on turhan pistävä makuuni.. joskus olen tosin linkittänyt kanavat piuhalla, jolloin I-kanava tulee hieman esiin, vaikka volume on nollilla. Normaalia? Vaikka väännän kaikki tonet kaakkoon, bassonkin, ei bassoa tule silti liikaa. Mutta kun muut tonet ovat normi klo 12 -asennossa, pitää basso leikata lähes kokonaan pois. Hanki parempaa luettavaa | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)