Aihe: Stratocaster tonepotikat ongelmana
1
takeover
18.12.2020 20:56:57
Kysyisin teiltä hieman "tuunaus" vinkkejä koskien stratomallisten kitaroiden tonepotikoita. Eli ongelmana on se, että soittaessa onnistun vääntämään tonepotikoita pienemmällä tahattomasti miltei koko ajan. Vaihdan mikinvalitsinta ja volumea soitossani useasti ja silloin myös osun tonepotikoihin, jotka ovat erittäin herkät liikkumaan. Eli koko ajan pitää tarkistaa, että onhan tonet täysillä kun soitan. Onko muilla samoja ongelmia ja oletteko keksineet ratkaisua ko. ongelmaan? Miten tonepotikoista saisi hieman jäykemmät? Mietin jo jotain kumin laittamista väliin ym.
Jeszse
18.12.2020 21:04:43
Joku tiivisterengas nupin alla on ihan toimiva jarru.
sepisti
18.12.2020 21:27:09
Onko sulla käyttöä kahdelle tone-potikalle? Jos ei ole, hävitä keskimmäinen potikka pois ja kytke jäljelle jäävä tone kaikille mikrofoneille yhteiseksi. Saat lisää tilaa temmeltää ja laitat vielä sen tiivistekumin jarruksi, niin a vot.
takeover
18.12.2020 22:00:12 (muokattu 18.12.2020 22:01:38)
sepisti: Onko sulla käyttöä kahdelle tone-potikalle? Jos ei ole, hävitä keskimmäinen potikka pois ja kytke jäljelle jäävä tone kaikille mikrofoneille yhteiseksi. Saat lisää tilaa temmeltää ja laitat vielä sen tiivistekumin jarruksi, niin a vot.

Itseasiassa tosi hyvä idea, en tarvi kuin yhden tonen eli tuo modaus täytyy ottaa työn alle. Kiitos!
takeover
18.12.2020 22:01:11
Jeszse: Joku tiivisterengas nupin alla on ihan toimiva jarru.

Kyllä, samanlaisia ajatuksia itselläkin, pitääpä lähteä kaivamaan varastoa. Kiitos!
Mikko1978
19.12.2020 18:56:34 (muokattu 19.12.2020 18:57:35)
Mun resepti olisi tehdä uusi pleksi, jossa on omaan makuun optimoiduille paikoille tehty reiät kahdelle potikalle (master tone ja master vola) ja pleksiin kiinni sopivan nihkeästi pyörivät potikat, jotka eivät hipaisusta pyöri.
petteri m
20.12.2020 18:16:26
Mikko1978: Mun resepti olisi tehdä uusi pleksi, jossa on omaan makuun optimoiduille paikoille tehty reiät kahdelle potikalle (master tone ja master vola) ja pleksiin kiinni sopivan nihkeästi pyörivät potikat, jotka eivät hipaisusta pyöri.

Mulla oli tämmöinen pleksi stratossa aikanaan. Potikat oli niin että se eka, tallamikkiä lähellä oleva potikka reikineen kokonaan pois ja kaksi kauimmaista käyttöön: ekasta master volume ja tokasta master tone. Oli hyvä järjestely kyllä ja looginen. Olisiko ollut Warmothilta tilattu silloin se pleksi, en muista tarkkaan.
mike tapping
20.12.2020 18:40:57 (muokattu 20.12.2020 18:51:04)
Mulla on ollut omassa stratossa jo vuosikausia tuommoinen master vol/master tone -setuppi. Muistaakseni jostain telecaster-schemasta sovelsin kytkennän. Toiminut minulle.

Tavallaan komppaan tuota mikon mainitsemaa custom-pleksi ajatusta, mutta ainakin kotikonstein noiden pleksiaihioiden työstäminen on erittäinkin hanurista. Potikan reiän poraaminen ei ehkä ole paha mutta jos pitää tehdä kaikki muutkin reiät niin vituiksmänee. Tarvikeläpysköidenkin kanssa on saanut tottua, ettei ne ikinä istu ns "täydellisesti" vaan aina jotain on ohi. Jos ei muuta niin ruuvien reiät ei osu.

Avauspostaukseen sen verran, että minulla on parin muun kitaran kanssa päinvastainen tilanne eli vaihtelin muutamia potikoita jotka ovatkin omaan makuun aivan liian jähmeät. Eli kun tykkäisin, että potikkaa voi kääntää esim pikkusormella niin näissä pitää ottaa semmoinen napakka peukku-etusormi ote että kääntyy. Meinasin tässä jonain näistä päivistä käydä jostain musiikkipuodista hakemassa vähän liukkaampia tilalle.
Mikko1978
20.12.2020 21:22:56 (muokattu 20.12.2020 23:25:25)
mike tapping: Mulla on ollut omassa stratossa jo vuosikausia tuommoinen master vol/master tone -setuppi. Muistaakseni jostain telecaster-schemasta sovelsin kytkennän. Toiminut minulle.

Tavallaan komppaan tuota mikon mainitsemaa custom-pleksi ajatusta, mutta ainakin kotikonstein noiden pleksiaihioiden työstäminen on erittäinkin hanurista. Potikan reiän poraaminen ei ehkä ole paha mutta jos pitää tehdä kaikki muutkin reiät niin vituiksmänee. Tarvikeläpysköidenkin kanssa on saanut tottua, ettei ne ikinä istu ns "täydellisesti" vaan aina jotain on ohi. Jos ei muuta niin ruuvien reiät ei osu.

Avauspostaukseen sen verran, että minulla on parin muun kitaran kanssa päinvastainen tilanne eli vaihtelin muutamia potikoita jotka ovatkin omaan makuun aivan liian jähmeät. Eli kun tykkäisin, että potikkaa voi kääntää esim pikkusormella niin näissä pitää ottaa semmoinen napakka peukku-etusormi ote että kääntyy. Meinasin tässä jonain näistä päivistä käydä jostain musiikkipuodista hakemassa vähän liukkaampia tilalle.

Mulla on Stratossa master-potikat ja Freewayn 10-asentoinen kytkin.

Warmothilla on aika hyvin tarjolla vaihtoehtoja noille potikoiden ja ruuvien paikoille. Yksi vaihtoehto olisi tilata pleks, jossa olisi reikä vain alemmalle tonelle ja säätää vola mielensä mukaan tai sitten ottaa joku valmiista vaihtoehdoista. Vaikka kaikki ruuvit eivät osuisikaan kohdilleen, niin se on kyllä helppo fiksata. Tietenkin jos pärjää vakiopleksin volan paikalla, niin sehän tekee hommasta helppoa. Tonen varakappale vain irti pleksistä ja Hello Kitty -tarra reiän päälle.

DIY ratkaisu tuohon potikan jähmeyden säätöön olisi vaihtaa vain voiteluaine potikkaan. Eihän potikat tietty ihmeitä maksa ostaakaan. Seumor Duncanillahan olisi tarjolla Yngwien nimikkopotikka, joka on tehty valoakin nopeammin käytettäväksi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)