Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Uke!
1 2 3 4 527 28 29 30 31
dfloreno
14.02.2005 23:43:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja vielä hei kymysys, mikä uke sulla on?
 
...
FinnUkeFan
15.02.2005 07:09:59 (muokattu 15.02.2005 07:28:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

G-C-E-A viritys tarkoittaa myös sitä, että jos on tottunu kitaralla vaikka nyt esimerkiksi G:stä komppaamaan, jolloin C ja varsinkin D tulee helpolla sormitukseen selkäytimestä. Nyt tuo sama tripla toimii ukessa "D:stä" noin niinku otteena ja "G" ja "A" -samoin. Sukulaisia kun ovat nuo G ja D. Varmaan tökerösti selostettu, mutta vitosen verran kitaraa ylempää viritetty uke toimii samojen sormitusten lailla. Mulla tään tajuaminen helpotti päässä "transponointia" - eli sormitusten hakua. Korkeempi viritys aiheuttais enemmän h i d a s t a v a a aivotyötä. Mut jos tuntuu sekottavan, älä kopioi, vaan tee ihan omat kuviot!
 
Sepi
 
P.S. No mä sain hetken päähänpiston tuloksena tilattua Thomannilta Harley Bentonin. Se on yllättävän siististi tehty, mutta talla vinossa, kielet siimaa ja viritys krenaa. Uusilla kielillä ja duunaamalla se silti rupes soimaan niin, että nyt oon jumissa moiseen. Uusi lähti tiedotuksen mukaan eilen tulemaan Jenkkilästä. Se on paljon puhetta aiheuttanut Bushman Jenny. Hinta-laatusuhde olis huippu, mutta sen aika näyttää.
 
dfloreno
15.02.2005 19:24:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

G-C-E-A viritys tarkoittaa myös sitä, että jos on tottunu kitaralla vaikka nyt esimerkiksi G:stä komppaamaan, jolloin C ja varsinkin D tulee helpolla sormitukseen selkäytimestä. Nyt tuo sama tripla toimii ukessa "D:stä" noin niinku otteena ja "G" ja "A" -samoin. Sukulaisia kun ovat nuo G ja D. Varmaan tökerösti selostettu, mutta vitosen verran kitaraa ylempää viritetty uke toimii samojen sormitusten lailla. Mulla tään tajuaminen helpotti päässä "transponointia" - eli sormitusten hakua. Korkeempi viritys aiheuttais enemmän h i d a s t a v a a aivotyötä. Mut jos tuntuu sekottavan, älä kopioi, vaan tee ihan omat kuviot!

Joo, kyllä. Yks mahis on myös miettiä niitä sointuja tuon vireen suoman avoimen soinnun mukaan. Eli jos haluaa soittaa puhdasta kolmisointu C-duuria niin (esimerkiksi) painaa vaan ekalta kieleltä 3.nauhalta ja siitä tulee siis G-C-E-C ... Tämmöinen ajattelutapa ainakin mulla nopeuttaa avoimessa vireessä olevan kitaran kanssa, ja periaattessa muidenkien soittimien kanssa. Tällä välttyy siltä että tarvii opetella taas n+1 uutta "chord shapea" uudelle vireelle. Mutta hidastahan se on näinkin ;-).

P.S. No mä sain hetken päähänpiston tuloksena tilattua Thomannilta Harley Bentonin. Se on yllättävän siististi tehty, mutta talla vinossa, kielet siimaa ja viritys krenaa. Uusilla kielillä ja duunaamalla se silti rupes soimaan niin, että nyt oon jumissa moiseen. Uusi lähti tiedotuksen mukaan eilen tulemaan Jenkkilästä. Se on paljon puhetta aiheuttanut Bushman Jenny. Hinta-laatusuhde olis huippu, mutta sen aika näyttää.

 
Joo, mulla oli myös Bentoni, mutta siitä meni kaula poikki(!) ja vielä ihan normaalisoitossa. Ja ei se kyllä ollut muuntekaan mikään intonaatio-ihme se Bentoni :). En kerennyt kauheasti treenaamaan sillä :(. Täytyy käydä Millbrookissa kyselemässä minkälaisia siellä löytyy.
 
...
weelie
18.02.2005 13:02:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei ei nyt anneta hyvän keskustelun tyrehtyä! :D
 
Uke songs:
http://www.alligatorboogaloo.com/uke/tabs.html
 
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
FinnUkeFan
18.02.2005 14:12:33 (muokattu 18.02.2005 14:18:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi! Nyt oon kierrelly palstoja, löytyykö mistään muualta ukejuttuja. Ei tuu kotimaassa vastaan. Kävin rekisteröitymässä bluegrass -sivuillekin samalla nimmarilla. Menivät hiljaiseksi. Uke kun ei kuulu oikeisiin bluegrass soittimiin! Voihan se olla vaan ohimenevää, mutta kuulin, että jopa ameriikassa porukat lokeroituis aika lailla. Ite seurailen Fleamarket Musicin bulletin boardia ja EzFolksilla on kanssa ukeforum. Näistä oon päässy käsitykseen, että ukesoittajat ovat ihmeen monipuolista harrastajaa musiikkimakunsa mukaan. Monet ovat kokeilleet kitaran lisäksi maniskaa ja todenneet siirron olleen liian suuri. Vaikkapa jazz musiikin harrastajille mandosointujen ottaminen lienee vaikea tieteenala ukeen verrattuna.
 
Mikähän olis toimivin tapa tähän yhteydenpitoon? Suoraan sanoen en ymmärrä tarpeeksi näitä forumeita - untuvikko kun olen, mutta olis kivaa ylläpitää näkyvää keskustelua. Ties vaikka innostusta löytyis laajemmaltikin. Meitä on tällä langalla kommentoinu puolenkymmentä hemmoa, varmaan toinen mokoma ei uskalla myöntää olevansa kiinnostunu moisesta rimputtimesta.
 
Jos jollakulla on viisautta, antakoon kuulua ja näkyä. Olen ollu nyt aktiivinen, koska sairaslomalla on aikaa! Mutta kun käsi paranee, niin ei uskalla luvata varsinkaan ylläpitää ukeforumeita.
 
Antakaapa kuulua!
 
Sepi
 
Ja unohtu mainita, että mahtava sivu ja paljon soitettavaa. Pankaa talteen!
 
kivi
18.02.2005 17:47:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, nyt sitten tuli ukulele hommattua, tosin sellainen halpa vain, että pääsee kokeilemaan, mistä täällä puhutaan. Havaijilainen tuttu neuvoi jo virityksenkin. Seuraavaksi lukemaan noita sivuja...
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
FinnUkeFan
18.02.2005 18:30:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Upeeta!
Onhan sulla näköjään tuota tavaraa ennestään, mutta tuskin niin hauskaa ku tuo uke :)
Toivottavasti saat pelin soimaan, jäämme odottelemaan menestystäsi!
Sepi
 
FinnUkeFan
22.02.2005 11:39:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haloo!
Taitavat olla porukat soittelemassa, ku ei näy juttu jatkuvan. I hope so. Stagg on tuonu markkinoille - tai ainakin Englantia kohti - sopraano ukulelen. Sitä kehutaan yhtä hyväksi kuin Bushmanin Jennyä. Saas nähdä miten hinta. Ja tuleeko koskaan suomalaisiin luetteloihin.
 
Mielenkiintoista seurata nettisivuilla keskustelua soittimien valmistusmaasta. Nyt on Pono, Praiseland, Stagg ja Jenny todettu erittäin hyviksi nimenomaan hintaansa nähden. Mutta ne on tehty Kiinassa! Siinä on ihmisoikeudet puitu ja kansakunnan käsityöhistoria. Olishan se hienoa tilata käsityönä tehty koa-puinen instrumentti jostain hawailta, mutta tosiasiat sanelevat kiinalaisten puoleen - siis näiden em. hyviksi todettujen. Englannissa odotetaan vilkastuvaa uke-kauppaa ja harrasteen kasvua, mutta postikulut ovat sieltäkin silti aika kovat - eivätkä nuo hinnatkaan ilahduta. Sen saa maksaa puntina, mitä jenkit dollareina.
No, jätetään soitinten keräilyharraste ja haalitaan muutama kohtalainen, tai edes se yksi, jolla voi rimputella...
 
Sepi
 
dfloreno
23.02.2005 00:14:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, nyt sitten tuli ukulele hommattua, tosin sellainen halpa vain, että pääsee kokeilemaan, mistä täällä puhutaan. Havaijilainen tuttu neuvoi jo virityksenkin. Seuraavaksi lukemaan noita sivuja...
 
Minkä vireen se neuvo? ton standardin ADF#E (GCEA)? Pakko kai se on hakea mökiltä vanha kunnon bentonin uke ja liimata se kasaan! :).
 
I'll Play The Blues For You.
kivi
23.02.2005 09:40:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkä vireen se neuvo? ton standardin ADF#E (GCEA)? Pakko kai se on hakea mökiltä vanha kunnon bentonin uke ja liimata se kasaan! :).
 
"My dog has fleas". Eli GCEA.
:-)
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
FinnUkeFan
23.02.2005 10:45:58 (muokattu 23.02.2005 10:53:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
Just äsken luin FleaMarketin BulletinBoardia ja siellä kysyttiin oikeesta vireestä. On näköjään kaksi kuppilaa, toinen hawailainen west-soundi hieman hennompana ja sitten tää "itäisempi" kimakka tatsi. Eli kaikki taitaa ollakin sitä, mitä soittimeltaan haluaa.
 
Sopranon voisi vetäistä korkeampaan ADFisH ja concert -kokoisen (jos niitä jollain on, eli jotain 14. nauha kopan reunassa) sitten GCEA. Sävelmänähän tuo kuulostaa "my dog has fleas'lta" molemmissa, mutta korkeuseroa on sävelaskel.
 
On kuulemma vielä kiinni kielistäkin. Jos nimittäin on High Tension, eli tiukat, niin alempi vire voi soida jo kivasti/puhtaasti. Ilmeisen tavallista lienevät halppiksissa kuitenkin siiman tapaiset, jotka on vedettävä kireelle.
 
Aion tilata JAM'lta Aquilat tuohon Bentoniin ja kokeilla käytännössä tään eron. Tosin mulla oli arsenaali hyviä nailonkieliä kitarasatseista, joista kokeillen valitsin puhtaimmin soivat.
 
Jos ei se uke ihan sököks menny, niin koeta ihmeellä korjata! Mä saan viikon päästä tään lastan pois käpälästä ja alkaa vimmattu kuntoutus - ukella tietty!
 
Sepi
 
Ai niin, oli hyvä huomio, että jos on kaksi virallista viritystä, täytyy olla kaksi soitintakin! Lisää hyviä syitä soitinhankinnoille kuulostellaan...
 
kivi
23.02.2005 12:51:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On kuulemma vielä kiinni kielistäkin. Jos nimittäin on High Tension, eli tiukat, niin alempi vire voi soida jo kivasti/puhtaasti. Ilmeisen tavallista lienevät halppiksissa kuitenkin siiman tapaiset, jotka on vedettävä kireelle.
 
Tässä Mahalon halpiksessa on ihan kunnon nailonkielisen kitaran kieliä nämä, ja ilmeisen käyttämättömät, koskapa vire ei ole edes vakiintunut. Kestää, kuten nailonkielillä aina, vielä jonkun aikaa, ettei tarvi koko ajan kiristää.
 
Alempikin vire tuntuu ihan riittävän jäntevältä, että soitossa on fiilistä. Tässä vielä näitä perussointuja kahlataan, mutta se on jo käynyt selväksi, että alavireessä olleet, lasten leikkikitaroina vastaan tulleet ukulelet eivät oo antaneet oikeaa kuvaa soittimen mahdollisuuksista. Tämä on nimittäin ihan oikea soitin.
 
Ylempi vire saattaa olla tarpeen senkin takia, kun siellä Havaijin edustalla miekkalaloja kalastellessa ei ehkä oo soitinkauppaa kielineen lähellä, vaan uus kieli napataan siimasta. Ja siiman vahvuus sitten ratkaisee, koska soitin soi.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
weelie
23.02.2005 14:37:40 (muokattu 23.02.2005 15:57:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli halvoissa merkit on ilmeisesti:
Harley Benton
Brüko
Mahalo
Johnson...
Ja mitä muita on kaupoista löytynyt?
 
Tampereella Vertikaalissa kokeilin 25€:n ukea, joka oli kauniin mahonkisen näköinen (ja kielet mustat), liekö jotain Martin-näköä haettu. En vielä kuitenkaan ostanut kun on kitarakuumekin. Oisko ollut CHESTER merkiltään?!
 
Arvioita Jennystä:
http://www.uketalk.com/
http://www.4thpeg.com/parlor_room/viewtopic.php?t=939
http://www.ezfolk.com/forums/view_topic.php?id=429&forum_id=19
 
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
FinnUkeFan
23.02.2005 15:46:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä!
Jos tämmösestä parinkympin kalusta sää tällaiset vibat, niin kuinkahan enää pärjätään kun ajastaan soittopelit tulee ihan oikeiksi - tai ainaski kalliimmiksi. Toisaalta sitte saattaa koko hommasta mennä juju ja muut arvot tulee tärkeämmäksi. Pitäkää hereillä, jos puheet kääntyy tiukkapipoisiksi tai oikeaoppisiksi! Hauskaahan tään pitää olla. Monen satasen vermeet tuo ehkä itsetuntoo ja pysyy vireessä, mutta soittopuoli ei välttämättä kehity mihinkään ;)
Eli heittäkää mua halolla, jos alan mainostaa, mikä on oikea peli tai tapa soittaa!
 
On muuten komee ilma, sekin tosiasia kannattaa huomata kaiken ilon keskellä...
 
Sepi
 
dfloreno
23.02.2005 23:34:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli halvoissa merkit on ilmeisesti:
Harley Benton
Brüko
Mahalo
Johnson...
Ja mitä muita on kaupoista löytynyt?

Minkököhän sortin vehkeitä noi Juunsonit on? Ne resot on ainakin ihan siedettäviä. Toin Bentonin uke ei kauheesti saa tyylipisteitä multa... :):

Tampereella Vertikaalissa kokeilin 25€:n ukea, joka oli kauniin mahonkisen näköinen (ja kielet mustat), liekö jotain Martin-näköä haettu. En vielä kuitenkaan ostanut kun on kitarakuumekin. Oisko ollut CHESTER merkiltään?!

No kyllähän tohon hintaan voi jo ihan huvikseen ostella. Kuitenkin kuppilaan kun menee ja tilaa sämpylän ja pari bissee niin se on jo tuo 25e :).
 
I'll Play The Blues For You.
dfloreno
23.02.2005 23:38:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä!
Jos tämmösestä parinkympin kalusta sää tällaiset vibat, niin kuinkahan enää pärjätään kun ajastaan soittopelit tulee ihan oikeiksi - tai ainaski kalliimmiksi. Toisaalta sitte saattaa koko hommasta mennä juju ja muut arvot tulee tärkeämmäksi. Pitäkää hereillä, jos puheet kääntyy tiukkapipoisiksi tai oikeaoppisiksi! Hauskaahan tään pitää olla. Monen satasen vermeet tuo ehkä itsetuntoo ja pysyy vireessä, mutta soittopuoli ei välttämättä kehity mihinkään ;)
Eli heittäkää mua halolla, jos alan mainostaa, mikä on oikea peli tai tapa soittaa!

Kyllähän hyvä soundinen ja hyväsoittonen vehje innostaa soittamaan lisää - ainakin mua.. eiköhän sitten siinä sivussa opikin jotain.

On muuten komee ilma, sekin tosiasia kannattaa huomata kaiken ilon keskellä...

Vielä ollaan kuitenkin kaukana Hawaiin celciuksista... sittenhän ne fiilikset vasta alkaa tulee :).
 
Ja vielä tälläinen kysymys: minkälaisilla plekuilla soitatte noi ukeja? Mä havaitsin Thin-kokoiset plektrat parhaiksi, mutta tuolla esim. Jennyn sivuilla oli jotain Felt-picks... eli jostain huovasta tehtyjä?
 
I'll Play The Blues For You.
FinnUkeFan
24.02.2005 07:08:24 (muokattu 24.02.2005 07:26:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Totta!
 
Onhan se varmaan elämys kokeilla ukea joka soi ihan oikeesti. Täytyy vaan pitää joku semmonen kiva kohtuus, ettei tuu pääasiaks ruveta rehvastelemaan peleillä ja unohtaa muu mukava. Onneks nää uket kuitenkin pysyy kitaroihin verrattuna kohtuubudjeteissa. Parikymppiä ei tosiaan oo nykyään juuri muuta kuin mitä mainitsit!
 
Ensimmäisen tilaaminen ulkomailta varmaan kirpasee eniten, sitten siihen ilmeisesti tottuu. Oikeestaan pahintahan tässä on se, että kaukaa tilattaessa joutuu vaan uskomaan toisten puheista soittimen ominaisuudet. Ne taas on kovin persoonallisia mieltymyksiä. Kitaroita sentään voi käydä soittelemassa eri kaupoissa aika hyvinkin. Enkä kyllä mielelläni luettele visakortin numeroita tuntemattomille!
 
Martinin S-O mallia on lytätty joka arvostelijan kynästä, vaikka merkillä on mahtava tausta ja kokemus soittimista. Luin erään kaverin olleen silti ihastunu soittimeen ja kyseli nyt, onko hän liian paljon väärässä oikeaoppisten mielestä jos kuitenkin hankkii sen! Ei kai se väärin ole, en tiedä? Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä...
 
Bentonit ja joonsonit näyttää oikeilta ja ovat suht siistejä. Tosiasia kuitenkin on, että mulla ei oo kunnon kokemusta paljon muistakaan. Sen oon ymmärtäny, että mitä ohuempi kansi ja kevyempi koppa sen parempi. "Pikkukitarat" voi näyttää laadukkailta, mutta sointi on tukkosta. Ilmeisesti kielten korkeuden joutuu useimmiten säätämään satulaa hiomalla itselleen sopivaksi, jopa näissä Jennyissä.
 
En oo tavannu noita "felt" -plekuja, mutta joku kertoi semmoisen tekemisen olevan helppoa. Leikataan pala florarasiaa tai jäykempää vastaavaa ja liimataan siihen molemmin puolin askartelukaupasta saatavaa ohutta tarrahuopaa. Sitte vaan leikataan halutun kokoinen pleku. En oo kokeillu. Mä en osaa ku kompata plekulla, harmi.
 
- unelmoikohan hawailaiset valkoisista hangista ja parinkymmenen asteen pakkasista? No, tähän on nyt tyydyttävä tällä kertaa,
 
Sepi
 
kivi
24.02.2005 09:04:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja vielä tälläinen kysymys: minkälaisilla plekuilla soitatte noi ukeja? Mä havaitsin Thin-kokoiset plektrat parhaiksi, mutta tuolla esim. Jennyn sivuilla oli jotain Felt-picks... eli jostain huovasta tehtyjä?
 
Ilman plektraa tuntuu tuo nailonkielten rämpyttely luonnollisimmalta, toistaiseksi.
 
Muuten mun plektramieltymykseni on se sama Dunlop Nylon 88 ihan soittimesta riippumatta. Maniskasta kitaraan ja banjosta bassoon.
 
Huopaplektran ideahan on kaiketi eliminoida se kosketusääni. Siihen sopii soittajan parkkiintuneen sormenpään liha kans aika hyvin:-) Muistan kyllä, että joskus menneinä aikoina noita huopaplektroja myytiin soitinkaupoissa.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
weelie
24.02.2005 15:31:34 (muokattu 24.02.2005 15:33:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkököhän sortin vehkeitä noi Juunsonit on? Ne resot on ainakin ihan siedettäviä.
 
Johnsonillahan on myös uke reso (katso johnsongtr.com). Hintaa tosin 200-350€ liikkeestä riippuen. Hitu jo mittariasteikon yli tuo hinta. Toisaalta kun katselee kun Brozman soittelee uke videollaan reso ukea, niin voisi kiinnostaakin...
 
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
XBreed
24.02.2005 17:51:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hello!
 
Itse ryhdyin soittelemaan ukulelea pari vuotta sitten. Maksoin ukulelestani 25 euroa ja se onkin varsin (s)oiva peli. Jouduin tosin vaihtamaan viritystapit, mutta muuten olen ollut hyvin tyytyväinen. Eihän se mikään hifisoitin ole, mutta varmasti siitä riittää iloa pitkään.
 
Onko kenelläkään vinkkiä miten saisi hihnan viritettyä ukuleleen? En ole uskaltanut ruuvailla mitään tappeja bodyyn, joten kaipailisin vaihtoehtoisia metodeja.
 
Soittakaa Paradroid! Eiku...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 527 28 29 30 31

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «