Muusikoiden.net
11.12.2016

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tuleva miksaaja.
1
J0N3
11.06.2004 22:43:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisiko joku neuvoa mitä aivan ensimmäisenä kannattaa tehdä jos haluaa miksaajaksi/mitä muut olette aluksi tehneet, että olette päässeet miksaamaan. tiedän miten miksauspöytää käytetään ja jotain muuta asiasta, mutta voin sanoa itseäni ummikoksi, ja onko miksaamiseen jotain kursseja/leirejä/opistoja (esim. musiikkilukio missä painotutaan jossain päin miksaamiseen ym) mitä voi käydä. Eli mitä nyt ensimmäisenä pitää tehdä.

Kirjoitan nyt tänne koska epäilen että miksaajia täällä enemmän pyörii kun aloittelijat palstalla.

kivi
12.06.2004 00:40:33

Oletan, että olet alle ravintolaikäinen.

Jos asut kaupungissa jossa on nuorisotalo, suosittelen menemään sinne juttelemaan. Nuokkareiden keikoilla tarvitaan aina vapaaehtoista työvoimaa, ja siinä näet läheltä miten mikitys pystytetään ja lava rakentuu. Useimmat miksaajat kertovat mielellään työstään ja ratkaisuistaan, silloin kun heillä on aikaa. Soundcheckissä on kiire, silloin ei välttämättä ole hyvä mennä häiritsemään, mutta vierestä saa toki katsoa ja ymmärtää mitä tapahtuu, ja soundcheckin + keikan ulkopuolella homma on enimmäkseen odottelua ja kamojen laittelua. Miksaajan hommaa ei opi kuin tekemällä, mutta pohjatietoa saa kerätä aiemminkin.

Tie alkaa pohjalta. Ensin apukantajan hommasta (kannetaan kamoja), sitten stagehandin työstä (kytätään lavan vieressä, jos vaikka piuhat irtoaa tai telineet kaatuu).

Suositeltavaa lukemista:

Matti Ruippo: Bändikamat (Idemco)
Silja Suntola: Luova studiotyö (Idemco)

Nuo kirjat ovat sellaista perusnäkkileipää. Niistä saa jo jotain tietoa, eikä niissä ole yhtään "turhaa" tietoa, vaan kaikki kirjoissa kerrottu on äänihenkilöille tuttua asiaa. Kaikki ei kuitenkaan ole todellisuudessa samoin kuin kirjoissa, mikä kannattaa muistaa.

"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Locrian
12.06.2004 12:13:31

Jep.Oma vasta alussa oleva tie on alkanut nuokkarilta ja nykyäänkin teen noita jonkun verran.Tärkeää on hommata kontakteja bändeihin ja tarjoutua miksaamaan niitä muuallakin.Pikkuhiljaa mulle on sitten muotoutunut semmoset vakiobändit joita miksaan.Kannattaa myös aika aikasessa vaiheessa ruveta hankkimaan itsellensä omaa laitteistoa jota opettelee käyttämään ja jota roudaa mukana.Sinne on sitte hyvä tehdä soundi-presettejä bändeille joille miksaa enemmän.Miksaaja on vähän kuin bändin "ulkojäsen".

Ja sitten semmonen tärkeä homma kun päivätyö.Eli kannattaa hakeutua mahdollisimman ajoissa johonkin äänentoistoon liittyvään firmaan töihin.Vaikka alkuun ei olisi mitään tiitoja niin sinne vaan roudaamaan ja painamaan kaikki mieleen mitä näkee ja kuulee.

Ja yksi tärkeimmistä asioista jota en tajunnut ennenkun isot pojat sanoi:Tunne laitteesi.Opiskele sähkötekniikan tietämyksesi sille tasolle että tiedät mitä _oikeasti_ tapahtuu kun jotain namiskaa väännät.Siitä on hyötyä.

I hate eatin' vegetables... Can't swallow the wheelchair...
jorma_r
12.06.2004 22:58:21

Ja yksi tärkeimmistä asioista jota en tajunnut ennenkun isot pojat sanoi:Tunne laitteesi.Opiskele sähkötekniikan tietämyksesi sille tasolle että tiedät mitä _oikeasti_ tapahtuu kun jotain namiskaa väännät.Siitä on hyötyä.

Jeah.

Ja lue Reiskaa:

http://www.nettiteatteri.com/reiska/

Ja Riffeistä. Mukava tietopaketti alkuun. Lisäksi samat tekstit aukeavat astetta paremmin taas vuoden päästä kun tietämystä on karttunut.

magic
18.06.2004 20:36:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja lue Reiskaa:

http://www.nettiteatteri.com/reiska/

Ja Riffeistä. Mukava tietopaketti alkuun. Lisäksi samat tekstit aukeavat astetta paremmin taas vuoden päästä kun tietämystä on karttunut.

Ja jos englannin lukeminen sujuu niin lue "kaikki" mitä LABissa lukee, mutta muista LUE, älä heti käy kyselemään.

LAB on todellisten ammattilaisten foorumi, LAB Lounge vähän enemmän viikonloppubänditouhuihin keskittyvä foorumi.

Ai niin, se osoite: http://srforums.prosoundweb.com/

Roadari
21.06.2004 15:46:57

Outokummun oppimiskeskuksessa on roudarilinja ammatillisena koulutuksena. Koulutuksen tasosta en tiedä kun en ole vuosiin kuullut sieltä mitään. Mutta kannataa kysellä. Yleisesti ottaen ala toimii jossain määrin freelancereiden voimilla, joten yleensä menee muutama vuosi ennen kuin alkaa tällä elantoaan tienata. Kova pula on kyllä kovista tekijöistä. Jos et pelkää raakaa työtä, niin ota reippaasti yhteyttä johonkin PA firmaan ja esitä asiasi mitä haluat, ja kysy ottaisikos he sinut mukaan roikkumaan. Näin on moni lähtenyt alalle. Eikä näitä hommia oikein kirjoista opi. Lukeminen kyllä kunniaan, sähkärin papereista ei ole haittaa ja elektroniikka kannattaa tuntea ainakin jossain määrin.
Missäpäin maata asustat?

Roadari

"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
Valokaari
22.06.2004 16:25:31

Outokummun oppimiskeskuksessa on roudarilinja ammatillisena koulutuksena.

Pitänee kertoa itsestään sen verran, että itse olen aikoinani sen suorittanut.
Oliko siitä apua?
Njaa. Ihan alussa siellä oli kaikenlaista kivaa puuhailua ja uusia asioita tuli koko ajan, mutta sitten se pikkuhiljaa alkoi hiipua ja loppuaika lähinnä meni kahvia juodessa, kunkin puuhaillessa omaan tahtiin omiaan.
Niitä hommia ei opi kuin tekemällä ja valitettavasti juuri näitä livekeikkoja ruvettiin tekemään säästöliekillä.

Mikäli ala kiinnostaa, niin suosittelen mieluummin menemään vaikkapa jonnekin sähköalan perustutkintoa opiskelemaan. Siellä tulee paljon oleellisempia asioita vastaan.
Kyllä nimittäin mielestäni on roudarin parempi osata kytkeä laitteet verkkovirtaan ilman että sulake poksahtaa aina kuin että osaa ulkoa Leen värikartan.

Tosin voihan olla että nykyään siellä on meno muuttunut ja opetuksen laatu parantunut.

Olen myöskin sähköpuolta opiskellut ja eipä nyt voi oikein muuta sanoa kuin että roudarin ja sähkömiehen tehtävien ero on vähän kuin veteen piirretty viiva.

Rok rok.
Esko-e
23.06.2004 01:07:53

Olen myöskin sähköpuolta opiskellut ja eipä nyt voi oikein muuta sanoa kuin että roudarin ja sähkömiehen tehtävien ero on vähän kuin veteen piirretty viiva.

Eipä voi Outokumpua suositella kenellekään jos opetuksen taso on edellä mainitulla tasolla. Jos olisit opiskellut myös leipomoalaa olisiko siinäkin tapauksessa leipurin ja roudarin tehtävien ero kuin veteen piirretty viiva? Et ole tainnut kauheasti olla työssä noissa mainitsemissasi ammateissa kun mielikuvasi on tuo. Mutta mitäpä se minulle, kunhan nyt ihmettelen... Tietämättömille kerrottakoon että kyllä sähköpuolen opinnoista on hyötyä jos roudariksi halajaa mutta eivät ne työtehtävinä ole missään tekemisissä toistensa kanssa. Roudari ei asenna sähköjä eikä sähkömies kanna kaiuttimia, se nyt on vain niin.

Valokaari
23.06.2004 15:45:52 (muokattu 23.06.2004 15:59:05)

Eipä voi Outokumpua suositella kenellekään jos opetuksen taso on edellä mainitulla tasolla.

Toivotaan että siellä on touhu parantunut.

Jos olisit opiskellut myös leipomoalaa olisiko siinäkin tapauksessa leipurin ja roudarin tehtävien ero kuin veteen piirretty viiva? Et ole tainnut kauheasti olla työssä noissa mainitsemissasi ammateissa kun mielikuvasi on tuo.

En ole opiskellut leipomoalaa, mutta olen kyllä muutakin tehnyt kuin ollut esitystekniikan linjalla (se siis EI ole mikään "roudarikoulu", kuten joskus kuulee sanottavan!) sekä työskennellyt roudarina. Ja opiskellut sähköalaa.

Sähköalalla en tosiaankaan ole kovin kauaa vielä töissä ollut, mutta sen kokemuksen pohjalta mitä niitä hommia olen tehnyt niin kyllä siinä joutuu vähän samanlaisiin tehtäviin. Esimerkiksi koulutusaikana hoidimme jonkin valintamyymälän valaistuksen - kiinteänä asennuksena toki mutta silti.
Myöskin eräälle asiakkaalle olisi pitänyt viritellä asuntoon ties millaisia valaistusjärjestelmiä mutta onneksi minun ei tarvinnut sitä tehdä (ei niitä mukavimpia keikkoja).

En todellakaan ala tekemään selkoa elämästäni ja kaikista töistä mitä olen ehtinyt tekemään, mutta kyllä roudarin ja sähkömiehen hommat ovat tähän asti eniten muistuttaneet toisiaan. Sitten esimerkiksi maanviljelijän ammatti ei muistuta ollenkaan roudausalaa.

Tietämättömille kerrottakoon että kyllä sähköpuolen opinnoista on hyötyä jos roudariksi halajaa mutta eivät ne työtehtävinä ole missään tekemisissä toistensa kanssa. Roudari ei asenna sähköjä eikä sähkömies kanna kaiuttimia, se nyt on vain niin.

Hmjaa.
Mitä tarkoittaa "asentaa sähköjä"? Kiinteitä asennuksia ja ja tuollaisia ei tietenkään saisi tehdä kuin ammattimies, tosin olen kyllä itsekin niitä tehnyt ilman koulutusta, apumiehen roolissa.
Sekä olen nähnyt kun ilman minkäänlaista alan koulutusta mennään räpeltämään sähkökaappia (en suosittele).

Mutta kyllä roudari saa vetää sähkökaapelia ihan tarpeeksi ja kytkeä niitä verkkoon, toivoen että laski kuormituksen oikein.

Sekä kyllä sähkömies kantaa kaiuttimia joissakin tapauksissa.
Sähkömiehen hommathan eivät ole pelkkää kaapelinvetoa (eihän miksaajakaan vain "räplää pöydän namiskoita") vaan niissä on kaikenlaista muutakin.
Jotkut sähkärit menevät töihin sähkölaitokselle, jotkut teollisuuteen, jotkut rakennuksille - kaikilla on erilaiset työtehtävät ja esimerkiksi teollisuussähkäri ei välttämättä pärjää rakennuksilla.

On myöskin olemassa firmoja, jotka tekevät kiinteitä valo- ja äänilaitteistojen asennuksia.
En ole ihan varma mutta luulen että kyllä he palkkaavat töihin lähinnä porukkaa jolla on sähköalan koulutusta. On eri asia kantaa tavaraa rekkaan kuin asentaa kaiutinjärjestelmä paikalleen siten ettei se putoa asiakkaiden niskaan.

Täsmennettäköön vielä sen verran, että kun sanoin noiden kahden ammatin eron olevan kuin veteen piirretty viiva, niin yritin sillä tähdentää että kannattaa mennä opiskelemaan sähköalaa jos roudauspuuhat kiinnostavat.
Varmasti tulee paremmin keikkoja ja työnantajat tykkäävät, kun eivät pauku sulakkeet, voimavirtakaapelit sula tai keskuskaapista iske valokaarta.

Rok rok.
t-ee-mu
29.10.2010 02:03:56

Esko-e: Eipä voi Outokumpua suositella kenellekään jos opetuksen taso on edellä mainitulla tasolla. Jos olisit opiskellut myös leipomoalaa olisiko siinäkin tapauksessa leipurin ja roudarin tehtävien ero kuin veteen piirretty viiva? Et ole tainnut kauheasti olla työssä noissa mainitsemissasi ammateissa kun mielikuvasi on tuo. Mutta mitäpä se minulle, kunhan nyt ihmettelen... Tietämättömille kerrottakoon että kyllä sähköpuolen opinnoista on hyötyä jos roudariksi halajaa mutta eivät ne työtehtävinä ole missään tekemisissä toistensa kanssa. Roudari ei asenna sähköjä eikä sähkömies kanna kaiuttimia, se nyt on vain niin.

mitä mienä tiedän nykyään outokummun tasosta niin porukka on vaihtunut ja laitteet tullu uusiksi.. pari kaveria valmistu ihan päteviksi ääni/studio hommii.. suosittelen kämään :)

Katti
01.11.2010 19:35:36

Locrian: Kannattaa myös aika aikasessa vaiheessa ruveta hankkimaan itsellensä omaa laitteistoa jota opettelee käyttämään ja jota roudaa mukana.Sinne on sitte hyvä tehdä soundi-presettejä bändeille joille miksaa enemmän.Miksaaja on vähän kuin bändin "ulkojäsen".

Juu, ja ei... Riippuu ihan siitä minkälaista miksaushommaa meinaa ruveta tekemään...

...enemmänkin sanoisin että kannattaa opiskellä kayttämään niitä yleisimpiä vastaan tulevia laitteita hyvin (esim. T.C.:n, Lexiconin ja Yamahan paavot, DBX:n, Drawmerin ja BSS:n dynamiikan hallinnat, XTA:n, DBX:n, BSS:n ja Klarkin prossut ja EQt jne.)

Jos meinaa olla etupään seppä, niin siitä omasta pikku räkistä on kyllä iloa (ainakin joskus, silloin kun sen saa kytkettyä kiinni toimitettuun järjestelmään, mikä ei ole ihan takuuvarma asia nykyään, tai koskaan ollutkaan), kun sinne saa tosiaan noita presettejä esim. paavoihin, jos jotain omia tykkää käyttää ja tehtaan setien valmiit ei kelpaa.
Melkein nykyään jos jotain omaa tuonne eteen haluaa laittaa, jonka saa suurimmalla todennäköisyydellä myös käyttöön, on oma digilankku. Pääsääntöisesti kaikkialla on mahdollista saada inputit omaan lautaan ja siitä outputit talonjärjestelmään... Ulkopuolisten räkkivehkeiden kytkeminen onkin sitten vähän toinen juttu, kun kaikki lankut ei tue riittävää määrää auxeja, inserttejä jne.. Ja toisiin (lue digidigi) ei välttämättä saa mitään ulkopuolista esim. inserttiä kiinni.

Itse taas kun puuhastelen tuolla monitoripäässä enimmäkseen, niin siellä mulla on omina kamoina mukana ainoastaan mittamikki, -softa ja omat luurit (niin semmoiset "oikeat" suljetut sangat, kuin korvanapitkin). Kaiken muun piffaa työnantaja, varsinkin jos mennään IEM-osastolla, tahi sitten muun tekniikan toimittava taho (yleensä siis kulmatilanteessa).

Toki olen itselleni meinannut semmoisen ihan pienen räkin laittaa jossa olis pari Londonia tai vastaavaa, kun vieläkin joskus tulee vastaan paikkoja joissa ei ole minkäänlaista prosessointia kulmille (ei edes sitä EQ:ta), niin noilla nyt tekis sitten jo ihan mitä vaan tuolla prosessoinnin saralla, joskaan ei se aina (yleensä) riitä noissa tilanteissa kun kama on muutenkin mitä on...

Mut siis itse taon keikkoja ihan riittävästi tälläkin hetkellä, eikä mulla kummemmin ole tuota omaa kamaa ollut, eikä varmaan tule myöskään olemaan...

miffe
19.11.2010 06:11:56

Valokaari: Sitten esimerkiksi maanviljelijän ammatti ei muistuta ollenkaan roudausalaa.

Tästäkin voi olla montaa mieltä. Noin kymmenen vuoden ikään ehtinyt Pikku-Mikael ajatteli kyllä mielessään niitä voimamieskisojen farmarikävelyjä, kun pomppu-ev:t käsissään kuljeskeli.

Ja mikään - paitsi ehkä Roscon Supergelin taulukko - ei ole sen tärkeämpää kuin Leen kalvojen hanskaaminen. Vastusten värikoodikin olis parempi olla hallussa, mutra silloin olet jo todennäköisesti edennyt äänipuolella jo pätsimieheksi :)

turkulainen
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti