Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä katkoo jouhia jousesta?
1
Murgo
16.05.2018 08:33:04 (muokattu 16.05.2018 08:36:10)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viuluni on ollut pari viime vuotta hiukan vähemmällä käytöllä ja joka kerta kun otan sen esiin on jousen jouhista muutama katkennut omia aikojaan. Siis ihan asianmukaisesti kotelossa löysättynä säilyttäessä, ei soittaessa. Ja ovat "keskeltä poikki", eivät irti päistä.
 
Mikähän noita katkoo, ikäkö vai mahdollisesti kuivuus? Kämppä on talvisin turhan kuiva mikä on aiemmin aiheuttanut ongelmia puisten soittimien kanssa mutta en muista että jouhet olisivat noin runsain määrin katkeilleet.
 
Kysessä joskus 10 vuotta sitten Thomannilta hankittu muutaman kympin kiinalainen jousi mutta tämä on kolmesta tai neljästä vastaavasta (osa viulujen mukana tulleita, osa erikseen hankittuja) itselleni valikoitunut yksilö josta olen tykännyt eniten, muut olen myynyt tai lahjoittanut pois. Jouhia on onneksi vielä tarpeeksi jäljellä mutta jossain vaiheessa pitänee ostaa uusi jos "karvanlähtö" jatkuu. Eipä tämän hintaista jousta paljon maksa vaivaa koettaa uudelleenjouhittaakkaan.
 
Ja onhan minulla tietty tuo "täyssynteettinen" Icredibow mutta ei se oikein vastaa soittotuntumaltaan puista vaikka ihan toimiva onkin.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Klezberg
13.07.2018 12:21:49 (muokattu 13.07.2018 12:22:28)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on samaa ilmennyt alttoviulun kanssa. Kaksi kertaa pitemmän tauon jälkeen ollut jousesta aika montakin jouhta poikki. Googlasin ja löytyi tietoa että jos jouhet katkeilevat kotelossa, kyse on todennäköisesti ötököistä, googlaa "bow bugs".
 
Mulla oli soitin ollut tosiaan hyvin pitkään kotelossa ja taisi olla vielä vetoketju vähän raollaan. Tuommoiset pöpöt pitävät pimeistä suojaisista paikoista, sitten kun on vielä ruokaakin jouhien muodossa.
 
https://www.jayruryviolins.com/bow-bugs.html
 
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
Murgo
15.07.2018 21:00:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, noista ötököistä luin mutta kuvittelin kai ettei niitä Suomessa esiintyisi. Nyt kun tarkistin niin jouhia ei ollut katkeillut lisää mutta pitääpä jättää kotelo auki valoisaan paikkaan tuulettumaan joksikin aikaa.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Klezberg
22.07.2018 20:31:23 (muokattu 22.07.2018 20:36:59)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Murgo: Joo, noista ötököistä luin mutta kuvittelin kai ettei niitä Suomessa esiintyisi. Nyt kun tarkistin niin jouhia ei ollut katkeillut lisää mutta pitääpä jättää kotelo auki valoisaan paikkaan tuulettumaan joksikin aikaa.
 
Kyllä minusta kyseessä oli täälläkin esiintyvä laji, tai siis että täälläkin esiintyy jotain vastaavaa lajia, löytyi suomenkieliset nimet ja kaikki.
 
Näitä jotain, ihrakuoriaisia. "Ihmisten läheisyydessä eläviä haittaeläimiä, jotka voivat syödä villaa, nahkaa, turkiksia ja silkkiä"
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ihrakuoriaiset
 
Näistä vyöihrakuoriaisia olen varmasti nähnyt, joten tämä voi hyvinkin olla se syyllinen.
http://sisatilojentuholaiset.fi/ent … of-textile-pests/vyoihrakuoriainen/
 
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
Klezberg
03.01.2021 12:46:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tutulla oli myös taannoin katkennut jouhia samalla lailla, ja kävi lainaamassa multa jousen. Kun toi sen takaisin, sille oli käynyt samalla lailla. Nyt kuulin että hänelle oli liikkeessä kerrottu että (sähköviulun) patterien säilyttäminen samassa kotelossa jotenkin aiheuttaa tuota. En tiedä pitääkö paikkansa. Hänen tapauksessaan kotelossa oli pattereita. Mullahan katkeili muistaakseni alttoviulun jousen jouhet, eikä siihen liity patterit mitenkään. Toki jossain lähistöllä on voinut olla vuotavia pattereita, en ihmettelisi yhtään kun noita laitteita ja värkkejä on enemmän kuin mistä muistaa huolehtia.
 
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
Murgo
09.01.2021 07:54:42 (muokattu 09.01.2021 07:57:45)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on kotelossa ollut viritysmittari jossa tietenkin patteri mutta se on sellainen pieni nappityyppinen, ei luulisi sen kovin paljon kaasuja päästelevän?
 
Nyt taas tarkistin ja tällä kertaa ei ollut yhtään jouhta katkennut. Viritysmittari ei ole nyt ollut kotelossa joten ehkä syy sittenkin oli siinä patterissa tai sitten kotelon tuuletus (se oli jonkin aikaa minulla auki silloin taannoin kun tuota katkeilua ihmettelin) auttoi.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «