Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Aloittelija-aikuiselle viuluksi halpa Yamaha vai joku muu?
1
Amarj
21.04.2018 08:25:08 (muokattu 21.04.2018 12:15:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lapsen 1/8 viululla harjoittelu alkaa olla haastavaa Haluaisin hankkia oman.
 
Tarkoitus on opetella soittoläksyt lapsen kanssa ja soittaa omaksi iloksi muita juttuja. Viululta en siis vaadi suuria, mutta äänen pitäisi kuulostaa viululta ja soittimen pysyä vireessä jonkin aikaa. 250 - 400 €:n settejä olen Thomannilta ja muista verkkokaupoista katsellut.
 
Viulunsoitonopettajaystäväni suositteli Yamahaa, mutta olisiko jollain hyviä kokemuksia muista edullisista merkeistä?
 
jonep
22.04.2018 21:28:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Amarj: Lapsen 1/8 viululla harjoittelu alkaa olla haastavaa Haluaisin hankkia oman.
 
Tarkoitus on opetella soittoläksyt lapsen kanssa ja soittaa omaksi iloksi muita juttuja. Viululta en siis vaadi suuria, mutta äänen pitäisi kuulostaa viululta ja soittimen pysyä vireessä jonkin aikaa. 250 - 400 €:n settejä olen Thomannilta ja muista verkkokaupoista katsellut.
 
Viulunsoitonopettajaystäväni suositteli Yamahaa, mutta olisiko jollain hyviä kokemuksia muista edullisista merkeistä?

 
Vaimo aloitti viulun soiton myös aikuisena. Päätyi ostamaan Tononi-merkkisen viulun soitinliikkeestä. Hintaluokka setille (viulu, jousi ja laukku) oli noin 500€. On ollut tyytyväinen ja viulu on pitänyt vireen hyvin. Jousi on vaihtunut myöhemmin parempaan.
 
iiidaa
25.05.2018 13:57:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin itselleni viulun tässä keväällä. Myivät minulle liikkeessä n. 400 € viulusetin, viulun merkki taisi olla Gewa. Opettajani mukaan kyseessä on oikein hyvä viulu aloittelijalle ja riittää tarpeisiini pitkäksi aikaa. Itse siis käyn soittotunneilla ihan vain itseäni varten ja alkeista aloitin nyt 25-vuotiaana. Pikkuhiljaa pystyy jo jotain oikeaa soittamaankin.
 
Opettajani mukaan aloittelevan viulistin ei kannata upottaa viuluun rahaa hirveästi yli 500 euroa, mutta toisaalta hän myös totesi, että esim. 100-200 euron viulut eivät nekään ole oikein hyviä aloittelevalle. Viulun pitää olla sen verran hyvä, että se "auttaaa" soittajaa tuottamalla oikeanlaisia ääniä kuitenkin suht. helposti. Huonolaatuisesta viulusta kun hyväkään soittaja ei saa helposti kunnollista ääntä.
 
Luulisin, että joku Yamahan oppilasviulu riittää sinun tarpeisiisi hyvin :)
 
Attew
17.10.2018 16:10:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitanpa samaan ketjuun. Olen alunperin kitaristi, mutta sittemmin opiskellut mm. bassokitaraa ja pianoa. Nyt olen saanut päähäni hankkia sellon. Kävin kokeilemassa liikkeessä ja huomasin, että kitarataustasta on hieman apua, vaikkakaan ei kovin paljoa.
 
Jos hankkisin tällaisen sellon, olisiko siitä enemmän päänvaivaa kuin soitoniloa? Todella epäilyttävän halpa, mutta vaatimustasokin on todella alhainen.
 
https://www.thomann.de/fi/thomann_student_cello_set_4_4.htm
 
blackmore81
21.10.2018 23:23:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Attew: Laitanpa samaan ketjuun. Olen alunperin kitaristi, mutta sittemmin opiskellut mm. bassokitaraa ja pianoa. Nyt olen saanut päähäni hankkia sellon. Kävin kokeilemassa liikkeessä ja huomasin, että kitarataustasta on hieman apua, vaikkakaan ei kovin paljoa.
 
Jos hankkisin tällaisen sellon, olisiko siitä enemmän päänvaivaa kuin soitoniloa? Todella epäilyttävän halpa, mutta vaatimustasokin on todella alhainen.
 
https://www.thomann.de/fi/thomann_student_cello_set_4_4.htm

 
Todennäköisesti pientä säätämistä ainakin kaipaavat. Ainakin tallan osalta pientä hiontaa ja kielten korkeuden säätämistä. Mahdollisesti myös satulan viilailua. Kielet kannattaa myös vaihtaa uusiin. "Tehdaskielet" tuppaavat olemaan aika kuraa.
 
Sitten tietenkin talvella, kun ilmankosteus vaihtelee ja puu alkaa elämään niin liimasaumat saattavat ruveta irtoilemaan. Sitä toki tapahtuu kalliimmissakin soittimissa. -> ilmankostutin koteloon
 
Ei nyt kannata kuitenkaan kauhistua. Eiköhän tuostakin soittimisesta pienellä säätämisellä ihan soitettava peli tule, varsinkin jos vaatimustaso on kuten sanoit alhainen. Nuo samat säädöt kuitenkin joutuu tekemään jokaiselle uudelle soittimelle, ellei osta suoraan soitinta viulunrakentajalta tai liikkeestä, jossa "trimmaus" sisältyy hintaan.
 
Ja aina siitä jonkinlaista apua on sellon soittoon, jos jotain soitinta on soittanut. Etenkin kielisoittimia. Itse aloitin sellon soiton vuosi sitten 36-vuotiaana ja takana joitain vuosia basson soittoa ja nuorempana kitaraa. Vaikeahaan tuo on, mutta hitaasti ja varmasti eteen päin :)
 
What the hell is wrong with freedom? That's what it's all about
Attew
24.10.2018 16:53:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blackmore81: Todennäköisesti....
 
Kiitos kattavasta vastauksesta! Säätöhommat kyllä tuttuja kitaramaailmasta, eli ei yllätyksiä sen suhteen. Ehkäpä tuon voisi tilata jossain vaiheessa!
 
Juhani_t
30.12.2018 17:20:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuttava ei saanut Thoomannin halpisviulusta soittokuntoista. Laittoi takaisin ja haki kivijalkakaupasta käytetyn. Samaan päädyttiin meilläkin. Käytettyjä parin satasen ihan ok-kamppeita liikkuu kohtalaisen hyvin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «