Muusikoiden.net
06.12.2016
Into-Luthman | Yli 300 sivua parasta musakamaa 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mandoliinin ja kitaran hybridin rakentaminen
1
Peljätty Miksu
27.05.2016 20:11:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huomenta!

Innostuin tässä muutama viikko sitten soittimen rakentamisesta. Aluksi suunnittelin klassista kitaraa, mutta lopulta päädyin miettimään mandoliinia sen yksinkertaisemman rakenteen vuoksi. Ideana on siis rakentaa kuusikielinen hiukan pidempikaulainen mandoliini kitaran kielillä ja viritinkoneistolla.

Alustavat suunnitelmat ovat jo valmiina ja olen lukenut erilaisia ohjeita niin netistä kuin kirjastakin, mutta tarkkoja piirustuksia en ole vielä tehnyt. Puutöitä olen harrastanut jo vuosien ajan, pöytää, kaappia, arkkua, lamppua ja jousipyssyä on tullut väsäiltyä. Tämä on kuitenkin ensimmäinen soitinprojekti. Myös osaava opettaja ja tarvittavat laitteet löytyy. Varsinaista kokemusta kitarasta/mandoliinista ei juurikaan ole, mutta soitinten rakennetta on tullut tutkailtua netistä ja ihan livenäkin.

Pari kysymystä aiheeseen liittyen:
Liittyykö kitaran kielien käyttämiseen ja kaulan pienoiseen pidentämiseen jotain erityisiä ongelmia?

Löytyykö välipituisia kaularautoja, ja voiko sen mahdollisesti jättää kokonaan pois? Olen koko kaularautahomman kanssa hiukan hukassa.

Voiko otelaudan/kaulan/kaikukopan puuta värjätä (petsi/osmocolor tms.) ilman että sointi kärsii? En viitsisi erikseen hankkia kallista hienonväristä puuta kun halvemmistakin saa hyviä soittimia tehtyä.

Käykö tallan ja satulan tekoon poron/hirven sarvi vai pitääkö olla jotain erikoisempaa luuta?

Voiko klassisen kitaran kieliä katkaista sopivaan pituuteen, vai pitääkö kielten ylimääräinen osa keriä tai jättää roikkumaan? Alkaako kielen punos purkautumaan?

Olen vielä melkoinen amatööri, joten kaikenlaiset vinkit ja ideat ovat aina tervetulleita. Tässä oli muutama kysymys näin alkuun, todennäköisesti tulee lisää kunhan projekti tästä etenee. Mitään huikeita odotuksia projektista ei ole, mutta haluan kuitenkin soittimesta mahdollisimman hyvän.

basisti1971
28.05.2016 09:25:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.

Peljätty Miksu: Pari kysymystä aiheeseen liittyen:
Liittyykö kitaran kielien käyttämiseen ja kaulan pienoiseen pidentämiseen jotain erityisiä ongelmia?

Kielten sopivan ja tasapainoisen kireyden saavuttaminen saattaa aiheuttaa hieman laskemista ja mahdollisesti hienosäätöä, mutta nykyään kun kitarankieliä saa irtotavarana suhteellisen helposti, ei ongelma ole suurensuuri.

Peljätty Miksu: Löytyykö välipituisia kaularautoja, ja voiko sen mahdollisesti jättää kokonaan pois? Olen koko kaularautahomman kanssa hiukan hukassa.

Kaulan stabiilisuuden varmistamiseksi tarvitset käytännössä aina rakenteen jonka käyttäytyminen on ennustettavissa.

Kerrosrakenteilla, komposiiteilla, lisäjäykisteillä yms. saat varmasti aikaiseksi kaulan joka ei lämpötilan, ilmankosteuden ja kielten vedon hivenen muuttuessa muuta muotoaan halutusta/suunnitellusta.

Säädettävää kaularautaa et välttämättä siis tarvitse, mutta säädettävyys mahdollistaa huomattavan paljon vapaamman rakenteen itse kaulalle.
Suurimman osan kämmeistäkin saa peitettyä kaularaudalla, eritoten kaksitoimisella.

Maailman sivu on kuitenkin tehty laatusoittimiakin ilman säädettävää kaularautaa, ja tehdään edelleen, joten ehdottoman pakollista säädettävyys ei missään nimessä ole.

Kaularaudan rakenteesta riippuen, lähes kaikkia yleisimmin kaupan olevia malleja voi lyhentää.

Traditionaalinen puristava kaularauta on tietysti yksinkertaisin lyhennettävä, mutta jos puristavan kaularaudan sointiin vaikuttavia ominaisuuksia ei vartavasten hae, itse käyttäisin kaksitoimista ei-puristavaa kaularautaa.

Kaksitoimisista yleisistä raudoista ainoastaan mallit joissa säätörauta pyörii, eli kierteet kummassakin päässä, eivät ole helposti kotikonstein lyhennettävissä, muut kyllä.

Kasitoimisten lyhentäminen vaatii käytännössä hitsausvehkeet, mutta kaikki tuntenevat jonkun joka homman voi hoitaa.

Peljätty Miksu: Voiko otelaudan/kaulan/kaikukopan puuta värjätä (petsi/osmocolor tms.) ilman että sointi kärsii? En viitsisi erikseen hankkia kallista hienonväristä puuta kun halvemmistakin saa hyviä soittimia tehtyä.

Sointi muuttuu pintakäsitellessä aina, mihin suuntaan, siihen et tule yksiselitteistä vastausta saamaan.

Shellakkapuleeraukset ovat traditionaalinen, vaikkakin äärimmäisen työläs tapa, mutta taitaa olla ainoa pintakäsittely akustisissa instrumenteissa josta en muista pahaa sanaa sanottaneen.
Noin soinnillisesti siis ;).

Peljätty Miksu: Käykö tallan ja satulan tekoon poron/hirven sarvi vai pitääkö olla jotain erikoisempaa luuta?

Sarvet ovat hieman huono, vaikkakin usein käytetty materiaali, kun eivät ole luuta vaan hiusta, mutta mikä tahansa luu käy.

Nautaa käytetään todella paljon.
Nauta kun on eläin joka hyvin usein kuoltuaan nuortuu, vaihtaa sukupuoltaan, ja joskus jopa lajiaankin ;).

Peljätty Miksu: Voiko klassisen kitaran kieliä katkaista sopivaan pituuteen, vai pitääkö kielten ylimääräinen osa keriä tai jättää roikkumaan? Alkaako kielen punos purkautumaan?

Jotkut purkaantuu, jotkut ei.

Varsin usein ainakin ne klassisen kielet joita itse olen harvoissa klassisissani käyttänyt purkautuvat lyhentämättäkin.

Jos ulkonäkö sen sallii, pään voi toki sitoa vaikka perhonsidontavälinein tai puristus-/liimaholkittaa.
Tai tippa pika-/PVA-liimaa jos pitää olla huomaamaton.

Mielenkiintoinen projekti, muista ottaa paljon kuvia :).

T:Samuli

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti