Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: PA-kaapin kaiutin repesi täysin
1
-heikkihelleri-
22.05.2016 15:36:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mackie SA1521 aktiivikaiutin, josta 15 " kaiuttimen kalvo repeytyi lähes kokonaan irti.
Kaapin vahvistinteho on 500W.
Käykö esim. Eminence Kappa 15B kaiutinelementti - 15" , 16ohm, 450w, 100.5dB.
Olisko muita hyvälaatuisia elementtejä tähän kaappiin?
-hk-
 
basisti1971
23.05.2016 08:34:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Ei suoranaista kokemusta kyseisestä swapista, mutta nettitietojen ja yleisen kokemuksen perusteella:
 

 
Jos alkuperäisen elementin tai korjaussarjan hommaaminen on jostain syystä poissuljettu vaihtoehto, kyllähän tuo mainitsemasi Eminencekin varmasti jollain tavalla homman hoitaa.
 
Etenkin jos kaiutinelementti on joutilaana hyllyssä ja käyttö on monitorina tai sidefillinä, helppohan se on kokeilla ja voi jopa toimia kivastikin ilman ylenmääräistä prosessointia.
 
Etupääkäytössä saattaa kuulostaa vekkulilta, varsinkin alkuperäisellä elementillä varustetun kaverin kanssa.
 

 

 
Elementin täystuho viittaa kyllä usein joko käyttäjän totaalikämmiin, ja/tai vahvistinasteen/suojausten vikaantumiseen.
 
Jos käyttäjän moka on poissuljettu vaihtoehto, ainakin lähdön tasajännite olisi kenties hyvä mitata ennen seuraavan elementin rikkomista.
Alapäävahvistimen G-luokassa toimimisen vuoksi kannattanee mitata myös alapäälähdön aaltomuoto useammalla ulostulotehotasolla.
 
T:Samuli
 
-heikkihelleri-
23.05.2016 12:39:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi ja Kiitos vastauksesta.
Tutkitaan nämä seikat.
Nimimerkin perusteella olet basisti ja tietoinen näistä jännite asioista.
Minulla on Monster Monarca basso vahvistin.
Jostain syystä 1-2 vuoden välein toistuu sama putkirikko.
Kyseessä on viimeisin putki muuntajasta luettuna.
Onko sattumaa?
Biassointi on tehty aina vaihdon yhteydessä.
-hk-
 
basisti1971
25.05.2016 07:44:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
-heikkihelleri-: Moi ja Kiitos vastauksesta.
 
Ole hyvä.
 

 
-heikkihelleri-: Nimimerkin perusteella olet basisti ja tietoinen näistä jännite asioista.
Minulla on Monster Monarca basso vahvistin.
Jostain syystä 1-2 vuoden välein toistuu sama putkirikko.
Kyseessä on viimeisin putki muuntajasta luettuna.
Onko sattumaa?
Biassointi on tehty aina vaihdon yhteydessä.
-hk-

 
Juu, "epäonnistunut kitaristi" olen :).
 
Koska kestää noinkin kauan ennen kuin hajoaa, veikkaisin sattumaksi.
 
Noista nyky-Monstereista ei tosin juuri kokemuksia ole, paitti että yksikin 112 kitarakombo casen kera yllätti kun oli köykäisempi kuin tuo mun nuppivanhus.
 
Seppä itse varmaan pystyy valottamaan mahdollisia vikapäistymisen syitä tarkemmin, sen verran laadukkaita komponentteja lienee kuitenkin käytetty ettei löysien putkenkantojen tms. aiheuttamat kontaktihäiriöt pääse vaivaamaan.
 
Nuo vanhathan oli ajan hengen mukaisesti kasattu osista joita sattui saamaan, joten kantoja saa aika-ajoin kiristellä ja vaihdella.
 

 
En netistä löytänyt tekniikkaan painottunutta infoa ko. vahvarista, mutta noin yleisesti ottaen, jos jokaiselle putkelle ei ole omaa biastrimmeriä ja testipistettä, on usein syytä biasproben tms. kanssa varmistaa että trimmeri(e)n takana olevista putkista jokainen on likipitäen samalla hehtaarilla.
Ei aina ihan sanottu juttu edes "mätsätyillä" putkilla.
 
Kannattaa myös ottaa huomioon että vieraaseen vahvariin ruukaa bias valkkautumaan mittarilentona, järkirajojen puitteissa testaillessa saattaa soundi- ja dynamiikkaerot olla melkoiset kun omaan haarukoi kompromissia soundin ja putken kuormituksen välillä.
 
T:Samuli
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «