Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Viulun/alton soundin kehittyminen
1
maarit.k
16.05.2016 19:01:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei kaipaisin muiden viulistien mielipiteitä,
 
Ostin alttoviulukuumeessa edullisen Strunal merkkisen alton, joka on valmistettu 90-luvun lopulla. Soitin on vanhahko mutta sillä ei ole soitettu juuri yhtään ennen kuin se päätyi minun haltuuni. Olen soittanut sitä nyt muutaman kuukauden hieman epäsäännöllisen säännöllisesti ja ongelma on jokseenkin metallinen/kuiva soundi. Valitsin soittimeen dominantti kielet, koska käytän niitä myös normiviulussani ja siihen ne sopivatkin loistavasti. Kaipaisin kuitenkin vinkkejä siihen miten soundin saisi pehmeämmäksi. Tiedän, ettei alttoni ole mikään hyvä soitin alun perinkään, mutta en haluaisi ihan vielä luovuttaa sen kanssa. Altossa on voimakas ääni, myös C-kieli soundaa puhtaalta ja melko kirkkaalta ja soitin on lisäksi minulle helppo soittaa. Eli hyviä puolia löytyy paljon. Olen ajatellut kokeilla seuraavaksi kielisetiksi Pirastron Evahia ja testailla eri hartseja. Viulu on kyllä trimmattu ja talla uusittu vastikään viulunrakentajan toimesta. En olekaan nyt varma onko ongelma oikeastaan kielissä, itse soittimessa vai kenties siinä, ettei soitin ole vielä "auennut" melkein kahden vuosikymmenen varastossa olon jälkeen. Asialla ei muuten olisi niin väliä mutta, pääsisin syksyllä soittamaan alttoa orkesteriin ja haluaisin, että se olisi siihen mennessä edes sen verran iskussa että kehtaisin mennä sinne oikeiden alttoviulistien sekaan. Uuden ja hyvän alton osto on tämän hetkisessä rahatilanteessani poissuljettu, ellen sitten ala myydä muita kamojani alttoharrastuksen rahoittamiseksi :D
 
oksatboys
17.05.2016 13:33:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole viulisti mutta sellolla koettua:
 
1) Kielet vaikuttaa todella paljon. Ehkäpä joku "mellow", "warm" tms nimillä markkinoitu setti vois olla hyvä kokeilla?
 
2) "pönkän" (= sound post. Mikä lieneekään suomeksi?) paikka vaikuttaa soundiin todella paljon. Vähän eri kohtaan kun laittaa niin voi ollakkin aika paljon kirkkaampi tai tummempi jne soundi.
 
Kamarunkkaus on kuin laittaisi rahaa pankkiin jonkun muun tilille.
maarit.k
17.05.2016 18:56:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eri kielten testailu olisi kyllä houkuttelevaa mutta kun niidenkin täytyy olla niin turkasen kalliita, ettei oikein raaski summassa ostaa sellaista mistä ei tiedä toimiiko. Ehkä pitäisi käyttää soitin vaan uudestaan soitinrakentajalla ja kysyä onko soundille tehtävissä mitään. Ja voihan tosiaan olla että pönkkä on pitkän soittamattomuuden jäljiltä väärässä paikassa....
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «