Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 11-kielinen kannel
1
m.savis
10.04.2015 16:55:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaako joku neuvoa 11-kielisen kanteleen sormitusta?
 
MrsJones
11.04.2015 14:21:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sama kuin 10-kielisellä. Riippuu myös kourien koosta, mallista ja sormien liikkuvuudesta. Pahasti ei mene pieleen, jos laittaa oikean käden keskisormen neljännelle kielelle, eli perusvireessä d-kielelle, ja vasemman käden keskisormen viidennelle kielelle eli e-kielelle.
 
Itse käytän näppäillessä oikeasta kädestä peukaloa, etusormea, keskisormea ja nimetöntä, vasemmasta kädestä etusormea, keskisormea ja nimetöntä. Vasemman käden sormien paikat ovat samat kuin I-soinnun sammutettavat kielet (siinä toki peukalo sammuttaa ylimmät h- ja c#-kielen)
 
"Yli jäävät" alimmat kielet soitan oikean käden nimettömällä ja ylimmät kielet oikean käden peukalolla. Muitakin tapoja toki on, oppikirjoistakin voi katsella itselle sopivimman. Tokikin soitettava kappale saattaa määrätä erilaisen sormituksen, mutta tuolla pääsee kyllä alkuun.
 
Yeah, go to Jackson, you big-talkin' man. ...and I'll be waitin' in Jackson, behind my Jaypan Fan
m.savis
11.04.2015 14:57:12 (muokattu 11.04.2015 15:15:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MrsJones
 
Kiitos vastauksesta.
Vielä kysymys:Onko sinun vastauksen kannel G-duurissa, vai D-duurissa pikemmin?
Nämä edelliset on myös hakusessa. Mihin sävellajiin on yleensä viritetty?
 
MrsJones
12.04.2015 09:07:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu kanteleesta, mille vireelle se on suunniteltu. Kolme isointa tekijää (Koistinen, Lovikka ja AmF) tekevät 11-kielisensä niin, että soivat parhaiten a:sta d2:een viritettyinä. G-duurin itse viritän a, h, c1, d, e, f#, g, a, h, c2, d.
 
Alaviivojen välttämiseksi joissain nuottikirjoissa kantelebiisit kirjoitetaan G-duuriin, mutta ei sellaisia 11-kielisiä oikein ole (ellei vartavasten rakenna ja tee/teetä kielilaskelmia), joilla voisi g-duurissa (d1-g2) soittaa. Paitsi Saarijärven kanteleessa, mutta se ei ole 11-kielinen.
 
Yeah, go to Jackson, you big-talkin' man. ...and I'll be waitin' in Jackson, behind my Jaypan Fan
MrsJones
12.04.2015 09:12:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, ja D-duuri on se perusvire. (a, h, c#1, d, e, f#, g, a, h, c#2, d)
 
Yeah, go to Jackson, you big-talkin' man. ...and I'll be waitin' in Jackson, behind my Jaypan Fan
m.savis
12.04.2015 14:03:15 (muokattu 12.04.2015 19:53:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MrsJones kiitos vastauksesta.
 
Olen itse rakentanut tämän kanteleen Rauno Niemisen 10- kielisen kanteleen piirustuksen pohjalta, lisäten siihen yhdennentoista kielen. Olen lisännyt pituutta mensuuriin 60mm, korkeutta ja leveyttä 9mm. Tietämättä mitä se tuo tullessaan sointiin?. Rakennus manteriaalin olen tilannut soitinrakentaja Timo Mustoselta. Asia on vielä niin tuore, että viritystapit ja kielet tulevat minulle alkavalla viikolla. Joten pääsen tuloksia kuuntelemaan viikolla.
 
Olisin vielä tiedustelu lähteekö tuo a-toiselta apuviivalta?
Onko tuo c-#1,niin sanottu keski c, joka on ylennetty (Cis)?
 
PS löysin netistä Arja Kastisen 11-kielisen kanteleen soitto-oppaan, tilasin sen.
 
T: Markku
 
MrsJones
12.04.2015 22:25:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ymmärtääkseni olet luonut instrumentin, jonka voi virittää tuota yleisintä virettä alemmas! Pienkanteleethan voi virittää juuri siten miten tykkää, kunhan kuulostaa itselle mieleiseltä.
 
Muutoin oletuksesi (unohdin lainata) ovat aivan oikeat. Ja Kastisen kirja on hyvä. Jos tallennat soittoasi, niin linkkaathan tähän! :)
 
Yeah, go to Jackson, you big-talkin' man. ...and I'll be waitin' in Jackson, behind my Jaypan Fan
m.savis
17.04.2015 13:17:57 (muokattu 17.04.2015 13:18:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MrsJones
 
Sain tekemäni kanteleen eilen viritettyä. Yllätyin sen kauniista heleästä äänestä.
 
Lähden huomenna kanteletapahtumaan 18.4. Töölönkadulle. Oletko mahdollisesti myös tulossa.
Siitä on tietoa Kantele.net sivustolla.
 
Markku
 
MrsJones
18.04.2015 23:25:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jonesin akka asuu periferiassa, kävin yhdessä kanteleliiton häppeningissä tasan kymmenen vuotta sitten. Kivaa oli kyllä siellä, vaikka lienen soittajana kovin kaukana akateemisesta taitajasta. Ainakin sain kimmokkeen jatkaa soittamista :)
 
Yeah, go to Jackson, you big-talkin' man. ...and I'll be waitin' in Jackson, behind my Jaypan Fan
m.savis
03.05.2015 19:53:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisin tiedustellut harjoittelu kaveria pienkanteleen soiton tapailuun pääkaupunkiseudulta?
Itse olen aloittelija. Tarkoitus on mennä ensi syksynä pienkateleen soitto tunneille Työvenopistoon tai Kansalaisopistoon.
Jos olet kiinnostunut asiasta vastaa tähän viestiin.
 
Markku
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «