Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: viulun pinna
1
pulssi
21.08.2014 13:58:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei, sain vanhan viulun, josta puuttuu kielet ja talla. Mutta äsken luin ensi kertaa pinnan merkityksedtä. En yrityksistäni huolimatta näe sellaista soittimessani. Onko se välttämätön, ja voiko ilman sitä lainkaan laittaa kieliä ja tallaa? Mitä teen? Olen nuorena soittanut, mutta kymmenien vuosien tauon jälkeen olen taas aloittamassa soittamisen. Voisiko joku neuvoa?
 
Sax-pappa
21.08.2014 14:07:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viulistit opastaa sitten tarkemmin, mutta älä pistä kieliä ja yritä virittää viulua jos pinna puuttuu. Kansi saattaa haljeta.
 
BassoSisko
21.08.2014 15:33:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pulssi: Hei, sain vanhan viulun, josta puuttuu kielet ja talla. Mutta äsken luin ensi kertaa pinnan merkityksedtä. En yrityksistäni huolimatta näe sellaista soittimessani. Onko se välttämätön, ja voiko ilman sitä lainkaan laittaa kieliä ja tallaa? Mitä teen? Olen nuorena soittanut, mutta kymmenien vuosien tauon jälkeen olen taas aloittamassa soittamisen. Voisiko joku neuvoa?
 
Yritä kurkistaa f-aukosta näetkö sitä bassopalkkia, tai kuuluuko viulun sisältä kolinaa. Bassopalkkin on viulun sisällä siinä tallan alapuolella, jos se ei ole pystyssä, niin viulun korjaaminen maksaa vähän enempi (joutuvat avaamaan sen).
 
Elämä ei olekkaan niin vakavaa, voi lihoa ja panna ketä vaan.
Murgo
23.08.2014 07:40:20 (muokattu 23.08.2014 07:53:51)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BassoSisko: Yritä kurkistaa f-aukosta näetkö sitä bassopalkkia, tai kuuluuko viulun sisältä kolinaa. Bassopalkkin on viulun sisällä siinä tallan alapuolella, jos se ei ole pystyssä, niin viulun korjaaminen maksaa vähän enempi (joutuvat avaamaan sen).
 
Pinna ja bassopalkki ovat kaksi eri asiaa, bassopalkki on kanteen matalien kielien puolelle liimattu pitkittäinen puupala, kuvassa ylhäällä vasemmalla, pinna on tallan korkeiden kielten puoleisen jalan kohdalle kannen ja pohjan väliin kiilattu pyöreä puutappi, kuvassa oikealla
 
http://kamimotostrings.com/wp-conte … ds/2012/07/doube_bass_soundpost.jpg .
 
Kuva on kontrabassosta mutta osat ovat viulussa samat, pienemmät vain. Sisään voi kurkistella paitsi f-aukkojen kautta myös "perätapin" reiästä, tapin pitäisi irrota vetämällä/kiertämällä ellei joku ole mennyt liimaamaan sitä.
 
Kuvia ja neuvoja löytyy googlaamalla "sounpost".
 
Irronnut bassopalkki vaatii yleensä viulun avaamisen mutta pinna asetetaan f-aukon kautta sitä varten tehdyllä työkalulla, osaavalle aika helppo ja nopea homma.
 
http://www.hansjohannsson.com/resources/soundpost.gif
 
Ilman pinnaa ei tosiaan voi soittaa eikä kannata kiristellä kieliä.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «