Muusikoiden.net
05.12.2016

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kanteleen virityksestä
1
WM_
05.10.2013 15:57:03 (muokattu 05.10.2013 16:11:58)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys!
Tuli ostettua käytettynä tuollainen virolainen kantele rahvakannel,
(http://upload.wikimedia.org/wikiped … 73/Poolkromaatiline_rahvakannel.jpg)

eikä se ole enää vireessä eikä minulla ole ennestään mitään hajua miten virittää ja mihin vireeseen.
Kanteleessa on 24 "melodiakieltä" ja 3x6 sointukieltä, joista kolme on vahvoja, punottuja bassokieliä
(http://cache.osta.ee/iv2/auctions/1_1_13921303.jpg).

Millainen käytöntö noiden virittämisessä on? Diatoninen, pianomainen, seitsemän sävelen asteikko? Etsitään jostain C ja lähdetään siitä liikkeelle

Käyn ensi viikolla etsimässä musiikkiliikkeestä viritysavaimen, mutta muuten minulla on käytössäni kitaran viritysmittari. Miten etenen?

Kiitos :)

MUOKS. Pahoittelenpa nyt samantien, eilen en haulla löytänyt aiheesta. Ehkä käytin liian tarkkoja hakukriteereitä, mutta nyt selailen jotain vanhoja postauksia aiheesta.
Kysymysmerkiksi silti jää nuo sointukielet ainakin.

WM_
10.10.2013 17:37:45

Kellään ole mtn vinkkiä, ohjetta?
Nuo bassokielet ja sointukielet pohdituttaa eniten.

Normaaleista sävelkielistä korkeimmat ovat suhteessa toisiinsa vireessä niin, että esim ukko nooan voi soittaa. Tästä voinee päätellä, että tuo pitäisi virittää pianon valkoisten koskettimien mukaisesti ja unohtaa kokonaan ne mustat?

MrsJones
12.10.2013 11:37:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkä kannattaa kysyä asiaa kanteleliitosta tai kansanmusiikin opiskelijoilta.

Kromaattiset kanteleet ovat sen verran harvinaisia, että ei taida muusikoiden.netissä kukaan niistä tietää.

Parempi on laulaa häläpäti hää, kuin olla hiljempää.
mpekkanen
12.10.2013 11:59:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän kanteleen voi virittää myös miten itse haluaa. Esimerkiksi 5-kielinen kannel on monesti D,E,F,G,A mutta ihan hyvin sen voi virittää vaikka pentatonisesti. Sen verran täytyy olla tietämystä ja sormituntumaa kieliin ettei viritä niitä niin korkealle ,etteivät ne kestä sitä.

Ainakin itse olen omia kanteleitani viritellyt ihan omien fiilisten mukaan ja kokeillut uusia asteikoita. Varmasti jokaiselle kanteleelle on se perinteinen viritys tapansa, mutta kukaanhan ei pakota siinä pysymään.

Soitan paljon kitaraa avoimilla virityksillä ja tykkään soittaa myös paljon slide putkella. Slidellä kun soittaa niin monesti niissä hommissa toimii avoimet vireet paremmin kuin se perinteinen "oikea" peruskitaran vire.

En tiedä oliko tästä mitään apua,mutta ainakin itse neuvoisin kokeilemaan ihan rohkeasti erilaisia vireitä.

WM_
12.10.2013 18:26:50

Selvä homma, kiitos. Noista vastauksistakin oli apua sillä ei aiemmin ollut mitään ideaa aiheesta.
Aika nätisti tuo taipui C-D-E-F-G-A-H.... :hen.
Korkeimman F:n viritin hitusen ylös päin, onko se sitten Fis vai mikä.

Sointukieliin en vielä kajonnut.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti