Muusikoiden.net
09.12.2016

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soinnut viululla?
1
Lena.
05.05.2013 15:04:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaisiko joku viisas neuvoa, kuinka viululla soitetaan sointuja pizzicato tyylisesti? Tarkoitan tapaa, jolloin viulu on ikään kuin "sylissä" ja sointuja "rämpytellään" kuten esimerkiksi kitaralla. Olen yrittänyt etsiä tietoa, mutta vähän huonoin tuloksin. Olisin erittäin kiitollinen, jos joku osaisi hieman opastaa:)

oksatboys
07.05.2013 09:34:46

http://www.freeguitarvideos.com/mandolin/images/two-finger-chords.jpg

Sormet tökkäät pallojen kohtiin, viulu syliin ja rämpytirämpyti.

"Itseasiassa Bugeran tunnus on BE. Bugera kertoo määritelmän mukaan laitteen ongelmien (Bug) määrän ajanjaksossa (Era)." - mattim
Lena.
10.05.2013 19:40:29

Aivan. Mandoliini viritys on sama kuin viulun, joten eikö "soittosuunta" ole matalammasta (G) korkeimpaan (E) kieleen? Olen katsellut vastaavia säestämistapoja, mutta siellä välillä soitetaan korkeimmasta matalampaan. Ja toiset soittavat etusormella ja toiset peukalolla. Eroavatko viululla soitettavat soinnut jotenkin muista sonnuista? Ymmärrän, ettei viululla voi toki soittaa kuin korkeintaan neliäänisiä sointuja, sillä kieliä on vain neljä.

Arttuli
16.05.2013 14:37:42

Muista rämpyttää otelaudan päältä tai on sormet hartsissa :)

oksatboys
16.05.2013 15:11:06

Lena.: Aivan. Mandoliini viritys on sama kuin viulun, joten eikö "soittosuunta" ole matalammasta (G) korkeimpaan (E) kieleen? Olen katsellut vastaavia säestämistapoja, mutta siellä välillä soitetaan korkeimmasta matalampaan.

Tarkoitatko että soitetaanko soinnun äänet korkeimmasta matalaan vai toiste päin?
Mä soittasin niinku parhaalta kuulostaa.

Ja toiset soittavat etusormella ja toiset peukalolla.

Joko voi rämpätä "koko" kädellä, eli niin että etusormi (ja keskisormi) osuu kieliin, joko käden tullessa ylös tai mennessä alas. Sitten voi myös näpätä kieliä samanaikaisesti peukulla ja sormilla.

Eroavatko viululla soitettavat soinnut jotenkin muista sonnuista? Ymmärrän, ettei viululla voi toki soittaa kuin korkeintaan neliäänisiä sointuja, sillä kieliä on vain neljä.

No käännökset varmaan on jotain muuta kuin, pianolla tai kitaralla soitettaessa. Maniskalla ja sellolla mä soittelen välillä soinnuista vain terssit ja septimit jne. Oktaavituplaukset ja kvintit voi jättää ihan hyvin pois, vaikka ne ois helppoja soittimella jonka kielet ovat kvintin päässä toisistaan.

"Itseasiassa Bugeran tunnus on BE. Bugera kertoo määritelmän mukaan laitteen ongelmien (Bug) määrän ajanjaksossa (Era)." - mattim
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti