Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Viulun sointi pielessä? apuja?
1
claudel
29.01.2013 19:18:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli neuvoja kaivataan! Ostin tuossa tovi sitten viulun, jossa OLI aivan mahtava sointi, mutta olin jonkin aikaa soittamatta ja kuivuus ja lämpö ilmeisesti tekivät tehtävänsä.. Kielet löystyivät kaikki ja yksi täytyi kokonaan kiinnittää uudestaan. Sain tallan paikalleen ja olen nyt soitellut ahkerasti, mutta sointi on muuttunut kumman metalliseksi ja kovaksi. Onko vinkkejä mitä tuolle kannattaisi tehdä? Olen varmaan tehnyt jotain väärin kun rävelsin kieliä takaisin paikalleen enkä ole varma tallan oikeasta paikasta.. En ole koskaan itse vaihtanut viulun kieliä, enkä tiedä onko tuo ihan tavallista?
 
viisi_kitaraa
04.02.2013 12:05:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tTallan paikka ainakin vaikuttaa sointiin. Oikea paikka on niiden f-reikien keskellä f:än keskiviivojen kohdalla.
Vaihdoitko ne kielet uusiin? Kielissä on eroja. Halvimmista tulee huonompi ääni. Hinta kertoo paljon. 2€:n kielisetti ei ole yhtä hyvä kuin 40€:n.
 
Murgo
05.02.2013 05:36:50 (muokattu 05.02.2013 05:40:40)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkista myös ettei pinna (se viulun sisällä kannen ja pohjan välissä oleva puutappi, näkyy aukkojen kautta kurkistamalla http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_post ) vain ole kaatunut kielten ollessa löysällä!
 
Sointiin vaikuttaa myös hartsin määrä jousessa, ilmankosteus, tähtien asento, maasäteily jne. :)
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
annananna
19.03.2013 21:52:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Murgo: Tarkista myös ettei pinna (se viulun sisällä kannen ja pohjan välissä oleva puutappi, näkyy aukkojen kautta kurkistamalla http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_post ) vain ole kaatunut kielten ollessa löysällä!
 
Sointiin vaikuttaa myös hartsin määrä jousessa, ilmankosteus, tähtien asento, maasäteily jne. :)

 
hartsin määrä jousessa, ilmankosteus, TÄHTIEN ASENTO :), MAASÄTEILY :) heheheh
 
BassoSisko
19.03.2013 22:19:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

annananna: hartsin määrä jousessa, ilmankosteus, TÄHTIEN ASENTO :), MAASÄTEILY :) heheheh
 
Ehdottomasti tähtien asento ja maasäteily vaikuttaa. Lisäisin listaan myös feng shuin. :)
 
Hax pax max deus adimax. AAH
Klezberg
19.11.2014 11:09:01 (muokattu 19.11.2014 11:09:58)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Murgo:
Sointiin vaikuttaa myös hartsin määrä jousessa, ilmankosteus, tähtien asento, maasäteily jne. :)

 
Mä en ole viulisti, vaan yksi näitä viulun kokeilijoita... Omien huomioiden mukaan aika paljon vaikuttaa jos kieliin on tarttunut hartsia. Viinipullon korkista tein puhdistimen, siihen kuivaan, puhtaaseen päähän ura ja sillä kun pyyhkii kielistä sen valkoisen pois niin hyvinkin saattaa auttaa. Jousen sopiva kireys voi myös olla vaikea löytää. Ja sitten oman jousikäden jännitykset.
 
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «